אלברט בורלא פייזר
צילום: רויטרס

פינתה את הדרך למודרנה: פייזר מתקשה לייצר חיסון משולב לשפעת וקורונה

פייזר וביונטק ישקלו התאמות לחיסון המשולב, הודיעה פייזר, ו"ידונו בצעדים הבאים עם רשויות הבריאות"; נראה שהמשקיעים אדישים לכישלון, מה שמרמז על אמון מועט או אפסי בפוטנציאל המסחרי של החיסונים המשולבים
אדיר בן עמי | (1)

פייזר PFIZER וביונטק BIONTECH SE ADR חשפו עיכובים בפיתוח חיסון המגן הן מפני שפעת והן מפני הקורונה, מה שמותיר את הדרך פנויה עבור מודרנה MODERNA , המתכננת להשיק את החיסון המשולב שלה בשנה הבאה. נראה שהמשקיעים התעלמו מהחדשות, אינדיקציה לציפיות הנמוכות ההולכות וגוברות לגבי הביקוש לחיסוני הקורונה, שהיו לזמן קצר התרופות הנמכרות בעולם.  פייזר וביונטק מתחרות עם מודרנה ו-Sanofi, שכולן עובדות על חיסונים משולבים. מיקאל דולסטן, מנהל המדע היוצא של פייזר, אמר בכנס בחודש מרץ כי החברה קיוותה להשיק את החיסון המשולב שלה בשנה הבאה, אך ההודעה  היום (שישי) עלולה לשבש את התוכניות. בינתיים, התוכנית של מודרנה מתקדמת במלוא המרץ. ביוני, מודרנה הודיעה כי החיסון המשולב הניסיוני שלה הציג ביצועים טובים יותר מאשר חיסוני שפעת וקורונה בנפרד בניסוי שלב 3. החברה אמרה אז כי תגיש בקשה לאישור החיסון המשולב שלה מאוחר יותר השנה.  

התגובות לחיסון של פייזר

פייזר וביונטק לעומת נכשלו בניסויי שלב 3, כך הודיעו החברות היום. החיסון שלהן הוא חיסון מבוסס RNA המשלב את חיסון הקורונה המאושר שלהן, המשווק בשם קומירנטי, עם חיסון שפעת ניסיוני מבוסס mRNA. פייזר וביונטק בדקו את התגובה החיסונית שעורר החיסון המשולב בניסוי של 8,000 מבוגרים, בהשוואה למטופלים שקיבלו קומירנטי וחיסון שפעת מורשה של חברה אחרת באותו יום. פייזר הודיעה כי התגובות החיסוניות שעורר החיסון המשולב שלהן נגד שפעת A היו חזקות יותר מאלה של חיסון השפעת הקיים, ואלה נגד קורונה היו דומות לאלה שעורר קומירנטי לבדו. עם זאת, התגובה החיסונית שעורר החיסון המשולב נגד שפעת B, צורה פחות נפוצה של הנגיף, הייתה חלשה יותר מזו של חיסון השפעת הנפרד. פייזר וביונטק ישקלו התאמות לחיסון המשולב, הודיעה פייזר, ו"ידונו בצעדים הבאים עם רשויות הבריאות". "אנו נשארים אופטימיים לגבי החיסון המשולב שלנו", אמרה אנליסה אנדרסון, ראש מחלקת המחקר והפיתוח של חיסונים בפייזר. המשקיעים נראו אדישים לכישלון, מה שמרמז על אמון מועט או אפסי בפוטנציאל המסחרי של החיסונים המשולבים. זה תואם את הירידה החדה בציפיות סביב הביקוש לחיסוני הבוסטר נגד קורונה.  

תחזיות המכירות נחתכו

תחזיות המכירות לחיסוני הקורונה ירדו באופן דרמטי בשנים האחרונות עם דעיכת העניין הציבורי בחיסונים. לפני שנתיים, אנליסטים צפו שההכנסות של פייזר מקומירנטי ב-2024 יהיו 10.9 מיליארד דולר. כעת הם צופים רק 5.1 מיליארד דולר. במקביל, מניות מודרנה צנחו בחדות בתחילת אוגוסט לאחר שהחברה קיצצה בחדות את תחזית ההכנסות השנתית שלה, בטענה למכירות "נמוכות מאוד" של חיסון הקורונה באירופה. לחיסונים המשולבים יש פוטנציאל להרחיב את השוק לחיסוני הקורונה על ידי קישורם לשוק חיסוני השפעת. בעוד שכמעט מחצית מהמבוגרים בארה"ב מתחסנים נגד שפעת מדי שנה, רק 28% דיווחו שקיבלו חיסון מעודכן נגד קורונה בסתיו שעבר. כדי שהחיסונים המשולבים ימלאו תפקיד זה, עליהם להיות לפחות טובים כמו החיסונים הנפרדים. נראה שהחיסון של פייזר עדיין לא הגיע לרמה זו, כך שמקומו בשוק מוטל כעת בספק.  

התוצאות של פייזר לרבעון השני

בדוחותיה האחרונים החברה העלתה את התחזית שלה ל-2024 ואמרה כי היא מצפה כעת לרווח למניה בטווח של 2.45-2.65 דולר, לעומת הצפי הקודם ל-2.15-2.35 דולר. הצפי בוול-סטריט הוא לרווח למניה של 2.36 דולר. פייזר העלתה גם את תחזית ההכנסות שלה לטווח של 59.5-62.5 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 58.5-61.5 מיליארד. חלק מהעלייה בתחזיות נובעת מהעלייה בצפי החברה למכירות של התרופה נגד קורונה Paxlovid, עם התגברות מקרי ההידבקות בארה"ב. החברה צופה הכנסות לשנה שלמה מ-Paxlovid של 3.5 מיליארד דולר, לעומת הצפי הקודם של 3 מיליארד. החברה עקפה את הציפיות של וול-סטריט ברבעון השני ורשמה רווח למניה של 60 סנט על הכנסות של 13.3 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 46 סנט על הכנסות של קצת פחות מ-13 מיליארד דולר לרבעון. "זה היה הרבעון הראשון של פייזר בו היא הציגה צמיחה בהכנסות משנה לשנה מאז הרבעון הרביעי של 2022, אז הכנסות הקורונה הגיעו לשיא חדש", אמר סמנכ"ל הכספים של פייזר, דיוויד דנטון. מניית החברה איבדה 40% ב-2023 בעקבות קריסת הביקושים למוצרי הקורונה שגרמה לחברה לפספס את התחזיות שלה.  פייזר נסחרת כעת לפי שווי של 160 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-2% מתחילת השנה ואיבדה 16% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוטי 17/08/2024 05:20
    הגב לתגובה זו
    קל להחלטה
לאופולד אשנברנרלאופולד אשנברנר

ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI

בגיל 23 בלבד, ללא ניסיון השקעות קודם, לאופולד אשנברנר הצליח לגייס מעל 1.5 מיליארד דולר לקרן הגידור שהקים, המתמקדת בבינה המלאכותית ומשקיעה בחברות טכנולוגיה, אנרגיה וסטארט-אפים חדשניים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

לאופולד אשנברנר הוא אחד המנהלים הצעירים ביותר בעולם קרנות הגידור. בגיל 23, ללא ניסיון השקעות מקצועי קודם, הוא הצליח לגייס כסף רב יותר לקרן החדשה שלו מרוב מנהלי התיקים המנוסים כשהם פותחים קרן עצמאית. הגיוס המוצלח נובע מהמוניטין שלו כמומחה צעיר לבינה מלאכותית, תחום שמושך עניין רב מצד משקיעים.


קרן ההגידור שלו, Situational Awareness, מנהלת כיום יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הוא מתאר אותה כ"צוות חשיבה על בינה מלאכותית". האסטרטגיה כוללת השקעות במניות של חברות שצפויות להפיק תועלת מפיתוח טכנולוגיות AI - חברות מוליכים למחצה, תשתיות וחברות אנרגיה, יחד עם השקעות בחברות סטארט-אפ נבחרות כמו Anthropic. אשנברנר בחר לקרוא לקרן על שם המאמר שכתב על הזדמנויות וסיכוני הבינה המלאכותית המתקדמת. כשותף למחקר הוא גייס את קרל שולמן, חוקר בתחום הבינה המלאכותית שעבד בעבר בקרן ההשקעות של פיטר ת'יל.


התוצאות עד כה חיוביות. הקרן רשמה עלייה של 47% אחרי עמלות במחצית הראשונה של השנה. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-6% כולל דיבידנדים, ומדד של קרנות גידור טכנולוגיות עלה כ-7%. אשנברנר, יליד גרמניה, עבד תקופה קצרה כחוקר ב-OpenAI לפני שעזב את החברה.

הכסף רץ אחרי ה-AI

אשנברנר אינו המנהל היחיד שמנסה לרכוב על גל הבינה המלאכותית. קרנות גידור המתמחות בתחום זה הוקמו בקצב מהיר בחודשים האחרונים. התופעה נובעת מהעניין הגובר של משקיעים להשתתף בסיפור הצמיחה של הבינה המלאכותית.


Value Aligned Research Advisors, חברת השקעות מניו ג'רזי שהוקמה על ידי האנליסטים הכמותיים לשעבר בן הוסקין ודיוויד פילד, השיקה קרן גידור המתמקדת בבינה מלאכותית במרץ. הקרן צברה כבר כמיליארד דולר בנכסים. החברה מנהלת בסך הכל כ-2 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה הקשורות לבינה מלאכותית. גם מנהלי קרנות מנוסים נכנסים לתחום. סטיב כהן, מנהל הקרן Point72, הקצה 150 מיליון דולר להקמת קרן גידור המתמחה בבינה מלאכותית. הקרן, שנקראת Turion על שם מדען המחשבים אלן טיורינג, מנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר ורשמה עלייה של כ-11% השנה עד יולי.


אלירן גלזר רועי מן מאנדיי
צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי מאכזבת ונופלת ב-15%

עקפה את תחזיות ההכנסות והרווח למניה, ה-ARR צמח, אבל הפסד תפעולי והאטה בקצב הצמיחה שולח את המניה לירידות חדות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מאנדיי

מאנדיי MNDY הכתה את הצפי גם בשורה העליונה וגם בתחתונה אבל זה לא עוצר אותה מלצנוח ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט. למרות פרסום תוצאות בסה"כ חיוביות, השחיקה ברווחיות ותחזית קדימה יחסית פושרת, גרמו לאכזבה גדולה עבור המשקיעים.  צריך להזכיר שמנדיי היא לא חברה "רגילה". היא חברת צמיחה. התמחור שלה נקבע בעיקר דרך היכולת שלה לצמוח כשכל פיפס בצמיחה בשורת ההכנסות והרווח הם קריטיים.

השוק מאוד מתגמל צמיחה, אבל ברגע שהוא רואה חריקות, הוא מפיל את המניות, כי ההבדל בתמחור בין חברת צמיחה, לבין חברה טובה, אך כזו שצומחת לאט הוא ענק. מאנדיי קיבלה תמחור של מכפיל רווח של 70-80 על רווחי השנה הבאה, כי העריכו שקצב הצמיחה ברווחים יימשך, והתחזית הנוכחית מלמדת על שחיקה ברווחיות וחשש מעלייה מתונה יותר. זו עדיין חברה חזקה וטובה, אבל היא נופלת היום בגלל החריקות. ועדיין מדובר במכפיל רווח של כ-50 בערך, כך שכשמדברים על חברות צמיחה העליות והירידות יכולים להיות מאוד דרמטיים על כל שינוי למעלה או למטה בקצב הצמיחה - השוק מאוד רגיש לכך.  


מאנדיי מפתחת פלטפורמת SaaS שעוזרת לארגונים בניהול משימות וניהול ארגוני. החברה שלפחות עד כה סיפקה לשוק תובנות שה-AI לא יפגע בה אלא רק יעזור, מדווחת על הכנסות של 299 מיליון דולר ברבעון השני עלייה שנתית של 27% מעל התחזיות בשוק שעמדו על 293.58 מיליון דולר. הרווח המתואם למניה (Non-GAAP) הסתכם ב-1.09 דולר, גבוה מהצפי ל־0.86 דולר - לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?

למרות זאת, השורה התפעולית בלטה לשלילה: הפסד תפעולי לפי GAAP של 11.6 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 1.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ומרווח תפעולי שלילי של 4% לעומת 1% בשנה שעברה. הרווח הנקי המדולל לפי GAAP ירד ל־0.03 דולר למניה, בהשוואה ל־0.27 דולר ברבעון המקביל. במונחי Non-GAAP נרשם שיפור לרווח של 1.09 דולר למניה, לעומת 0.94 דולר אשתקד. תזרים המזומנים החופשי המתואם עלה ל־64.1 מיליון דולר, לעומת 50.8 מיליון דולר לפני שנה.

ברבעון השני מאנדיי הגיעה למספר שיא של 1,472 לקוחות עם הכנסות חוזרות מעל 100 אלף דולר. שיעור השימור הכספי נטו בקרב לקוחות גדולים עמד על 117%. בנוסף, פתרון ה־CRM של החברה הגיע ל־100 מיליון דולר ARR, שלוש שנים בלבד לאחר שהושק. מאנדיי מינתה את האריס בבר לתפקיד סמנכ"ל השיווק ואת עדי דר לתפקיד סמנכ"ל חוויית הלקוח, והשיקה שלוש יכולות AI חדשות: Monday magic, Monday vibe ו-Monday sidekick במטרה להרחיב את השימושיות והאוטומציה בפלטפורמה.