אלפי יחידות דיור ייבנו בפינוי בינוי ביד אליהו - צפו בתכניות

רחוב לה גווארדיה צפוי להפוך מהפך עם חזיתות מסחריות, מדרחות ושבילי אופניים. ייבנו בניינים של עד 25 קומות
לירן סהר | (3)

שכונת יד אליהו, אחת השכונות הגדולות והוותיקות בתל אביב- יפו, השוכנת במזרח העיר, עומדת בפני התחדשות עירונית מואצת. לאחרונה מקודמות 5 תכניות לפינוי בינוי בוועדה המחוזית בתל אביב, בשלבי הגשה ואישור שונים, כחלק מהמדיניות העירונית של עיריית תל אביב- יפו להתחדשות רובע 9, מזרח העיר. 

על פי התכנית, אשר תואמת את תכנית המתאר המופקדת לעיר, רחוב לה-גווארדיה, יהפוך לרחוב העירוני המרכזי של שכונת יד אליהו ומזרח העיר שלאורכו יהיו חזיתות מסחריות, מדרכות רחבות ושבילי אופניים. כמו כן, את בתי המגורים שלאורך הרחוב ניתן יהיה להרחיב ולהגדיל, ובחלק מהמקרים אף לאפשר פינוי-בינוי, תוך יצירת מלאי יחידות דיור חדשות בשכונה הוותיקה.

עם אישורן והוצאתן אל הפועל של התוכניות הצפויות בציר הרחוב המרכזי בשכונת יד אליהו, יוצעו למעלה מ-2,400 יחידות דיור, זאת כתוספת על 884 יחידות הדיור הקיימות. בכך למעשה, יתווספו למעלה מ-3,000 יחידות דיור בשכונה - מה שיהווה תוספת משמעותית להתפתחות והתחדשות מזרח העיר. זאת ועוד, במסגרת התוכניות להתפתחות הרובע, יחודש גם המרחב הציבורי באזור, ייבנו מבני ציבור, גני ילדים, גינות ושטחי ציבור לשימוש ונוחות התושבים והציבור הרחב.

 

הפרויקטים הצפויים לפינוי בינוי ביד אליהו הם:

פרויקט לה גווארדיה 65-71: הפרויקט אושר בחודש האחרון בוועדה המחוזית לפינוי-בינוי. במסגרת הפרויקט יפונו 106 יחידות דיור וייבנו 395-330 יחידות דיור בתמהיל גדלים מגוון, על שטח של כ-14.4 דונם במתחם הרחובות לה גווארדיה, עמק איילון והגיבור האלמוני.

במסגרת התכנית, המקודמת בתיאום עם הדיירים, אשר יקבלו בתמורה דירות חדשות, יבנו יחידות דיור ב-12-6 מבנים בבניה מרקמית של עד 8 קומות, בשילוב בניה נקודתית גבוהה של 15 קומות בפינת הרחובות לה גווארדיה והגיבור האלמוני. המבנים יתחמו מצד אחד שטחים פתוחים לטובת הדיירים ותושבי השכונה ומצד שני ייצרו חזית מסחרית על רחוב לה-גווארדיה.

יחס הדירות הקטנות לא יפחת מ-30% ויחס הדירות הגדולות לא יעלה על 15%. התכנית תאפשר כ-2 מרתפי חניה תת-קרקעיים, כאשר כמות החניות תקבע בהתאם לתקן. כמו כן, הרחבת רחוב הגיבור האלמוני לצורך יצירת נתיב תנועה נוסף, אשר יאפשר גישה לחניון המבנה מרחוב הגיבור האלמוני. בתכנית יוקצו כ-400 מ"ר בנוי כחלק מהפרויקט בקומות הקרקע ובסמוך לחצר פתוחה לטובת שימושים ציבוריים.

פרוייקט לה גווארדיה 64-68:  קיימת תכנית מפורטת לפינוי בינוי שכבר אושרה המתפרשת על פני 8.1 דונם ובה עומדים כיום 3 מבנים טוריים הכוללים 72 יח"ד. על פי התכנית המוצעת יוקמו בשטח זה 224-275 יח"ד.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

פרויקט מתחם "וינגייט לה גווארדיה": תכנית שאושרה להפקדה, תתפרש על פני 10.7 דונם בין רחוב לה גווארדיה 13 ל-21, בו קיימים כיום 5 מבנים טוריים הכוללים 143 יח"ד ו-13 נכסים המשמשים למסחר או כמבנה ציבורי. במתחם זה יוקמו 3 מבני מגורים בגובה 25 קומות שיכללו 447 יח"ד ובנוסף יוקם במתחם מבנה תעסוקה נפרד שיתפרש על פני 22,500 מ"ר. כמו כן, יוקצו במתחם שטחים לשימושים ציבוריים.  התכנית הינה ביוזמת עיריית תל אביב-יפו ומשרד הבינוי.

פרויקט מתחם "לה גווארדיה מזרח": הפרויקט נמצא כרגע בדיון לפני הפקדה בוועדה המחוזית, ברחוב לה גווארדיה 35-56, בו קיימים כיום 21 מבנים טוריים הכוללים בסה"כ 440 יח"ד. על פי התכנית המוצעת יוקמו במתחם לה גווארדיה מזרח 1,156 יח"ד במסגרת מתווה לעיבוי בינוי ועוד 1,704 יח"ד יוקמו במתחם במתווה של פינוי בינוי גם תכנית זו הינה ביוזמת עיריית תל אביב-יפו ומשרד הבינוי.

בנוסף, בכתובת שבין לה גווארדיה 36-46, כיום עומדים 6 מבנים טוריים הכוללים 123 יח"ד ועל פי התכנון יוקמו במקומם על פני שטח של 13 דונם בין 425-470 יחידות דיור.

 

התכנית להתחדשות יד אליהו הנה חלק מתכנית המתאר של העיר תל אביב יפו (תא/5000) שמטרתה להגדיל את היצע הדיור, בין אם דרך פרויקטים חדשים ובין אם דרך פרויקטים של פינוי בינוי, והיא צפויה להוסיף מאגר של 200 אלף דירות בעיר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 20/07/2015 23:04
    הגב לתגובה זו
    די לבירוקרטיה המתישה והמייאשת את כולם.
  • 2.
    סוסו 20/07/2015 13:30
    הגב לתגובה זו
    רק כותרות מנקרות עיניים , אבל למעשה שום דבר לא יקרה ולא יתבצע.
  • 1.
    אריה .צ 20/07/2015 13:17
    הגב לתגובה זו
    ככה בונים עיר ,אך לצערם הרב של המתעניינים זה יכך 10 שנים, פקידי מנהל מקרקעי ישראל ופקידי העירייה כבר משחיזים צפורנים לתקוע לחמוס ולעצור
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.