קפיטל וואן
צילום: istock

ברקע לדליפת מידע: מניית קפיטל וואן איבדה 5.9%

ע"פ הודעת הבנק, נתונים אישיים על 150 מיליון לקוחות הבנק דלפו. נזכיר כי הבנק זכה בציון הנמוך ביותר ב"מבחני הלחץ" האחרונים של הפד'
עמית נעם טל |

כאשר בוחנים את הדו"חות של הבנקים בשנים האחרונות, ניתן לזהות די בקלות כי החשש הגדול ביותר של הנהלות הבנקים מגיע דווקא מתחום הבטחון המידע של הלקוחות. עבור הבנק קפיטל וואן (סימול:COF) נראה כי החששות הפכו למציאות, כאשר הבנק חשף אמש כי נתונים אישיים של כ-100 מיליון לקוחות הבנק נחשפו. ע"פ הדיווח של הבנק, פרצת האבטחה התגלתה ב-19 ביולי, ונכון להיום הבנק הודיע כי פרצת האבטחה השפיעה על 100-150 מיליון לקוחות, כאשר פרטים של 140 אלף כרטיסי אשראי ועוד פרטים חסויים על 80,000 חשבונות בנק הודלפו. הפרטים כוללים שמות, כתובות, מספרי טלפון, ונתונים על דירוג האשראי של הלקוחות. מלבד החשש מגניבת המידע של הלקוחות, הפרצה האחרונה צפויה להיות מכה לתדמית של הבנק בציבור. בנוסף, הבנק  צפוי בעתיד להידרש לעמוד מול הרשויות הרגולטוריות ולהסביר כיצד האירוע התרחש. הסבירות להטלת קנסות במקרה זו היא גבוהה. מניית הבנק הגיבה הערב בירידות של 5.9% במסחר תנודתי, ונסחרת כעת לפי שווי שוק של 42 מיליארד דולר. למרות הירידות, מניית הבנק גבוהה כעת בכ-30% מרמות השפל של סוף דצמבר האחרון. החברה עלתה לכותרות בקופה האחרונה גם ברגע ל"מבחני הלחץ" שערך הפד'. בתסריט הגרוע ביותר שהציג הפד' השנה, יחס ההון של הבנק (רובד 1) הוא הנמוך ביותר מכל הבנקים שנבדקו.  גרף שבועי של מניית החברה בשנים האחרונות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.