הפרטים הקטנים שמשפיעים כעת על מחיר הנפט
בתחילת החודש הכותרות בתקשורת היו אופטימיות והסבירו למה מחיר הנפט בדרכו מעלה. הסיבה: דו"חות חודשיים של סוכנות האנרגיה הבינלאומית ושל ארגון אופ"ק, מהם עלה כי הארגון הפיק 32.3 מיליון חביות נפט, נמוך מהיעד של 32.5 מיליון חביות נפט. עוד צוין כי שיעור הציות למכסות הקיצוץ היה גבוה מאוד, מעל 90%, אך כמו תמיד החלק המעניין הוא בפרטים.
אחרי שערב הסעודית הובילה את המהלך האחרון של אופ"ק יחד עם מדינות נוספות לקיצוץ בתפוקה, היא גם דאגה למספרים. לפני שנצלול למספרי הקיצוץ ולהצהרות של ה-IEA נזכיר, כי ערב הסעודית היא המדינה היחידה מבין המדינות המשמעותיות באופ"ק שלאורך ההיסטוריה של הארגון אכן עמדה מאחורי הבטחותיה - "הצ'קים שלנו אף פעם לא חוזרים".
מהטבלה המצורפת ניתן לראות כי רק 3 מתוך 11 (מסומן בירוק) המדינות באופ"ק, המחויבות לחיתוך בתפוקה, אכן עמדו ביעד. ערב הסעודית הייתה אגרסיבית במיוחד ועקפה את היעד שלה במאה אלף חביות נפט ביום.
מצב הציות מחוץ לאופ"ק פחות מרשים - לא מקסיקו ולא רוסיה עמדו ביעד. למעשה, על פי ההערכות והפרסומים של משרד האנרגיה הרוסי, רוסיה חתכה 118 אלף חביות נפט ביום לעומת יעד של 300 אלף חביות נפט ביום. מקסיקו, המדינה השנייה עם יעד של 100 אלף חביות נפט ביום, חתכה 86 אלף חביות נפט ביום.
- מחיר הנפט מזנק - טראמפ מטיל סנקציות חדשות על יצרניות הנפט הגדולות ברוסיה
- טראמפ מאותת על פשרה עם סין - הנפט והבורסות בעלייה; מה צפוי בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניתוח המספרים הכולל, לאופ"ק רמת ציות של 93%, לעומת 48% בלבד במדינות שמחוץ לאופ"ק. אבל עדיין לאופ"ק אין מה להתגאות במספרים. הסיבה העיקרית לרמת הציות הגבוהה, כמו ההצלחה להוציא לפועל את ההסכם היא, באופן לא מפתיע, ערב הסעודית – שחקנית הנפט הגדולה בעולם.
במידה וערב הסעודית לא הייתה עוקפת את יעד החיתוך שלה ב-110 אלף חביות נפט ביום, אחוז הציות היה יורד משמעותית ל-,83% הרבה פחות מרשים מרמת ציות הקרובה ל-100%. המצב מחמיר אם ערב הסעודית הייתה מקצצת בתפוקה כמו הממוצע של האופ"ק, ואז אחוז הציות היה יורד מתחת ל-80%, במילים זה "כמעט טוב". מבחינת השוק, "כמעט טוב" זה ציון לא מספיק.
האינטרסים של ערב הסעודית פעמים רבות סותרים, אך סביר להניח כי הממלכה הסעודית רואה לנגד עיניה את ההנפקה הקרובה של חברת הנפט הממשלתית - אמרקו, כך שנתח השוק ממשיך להיות במקום השני על חשבון רמת מחירים גבוהה יותר. מכאן הרצון הבלתי מתפשר להציג למשקיעים כי ההסכם החיתוך מתקדם כמתוכנן. המשמעות היא שאין לצפות למדיניות אגרסיבית כל כך של ערב הסעודית גם בטווח הזמן הארוך יותר. המדיניות האגרסיבית של ערב הסעודית היא תוצאה של נסיבות מסוימות. אלא שערב הסעודית לא תישא את האלונקה לבד לאורך זמן, ואם שאר השחקנים לא יצטרפו האלונקה תיפול ויחד איתה גם מחיר הנפט.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
בינתיים, בצד השני של האוקיינוס, המלאים ממשיכים להיערם. משרד האנרגיה האמריקאי דיווח השבוע על עלייה חדה נוספת במלאים של 9.52 מיליון חביות נפט, לעומת הציפיות לעלייה של 3.5 מיליון חביות נפט. מלאי הנפט בארה"ב הגיע לשיא של 3 עשורים – 518 מיליון חביות נפט, כאשר בשנתיים האחרונות נרשם זינוק חד במיוחד של למעלה מ-50%. המגמה שעולה מהדו"חות האחרונים של משרד האנרגיה האמריקאי היא חולשה מתמשכת בביקושים לדלקים של הצרכן האמריקאי.
לסיכום, הערכות האנליסטים בתחילת השנה היו כי עודף ההיצע ייעלם כבר ברבעון השני של השנה (אנחנו הערכנו כי נראה צמצום רק במחצית השנייה של השנה), אך כעת נראה כי תחזיות הקונצנזוס היו אופטימיות מדי.
אמנם בשורה התחתונה אופ"ק סיפק את מה שהמשקיעים חיפשו, אך אופ"ק היה ונותר תלוי בערב הסעודית. המשקיעים מתחילים להיות מוטרדים מהמשך עליית המלאים בארה"ב, וגוברות הערכות כי שאר המדינות לא יוכלו להמשיך להסתתר מאחורי ערב הסעודית, וגם הן יצטרכו להתאמץ יותר.
- 4.משקיע ותיק 26/02/2017 15:17הגב לתגובה זוכל כתבה יותר טובה מקודמתה! שאפו!!
- 3.אחד שמבין 24/02/2017 08:51הגב לתגובה זואין להם (אופ"ק) סיכוי הנפט בדרך ל -10$. זו רק שאלה של זמן. אחרי הנפקת חברה הממשלתית הסעודית. הנפט גמור!
- 2.מעריצה 23/02/2017 12:25הגב לתגובה זואיזו הבנה
- 1.כתבה טובה ותמציתית (ל"ת)ש 22/02/2017 10:44הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
