פלדה
צילום: טוויטר

מנכ"ל תאגיד הפלדה של ארה"ב מכר מניות בשווי 13 מיליון דולר

בוריט מכר 252,458 מניות U.S. Steel תמורת 12.6 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 50.01 דולר לאחת
אדיר בן עמי |

מניית תאגיד הפלדה של ארה"ב UNITED STATES STEEL CORP קפצה ב-26% ב-18 דצמבר, לאחר שהחברה הסכימה להירכש על ידי Nippon Steel היפנית. נשיא ומנכ"ל חברת הפלדה האמריקאית דיוויד בוריט מכר באותו היום מניות בשווי 13 מיליון דולר. 

במבט ראשון זה נראה כמו עוד בכיר שמנצל את הקפיצה במנייה בשביל לממש רווחים. עם זאת, זה כנראה לא המקרה. בוריט מכר 252,458 מניות U.S. Steel תמורת 12.6 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 50.01 דולר לאחת, באמצעות מכירות מתוכננות מראש. בוריט החזיק בתכנית מוגדרת מראש למכירת מניות כאשר מתקיימים תנאים מסוימים. כעת, לאחר המכירה, המנכ"ל מחזיק ב-581,609 בחשבונו האישי, 290,082 מניות דרך נאמנות ועוד 11,385 מניות בתוכנית (k)401.

לפי החברה, תכנית מכירת המניות של בוריט "הוקמה בתחילת יוני כחלק מהתכנון הפיננסי האישי של המנכ"ל". בזמן שבוריט הקים את התכנית, US Steel נסחרה תמורת 22.63 דולר למניה. מחיר המכירה בתכנית נקבע ל-49.87 דולר, אותו חצתה מניית החברה עם החדשות על המיזוג. 

העסקה צפויה להיסגר סופית ברבעון השלישי של 2024, אך ייתכן שזו לא תהיה דרך חלקה. בבית הלבן כבר הצהירו כי "בדיקה רצינית" של העסקה נדרשת, בעוד כמה חברי קונגרס כבר נשבעו לחסום את העסקה במטרה להגן על משרות של עובדים בארה"ב.

גם באיגוד העובדים החלו להתכונן לחסימה של העסקה. "להגיד שאנחנו מאוכזבים מהעסקה שהוכרזה בין חברות הפלדה זה אנדרסטייטמנט, מכיוון שמדובר באותה גישה חמדנית וקצרת רואי שהנחתה את U.S Steel יותר מדי זמן", אמר נשיא האיגוד, דיוויד מק'קול. "לא U.S Steel ולא Nippon הגיעו לדבר עם האיגוד שלנו בנוגע לעסקה, שהיא כשלעצמה הפרה של הסכם השותפות שלנו המחייב את U.S Steel להודיע לנו על שינוי בשליטה או בתנאים העסקיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.