דגל איטליה
צילום: Istock

ההאטה האירופאית נמשכת: איטליה מקפיצה שוב את הגירעון

קצת יותר מ-3 חודשים לאחר שהממשלה האיטלקית והרשויות האירופאיות אישרו את התקציב, מודיעה היום איטליה על הורדת תחזית הצמיחה. בתגובה, הגירעון צפוי לעמוד על רמה של 2.4%-2.3%, בדיוק הרמה שהציתה את המאבק בשנה האחרונה
עמית נעם טל |

סוגיית התקציב האיטלקי הייתה חלק מרכזי בתנודתיות של השווקים במהלך 2018, אך הערב מתברר כי כל המאבק של הרשויות באיחוד האירופאי לממשלה האיטלקית היו לשווא, כאשר איטליה מעדכנת תחזיותיה הכלכליות לשנה הקרובה. הממשלה האיטקלית חתכה הבוקר את תחזית הצמיחה של המדינה לשנה הקרובה מרמה של 1% לרמה של 0.1% בלבד. נציין כי האיחוד האירופאי הוריד את תחזית הצמיחה שלנו למדינה בתחילת פברואר מרמה של 1.2% לרמה של 0.2% בלבד (לכתבה המלאה). כתוצאה מהורדת תחזיות הצמיחה של המדינה, הגירעון של המדינה צפוי לעלות מרמה של 2.09% לרמה של 2.3%-2.4%, בדיוק הרמה שהצליחה להרגיז את הרשויות בבריסל במהלך השנה האחרונה. נשאלת השאלה מה ידוע היום שלא היה ידוע לפני 3 חודשים על הכלכלה האיטלקית? והתשובה היא ששום דבר השתנה.   בניגוד ל-2018, התגובה בשוקי האג"ח הייתה מתונה בלבד, והסיבה העיקרית לכך היא ההתערבות החסרת תקדים של הבנק המרכזי באירופה (ECB) בשוקי האג"ח בחודשים האחרונים (לכתבה המלאה). התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת כעת על 2.5%, והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 0.6% בלבד. נזכיר כי המדינה חוותה התכווצות ב-2 הרבעונים האחרונים של 2018. מדד מנהלי הרכש בגזרת הייצור במדינה ירדו בחודש האחרון לרמה של 47.4 נק', הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2013. מנגד, מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים במדינה רשם קפיצה מפתיעה בחודש האחרון לרמה 53.1 נק', הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2018.  מדד מנהלי הרכש המשולב הצליח לעלות לראשונה מזה כ-6 חודשים, ונסגר ברמה של 51.5 נק'. נציין כי כל קריאה מעל רמת ה-50 נק' מאותתת על צפי להתרחבות בכלכלה, ולהיפך.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.