נפט
צילום: Getty images Israel

המלצה יוצאת דופן: זה הזמן להיפטר ממניות האנרגיה שברשותכם

מנהל ההשקעות ג'ק סטיין ממליץ לממש רווחים בסקטור הנפט והגז ומצביע על שולשה גורמים שיפגעו בחברות האנרגיה המסורתית בטווח הבינוני והארוך
גיא טל | (16)

תעודת הסל XLE העוקבת אחר מניות האנרגיה המסורתית זינקה ב-66% מתחילת השנה ומשקפת את הגאות במחירי מניות חברות האנרגיה ואת מחירי הנפט והגז הגבוהים במיוחד. למרות ירידה מסוימת בשבועות האחרונים מחירי הנפט כמעט ולא יורדים ממחיר של 110 דולר לחבית מסוג WTI. לשם השוואה בתקופה הקורונה נעו המחירים בין 50 ל-70 דולר לחבית. 

אולם לא לעולם חוסן. לדברי ג'ק סטיין, מייסד שותף ומנהל השקעות ראשי בחברת הייעוץ קארבון קולקטיב ישנן לפחות שלוש סיבות למהר ולממש רווחים בסקטור ולחפש השקעות אחרות. 

ראשית הוא מצביע על המיתון המתקרב לדעת רבים שיגרום לירידה בביקוש לאנרגיה. הוא מצביע על העובדה שבמיתונים קודמים נרשמה צניחה פתאומית במחירי הנפט. כך קרה בבועת הטכנולוגיה בשנת 2000 וכן במיתון של שנת 2008 כמו גם בזמן הקורונה בשנת 2020. בכל המקרים הללו המיתון לווה בירידה חדה במחירי הנפט, וכך, לדעתו, יקרה גם הפעם. 

הגורם השני לדעתו הוא התופעה הקרויה "התרסקות ביקושים". במצב בו מחיר מוצר מסויים עולה בחדות. הדבר גורם לצרכנים לחפש אלטרנטיבות ובמקביל ליצרנים להשקיע כדי להגדיל את יכולת הייצור, וכאשר שני התהליכים מבשילים נוצר לפתע עודף היצע לעומת ירידה בביקוש שגורם לירידה חדה במחיר. 

כך עלול לקרות גם במקרה של מחירי הנפט והגז. כיון שהמחיר כה גבוה הצרכנים מחפשים אלטנרטיבות. כך לדוגמה מחיר הדלק שבר שיאים היסטוריים אז אנשים נוסעים פחות, משתמשים יותר בתחבורה ציבורית, נמנעים מטיסות וכדו'. הביקוש לדלק של ארבעת השבועות האחרונים ירד ל-9.106 מיליון חביות ליום לעומת 9.116 שנה קודם לכן. יש לזכור שבשנה שעברה עדיין הקורונה הייתה משמעותית הרבה יותר, ובכל זאת הביקוש לדלק היה גבוה יותר. אנשים פשוט נמנעים יותר ויותר משימוש במכונית. כעת מחירי הדלק בארצות הברית עומדים בממוצע על 4.88 דולר לגאלון, לעומת 3.099 דולר לפני שנה. כוחות השוק מכריחים את הצרכנים להתרחק מדוושת  הגז. 

במקביל ישנן השקעות חדשות ביצירת אנרגיה, מסורתית או מתחדשת, נחתמים חוזים ומוקמים מפעלים בכדי להגביר את הייצור, ולחפות על אובדן ההיצע מרוסיה ואוקראינה. כשהתהליך הזה יבשיל ביחד עם האלטרנטיבות הרי שיתכן מאד שהדבר יביא לירידה חדה במחיר מוצרי האנרגיה השונים מדלק ועד נפט גולמי. 

הגורם השלישי אותו מציין סטיין שמצטרף לגורם הקודם הוא החשמול. העולם עובר לרכב חשמלי והסקטור צומח בקצב שיא. 6.6 מיליון רכבים חשמליים נמכרו בשנת 2021 כל רכב שמיוצר מיד נחטף. לפי סקר שנערך 52% מהלקוחות שמתכננים לרכוש רכב חדש בשנתיים הקרובות רוצים לקנות רכב חשמלי או היברידי.

קיראו עוד ב"גלובל"

המעבר המאסיבי העולמי לרכבים חשמלים יחד עם בניית מקורות אנרגיה חלופיים למקורות החשמל, ובתהחשב בחסכון בשימוש בחשמל לעומת דלק יוריד בסופו של דבר את הביקוש לנפט ויצטרף לקריסת הביקושים עליה דיברנו קודם לכן. 

מניות חברות הנפט נהנו מצרוף תרחישים חד פעמי שהקפיץ בבת אחת את הביקוש למוצר שהם מוכרים לרמות היסטוריות. השוק הגיב בהתלהבות והקפיץ את המניות. אולם לפעמים צריך לדעת גם לצאת בזמן, ולדעת סטיין, זה הזמן.

יחד עם זאת נזכיר שיש הצופים שמחירי הנפט הגבוהים עוד ילוו אותנו שנים קדימה. אחד מהם ככל הנראה הוא וורן באפט שמגדיל באופן עקבי את אחזקתו בחברת האנרגיה OCCIDENTAL PETROLEUM CP והגיע כבר ל-16%. הרכישה האחרונה התבצעה בשבוע שעבר ומעידה על כך שלדעת הגורו הוותיק למניות הנפט יש עוד לאן לטפס. 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    חשוב להזכיר 30/06/2022 18:31
    הגב לתגובה זו
    עם המעבר של העולם לכלכלה דלת פחמן, גובר השימוש באנרגיות מתחדשות ולא משאיר עוד מקומות לשימוש בדלקים. האנרגיות המתחדשות הן הפיתרון למשבר האקלים, הן יותר זולות מדלקים, בטוחות מדלקים, וגם על הדרך נלחמות בתוצאות של משבר האקלים כמו השריפות בירושלים, ה- 40 מעלות ביפן, או ה-50 בצפון קנדה.
  • 13.
    מוטי חיפה 30/06/2022 15:18
    הגב לתגובה זו
    אין מספיק אנרגיה ירוקה לענות על הדרישה ולא תהייה בעשרים השנה הקרובות. מכוניות חשמליות צורכות חשמל שמיוצר בתחנות כח פוסיליות. המחיר של דלק וגז ירד אולי אבל הצריכה תעלה מאד כלומר הרווח נטו יגדל.
  • 12.
    קישקוש ! (ל"ת)
    איתי 30/06/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ג'ק עמר 30/06/2022 12:52
    הגב לתגובה זו
    כתבה בשקל, מקסימום בשקל ו-20. לא רק שזה בית השקעות שחולק שם עם חנות קרמיקה (אמיתי). מדובר בבית השקעות ירוק. זה כמו שבית השקעות איראני ימליץ להפסיק לקנות מניות ישראליות כי השוק שם הולך להתמוטט. גיא טל יליצן. מקווה שמשלמים לך מינימום כי זה ההשקעה שלך בכתבות.
  • 10.
    ארנון 30/06/2022 12:28
    הגב לתגובה זו
    יגיע לשער 140
  • 9.
    אבי 30/06/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יכול לנסות לנבא את מחיר הנפט. מי חלם שיהיה במינוס ? אפילו בתאוריה זה לא קיים.
  • 8.
    בואו תראו איך אירופה קופאת בחורף הקרוב (ל"ת)
    משה ראשל"צ 30/06/2022 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    השועל 30/06/2022 08:41
    הגב לתגובה זו
    שכחת לציין שמגבלות קורונה הוסרו וכולם יוצאים לחופשהבטירוף איך כולם נוסעים עם טסלה
  • 6.
    מאיר 30/06/2022 08:35
    הגב לתגובה זו
    כותב הטור מתייחס לכלל העולם . המיתון בדרך. אז בישראל עדיין חוגגים זה לא מבטל את ההמלצה
  • 5.
    לילי 30/06/2022 07:59
    הגב לתגובה זו
    מחירי הנפט נקבעים ע"י פוליטיקאים כגון : 1 - אופק + 2 - ביידן שעצר השקעות , 3- - הירוקים שסגרו תחנות כוח גרעיניות ,4 - גונסון שהטיל מיסוי מיוחד וכו'
  • 4.
    אבי 30/06/2022 06:04
    הגב לתגובה זו
    שטויות ביקוש קשיח. שיקום אוקריינה ייצר ביקוש. הנפט משאב עולמי שתמיד יצריך ביקוש ואין לו תחליף .
  • 3.
    ירון כהן 30/06/2022 05:49
    הגב לתגובה זו
    אנשים טסים לחול בטירוף!!! שום מיתון להפך גאות בטירוף!!!
  • 2.
    רציונאלי 30/06/2022 01:00
    הגב לתגובה זו
    אם באפט רק מגדיל השקעות בסקטור הנפט הוא יודע מה הוא עושה..כל המאמר מדבר על אפשרות שלא קורית מחר בבוקר אלא אולא אולי בעוד כמה שנים אז תעשו חושבים לפני צעד פזיז שתצטערו עליו
  • 1.
    כלכלן 30/06/2022 00:43
    הגב לתגובה זו
    תעשיית האנרגיה חשמלית עוד בחיתולים ולא יכולה בעשור הבא להחליף את הדלק
  • אמיר 30/06/2022 14:09
    הגב לתגובה זו
    האיחוד האירופאי אמר שלא יהיה ניתן לרכוש מכוניות מונעות גז ב 2035? זה אומר לכל היצרנים להפסיק לחפש נפט עכשיו. אין מספיק ליתיום להחליף את כל המכוניות במכוניות חשמל אם יש ליתיום אין מספיק יכולת יצור לחשמל אם יש מספיק יכולת יצור אין מספיק הולכה בקיצור קפצנו בנגי בלי חבל אבטחה
  • שי 30/06/2022 23:46
    So what? הוא גם אמר שאנחנו צריכים לתת את ארץ ישראל לפלסטינים. הוא גם אמר לפני כמה שנים... שהיהודים לא רצויים, פיתרון סופי, תאי גזים... הם אנטישמיים רוצחים ואנסים...ובעיקר צבועים.