לראשונה מאז המשבר: האם קיים חוסר היצע בדירות בשוק הנדלן האמריקני?
6 שנים לאחר ששוק הנדל"ן בארה"ב הוצף בבתים בעקבות משבר המשכנתאות, אנליסטים טוענים כי הם מזהים ביקוש יתר בשוק
על פי סקר סוכני הנדל"ן של ארה"ב לחודש מרץ, שוק הנדל"ן האמריקני התנהל בעצלתיים גם בחודש פברואר האחרון. מספר הבתים הקיימים שנמכרו בפברואר הסתכמו ב-4.88 מיליון בתים בלבד, לעומת הצפי של 4.9 מיליון בתים. זהו החודש השני ברציפות בו תוצאות המדד כשלו בעמידה בצפי המשקיעים.
חודשי ינואר - פברואר הינם חודשים שבהם לא נרשמות כמויות גבוהות של מכירות בשל החורף. הפעם, על פי אנליסטים שונים, הירידה במכירות אינן נובעות מגנרל חורף אלא דווקא בשל חוסר ההיצע בשוק.
הסטטיסטיקה של שוק הבתים מתיישרת עם טענת האנליסטים. בארה"ב קיימים כיום 1.89 מיליון בתים למכירה - כמות נמוכה מזו שנרשמה באותו הזמן בשנה שעברה. נתון חשוב יותר למשקיעים נוגע לכך שהכמותעצמה נמוכה יותר מהביקוש. היסטורית, מכירות הבתים בפרואר עולה ב-6% אל מול ינואר, השנה נרשמה עלייה מינורית של 2% בלבד.
"זה הכל עניין של מלאי", כך אמר לורנס יון (Lawrence Yun) הכלכלן הראשי של ארגון מתווכי הנדל"ן האמריקני שניסה להסביר את נתוניו הנמוכים של המדד. "הקבלנים הקטנים במדינה פשוט לא במשחק (כלומר לא בונים בתים), אין להם גישה לאשראי", הוסיף.
בעבר יון הסביר את חוסר ההיצע בכך שקבלנים מתמקדים בבניית בתי יוקרה, בעוד הביקוש בארה"ב היום דווקא נוסב סביב בתים פשוטים יותר. בתים שמאופיינים ב"רוכשי בתים לראשונה" ולאו דווקא משפרי דיור.
כמות הרוכשים שמוגדרים כ"רוכשי בתים לראשונה" צפויה לגדול בשנים הקרובות בעקבות עלייה בקצב יצירת משקי בית בארה"ב. זאת בעקבות השיפור הכלכלי במדינה והירידה בשיעורי האבטלה נתונים שבשטח מעודדים זוגות צעירים לעזוב את בית ההורים ולהתחיל חיים חדשים. לכן על פי כלכלנים מסוימים, לחץ הקנייה על ענף הנדל"ן לבתים פשוטים עלול להחמיר.
- 1.מוישלה 24/03/2015 09:03הגב לתגובה זואולי מספיק עם הכותרות המטופשות האלה
צילום: AFP
סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה
מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.
החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.
ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.
ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם.
ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.
בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה.
הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997
החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.
