נעילה בארה"ב: "נראה שיש התקדמות משמעותית", הנאסד"ק הוסיף 0.83%

נושא תקרת החוב היה במוקד, נתון מאקרו בודד פורסם לאחר הפתיחה. JP מורגן דיווח על הפסד ראשון מזה 3 שנים
דניאל קביליו | (3)

פורסם לראשונה ב-15:19 11.10.2013

יום המסחר האחרון לשבוע בוול סטריט ננעל בעליות של המדדים המובילים לאחר פתיחה חלשה של היום. הסוחרים מוול סטריט חזרו למסכים כאשר הם הססנים עקב הראלי של יום המסחר האחרון בו ה-S&P500 טיפס 2.17% ורשם את העלייה החדה מאז ה-2 לינואר השנה. ההשבתה בארה"ב נכנסה ליומה ה-11 אולם נראה כי יש התקדמות במשא ומתן בין ההדמוקרטים לרפובליקנים.

הדאו ג'ונס עלה 0.73%, ה-S&P500 הוסיף 0.63% והנאסד"ק התחזק ב-0.83%.

הסיפור המרכזי בשווקים הוא ההתקדמות במגעים בין הרפובילקנים לדמוקרטים בוושינגטון. אתמול התבשרו האזרחים והמשקיעים בעולם כי הרפובליקנים מעוניינים להעלות את תקרת החוב ל-6 שבועות ולאפשר לדיונים עם אובמה להתנהל בצורה שלווה. המשקיעים מוול סטריט זיהו בהודעה שבירת קרח מסויימת והמדדים זינקו בחדות.

לאחר סיום המסחר אתמול, ברק אובמה וג'ון ביינר נפגשו ל-90 דקות על מנת לדון בהצעה של הרפובליקנים. הפגישה הסתיימה ללא החלטה והסכמה כאשר דובר הבית הלבן אמר "לאחר דיון על דרכים אפשריות להמשך, לא התקבלה החלטה ספציפית. הנשיא מצפה להמשיך ולהתקדם בשיחות עם נציגים משני צידי המתרס". לאחר ההודעה נפלו החוזים העתידיים, אך מאז שבו לעלות.

"אנחנו נתחיל לדאוג מתי שיקח להם יותר מידי זמן להגיע להחלטה, אבל אני צופה שבסופו של דבר הכל יבוא על מקומו בשלום". אמר גרנט בוגמן, מנהל השקעות ב-UBS. המנהל הוסיף "הסיכון הברור הוא שהם לא גיעו להסכמה, אז המצב יהיה באמת גרוע גם לצמיחה וגם לשווקים.".

עונת הדוחות לרבעון השלישי של 2013 צוברת תאוצה כאשר הבנק הגדול ביותר בארה"ב (מבחינת נכסים) JP מורגן (סימול: JPM) דיווח לראשונה, מזה 3 שנים, על הפסד. ההפסד של הבנק נגרם הרבעון עקב הוצאות משפטיות אשר התסכמו ב-9.15 מיליארד דולר. לצורך השוואה, ברבעון המקביל אשתקד ההוצאות המשפטיות של הבנק הסכתמו ב-684 מיליון דולר. הבנק הציג הפסד של 380 מיליון דולר או 17 סנט למניה.

מיד אחריו ווילס פרגו (סימול: WFC) דיווח על תוצאותיו לרבעון. הבנק דיווח על הכנסה של 20.5 מיליארד דולר כאשר האנליסטים חזו שהבנק יכניס 21.1 מיליארד דולר. בשורת הרווח הבשורה הייתה טובה יותר לאחר שהבנק דיווח על 99 סנט - גבוה בסנט אחד מצפי האנליסטים. הרווח הנקי של הבנק הסתכם ב-5.32 מיליארד דולר - עלייה של 13% ביחס לרבעון המקביל.

סחורות

החוזים העתידיים על חבית נפט ירדו 1.6% למחיר של 101.34 דולר לחבית, החוזים העתידיים על אונקיית זהב איבדו 2.07% למחיר של 1,270 דולר.

מניות במרכז

מלבד המדווחות שצויינו. ענקית התרופות, טבע (סימול: TEVA) ריכזה עניין ועלתה 1.13% לאחר שזינקה אתמול 3.5% ברקע להודעה כי תפטר 5,000 עובדים.

מניית פוטאש (סימול: POT) נסחרה תחת לחץ מכירות לאחר שהודיעה כי היא מורידה את תחזיות הרווח לרבעון.

יצרנית הביגוד גאפ (סימול: GPS) נסחרה תחת לחץ מכירות כבד לאחר שהחברה דיווחה על ירידה משמעותית בהכנסות מחנויות דומות. האנליסטים מייחסים את הירידות למצב הכלכלי הקשה ובחוסר יכולת של החברה לחדש. המניה צללה 6.71%.

מניית מיקרון (סימול: MU) נסחרה גם היא תחת לחץ מכירות כבד לאחר שפרסמה את דוחותיה לרבעון הפיסקאלי האחרון ואיכזבה את האנליסטים. המניה איבדה בסיום 8.63%.

יומן מאקרו

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טיסה נעימה 1340 (ל"ת)
    ההה 13/10/2013 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ייאאהווו 12/10/2013 07:16
    הגב לתגובה זו
    זו נעילה בשיא יומי של כל המדדים ביומיים רציפות הכי חזקות של השנה. כאשר מסתכלים בגרף השנתי של נאסדק אפשר לקבל סחרחורת מהשיפוע שלו. אם יום ראשון אין פתיחה אנגלית במעוף , אני צנצנת.
  • 1.
    זיפו 11/10/2013 20:22
    הגב לתגובה זו
    את המילה מעיב בכותרת שלהם. אחרי יומיים של עליות חדות במיוחד בארהב מעניין איך ביזפורטל ייצרו אווירה שלילית. יש לי רעיון בישבילם.תנסו את הכותרת "הבוקר המעונן בלפלנד יעיב"
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: