וול סטריט
צילום: Istock

סגירה חלשה בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 0.5%, מדד הפחד זינק 14%

החולשה של הימים האחרונים נמשכת. טבע זינקה 7.2%. אפל איבדה 1.3%. אופקו התאוששה
עמית טל | (12)

המדדים המובילים בורסות וול סטריט סגרו את יום המסחר בטריטוריה האדומה, וזאת בהמשך למגמה השלילית בעולם (הדאקס הגרמני רושם יום שביעי ברציפות של ירידות). את הטון הערב בשווקים קבעו שני גורמים מרכזיים. הראשון, ההתפתחויות בשוקי האג"ח שממשיכים להיות תנודתיים במיוחד לאחרונה, והשני הוא פרסום נתוני האינפלציה החודשיים בארה"ב. מניית טבע (סימול:TEVA)  עברה מירידה של מעל 2% בפתיחה לזינוק של 7.2% בסגירת המסחר.

ברקע לחולשה במדדים המרכזיים בימים האחרונים, נראה כי הניסוי הכלכלי הגדול  שמתבצע בשנים האחרונות על ידי הבנקים המרכזיים מגיע למבוי סתום (לכתבה המלאה). נתון הצמיחה שפורסם אמש בגרמניה ניפץ את התחזיות והראה כי הכלכלה הגדולה באירופה מאיצה את קצב הצמיחה. התוצר הגרמני הציג גידול של 0.8% ברבעון השלישי (מול השני), וקצב הצמיחה השנתי עומד כעת על מעל 3%. בתוך כך, נראה כי האינפלציה מתחילה להרים ראש מסביב לעולם. מדד המחירים לייצרן (PPI) שפורסם אמש בארה"ב טיפס ב-0.4% בחודש אוקטובר, ובחישוב שנתי מדובר בקפיצה של 2.8%, הזינוק החד ביותר מאז 2012. נתונים אלו יחייבו ככל הנראה את הבנקים המרכזיים לשנות מדיניות בקרוב, דבר שעשוי לעורר תנודתיות חריפה במדדים.

בתוך כך, שוק האג"ח זבל (JUNK BONDS) ימשיך לרכז עניין לאור הצניחה החדה בשבועיים האחרונים. נציין כי התעודות העוקבות אחרים שוק זה (סימול:JNK,HYG) ירדו ב-9 מתוך 10 ימי המסחר האחרונים. הלחץ בשוק זה נמשך גם הערב.

בגזרת המאקרו, נתוני מדד המחירים לצרכן שפורסם מוקדם יותר הראהעל עלייה של 0.2% בחודש האחרון, ובחישוב שנתי המדד עלה 1.8%, קרוב ליעד הפד'.

מניות במרכז

מניית טארגט (סימול:TGT) איבדה 9.9% זאת לאחר פרסום הדו"חות. הרווח הנקי  של החברה ירד ל-480 מיליון דולר, או 88 סנט למניה, ברבעון השלישי, לעומת רווח של 608 מיליון דולר, או 1.06 דולר למניה, ברבעון המקביל על רקע עלייה בהוצאות החברה. בתוך כך, החברה פירסמה תחזית חלשה מהצפוי לרבעון הנוכחי וציינה בדו"חותיה כי היא צופה "סביבה תחרותית קשה" בעונת החגים.

מניית ג'נרל אלקטריק (סימול:GE)טיפסה 2%,  והמשיכה לרכז עניין לאור הצניחה החדה בימים האחרונים. נזכיר כי מניית החברה  השלימה אמש ירידה של 15% ב-2 ימי המסחר האחרונים, זאת ברקע לתכנית הארגון מחדש בחברה, וקיצוץ הדיבידנדים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יהודה55 16/11/2017 07:36
    הגב לתגובה זו
    טבע נמצאת כרגע בתקופת ההשמצות שלה ,ולא בתקופת ההמלצות. אחרי שכל גופי ההשקעה ,יקנו בשוק נופל מספיק מניות , אז תתחיל תקופת ההמלצות .
  • 7.
    צחי 16/11/2017 07:00
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין למה אתם לא כותבים תגובה על טבע שעלתה ביותר מ7 אחוז?מעניין אם הייתה יורדת ב7 אחוז אם היה כותרת...ברור שכן
  • 6.
    יעקב 16/11/2017 06:55
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בת"א גוססת. מס דרקוני של 25 אחוז בתוספת העדר מיסוי על נדל"ן קובר את כל הכספים בנדל"ן - אפילו בדירות רפאים... אבל האנשים בממשלה לא רואים את זה... כחלון ? ביבי ? עסוקים בעצמם ובמחיר למשתכן המטומטם..
  • 5.
    אמיר 16/11/2017 05:38
    הגב לתגובה זו
    יורדת 7% כותרות מפה עד לונדון ,לא מצליח להבין את הכתבים הללו כניראה פועלים מאינטרס אישי וחבל!
  • 4.
    אורי 15/11/2017 23:35
    הגב לתגובה זו
    ויחצה במסחר את 1410 הנקודות.
  • 3.
    שום מילה על טבע שעולה מעל 7 % ?? (ל"ת)
    HAKY1 15/11/2017 22:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Yochi418 15/11/2017 21:51
    הגב לתגובה זו
    מחר המעוף 2% למעלה
  • צודק! (ל"ת)
    אפי 15/11/2017 23:18
    הגב לתגובה זו
  • הלוואי אבל לא נראה לי כל כך הרבה (ל"ת)
    המתחזה 15/11/2017 22:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המתחזה 15/11/2017 20:13
    הגב לתגובה זו
    כמה לדעתכם המעוף פותח בבוקר ?
  • שי 16/11/2017 07:37
    הגב לתגובה זו
    מקסימום 1405 אפילו שנראה לי שיהיה 1399 . יורידו חזק תגז בבוקר
  • חחח אתה חי בסרט יא פרימיטיבי, הפוטים שלך ישרפו (ל"ת)
    המתחזה 16/11/2017 08:55
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: