בדרך ל"פאודה"? "בעזה יש היום 40% אבטלה ו-70% חיים מתחת לקו העוני"
מבצע "צוק איתן" הסתיים באוגוסט אשתקד, אך שיקום רצועת עזה מקרטע ועשרות אלפי פליטים נותרו ללא בית. מחקר חדש של "גישה" בשם "תוצרת עזה" מביט לחמשת הענפים היצרניים המובילים ברצועת עזה: חקלאות, טקסטיל, ריהוט, עיבוד המזון, וטכנולוגיית מידע. המסקנה העיקרית עגומה - צמצום במפעלים ובמכונות הייצור, במספרי העובדים, במחזורי העסקאות ובמערכות הקשרים העסקיות והאישיות.
הסגר על עזה הוטל עם עליית החמאס לשלטון בשנת 2007. לפני כן 85% מהסחורות שיצאו מעזה נמכרו בגדה המערבית ובישראל. הענפים המשתתפים במחקר נפגעו קשות כתוצאה מחסימת שווקים אלה ומהירידה בכוח הקנייה של האוכלוסייה המקומית.
"גישה": "למרות שלאחרונה מדברים בצמרת המדינית-ביטחונית בזכות שיקום כלכלי של הרצועה כאינטרס ישראלי, ההקלות המסוימות בסגר צנועות מכדי לאפשר שיקום אמיתי. כפי שמחקר זה מוכיח, ביטול מגבלות התנועה בין הגדה לרצועה קריטי לעתיד המסחר של עזה עם הגדה, כמו גם לשיקומה הכלכלי של הרצועה וליציבות האזורית".
מוחמד זוייד, מומחה לשיווק חקלאי השתתף בקבוצת המיקוד של ענף החקלאות: "מאז חודש שעבר הגדילו לנו את האפשרויות לייצא לישראל ואנו מתמקדים בעגבניות וחצילים. אנו מקווים שממשלת ישראל תרשה לנו מגוון רחב יותר של מוצרים. תות שדה למשל זול מאוד בעזה אנו מייצאים אותו לאירופה ובישראל לא מאפשרים לנו מסיבות טכניות".
- מנהל בסיטי כתב פוסט נגד ישראל - ונדרש להסיר
- צבא ירדן עוצר מחבלים בדרך לישראל - על האינטרסים של ירדן ועד כמה הגבול דק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי המצב לאחר המלחמה בקיץ אומר מוחמד זוייד כי "המצב בעזה קשה מאוד - הבניה הופסקה בגלל שלא ניתן להכניס חמרי בניין וכיוון שממשלת חמאס לא משלמת משכורות. אם יפתחו את הגבולות תהיה הרבה עבודה. היום יש רמת אבטלה של כ-40% ו-70% חיים מתחת לקו העוני. התושבים רוצים לחיות, לעבוד ולטייל לא רוצים מלחמה - אנו מותשים".
תחקירני "גישה" שוחחו עם בכירי הענפים היצרניים ברצועת עזה והם הביעו אופטימיות רבה - במידה וישראל תאפשר מסחר עם הגדה המערבית. כך למשל המשתתפים מתחום החקלאות העריכו כי בתנאים אופטימליים עזה יכולה לשווק לגדה כ-200 משאיות של תוצרת חקלאית בחודש, שמהווים כ-30% מכלל התוצרת החקלאית.
בשנת 2007, לפני הסגר, 12,286 משאיות ייצאו סחורה מעזה לישראל, 9,756 לחו"ל ו-3,345 לגדה המערבית.
גישה: "על ישראל לבחון כיצד ניתן להפחית חלק מעלויות השינוע מעזה לגדה, להבטיח פעילות סדירה של המעברים, והיכן לאפשר תנועת אנשים סדירה בכמות ותדירות אפקטיביות. ללא שינויים אלה - לא ייתכן שיקום כלכלי בעזה".
- המלאך המושיע של בית הדפוס הדיגיטלי של לנדא: קרן פימי
- הריבית ללא שינוי - מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
לגבי השיקום של עזה מאז מבצע "צוק איתן" מעריכים בארגון "גישה" כי טרם החלו עבודות שיקום של בנייני מגורים או של תשתיות אזרחיות כמו מרפאות ובתי ספר, אספקה וסילוק (והמימון מגיע בטפטוף) ולמעשה לא נבנה אפילו בית אחד.
צילומים: אימאן מוחמד, באדיבות גישה.
- 25.ואכלנו אותה 10/05/2015 10:50הגב לתגובה זותעשיית קסאמים משגשגת וחפירת מנהרות תקיפה לתוך ישראל
- 24.כתבה זולה ללא שום ערך מוסף (ל"ת)דוד 10/05/2015 09:49הגב לתגובה זו
- 23.דניאל 10/05/2015 09:47הגב לתגובה זואיך כתבה כזאת קשורה לאתר שאמור לתעסק בנושא מסויים. לנצל את הבמה לכתבות זולות ודעות שמנותקות מהחיים
- 22.מה הם בוכים מצביעים חמאס מקבלים בובמה בראש (ל"ת)משה ראשל"צ 10/05/2015 07:16הגב לתגובה זו
- 21.אלי 10/05/2015 00:23הגב לתגובה זומנהרות טרור
- 20.חפש מוחמד עטא ולאדן 09/05/2015 23:52הגב לתגובה זוהשטות של החזיר התאוותני שמעון פרס כי שגשוג יביא התמתנות, הוכחה כבר עשרות פעמים כשטות מסוכנת וקטלנית כמו שאר השטוייות שלו (אחרי שיצא מהסינור של בן גוריון). בן לאדן היה מיליארדר סעודי, מוחמד עטא מפקד החוטפים (וגם כמעט כל האחרים) היה מהנדס מצרי אמיד. גם סגנו של מוחמד הוא מהנדס מיצרי. וככל שאיראן שיגשגה יותר ככה הנאציפקציה שם גדלה, מה שיקרה אם ישגשו זה ,שהם ישארו פאנטים רעבי דם, אבל יהיו להם טכנולוגיות,חינוך מדעי, ותרבות שיטתית עם מתודלוגיה מערבית, בקיצור יפן של הירוהיטו. להשאיר אותם בחורבנם, ולהתחיל לתכנן את פארק עזה הירוק והיפה שיבוא על חשבון קן הצרעות, שתושביו יעופו לסיני שם יילחמו אלף שנה אחד בשני ,עד לכלייה של פסולת החלבונים המאוסה הזאת מתוך הציביליזציה האנושית.
- shlomo 10/05/2015 14:51הגב לתגובה זוThey started the Intifada with the suicide bombers who murdered 1200 israeli children , women and men , when the prime minister was Barak from the left wing after being offered an independent state in Gaza, East Jerusalem and 97% of WB. when there was no security fence and almost no checkpoints and no roadblocks, when all palestinian cities were evacuated by IDF and ruled by the PA. When they were free to enter Israel to work or enjoy the sea beaches, and when they had the highest economic growth in the world that year - 10%. They even had a casino in Jericho and tens of buses from Israel were bringing there gamblers. In addition they had an airport in WB and one in Gaza, though Israel knew Arafat was smuggling weapons and terrorists in his private airplane.
- 19.שינסו לייצא קסאמים במקום לשלוח אותו אלינו בחינם (ל"ת)דודו 09/05/2015 23:08הגב לתגובה זו
- 18.במו ידיהם חופרים את העתיד שלהם (ל"ת)HAKY1 09/05/2015 22:26הגב לתגובה זו
- 17.אזרח 09/05/2015 21:59הגב לתגובה זואיך יש שם 30% מעל לקו העוני? בטח אלה מנהיגי החמס ובעלי המנהרות.
- 16.בוזי 09/05/2015 21:57הגב לתגובה זויש להם אלטרנטיבות. כל העולם מוכן לתרום ולהשקיע בעזה. הם מעדיפים מנהרות וסבל. גם אנחנו מוכנים לעזור כלכלית אבל המנהיגים שלהם מעדיפים אותם עניים ומפגרים. למה אנחנו צריכים לקרוא על זה ולהתעסק עם זה?
- 15.אורן 09/05/2015 21:04הגב לתגובה זואתם מפרסמים מחקר של ארגון מוטה מאד בעל אג'נדה פוליטית מובהקת ללא כל ביקורת כאילו זה מחקר אובייקטיבי . אם צריך מזה להקיש על האמינות של שאר הדברים שאתם מפרסמים, אני מוטרד
- 14.שתלך עזה לעזאזל . את מי רוצחי התינוקות האלה מעניינים (ל"ת)אומה של רוצחים 09/05/2015 20:51הגב לתגובה זו
- 13.ביזפורטל 09/05/2015 20:23הגב לתגובה זומשתפים פעולה עם שקרים וסילופים. מעל 80 מדינות בעולם היו מתים להיות ברמת החיים בעזה. מעל מיליארד איש בעולם, על-פי נתוני באו"ם, מרוויחים שני דולר ליום, כלומר 60 דולר לחודש, ומוגדרים עניים. בעזה יש להם מנה חודשית מאונר"א שהלוואי ולמיליארד התושבים הבאמת עניים בעולם היה רבע ממה שהם מקבלים. די לדמגוגיה ולשקרים. אך אני מניח כי כרגיל לא תפרסמו זאת (ולא בפעם הראשונה).
- 12.עדי 09/05/2015 17:53הגב לתגובה זולסלק אותנו מפה,עזה תשוקם.לא לפני.
- 11.הם משקיעים את המשאבים בבנית מנהרות זה בעדיפות שלהם (ל"ת)יש תעסוקה במנהרות 09/05/2015 17:15הגב לתגובה זו
- 10.שישקו 09/05/2015 16:50הגב לתגובה זואנחנו לא צריכים לדאוג לאף אחד חוץ מלעצמנו!
- 9.הגירה המונית - אינטרס ישראלי (ל"ת)מיכאל בוטביניק 09/05/2015 16:39הגב לתגובה זו
- 8.ענף התעשייה הבולט שם הוא ייצור תחמושת וייצוא מוות (ל"ת)לא בדקו נכון 09/05/2015 16:24הגב לתגובה זו
- 7.פולי 09/05/2015 16:04הגב לתגובה זוכי היא מוסרית ונחמדה אלייכם, מה היה קורה לכם אם הייתם תחת דאעש או אסד?, פלשתיני אחד לא היה בחיים, אז עדיף אבטלה.
- 6.יש אצלי עפודה במנהרות (ל"ת)אבו מרזוק 09/05/2015 15:39הגב לתגובה זו
- 5.מקס פאואר 09/05/2015 15:25הגב לתגובה זוכך נפתור שתי בעיות, אחת לעזתים יהיה מספיק ראשים של שמאלנים לערוף, ובעיה שניה יתפנו דירות במדינת תל אביב והמחירים ירדו.
- 4.שימשיכו לבנות מנהרות בכספים שמקבלים (ל"ת)אח 09/05/2015 14:10הגב לתגובה זו
- 3.מעניין תתח...עזה כבר לא שלנו (ל"ת)עוז 09/05/2015 12:35הגב לתגובה זו
- 2.עלי 09/05/2015 12:22הגב לתגובה זושיפסיקו להתעסק בפיגועים ויתחילו לחיות טוב כמונו ערביי ישראל כל משפחה עם 3 מכוניות וחיים מיליון דולר אולי בעשור הבא הם יבינו את הטעות שהם עושים
- אילן 09/05/2015 19:14הגב לתגובה זועלי כל הכבודלא ביגלל שאתה חושב כמו כמוניאלה ביגלל שלך לא הצליחו המנהיגים שלכם לשטוף לך את המוחויש לך דעה עצמאית משלךואתה לא מפחד להגיד אותה
- 1.צביקה 09/05/2015 12:14הגב לתגובה זוכן אבל מנהרות הם מכינים לסבב הבא בזה הם טובים בלחפור
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".