הכי זולות בארץ: היכן נמכרו השנה דירות בפחות מ-150 אלף שקל? צפו ברשימה
כיום באזור המרכז כמעט ולא ניתן למצוא דירות 3 ו-4 חדרים בפחות מ-1.2 מיליון שקל. מי שמחפש דירות קטנות יותר של 1-2.5 חדרים יוכל למצוא את מבוקשו במחיר של 500-800 אלף שקל, לרוב בשכונות דרום תל אביב, פתח תקווה, לוד ורמלה. החודש דיווחנו שהדירה
בפריפרייה, או מה שרבים לצערנו מכנים כ"חצר האחורית" של ישראל, ניתן למצוא דירות במחירים שכבר שכחנו מקיומם. ייתכן והמשקיעים, אשר נפגעו קשות מכניסתה לתוקף של מגבלת בנק ישראל , אשר אינה מאפשרת למי שבבעלותו דירה, ליטול משכנתא הגבוהה מ-50% משוויו של הנכס, ימצאו את מבוקשם הרחק מהמרכז.
לחילופין, צעירים בעלי רוח חלוצית, המוכנים להתחיל מא' בנגב או בגליל, יוכלו למצוא לרכוש דירה מבלי לרושש את הוריהם ואת הדורות הבאים. צריך לזכור, מדובר בשכונות הקשות ביותר בישראל, חלקן מתפוררות כמעט לגמרי. אך כפי שאומרת הקלישאה, היכן שיש סיכון יש גם סיכוי.
לרגל סיום שנת 2013, Bizportal בחן, באמצעות אתר 'מידע נדל"ן', את 10 הדירות הזולות ביותר שנמכרו בארץ בשנה החולפת. כשמחברים את סך הסכומים של 10 הדירות מגיעים לסכום של 1.178 מיליון שקל, כמו דירת 30 מ"ר ממוצעת בתל אביב (נציין שמצאנו עסקאות גם בפחות מ-100 אלף שקל, אך מחשש שמדובר בדיווחים שגויים או במחסנים בחרנו שלא להכניסן).
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
10. לוד
בסמטת שלמה המלך 57, בשכונת אלישיב, נמכרה בחודש ספטמבר דירת 2 חדרים בשטח 36 מ"ר, קומה 1 מתוך 3 ב-140 אלף שקל
9. דימונה (תיקו עם לוד)
ברחוב האיריס 2 נמכרה בחודש מאי דירת 2 חדרים בשטח 35 מ"ר, קומה 1 מתוך 2, ב-140 אלף שקל
8. עכו
בדרך הארבעה 44, בשכונת קריית וולפסון, נמכרה בחודש מאי דירת 2 חדרים בשטח 47 מ"ר, קומה 1 מתוך 2, ב-130 אלף שקל
7. ערד
ברחוב הערבה 18 נמכרה בחודש פברואר דירת חדר בשטח 30 מ"ר, קומה 4 מתוך 4, ב-120 אלף שקל
6. חיפה (תיקו עם ערד)
ברחוב אני מאמין 22 נמכרה בחודש מארס דירת 2 חדרים בשטח 35 מ"ר, קומה 1 מתוך 3, ב-120 אלף שקל
5. חיפה
ברחוב השרון 33 בחיפה נמכרה בחודש אוקטובר דירת חדר בשטח 11 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, ב-113 אלף שקל
4. ערד
ברחוב אופק 8 נמכרה בחודש יולי דירת 1.5 חדרים בשטח 28 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, ב-110 אלף שקל
3. חיפה
ברחוב עבאס 16 נמכרה בחודש אפריל דירת חדר בשטח 38 מ"ר, קומה 1 מתוך 10, ב-105 אלף שקל
2. טבריה
ברחוב אלחדיף 32 נמכרה בחודש ספטמבר דירת 2 חדרים בשטח 31 מ"ר, קומה 1 מתוך 1, ב-100 אלף שקל
1. אופקים (תיקו עם טבריה)
ברחוב משה שרת 40 נמכרה בחודש יוני דירת 2 חדרים בשטח 30 מ"ר, קומה 1 מתוך 4, ב-100 אלף שקל
- 4.אנונימי 25/12/2013 13:47הגב לתגובה זובפריפרייה, או מה שרבים לצערנו מכנים כ"חצר האחורית" של ישראל - רק התקשורת מכנה זאת כך - אתם תובעים את מטבע הלשון הזה! אף אחד בפריפריה לא מרגיש חצר אחורית...
- 3.צביקה דורון יועץנדלן 20/12/2013 22:02הגב לתגובה זואלא אם כן מדובר על שכונת רמת אשכול (מעורבת). סתם משגעים את האנשים והמחירים רחוקים מהמציאות.
- עדיף לגור בפריפריה 31/12/2013 21:44הגב לתגובה זועדיף לגור בפריפריה הרחוקה מאשר לוד... זה עיר זבל! ועוד 10 שנים היא תהיה יותר גרועה! היא אף פעם לא תשתנה ... מיום ליום נולד שם עוד מחבל !
- 2.תל אביבי 20/12/2013 18:42הגב לתגובה זופתחו בבקשה לוח יד2 וחפשו דירות 3 חדרים בדרום ומזרח ת"א. תגלו שמוכרים מנסים למכור דירות כאלה ב 800-900 אלף, וזה עוד מחיר מבוקש, והמוכר אפילו יפגע אם לא תתמקחו איתו ותורידו אותו לפחות 100 אלף שקל במחיר. גם בחולון, בת ים ויפו אפשר לאתר דירות כאלה.
- 1.קליפ 20/12/2013 14:57הגב לתגובה זוכל הנגב.בנייה עבריינית בחינם על פי חוק.כל ה-"הכפרים האסלמים הישראלים" בנייה חינם בלתי חוקי בחסות ח"כ ערבים והשמאל.שוטר יהודי שמנמן פחדן ועצלן בגיבוי בג"ץ מעודדים וצוהלים מול העבריינים.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
