פלדה
צילום: טוויטר

מנכ"ל תאגיד הפלדה של ארה"ב מכר מניות בשווי 13 מיליון דולר

בוריט מכר 252,458 מניות U.S. Steel תמורת 12.6 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 50.01 דולר לאחת
אדיר בן עמי |

מניית תאגיד הפלדה של ארה"ב UNITED STATES STEEL CORP קפצה ב-26% ב-18 דצמבר, לאחר שהחברה הסכימה להירכש על ידי Nippon Steel היפנית. נשיא ומנכ"ל חברת הפלדה האמריקאית דיוויד בוריט מכר באותו היום מניות בשווי 13 מיליון דולר. 

במבט ראשון זה נראה כמו עוד בכיר שמנצל את הקפיצה במנייה בשביל לממש רווחים. עם זאת, זה כנראה לא המקרה. בוריט מכר 252,458 מניות U.S. Steel תמורת 12.6 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 50.01 דולר לאחת, באמצעות מכירות מתוכננות מראש. בוריט החזיק בתכנית מוגדרת מראש למכירת מניות כאשר מתקיימים תנאים מסוימים. כעת, לאחר המכירה, המנכ"ל מחזיק ב-581,609 בחשבונו האישי, 290,082 מניות דרך נאמנות ועוד 11,385 מניות בתוכנית (k)401.

לפי החברה, תכנית מכירת המניות של בוריט "הוקמה בתחילת יוני כחלק מהתכנון הפיננסי האישי של המנכ"ל". בזמן שבוריט הקים את התכנית, US Steel נסחרה תמורת 22.63 דולר למניה. מחיר המכירה בתכנית נקבע ל-49.87 דולר, אותו חצתה מניית החברה עם החדשות על המיזוג. 

העסקה צפויה להיסגר סופית ברבעון השלישי של 2024, אך ייתכן שזו לא תהיה דרך חלקה. בבית הלבן כבר הצהירו כי "בדיקה רצינית" של העסקה נדרשת, בעוד כמה חברי קונגרס כבר נשבעו לחסום את העסקה במטרה להגן על משרות של עובדים בארה"ב.

גם באיגוד העובדים החלו להתכונן לחסימה של העסקה. "להגיד שאנחנו מאוכזבים מהעסקה שהוכרזה בין חברות הפלדה זה אנדרסטייטמנט, מכיוון שמדובר באותה גישה חמדנית וקצרת רואי שהנחתה את U.S Steel יותר מדי זמן", אמר נשיא האיגוד, דיוויד מק'קול. "לא U.S Steel ולא Nippon הגיעו לדבר עם האיגוד שלנו בנוגע לעסקה, שהיא כשלעצמה הפרה של הסכם השותפות שלנו המחייב את U.S Steel להודיע לנו על שינוי בשליטה או בתנאים העסקיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.