פרסום ראשון

פוינטר הפסיקה ייצור של מערכת למניעת השארת תינוקות ברכב - מה הסיבה?

מפתח המוצר ל-Bizportal: "אני יושב ואוכל את הלב, ממש עולות לי דמעות בעיניים. המערכת עובדת מצויין". מה עלות המערכת?
אבי שאולי | (21)

בכל קיץ אנו עדים למקרי מוות של תינוקות הנשכחים ברכב. מדובר במוות אכזרי כיוון שביום שרבי הטמפרטורה בתוך רכב סגור עולה בתוך זמן קצר ליותר מ-80 מעלות. כיצד זה שבמאה ה-21 עדיין אין שימוש נפוץ בטכנולוגיה שתמנע מוות מיותר זה? מסתבר שהטכנולוגיות קיימות, אך הציבור לא רוכש אותן וללא תמיכה של הממשלה והכנסת חברות נמנעות מלהיכנס לשוק זה. כך למשל חברת פוינטר פיתחה במשך מספר שנים מערכת שאמורה לספק התרעה למנוי ששכח ילד, נכה, קשיש או כלב כלואים ברכב, ולאפשר פתיחת החלונות מרחוק - כפתרון למניעת מוות. מפתח המוצר של פוינטר הוא ד"ר עמיקם גרשונוביץ. ל-Bizportal נודע שהשיווק נעצר במהלך השנה האחרונה כיוון שאין חובה להתקנתו בשום סוג של רכב, גם לא של הסעת ילדים. ד"ר עמיקם גרנוביץ: "אני יושב ואוכל את הלב - עולות לי דמעות בעיניים" עמיקם גרנוביץ, ד"ר לביולוגיה ורופא וטרינר עמל במשך כמעט שנתיים בכדי לפתח את המוצר ("התחלתי כי הזדעזעתי מזה"), אך כאמור ללא חקיקה מתאימה חברת פוינטר החליטה לרדת מהעניין. מגוון רחב מכמה מאות שקלים עד כמה אלפי שקלים ד"ר עמיקם גרנוביץ: "המערכת עובדת מצוין רק צריך מישהו שירים את זה, אך זה מעבר ליכולת האישית שלי. זה לא פרויקט להתעשר ממנו וצריך לחוקק חוק שייתן תמריץ לתעשייה להשקיע בזה. הכדאיות הכלכלית מוטלת בספק וחלק ניכר מההשקעה היא לפחות מבחינתי תרומה לקהילה. צריך גורם מסחרי עם ראייה חברתית פילטנרופית שיסכים להשקיע בזה". המחיר של המוצר מתוכנן להיות במגוון של רמות החל ממוצר בסיסי בעלות של כמה מאות שקלים ועד למוצר שהוא חלק ממערכת איתור ואז הוא אמור לעלות כמה אלפי שקלים. במרבית המקרים גברים (ולא נשים) שוכחים את התינוק ברכב התופעה של השארת ילדים ברכב סגור שלא בכוונה אינה ייחודית לישראל, אלא קיימת בעולם ונגמרת בתוצאות טראגיות במדינות חמות. מרבית הילדים שמתו היו בני 0-2 שנים ובמרבית המקרים מדובר בגברים (ולא בנשים), ששכחו את הילד שלהם ברכב. אגב רוב התיקים שנפתחו בישראל נגד הורים ששכחו את ילדיהם, נסגרו תחת הכותרת "חוסר עניין לציבור". המערכת של פוינטר מנטרלת לחלוטין כל צורך במעורבות של גורם אנושי להפעלה או לנטרול. על כיסא התינוק יש אינדיקציה של משקל ותזוזה, וניתן לשדר למוקד ולהורים בעת ובעונה אחת. אלא שהבעיה היא לא בטכנולוגיה, אלא באימוצה על ידי הקהל הרחב "זירוז החקיקה שתיתן מענה למצוקה הדחופה" פוינטר מספקת שירותים וציוד לסביבת הרכב. בין היתר, החברה היא משווקת מערכת לאיתור ומיגון כלי רכב, ומציעה ללקוחותיה שירותים כגון לחצן מצוקה לרכב; פוינטר On Line באמצעות האינטרנט; פתיחת דלתות מרחוק; התרעה בזמן אמת באמצעות SMS על פריצה לרכב, על חריגה ממהירות, על יציאה מאזור מוגדר, על גניבת דלק ועל ניסיון התנעה על ידי מורשה מחוץ לשעות העבודה. בעקבות הטרגדיות הרבות שנגרמו בגין שיכחת פעוטות ברכבים סגורים, ח"כ קארין אלהרר ממפלגת יש עתיד הצהירה היום שתפעל לזירוז החקיקה שתיתן מענה למצוקה הדחופה. ח"כ אלהרר: "אפעל במיידי ביחד עם עמיתי על מנת לקדם את הצעת החוק של ח"כ אורלי לוי ויו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין שעברה בקריאה טרומית ומסדירה טכנולוגיה שתמנע מקרים אלו. אפעל מול הכנסת לקיים מרתון מעתה ועד לסיום מהיר של הליך החקיקה".

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אריה 19/07/2013 23:44
    הגב לתגובה זו
    כל אחד יכול להתקין מערכת פשוטה בשקלים בודדים לא צריך חקיקה כדי להציל ילד
  • 10.
    הולה 19/07/2013 17:23
    הגב לתגובה זו
    עלול לעמוד בפני תביעות אם וכאשר המכשיר יזייף ויקרה אסון למרות שהמכשיר הותקן. והתקלות יכולות חנבעוע גם מסיבות של המכשיר וגם מסיבות חיצוניות כמו תקלה במצבר של וכו'.
  • 9.
    אחת שמבינה א 16/07/2013 10:58
    הגב לתגובה זו
    לחוקים ולפתרונות טכנולוגיים שיסמנו להורים שהילד שלהם ברכב, זה מאוד עצוב ותפסיקו להצדיק את השכחה ולהגיד שזה יכול לקרות לכולם,..זה סתם קשקוש, תכניסו לכם למח ילד זה לא חפץ שאפשר לשכוח תתבישו לכם1
  • אף פעם אל תגיד אף פעם !!!! יש דברים שאין שליטה !!!! (ל"ת)
    הצלף 16/07/2013 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סימונה 16/07/2013 10:35
    הגב לתגובה זו
    חשוב מאוד ואם זה המחיר להצלת חיים אז חייבים!
  • 7.
    ע 16/07/2013 10:22
    הגב לתגובה זו
    החברה הפסיקה בעצם לייצר כי לא כולם יקנו את זה. פשוט רוצים שכולם יקנו את זה כדי שיכריחו אנשים לקנות את זה. חוצפה לא?
  • 6.
    מירב 15/07/2013 17:46
    הגב לתגובה זו
    זה יישמע הכי חסר אחריות שיש אבל זה יכול לקרות לכל אחד - אל תגידו לי זה לא יקרה - כי צחוק הגורל, זה יכול לקרות גם לכם
  • אדורם 15/07/2013 18:21
    הגב לתגובה זו
    זה לא סרטן חלילה שיכול להתפתח בגוף של כל אחד. זה ממש - ממש- כמו לטעון שכל אחד יכול לרצוח או לאנוס , והטענה שלך משוללת כל מוסריות ומסירה כל אחריות מאנשים רשלנים, נפשעים וחסרי מצפון.
  • 5.
    דור 15/07/2013 17:39
    הגב לתגובה זו
    מה צריך עוד לקרות? אני מוכן לשלם את העלות הזו ולא לשמוע על עוד ילד אומלל שהדם שלו רתח בדרך למוות בייסורים כאלו. כל מי שמגיב באדישות או שמסתכל על הכסף פשוט אטום למקרים של האומללים הללו שמישהו ירים את הכפפה.
  • 4.
    אדורם 15/07/2013 17:16
    הגב לתגובה זו
    על-ידי הורים שלא מוסמכים לכך . ופשוט מכך - להעמיד הורים ששוכחים ילדים לדין באשמת גרימת מוות ברשלנות (אם לא רצח). אני משוכנע שזה יפחית את כמות המקרים אם לא ידביר את התופעה. יש אנשים עם נשמה פגומה שרק איום בעונשים ימנע מהם להתעלם ממה שאמור להיות היקר להם מכל.
  • 3.
    יופי, יזמים זריזים דואגים לעוד מס על ציבור ההורים. (ל"ת)
    לא רוצים עוד מס 15/07/2013 17:09
    הגב לתגובה זו
  • אדורם 15/07/2013 17:46
    הגב לתגובה זו
    גם אחרי אסון התאומים אנשים עשו כסף ממכירת מצנחים מגורדי שחקים. אבל כשם שאין להשלים עם טרור כך אין להשלים עם שכחת ילדים ברכב ויש להטיל על כך עונשים כבדים.
  • 2.
    כמה מאות שקלים זה יקר מדי לחיים של ילדכם? (ל"ת)
    a 15/07/2013 17:03
    הגב לתגובה זו
  • אדורם 15/07/2013 17:39
    הגב לתגובה זו
    רק לטיפוסים בעייתיים ביותר שמקומם בכלא. די כבר עם הקלישאה הזאת "לכולם זה יכול לקרות". יהיה זה עוול לקבוע חוק שכל הורה חייב להתקין מערכת כזו. אסור לחברה להשלים עם העובדה שהורים הידרדרו עד כדי כך שהם שוכחים ילד באוטו ויש לעקור תופעה זו מהשורש במקום למצוא פתרונות לתופעה תוך השלמה עמה. זו אינה גזירת גורל!
  • אסף 15/07/2013 17:37
    הגב לתגובה זו
    הרבה יותר אנשים מתים מדי שנה מצריכת מזון ושתייה לא בריאים. בוא נוציא את המאכלים הללו מחוץ לחוק. אפשר גם לחייב הורים לעשות בדיקות בריאותיות כאלה ואחרות כל כמה חודשים לוודא שהילד בריא. אין גבול לחוקים והתקנות שניתן להעלות על מנת לוודא שהילד בריא...
  • 1.
    אסף 15/07/2013 16:45
    הגב לתגובה זו
    אם כבר אתם מעלים כתבה כזאת לפחות תפרטו קצת על העלויות הצפויות של המכשיר...
  • הצדיק מסדום 15/07/2013 17:25
    הגב לתגובה זו
    הנוסעים במהירות גבוהה, בתוך עיר, רישתו את כל העולם בתלוליות, כדי להאיט מהירות הרכב. האנושות בוחרת פתרונים גלובליים ולא-תמיד-הגיוניים, למקרים כאלה.
  • לבטל "במפרים" 15/07/2013 17:34
    בגלל אנשים היסטרים כמוך ניצלו כמה ילדים וכולם סובלים סבל גדול עם הבמפרים. מבחינה רוחנית מי שמסכים למות פשוט מת מדבר אחר ואנחנו נתקעים עם הסבל של הבמפרים.
  • אתה טמבל אמיתי (ל"ת)
    אריק 15/07/2013 17:25
    הגב לתגובה זו
  • איך אתה חי עם עצמך?? איכככסססס (ל"ת)
    יוסי 15/07/2013 17:08
    הגב לתגובה זו
  • one day at a time... (ל"ת)
    אסף 15/07/2013 17:41
ניתוח דוחות
צילום: CANVA

לקראת דוחות הבנקים - יש עוד לאן לעלות? ומה עם מניות הביטוח

תחזיות האנליסטים מצביעות על רווח נקי של עד 9 מיליארד שקל לרבעון השני ותשואות גבוהות על ההון; גם מניות הביטוח נהנות מהגאות בשווקים, אך כמה מהטוב כבר מגולם אחרי העליות מתחילת השנה?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ביטוח

הבנקים הגדולים בישראל צפויים לדווח בשבוע הבא, והמשקיעים מצפים לתוצאות חזקות לרבעון השני של 2025 כאשר התחזיות מדברות בעד עצמן: לפי הערכות בשוק, סך הרווח הנקי של חמשת הבנקים הגדולים (פועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי) ינוע סביב 8.5-9 מיליארד שקל, עם שיפור בתשואה להון שתעמוד על 16%-17% בממוצע, המשך שיפור ביחס לרבעון הראשון.

מדובר בהמשך ישיר לתקופה חזקה עבור הבנקים, כאשר ברבעון הראשון הם הציגו יחד רווח נקי של כ-6.8 מיליארד שקלים ותשואה ממוצעת להון של כ-15.3%. לאומי ופועלים הובילו את הטבלה עם רווחים של מעל 2.4 מיליארד שקלים כל אחד, בעוד מרבית הבנקים הציגו תשואות מרשימות להון של מעל 15.5%.


ריבית גבוהה וכלכלה יציבה תומכות בשורת הרווח


ברקע התחזיות החיוביות עומדת סביבה כלכלית שעדיין תומכת ברווחיות הבנקים. המדיניות המוניטרית של בנק ישראל לא השתנתה מאז ינואר 2024, והריבית נותרה גבוהה, בשיעור של 4.5%, ולמרות הציפיות להורדות עתידיות הבנקים ממשיכים ליהנות ממרווחי ריבית גבוהים. יתרת העו"ש של הציבור עדיין גבוהה יחסית שם הריבית אפסית מה שמאפשר לבנקים גמישות פיננסית, ומנגד הצרכנים והעסקים ממשיכים לקחת הלוואות, מה שתורם להכנסות מריבית.

גם הכלכלה הישראלית, על אף האתגרים הביטחוניים והפוליטיים, מראה סימני צמיחה. נתוני הצריכה הפרטית ממשיכים להיות חיוביים, התעסוקה בשיא, והאינפלציה אמנם מעט טווח היעד אך נותרת יציבה. אלו מעניקים רוח גבית לפעילות הבנקאית הקמעונאית והמסחרית. בנוסף, ברבעון השני חל גידול בפעילות שוק ההון, כולל עליות במדדים ומחזורי מסחר גבוהים, מה שצפוי להתבטא גם בהכנסות מעמלות ופעילות ניירות ערך בבנקים.

איומי תחרות ורגולציה


מה למדנו השבוע, נוצר ע"י תמיר חכמוף באמצעות GEMINIמה למדנו השבוע, נוצר ע"י תמיר חכמוף באמצעות GEMINI
מה למדנו השבוע

מה למדנו השבוע: הסבלנות משתלמת - המקרה של גילת

המשקיעים לא תמיד רואים את התמונה הגדולה, במיוחד בטווח הקצר, אבל לפעמים, מי שמחזיק ומאמין מתוגמל בענק; המקרה של גילת הוא דוגמא שלפעמים הסבלנות משתלמת הרבה יותר מכל ניסיון לתזמן את השוק

תמיר חכמוף |

השוק לרוב לא מתמרץ משקיעים בטווח הקצר, אלא מתגמל את הסבלניים. כמו שוורן באפט אומר: "שוק ההון הוא כלי להעברת כסף מהפזיזים לסבלניים"


השבוע ראינו דוגמא נוספת עם גילת רשתות לוויין גילת 5.88%  , שרשמה שיא שנתי לרמות שלא נראו במניה מאז 2022, לאחר שנה תנודתית במיוחד. זו לא הייתה עלייה תלולה, אלא טיפוס הדרגתי, שעבר דרך ירידות חדות, חוסר אמון בשוק, וניהול שקול שנשאר עקבי גם כשנראה היה שכולם מוותרים. במהלך 2023 - 2024 מניית גילת נסחרה בתשואת חסר משמעותית, גם על רקע סיבות טכניות. לקראת מחצית 2024, עם יציאתה ממדד ת"א 90, גופים מוסדיים שהחזיקו את המניה נאלצו למכור, מה שיצר לחץ נוסף. הירידה נמשכה, כאשר במאי 2024 היא נסחרה באזור 5 דולר בלבד, ובאוגוסט אותה שנה צנחה לשפל של כ-4 דולר. 

אכזבה מדוחות הרבעון השני של 2024, וספקות מצד השוק לגבי רכישות שביצעה, גילת הפכה למניה שנשכחה על ידי המשקיעים. ואולי בגלל זה היה בה הזדמנות. זה הזמן לחזור לניתוח שפורסם כאן במאי 2024 ולבחון מה ממנו התממש, ומה בכל זאת הפתיע.

למה אנחנו חושבים שמניית גילת מעניינת?

זו הייתה הכותרת של הניתוח שפורסם כאן בביזפורטל במאי 2024. בקצרה - גילת נסחרה אז לפי שווי של כ-285 מיליון דולר, עם מעל 100 מיליון דולר בקופה ומכפיל רווח חד-ספרתי. הכנסות החברה עמדו על כ-266 מיליון דולר ב-2023, עם תחזית לגידול ל-305-325 מיליון דולר ב-2024. מעבר לכך, ה-EBITDA החזוי הוערך בכ-40-44 מיליון דולר, פי 3 לעומת לפני 3 שנים. אז הערכנו שמדובר באחד מהמקרים הנדירים של מניה עם דאונסייד מוגבל ואפסייד מהותי, בזכות פעילות ליבה חזקה, חדירה עמוקה לשוק הביטחוני וצפי לפרויקטים גדולים בתחום הלוויינים. הניתוח הדגיש את הסיכון הטכני מהיציאה מהמדד, אך הצביע על כך שהערך הפונדמנטלי יוכל לגבור על זה בטווח הארוך.

לקריאה מורחבת למה אנחנו חושבים שמניית גילת מעניינת? התשובה הקצרה והתשובה הארוכה