המניות שעלו מאות אחוזים בחודשים האחרונים - זהירות!
משבר הקורונה הביא לזעזוע בשווקים הפיננסיים. לאחר הירידה החדה והמהירה בהיסטוריה, הגיע תיקון חד ומהיר כאשר השווקים נמצאים 10%-15% מתחת לשיאים שנרשמו בפברואר. במהלך הירידות החדות שנרשמו בחודש מארס, נפדו כ-42 מיליארד שקל מתעשיית הקרנות בישראל, מה שהוביל לירידות שערים חדות במניות - אחרי הכל, כשקרנות הנאמנות מממשות הן עושות זאת באופן גורף. עם זאת, יש כמה חברות בבורסה המקומית שהמשבר דילג עליהן. מדובר בחברות שאין בהן השקעה משמעותית של מוסדיים (כבעלי עניין) וככל הנראה הפדיונות בקרנות לא חלחלו אליהן. זאת ועוד - יש מניות שפשוט זינקו בתקופת המשבר ללא הסבר שנראה לעין. הנה הסיפור של 3 מניות שזינקו במאות אחוזים בזמן שאנחנו ספרנו הפסדים. למה הן זינקו? האמת שאין לנו הסבר וקשה להאמין שהשווי שלהן מגובה בפעילות או בפוטנציאל.
גיבוי אחזקות - תשואה של 460% מתחילת השנה
על חברת האשראי החוץ בנקאי, גיבוי אחזקות 0% כבר כתבנו בעבר. הערכנו שבתרחיש האופטימי החברה תגיע לרווח רבעוני של כ-2 מיליון שקל ברבעונים הקרובים. החברה הפסידה בשנת 2019 כ-16.7 מיליון שקל, אבל ההפסד נבע בעיקר מהוצאה רעיונית, חד פעמית, של כ-19.2 מיליון שקל המיוחסת לרישום החברה למסחר בבורסה. בנטרול ההוצאה הזאת, היה מסתכם הרווח (לפני מס) בכ-2.9 מיליון שקל.
החברה גייסה במהלך 2019, סדרת אג"ח בהיקף של כ-51 מיליון מיליון שקל, וכחלק מהסכם השקעה עם בית ההשקעות מור, החברה צפויה לקבל הלוואה של 8 מיליון שקל נוספים. אז נניח (הנחה אופטימית) שהחברה תוכל להרחיב את היקף פעילותה, ובמקביל לעלייה בשיעור הרווחיות, החברה תציג במקרה הטוב רווח שנתי של 10 מיליון שקל.
מניית החברה עלתה מתחילת השנה בכ-460% לשווי שוק של מעל חצי מיליארד שקל... למה? לא ברור. החברה אמנם פועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי, תחום חם בשנים האחרונות. אבל עדיין יש תחרות בתחום הזה. וביחס למתחרות, להתנהלות מניית גיבוי אחזקות אין שום אחיזה במציאות.
- ה"תכנית אסטרטגית" של אוגווינד נחשפת: הנפקה בדיסקאונט למנהלים
- יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזמן שהמניה עלתה בכ-460%, המתחרות איבדו, על רקע משבר הקורונה, כ-10% בממוצע.
בנוסף, בעוד הרווח של המתחרות ב-12 החודשים האחרונים משקף מכפיל רווח ממוצע של כ-14.4 - גיבוי אחזקות נסחרת כעת בשווי שוק של כ-513 מיליון שקל - כלומר, מכפיל 50 על הרווח (האופטימי) שהנחנו לשנה הבאה. לצורך מתן קנה מידה - בכדי להגיע למכפיל הממוצע בענף - החברה שהציגה הכנסות של כ-10.4 מיליון שקל בשנת 2019, צריכה להציג רווח נקי של כ-35 מיליון שקל בשנת 2020.
מי שקונה את המניה צריך לשאול את עצמו, אם החברה באמת שווה חצי מיליארד שקל, אז איך זה שבית ההשקעות מור נכנס להשקעה במניה לפי שווי של כ-50 מיליון שקל בתחילת השנה? ומה השתנה מאז?
אלקטריאון - שווי של 1.3 מיליארד שקל, הכנסות עדיין אין
מניית אלקטריאון 2.34% זינקה מתחילת השנה בכ-117%. החברה שמפתחת טכנולוגיית "כביש חכם", נכון לכרגע עדיין לא הציגה הכנסות כלשהן ונסחרת בשווי שוק של כ-1.3 מיליארד שקל.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
החברה דיווחה באמצע מארס על הצלחה בניסוי ראשוני של טעינה אל-חוטית דינאמית של משאית באמצעות סלילים שהוטמנו בכביש. המשאית נסעה במהירות של 30 קמ"ש ובחודשים הקרובים יבוצע ניסוי נוסף במהירות של 65 קמ"ש. תוצאות הניסוי מהוות עמידה באבן דרך ראשונה ומשמעותית מול משרד התחבורה השוודי, כחלק מתכנית הכוללת כבישים חשמליים מהיר בהיקף עתידי של כ-2,000 ק"מ עבור טעינה דינאמית של משאיות חשמליות. פרויקט בהיקף משוער של כ-3 מיליארד דולר.
במקרה זה מדובר בחברת חלום ונכון לכרגע עדיין לא ברור האם החלום הזה - כביש חשמלי שטוען את הרכב תוך כדי נסיעה - יתגשם. מדובר בטכנולוגיה ייחודית שכבר הראתה סימנים ראשוניים של היתכנות טכנולוגית (עדיין לא הודגמה היתכנות כלכלית), אשר הצלחתה עשויה להגביר את היקף השימוש ברכבים חשמליים ברחבי העולם. טוב, הלוואי שתצליח...אבל 1.3 מיליארד שקל על סוג של חלום?
כך או כך, בחברת המחקר פרוסט & סאליבן הנתפסת בשוק כאופטימית בהערכותיה - העניקו למניה במסגרת הערכתם האחרונה מחודש מארס (לאחר הדיווח על ההצלחה בניסוי), מחיר יעד של כ-153 שקלים - כ-2% מעל מחיר המניה הנוכחי, זאת תחת הנחה שהחברה תשיג הסכמי מכירה משמעותיים במהלך המחצית השנייה של השנה.
אוגווינד - השווי הוכפל פי 16
מניית אוגווינד -0.2% זינקה מתחילת השנה בכ-350% ונסחרת כעת בשווי שוק של כ-700 מיליון שקל. החברה נכנסה לבורסה באמצעות מיזוג פעילותה לתוך שלד בורסאי בדצמבר 2019, לפי שווי חברה של כ-42 מיליון שקל בלבד. מאז דווח על תחילת פיילוט לאגירת אנרגיה בהיקף של כ-1,000 קוט"ש בקיבוץ יהל, אולם לא מדובר בדיווח שצריך להכפיל את שווי החברה פי 16.
בשבוע שעבר כבר כתבנו באתר Bizportal על הזינוק חסר ההיגיון הכלכלי הנראה לעין במניה, אז נסחרה החברה לפי שווי שוק של כ-820 מיליון שקל - מאז איבדה המניה כ-15% מערכה (למרות זינוק של כ-13% שרשמה המניה אתמול).
החברה עוסקת בייצור ואגירת אנרגיה באמצעות אוויר דחוס במפעלי תעשייה. אוגווינד פיתחה מדחסים שאוגרים אנרגיה, מהם מייצרים חשמל שהמפעל משתמש בו ואמור לייצר חיסכון של כ-40% בצריכת החשמל.
אגירת אנרגיה באמצעות מים ואוויר
מקור: מצגת למשקיעים
אגירת אנרגיה זה תחום חשוב, תחום חם - צוואר הבקבוק של האנרגיות המתחדשות. כלומר, הבסיס של החברה הוא לא גימיק, זה מוצר אמתי, נדרש, חשוב. השאלה אם יש כאן יתרון יחסי, טכנולוגיה מהפכנית - אולי. אך בחברה מציינים שבשוק הזה קיימות 8 מתחרות רק בארץ.
החברה צומחת בקצב טוב מאד, עם הכנסות של כ-6.9 מיליון שקל בשנת 2019, זינוק של כ-120% ביחס להכנסות שנת 2018 ובין לקוחותיה נמנות חברות תעשיתיות מהמובילות במשק בכללן - תנובה, שטראוס, נשר, כתר, רפק והתעשייה האווירית לישראל. עם זאת, החברה עדיין הציגה הפסד ברמה התפעולית (גם בנטרול הוצאה חד פעמית של כ-60.6 מיליון שקל המיוחסת לרישום החברה למסחר בבורסה).
- 17.משקיע 11/05/2020 23:54הגב לתגובה זואני מציע לך לבקר את אלקטריאון ואוגווינד ולהכיר את המנהלים ולקבל מצגת אישית לפני שאתה מזהיר את המשקיעים מלהשקיע בשתי החברות עם פוטנציאל מדהים.
- 16.nav 11/05/2020 19:05הגב לתגובה זושינו את שם החברה מדולומיט לאקסל ועלו ב600 אחוז ללא שום הצדקה בעל הבית המקורי בחברה דולומיט השקעות ישב בכלא או יושב בימים אלה על מרמה רשמו בגוגל ניסים דגלאטי ....
- 15.יוסי 11/05/2020 18:49הגב לתגובה זולאוגוינד יש מוצר מדהים, עוד מעט היא תכנס לארצות הברית, ויש שם פוטנציאל אדיר.
- אויר דחוס חחחחחחח (ל"ת)נועה 16/05/2020 15:03הגב לתגובה זו
- 14.דניאל 11/05/2020 15:47הגב לתגובה זוחברות שאין להם רווחים נסחרות בשווים של מיליארדי דולרים ,בועה מארץ הבועות.
- 13.מזל שאתם משקיעים 11/05/2020 15:39הגב לתגובה זומזל שאתם משקיעים את הזמן שלכם בלכתוב כתבות ולא בלקנות מניות. כל דבר שאתם כותבים - ההפך קורא. אלקטריאון בעליה של 4% עם 5 מיליון ש"ח מחזור אוגווינד בעליה של 2% עם 2 מיליון ש"ח מחזור
- 12.אין "גיבוי" לשווי של 500 מיליון שקל; ככה נראית בועה! (ל"ת)יעקובוביץ 11/05/2020 15:20הגב לתגובה זו
- 11.דן אביב 11/05/2020 14:11הגב לתגובה זולאוגינד יש תכנולוגיה יחודית שמוגנת בפטנטים עם שוק פוטנציאלי בחו"ל של עשרות מילארדים, כבר עכשיו אפשר לראות איזה חברות בארץ התחילו לעבוד עם הטכנולגיה, אני מאמין שברגע שהפילוט יצליח המנייה תטוס למעלה, ואחרי העסקה הראשונה בארצות הברית המניה בכלל תעוף, יש לה עוד הרבה לאיפה לצמוח.
- 10.גולן 11/05/2020 14:00הגב לתגובה זוהבנקים ירדו מינואר 25 אחוז הם יטוסו לפחות 20 אחוז בחודש'הקרוב במיוחד מזרחי טפחות
- 9.בגלל ההודעה שלכם המנייה התרסקה - אתם לא בסדר (ל"ת)ערן 11/05/2020 13:05הגב לתגובה זו
- יעקובוביץ 11/05/2020 15:16הגב לתגובה זושווי שוק של 500 מליון על מה ולמה !
- איך אתה יודע ? נשמח לראות את נערכת השווי שלך (ל"ת)ירון 11/05/2020 17:18
- 8.צמיחה 11/05/2020 10:22הגב לתגובה זוגיבוי אחזקות מהווה כ1.9% ממדד ת"א צמיחה. צריכה לרדת עשרות אחוזים לשווי הוגן / סביר אוגווינד מהווה 3% ממדד ת"א צמיחה. צריכה לחרדת עשרות אחוזים לשווי הוגן / סביר. אלקטריאון 2.6% ממדד ת"א צמיחה. כאן יש סיפור אמיתי אבל השווי מנופח מאוד. סיכון גבוה. המסקנה היא כי מדד ת"א צמיחה לא מעניין להשקעה ויותר מכך אחוזים שלמים צפויים להמחק מההשקעה במדד.
- מני 11/05/2020 12:01הגב לתגובה זוומוחזקות דרך הנפקת חברים פרטית ונותן שווי והקרנות חייבים לקנות שעורירית משאבי טבע
- 7.בכיר 11/05/2020 09:50הגב לתגובה זוהחסימה על המניות של גיבוי אחזקות שהונפקו בהנפקה פרטית למור בית השקעות אמורה לפוג בחודש הבא. עקב עלייה חדה במניית גיבוי והפדיונות הכבדים שהיו בקרנות הנאמנות של מור בית השקעות, נוצר מצב שבו אחוז האחזקה במניית גיבוי בקרנות הנאמנות של מור זינק בחדות ועל כן, הם יצטרכו לממש כאשר החסימה תפוג.
- 6.ממליץ לכם להכיר את אוגווינד ואלקטריאון לעומק ולהחל 11/05/2020 09:01הגב לתגובה זוממליץ לכם להכיר את אוגווינד ואלקטריאון לעומק ולהחליט לבד. מדובר בחברות משנות חיים
- מה זה משנה 11/05/2020 14:55הגב לתגובה זומדחסי אויר קיימים בתעשייה שנים....
- שמוליק 11/05/2020 11:59הגב לתגובה זוא. אין פה בתחום הזה שום טכנולוגיה יחודית ב. יש תחרות עזה ג. לא בטוח בכלל למה לקוחות קצה של רשת החמל בכלל צריכות לאגור אנרגיה. חברת החשמל יודעת לאגור אותה יותר בוזל ויותר יעיל - למשל הפרוייטק החדש של אגירת שאיבה בתבור.
- 5.GUY 11/05/2020 08:36הגב לתגובה זועוקץ הצירעה האסייתית .
- 4.יצחק טיומקין 11/05/2020 08:27הגב לתגובה זוחבל על המילים של הכתב כבר למעלה מעשור השוק בארץ הפך למזבלה סטייל חיריה רק חברות זבל שלדים וכמה בנקים משעממים לקרוא לזה בורסה זו בדיחה עגומה ביזיון
- 3.מני מור 11/05/2020 08:25הגב לתגובה זוהכל בגלל מדדים הכניסןו אותם למדדים בזמן שלא עשו שום הנפקה רק ציבור וירטואלי ואז הציבור והתעודות סל חייבים לקנות והם מוכרים יש לטפל בזה לבטל כניסה של הנפקות ויציאת ממעטפת רק באמצעות הנפקה פתוחה ציבורית שיויונית ולא הנדסה של ויקטור תשובה
- 2.יש ר אלי 11/05/2020 08:25הגב לתגובה זובהשוואה לנאווי שהיא הגדולה ביותר כל חברות האשראי החוץ בנקאי מנופחות. תבדקו מכפיל הון ומכפיל רווח.
- 1.בת אל 11/05/2020 07:57הגב לתגובה זואנא התירו לימודי ליבה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
