השפעת האסון על ישראל: צפי לשיבושים ביבוא הרכבים מיפן; צפו בסרטון

בשנת 2010 היקף הסחר של ישראל מול יפן עלה ב-19% לעומת תקופה מקבילה אשתקד והסתכם בכ- 2.4 מיליארד דולר וזאת לעומת 2 מיליארד דולר ב-2009
סתיו שירייב | (12)

כלכלת יפן נפגעה קשות לאחר האסון שפקד אותה אתמול וניראה כי התוצאות הסופיות טרם הובררו סופית וכעת נשאלת השאלה איפה נמצאת ישראל בכל התמונה ומהם היקפי הסחר בין 2 המדינות ומהם הענפים הצפויים להיפגע כתוצאה מהאסון.

בשנת 2010 היקף הסחר של ישראל מול יפן עלה ב-19% לעומת תקופה מקבילה אשתקד והסתכם בכ- 2.4 מיליארד דולר וזאת לעומת 2 מיליארד דולר ב-2009. עוד עולה כי מאזן הסחר בסחורות הסתכם בשנת 2010 בגרעון המסחרי של כ- 1.1 מיליארד דולר, ירידה של כ- 13% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

עוד עולה מהנתונים שהתקבלו ממכון הישראלי ליצוא עולה כי יפן מהווה את המקור ה- 11 ליבוא הסחורות של ישראל, כאשר יבוא הסחורות בשנת 2010 הסתכם 1.8 מיליארד דולר, עליה של כ- 17% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד ואילו בשנת 2009 יבוא הסחורות הסתכם בכ- 1.5 מיליארד דולר, גידול של כ- 32% לעומת 2008.

צפי לשיבוש בהספקת כלי הרכב

אחד הענפים שנפגע קשות ברעידת האדמה והצונאמי הוא ענף הרכב וזאת לאחר שמספר יצרניות רכב הגדולות בעולם כמו טיוטה והונדה הודיעו על השבתה זמנית של המפעלים. נציין כי יבוא בענף הרכב מהווה כ-64% מסך היבוא בישראל לאחר שעלה בשנה החולפת ב-14% והסתכם ב-1.1 מיליארד דולר.

מבין בין היצרניות שנפגעו, ניתן למנות את סובארו, טויוטה, הונדה וניסאן. פוג'י תעשיות, בעלת הבית של סובארו, מדווחת כי כל מפעלי הייצור בצפון המדינה הושבתו, בהם עשרה מפעלי ייצור רכב וחלקי רכב. הונדה מדווחת כי אחד מעובדיה, גבר בגיל 43, נהרג במרכז המחקר והפיתוח של היצרנית בטוצ'יגי, וכ-30 עובדים נוספים נפגעו במפעלים ומרכזי פיתוח אחרים באזור בעקבות התמוטטות קירות ותקרות.

גם במפעל ניסאן בטוצ'יגי נפגעו שני פועלים כתוצאה משריפה שפרצה במפעל, והיצרנית הודיעה על סגירתו יחד עם מפעלה בפוקושימה. בטויוטה מדווחים על סגירת מספר מפעלים, בהם מפעל משותף ליצרנית הרכב וליצרנית המצברים פנאסוניק, בו מיוצרות ערכות מצברים לדגמי הכלאיים של טויוטה. באף אחד ממפעלי יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא דווח על נפגעים או נזק משמעותי.

עוד נמסר כי גל הצונאמי פגע באחד מגרשי החניה בו אוחסנו מכוניות אשר היו מיועדות כבר למשלוח למדינות זרות, ככל הניראה מדובר במגרש בו אוחסנו מכוניות של יצרנית הרכבים ניסאן.

עוד ענף שבלט הוא ענף הכימיקלים עם עלייה של כ- 51%, לכ- 134 מיליון דולר ומהווה כ- 8% מהיבוא.

במקביל, יצוא הסחורות מישראל ליפן כולל יהלומים עלה ב-24% בשנת 2010 והסתכם בכ- 656 מיליון דולר ואילו בחודש ינואר 2011 הסתכם יצוא הסחורות כולל יהלומים בכ 61 מיליון דולר, גידול של 30% לעומת חודש מקביל אשתקד, מכך עולה כי יפן הינה היעד ה- 21 ליצוא הסחורות של ישראל (כולל יהלומים). יצוא בענף המכשירים . עוד עולה כי בשנת 2010 פעלו ביפן 540 חברות ישראליות, גידול של כ- 2% לעומת שנה קודמת.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בא 13/03/2011 09:47
    הגב לתגובה זו
    המכוניות האלה לא בטוחות ,הפח דקיק ,אין מה להשוות למרצדס ,הכול בגלל מדניות מיסוי ממשלתית ,סיבכו אותנו .בכבישים יש מלחמה ,לכן בטיחות הינה הדרישה הריאשונה .
  • 11.
    אחד העם 13/03/2011 08:53
    הגב לתגובה זו
    לא מיוצרים ביפן, אלא בקוריאה, סין והמזרח הרחוק. אם כותב השטויות היה עורך תחקיר לפני פרסום הידיעה המטעה, הייתי מבין שמדובר בכתב מקצועי. חבל שאנשים אינם נזהרים בדבריהם. ברכה והצלחה
  • 10.
    לכתב/ת הדפוק 13/03/2011 07:47
    הגב לתגובה זו
    שבכלל מגיעים מתורכיה
  • 9.
    המחיר של הטיוטה ...יזנק (ל"ת)
    נהג 12/03/2011 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    bog 12/03/2011 21:19
    הגב לתגובה זו
    איזה שיבושים מדברים כאן?
  • 7.
    T 12/03/2011 20:10
    הגב לתגובה זו
    לא רצוי המצב שבו הזולת נזקק או נשען על האחר- הנתון שבו בארץ יש אנשים המנצלים את המצב זה נתון בעייתי.
  • 6.
    דייג 12/03/2011 19:12
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה שיהיה מחסור? ראיתי מלא מכוניות שטות לכיוון ישראל. צפויות להגיע בזמן הקרוב במבחר דגמים.
  • 5.
    ניר 12/03/2011 16:47
    הגב לתגובה זו
    המחירים יורדים חזק אכשיו
  • 4.
    המחירים ירדו חזק אכשיו (ל"ת)
    ניר 12/03/2011 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ייאי 12/03/2011 16:28
    הגב לתגובה זו
    בישראל המשמעות המעשית היא ההסתמכות על הזולת.ביפן זה משו שונה בתכלית ומקורו בתרבות ובדת=בושידו ושינטו.לכן ביפן ג.מ.ח=גאווה,משמעת,חריצות. בתוך שנתיים האסון ביפן היה כלא היה.
  • 2.
    צרכן 12/03/2011 12:14
    הגב לתגובה זו
    תשמרו את ציי הרכב שימשיכו להתייבש בשמש הישראלית הקופחת..
  • 1.
    מה ימכרו לנו מכוניות עם דגים בפנים? (ל"ת)
    ר 12/03/2011 12:14
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.