גדעון בן צבי מנכל ואלנס
צילום: יחצ
דוחות

ואלנס בתוצאות מעורבות: עוקפת בהכנסות עם 20.7 מ' ד', מפספסת בהפסד

ההפסד המתואם של מפתחת שבבי התקשורת לתעשיית הרכב והאודיו וידאו עמד על 8 סנט למניה. האנליסטים ציפו שהחברה תכניס 20.04 מ' ותפסיד 6 סנט למניה. צפי  ההכנסות לרבעון: 20.6-21 מ' וב-2022 כולה 83-85 מ'
איתי פת-יה |

חברת ואלנס המפתחת שבבי התקשורת לתעשיית הרכב מדווחת על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2021: ההכנסות הסתכמו ב-20.7 מיליון דולר וההפסד המתואם (בניכוי הוצאות הקשורות במיזוג עם שלד הספאק) עמד על 8 סנט למניה. האנליסטים ציפו שהחברה תכניס 20.04 מיליון דולר ותפסיד 6 סנט למניה.

בהשוואה לרבעון הרביעי של 2020 מדובר בצמיחה של כ-47% בהכנסות וצמצום ההפסד המתואם למניה מרמה קודמת של 56 סנט למניה. ההפסד החשבונאי הועמק לכ-8 מיליון דולר מול 6 מיליון דולר שנה קודם לכן.

ואלנס גם מציגה את תחזית ההכנסות שלה לרבעון הראשון לשנת 2022. ההכנסות צפויות לנוע בטווח שבין 20.6 מיליון דולר ל-21.0 מיליון דולר, הרווח הגולמי של החברה צפוי להיות בתחום שבין 66.5% ו-67.0%. ה-EBITDA המתואם צפוי להיות שלילי בסך שבין 10.7 מיליון דולר ל-9.7 מיליון דולר.

באשר לשנת 2022 כולה, צופה החברה שהכנסותיה ינועו בין 83 מיליון דולר ל-85 מיליון דולר. הרווח הגולמי צפוי להיות בין 65.5% ל-67.2%, , ה-EBITDA המתואם יהיה שלילי בטווח שבין 38.4 מיליון דולר ל-37.8 מיליון דולר.

ברבעון המדווח ה-EBITDA המתואם בניכוי הוצאות המיזוג היה שלילי ברמה של 6.9 מיליון דולר לעומת כ-4.6 מיליון דולר בזמנו. שולי הרווח הגולמי המתואמים ירדו מ-73.4% מהמכר ל-71.5%. בסיכום שנתי ירדו מ-76.9% ב-2020 ל-71.8% ב-2021. הרווח הגולמי על בסיס GAAP עלה ברבעון ל-14.7 מיליון דולר מול 10.3 מיליון בתקופה המקבילה.

באולנס מוסיפים כי רשמו הכנסות ראשונות מ-Stello, המוצר האינטגרטיבי שלהם בתחום האודיו-וידאו, שמוטמע בכ-100 מוצרים שונים של יצרני ציוד בתחום. עוד לפיהם, עמדו בכל הביקושים למרות שיבושי שרשרת האספקה. צבר ההזמנות של החברה בסוף 2021 הסתכם ב-78.2 מיליון דולר, נתון שיא לואלנס. יתרת מזומנים עמדה על 174.4 מיליון דולר.

גדעון בן-צבי, מנכ"ל ואלנס: "הצמיחה בהכנסות נובעת מהביקוש הגבוה לפתרונות הייחודיים שלנו לתקשורת דיגיטלית בקצבים מהירים ביותר, והודות לביצועים החזקים של החברה. 2021 היתה השנה המלאה הראשונה בה מכרנו את מוצרי האוטומוטיב שלנו לרכבי מרצדס-בנץ, דבר שתרם להגדלת המכירות השנתיות של החברה בתחום זה לכ-8 מיליון דולר. אנו צופים המשך גידול משמעותי של ההכנסות מפעילות האוטומוטיב, עם שילובם של מוצרנו בדגמי רכב נוספים.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אנו בדרך לשחזר את הצלחתנו בתעשיית האודיו-וידאו, גם בתעשיית הרכב, ובמהלך 2021 ציינו מספר אבני דרך משמעותיות לקראת השגת יעד זה. בין השאר, היינו הראשונים בתעשיית הצ'יפים לכלי רכב לשלוח אבי טיפוס של השבבים שלנו מסדרת ה-7000VA, התומכים בתקן  MIPI A-PHY המתקדם, ליצרניות מובילות של כלי רכב, לשם בדיקתם ושילובם במוצריהן. ולנס ממשיכה להנות מהזדמנויות חדשות בשוק האודיו-וידאו, וזאת לאור הדרישה  למודלים חדשים של עבודה, רפואה ולימוד היברידיים, שמצריכים שימוש ביכולות של מוצרי החברה בתחום חיבוריות הוידאו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.