המחירים בחלל: SPCE המריאה והמניה מתרסקת - הנה הסיבות
למרות הטיסה המוצלחת שהביאה את הבעלים ריצ'רד ברנסון לחלל, מאז ה-25 ביוני, מניית VIRGIN GALACTIC HOLDINGS איבדה לא פחות מ-46.5%, ביתר שאת אחרי שהחברה הודיעה על גיוס של 500 מיליון דולר נוספים. השאלה האם זה קורה בצדק?
נתחיל מזה שמדובר בבילוי לעשירים בלבד. מה זה עשירים, אולטרה עשירים. זה נכון שככל שהטכנולוגיה תבשיל ושיהיו יותר מתחרים, כך המחירים ירדו. אבל כרגע המחירים לא בשמיים, הם בחלל. UBS העריכו כי מחירי כרטיסי הטיסות לחלל צפויים לנוע בין 250 אלף דולר ועד ל-400 אלף דולר לכרטיס.
על פי וירג'ין גלקטיק, פחות מ-600 אנשים היו אי פעם בחלל, ולכן זו חוויה שמספר מוגבל של אנשים חווה אי פעם. החברה יכולה בסופו של דבר להכניס יותר מ-600 איש לחלל מדי שנה. על פניו, שיחוק עסקי.
לא כל מיליונר נכנס למועדון של SPCE
אם מסתכלים על קהלי יעד פוטנציאליים הם קיימים, אבל מצומצמים. בארה"ב כרגע יש כ-614 מיליארדרים - מתוך 2,755 מיליארדרים בעולם - וכ-20,600 איש עם שווי נקי של מעל 100 מיליון דולר בשנה, כך על פי מגזין פורבס.
- אינטל עלתה 2.2%, נטפליקס איבדה 3%; המדדים נסגרו בעליות עד 0.3%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; מניות הקוונטים זינקו, אינטל נפלה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעולם יש נכון להיום כמעט 52 מיליון איש שמוגדרים כמיליונרים, כלומר אנשים שההון האישי שלהם, אחרי התחייבויות וחובות, גדול ממיליון דולר - אז גם אם אתם מוגדרים כמיליונרים, לא בהכרח שאתם בקטגוריה של וירג'ין.
על פי חברת סטטיסטה, ישנם 13,392 מטוסים פרטיים שבבעלות אנשים בצפון אמריקה. כרטיס טיסה במטוס בינוני יכולה לעלות בקלות מעל ל-20 אלף דולר, והעלות לשעת טיסה למטוס גדול יכולה להגיע לסכום של כ-78 אלף דולר.
במילים אחרות, טיסה חוצה-ארצות יכולה לעלות בערך כמו כרטיס לחלל עם וירג'ין גלקטיק. כידוע, אנשים עשירים מוציאים הרבה כסף בכל שנה על טיסות, אז כרטיס טיסה לחלל שעולה 300 אלף דולר לא יגרום לחשבון הבנק שלהם לקרוס.
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- מטא רוכשת את Limitless, המפתחת מוצרי AI לבישים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
אבל מה ההבדל האמיתי? שבעוד השימוש במטוסים פרטיים הוא צורך בשינוע, גם עם אקסטרווגנטי, טיסה לחלל תיירותית היא לא. כלומר, אנשים משתמשים וישתמשו במטוסים באופן יומיומי. אבל הם לא יטוסו כל שני וחמישי כדי לראות את הסטרטוספרה ולהרגיש קצת חוסר בכוח כבידה. זו חוויה של פעם, גג פעמיים, בחיים. יהיה הייפ, אבל מה יקרה כשהוא ייגמר?
התיירות היא רק פן אחד בתחרות
בכל מקרה, המרוץ לחלל הוא אמיתי והוא מתרחש מול עינינו - אבל הוא גדול הרבה יותר רק מהתחום התיירותי, שבו ברנסון מתחרה בג'ף בזוס, שצפוי לטוס עם החברה שלו בלו אוריג'ין ביום שלישי הקרוב.
ראינו את זה עם פרויקט בראשית הישראלי, שהסתיים במסע כושל לנחיתה על הירח, אבל ההישג האמיתי של אותו שיגור הוא זה הכלכלי ועודנו עומד, כשהעלות הכוללת נאמדת בפחות בכ-95 מיליון דולר. זהו. אבל וירג'ין היא לא בראשית.
יתר על כן, ההשקעות הפרטיות בחברות החלל הגיעו ברבעון השני לשיא של 4.5 מיליארד דולר, כך עולה מדו"ח שמפרסמת חברת Space Capital הניו יורקית. "זה היה הרבעון הגדול ביותר שנרשם בהשקעות בחלל, חרף העובדה ששתי חברות SPAC של חלל נסגרו ברבעון השני", כתב מנהל החברה, צ'אד אנדרסון.
- 9.יעל 19/07/2021 19:28הגב לתגובה זוחבל להשקיע בחברות בתחום הזה.
- 8.המניה תחזור לעלות 18/07/2021 21:10הגב לתגובה זוהכיוון של ורגיין ברור תחזור לעלות
- 7.משקיע ישראלי 18/07/2021 20:43הגב לתגובה זומי שלא קנה שלשום שיקנה מחר… עוד מעט בסיום הגיוס( יום/ יומיים) המחיר יטוס לכיוון 80 דולר.
- 6.Dididn 18/07/2021 20:43הגב לתגובה זוההייפ שם בדרך לסוף אמממ 12 דולר לא יעד מהדמיון זה פאמפ אנד דאמפ קלאסי אווץץץ זה יכאב עוד הרבה יותר תהיו הגיונים ואל תתנו את הכסף שלכם למוכרי חלומות אין כסף חינם ובטח שלא בחלל ליבי על מי שנפל שם ואני יודע שיש הרבה כואב לי ששוב נופלים להייפ כל פעם זה משהו אחר הרשימה היא אין סופית של הייפ שנגמר במחיקת חשבונות
- 5.המניה שווה סדר גודל של 10$. נטולת אופק פיננסי. (ל"ת)עידן 18/07/2021 20:21הגב לתגובה זו
- 4.עמנואל מ 18/07/2021 19:31הגב לתגובה זוזו פשוט תצפית מגובה רב פי כמה וכמה מהרגיל במטוסי נוסעים כדהא נראה קטן יותר . גם אפקט החוסר משקל- לא משהו- ניתן להשגה אפילו במטוסים מאוד ישנים שנכנסים למסלול היפרבולי בצלילה קלה
- 3.הסוחר שלא גומר 18/07/2021 18:05הגב לתגובה זוקנו בציפייה לטיסה ומיהרו למכור כזה הפך למציאות. וחוץ מזה בחודשיים האחרונים היו שורט סקוויזים מטורפים במניה שהרימו אותה לגובה שקשה להחזיק בו. זה הכל. אל תחפשו הגיון אצל סוחרי בורסה
- וגם הודיעו על דילול עצבני במניה (ל"ת)דגג 18/07/2021 20:42הגב לתגובה זו
- 2.שישקו 18/07/2021 17:57הגב לתגובה זומצד ג'ף בזוס ואמזון על אותו פלח שוק....אלון מאסק זה כבר בליגה אחרת.
- 1.Moshe Shomer 18/07/2021 17:37הגב לתגובה זוחברה שמפרסמת מיד בתום השיגור על גיוס של 500 מליון דולר מה היא מצפה לנסוק ? בעלים שאינו מאמין בחברתו שאני אאמין בה ?
פוליריזון רשתות חברתיותהישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה
חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66% , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.
פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.
במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.
בדרך לייצור תעשייתי
ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.
- 1.8 טריליון דולר: 5 עובדות על תעשיית הביו מד העולמית
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?
חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.
המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.
מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.
במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.
- SpaceX בדרך לאבד את המונופול על חזרה לירח
- ניסוי עשירי מוצלח של סטארשיפ: ספייס אקס מתקדמת לשלב המסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.
