הפד' הפתיע: קצב עליית הריבית יעלה - המדדים עברו לעליות של עד 0.8%
האירוע המרכזי של יום המסחר הנוכחי (ד') הגיע בשעה 21:00 שעון ישראל - הודעת הריבית וצמצום הרכישות של הפדרל ריזרב. כצפוי, שני הנתונים המרכזים נותרו ללא שינוי - הריבית תישאר ברמתה האפסית (0.25%-0%) והיקף הרכישות יקטן בעוד 10 מיליארד דולר החל מהחודש הבא. ההפתעה הגיעה מגזרת תחזית הריבית העתידית. בכירי הפד' הודיעו כי התחזית לעליית הריבית עברה תיקון כלפי מעלה בשנתיים הקרובות. המדדים שנסחרו לפני ההודעה בירידות של עד 0.3% עברו לעליות של עד 0.8%. תחזית הצמיחה לשנים הבאות נותרה יציבה ולא תוקנה כלפי מטה למרות הנתונים החלשים ברבעון הראשון.
הפדרל ריזרב שבתחזית הקודמת שלו ציפה שהריבית הנמוכה תגיע לשיעור של 1% בסוף 2015 ובהמשך לשיעור של 2.25% בסוף 2016, עדכן את תחזיותיו והודיע כי כעת הוא מצפה שתגיע לשיעור של 1.25% ו-2.5% בהתאמה.
הסיבה לשינוי בתחזית: הבנק המרכזי עדיין מאמין שהכלכלה האמריקנית תתרחב בקצב מהיר בשנתיים הבאות. בדומה לתחזיות הקודמות ועל אף נתון הצמיחה החלש שנרשם ברבעון הראשון של השנה, בפד' עדיין מצפים ששיעור הצמיחה יעמוד ב-2015 על רמה שבין 3% ל-3.2%. ב-2016, הצפי הוא לשיעור צמיחה של 2.5% עד 3%. כצפוי, תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית נחתכה משיעור של 2.8% עד 3% לשיעור צנוע יותר של 2.1% עד 2.3%. בכירי הפד' מאמינים שהסיבה להאטה שנרשמה ברבעון הראשון היא השפעות החורף הקשה שפקד את ארה"ב וכי אלה אינן צפויות להימשך.
"הפעילות הכלכלית רשמה צמיחה נאה בחודשים האחרונים" אמרו בהודעת הפד'. לטעמם, השיפור בצמיחה יוריד את רמת האבטלה לרמות נמוכות מאוד במהלך השנים הבאות. עד סוף 2014 הם צופים ששיעור האבטלה ירד לרמה של 6%, עד סוף 2015 לרמה של 5.4% ועד סוף 2016 הם מאמינים ששיעור האבטלה יגיע לרמה של 5.1% בלבד.
- תמלילי הפד' נחשפים: "ההקלות הכמותיות מעוותות את השוק"
- הגורם העיקרי לתנודות בשוקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפדרל ריזרב הותירו את תחזית האינפלציה המאוד נמוכה ללא שינוי משמעותי. בגזרת התכנית להקלה כמותית, הפד' הודיע כצפוי על צמצום נוסף של 10 מיליארד דולר החל מה-1 ביולי. המשמעות היא שהפד' ירכוש אג"ח של ממשלת ארה"ב בהיקף של 35 מיליארד דולר בלבד. ההחלטה נתקבלה פה אחד.
- 5.חדשות טובות. שיעלו כבר ריבית בועות העולם יתפצפצו להם. (ל"ת)יאיר 19/06/2014 10:14הגב לתגובה זו
- 4.זה הזמן לאג״ח בריבית משתנה (ל"ת)ר 18/06/2014 23:55הגב לתגובה זו
- 3.מצמצמים רכישות אגח ויעלו ריבית זאת לא בשורה טובה (ל"ת)אז למה עברו לעליות? 18/06/2014 23:05הגב לתגובה זו
- 2.צדק 18/06/2014 21:18הגב לתגובה זומחר ירידה של קטנה יחסית. משבוע נפילה עד 1350-1310. עם זאת עד סוף השנה נחצה, לפחות זמנית, את רף 1470 נקודות.
- 1.לפני 9 כותרות רעידת אדמה אחרי 9 פחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)izy10 18/06/2014 21:10הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
