השפעת האסון על ישראל: צפי לשיבושים ביבוא הרכבים מיפן; צפו בסרטון
כלכלת יפן נפגעה קשות לאחר האסון שפקד אותה אתמול וניראה כי התוצאות הסופיות טרם הובררו סופית וכעת נשאלת השאלה איפה נמצאת ישראל בכל התמונה ומהם היקפי הסחר בין 2 המדינות ומהם הענפים הצפויים להיפגע כתוצאה מהאסון.
בשנת 2010 היקף הסחר של ישראל מול יפן עלה ב-19% לעומת תקופה מקבילה אשתקד והסתכם בכ- 2.4 מיליארד דולר וזאת לעומת 2 מיליארד דולר ב-2009. עוד עולה כי מאזן הסחר בסחורות הסתכם בשנת 2010 בגרעון המסחרי של כ- 1.1 מיליארד דולר, ירידה של כ- 13% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.
עוד עולה מהנתונים שהתקבלו ממכון הישראלי ליצוא עולה כי יפן מהווה את המקור ה- 11 ליבוא הסחורות של ישראל, כאשר יבוא הסחורות בשנת 2010 הסתכם 1.8 מיליארד דולר, עליה של כ- 17% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד ואילו בשנת 2009 יבוא הסחורות הסתכם בכ- 1.5 מיליארד דולר, גידול של כ- 32% לעומת 2008.
צפי לשיבוש בהספקת כלי הרכב
אחד הענפים שנפגע קשות ברעידת האדמה והצונאמי הוא ענף הרכב וזאת לאחר שמספר יצרניות רכב הגדולות בעולם כמו טיוטה והונדה הודיעו על השבתה זמנית של המפעלים. נציין כי יבוא בענף הרכב מהווה כ-64% מסך היבוא בישראל לאחר שעלה בשנה החולפת ב-14% והסתכם ב-1.1 מיליארד דולר.
מבין בין היצרניות שנפגעו, ניתן למנות את סובארו, טויוטה, הונדה וניסאן. פוג'י תעשיות, בעלת הבית של סובארו, מדווחת כי כל מפעלי הייצור בצפון המדינה הושבתו, בהם עשרה מפעלי ייצור רכב וחלקי רכב. הונדה מדווחת כי אחד מעובדיה, גבר בגיל 43, נהרג במרכז המחקר והפיתוח של היצרנית בטוצ'יגי, וכ-30 עובדים נוספים נפגעו במפעלים ומרכזי פיתוח אחרים באזור בעקבות התמוטטות קירות ותקרות. גם במפעל ניסאן בטוצ'יגי נפגעו שני פועלים כתוצאה משריפה שפרצה במפעל, והיצרנית הודיעה על סגירתו יחד עם מפעלה בפוקושימה. בטויוטה מדווחים על סגירת מספר מפעלים, בהם מפעל משותף ליצרנית הרכב וליצרנית המצברים פנאסוניק, בו מיוצרות ערכות מצברים לדגמי הכלאיים של טויוטה. באף אחד ממפעלי יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא דווח על נפגעים או נזק משמעותי.
עוד נמסר כי גל הצונאמי פגע באחד מגרשי החניה בו אוחסנו מכוניות אשר היו מיועדות כבר למשלוח למדינות זרות, ככל הניראה מדובר במגרש בו אוחסנו מכוניות של יצרנית הרכבים ניסאן.
עוד ענף שבלט הוא ענף הכימיקלים עם עלייה של כ- 51%, לכ- 134 מיליון דולר ומהווה כ- 8% מהיבוא.
במקביל, יצוא הסחורות מישראל ליפן כולל יהלומים עלה ב-24% בשנת 2010 והסתכם בכ- 656 מיליון דולר ואילו בחודש ינואר 2011 הסתכם יצוא הסחורות כולל יהלומים בכ 61 מיליון דולר, גידול של 30% לעומת חודש מקביל אשתקד, מכך עולה כי יפן הינה היעד ה- 21 ליצוא הסחורות של ישראל (כולל יהלומים). יצוא בענף המכשירים . עוד עולה כי בשנת 2010 פעלו ביפן 540 חברות ישראליות, גידול של כ- 2% לעומת שנה קודמת.
- 12.בא 13/03/2011 09:47הגב לתגובה זוהמכוניות האלה לא בטוחות ,הפח דקיק ,אין מה להשוות למרצדס ,הכול בגלל מדניות מיסוי ממשלתית ,סיבכו אותנו .בכבישים יש מלחמה ,לכן בטיחות הינה הדרישה הריאשונה .
- 11.אחד העם 13/03/2011 08:53הגב לתגובה זולא מיוצרים ביפן, אלא בקוריאה, סין והמזרח הרחוק. אם כותב השטויות היה עורך תחקיר לפני פרסום הידיעה המטעה, הייתי מבין שמדובר בכתב מקצועי. חבל שאנשים אינם נזהרים בדבריהם. ברכה והצלחה
- 10.לכתב/ת הדפוק 13/03/2011 07:47הגב לתגובה זושבכלל מגיעים מתורכיה
- 9.המחיר של הטיוטה ...יזנק (ל"ת)נהג 12/03/2011 22:13הגב לתגובה זו
- 8.bog 12/03/2011 21:19הגב לתגובה זואיזה שיבושים מדברים כאן?
- 7.T 12/03/2011 20:10הגב לתגובה זולא רצוי המצב שבו הזולת נזקק או נשען על האחר- הנתון שבו בארץ יש אנשים המנצלים את המצב זה נתון בעייתי.
- 6.דייג 12/03/2011 19:12הגב לתגובה זולא מבין למה שיהיה מחסור? ראיתי מלא מכוניות שטות לכיוון ישראל. צפויות להגיע בזמן הקרוב במבחר דגמים.
- 5.ניר 12/03/2011 16:47הגב לתגובה זוהמחירים יורדים חזק אכשיו
- 4.המחירים ירדו חזק אכשיו (ל"ת)ניר 12/03/2011 16:45הגב לתגובה זו
- 3.ייאי 12/03/2011 16:28הגב לתגובה זובישראל המשמעות המעשית היא ההסתמכות על הזולת.ביפן זה משו שונה בתכלית ומקורו בתרבות ובדת=בושידו ושינטו.לכן ביפן ג.מ.ח=גאווה,משמעת,חריצות. בתוך שנתיים האסון ביפן היה כלא היה.
- 2.צרכן 12/03/2011 12:14הגב לתגובה זותשמרו את ציי הרכב שימשיכו להתייבש בשמש הישראלית הקופחת..
- 1.מה ימכרו לנו מכוניות עם דגים בפנים? (ל"ת)ר 12/03/2011 12:14הגב לתגובה זו