קוינבייס coinbase
צילום: NASDAQ

קוינבייס מורידה תחזיות ותפטר 950 עובדים, כ-20% מהעובדים

מנכ"ל קוינבייס טוען כי הנפילה בקריפטו והלחץ הגובר על המגזר הם הודות ל"שחקנים חסרי מצפון בתעשייה" בהתייחסו ל-FTX ולמייסדה סם בנקמן-פריד; "קריסת ה-FTX והמגמה שנוצרה יצרו עין שחורה עבור התעשייה", אמר, והוסיף כי סביר להניח שיש עוד לאן לרדת - מניית קוינבייס התרסקה ב-85% מאז ההנפקה
דור עצמון |

קוינבייס COINBASE GLOBAL מקצצת כחמישית מכוח העבודה שלה - 950 עובדים - על מנת לשמור על מזומנים במהלך השפל בשוק הקריפטו. קוינבייס, שהיו לה כ-4,700 עובדים נכון לסוף ספטמבר, כבר קיצצה 18% מכוח העבודה שלה ביוני, תוך ציון צורך בניהול עלויות וצמיחה "מהירה מדי" במהלך השוק השוורי של 2021.

"בדיעבד, ובמבט לאחור, היינו צריכים לעשות יותר", אמר המנכ"ל בריאן ארמסטרונג. "הכי טוב שאתה יכול לעשות זה להגיב במהירות ברגע שמידע הופך לזמין, וזה מה שאנחנו עושים במקרה הזה".

קוינבייס אמרה שהמהלך יביא להוצאות חדשות של בין 149-163 מיליון דולר ברבעון הראשון. הפיטורים, יחד עם צעדי ארגון מחדש אחרים, יורידו את הוצאות התפעול של קוינבייס ב-25% ברבעון שיסתיים במרץ. חברת הקריפטו אמרה גם כי היא צופה שהפסדי EBITDA מתואמים לשנה כולה יהיו בגדר "מעקה בטיחות" של 500 מיליון דולר שנקבע בשנה שעברה. לאחר בחינת ההכנסות השנתיות של קוינבייס, אמר ארמסטרונג "התברר כי נצטרך לצמצם הוצאות כדי להגדיל את הסיכויים שלנו להצליח בכל תרחיש" ואין דרך לעשות זאת מבלי להפחית את מספר העובדים. החברה גם תסגור מספר פרויקטים עם סבירות נמוכה יותר להצלחה".

שוקי המטבעות הקריפטוגרפיים זועזעו בחודשים האחרונים בעקבות קריסת אחד השחקנים הגדולים בתעשייה, FTX. ארמסטרונג אמר כי הנפילה הזו והלחץ הגובר על המגזר הם הודות ל"שחקנים חסרי מצפון בתעשייה" בהתייחסו ל-FTX ולמייסדה סם בנקמן-פריד. "קריסת ה-FTX והמגמה שנוצרה יצרו עין שחורה עבור התעשייה", אמר, והוסיף כי סביר להניח שיש עוד לאן לרדת.

סוף עידן צמיחה

קוינבייס מצטרפת לאוסף של חברות טכנולוגיה אחרות שמצמצמות מקומות עבודה לאחר שיצאו לגיוסי עובדים במהלך המגיפה. בשבוע שעבר, אמזון AMAZON הודיעה שהיא תפחית 18,000 משרות, יותר ממה שהעריכה בתחילה בשנה שעברה, בעוד שסיילספורס SALESFORCE צמצמה את מספר העובדים שלה ביותר מ-7,000, כ-10%. אילון מאסק קיצץ כמחצית מכוח העבודה של טוויטר לאחר שלקח את ההגה כמנכ"ל בשנה שעברה, ומטא META PLATFORMS קיצצה יותר מ-11,000 משרות, כ-13%. חברות הקריפטו ג'נסיס, ג'מיני וקרקן צמצמו גם הן את כוח העבודה שלהן.

"כל חברה בעמק הסיליקון הרגישה כאילו אנחנו רק מתמקדים בצמיחה, צמיחה וצמיחה, ואנשים כמעט השתמשו במספר העובדים שלהם כסמל לכמה הם מתקדמים", אמר ארמסטרונג. "ההתמקדות כעת היא ביעילות תפעולית - זה דבר בריא עבור המערכת האקולוגית והתעשייה להתמקד יותר בדברים האלה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.