שלמה גרינברג
צילום: שלמה גרינברג
הטור של גרינברג

המהפכה המפתיעה של תעשיית הקמעונאות; Costco כמשל

איך הצליחו חברות הקמעונאות המסורתיות שאיש לא האמין שישרדו את הכניסה של המתחרים המקוונים דוגמת אמזון, לצאת מהקורונה מחוזקים, והאם כדאי להשקיע בתחום וכיצד?

בין החדשנות הטכנולוגית למגפת הקורונה ממציאה תעשיית הקמעונאות את עצמה מחדש ובהצלחה, COSTCO WHOLESALE ​ כדוגמה: מסתבר שבשנה האחרונה נכנסו כמה חברות קמעונאות לקבוצת החברות המובילות בתשואת מניותיהן כאשר מניות חברות קמעונאות כמו BJ ו- COST הן המובילות. למעשה, בששת החודשים האחרונים עוברות שתי חברות הקמעונאות הנ"ל בתשואה אפילו את NVIDIA COR או כול כוכבת טכנולוגית אחרת.

זו תופעה שפרשנים ואנליסטים לא צפו. "ואנחנו חשבנו ב 2017", אמר המנכ"ל לשעבר של רשת חנויות האופנה היוקרתית Saks, Inc, סטיב סאדוב, בכנס אופנה שנערך לאחרונה, "שהמונח brick-and-mortar retail stores עבר מהעולם אבל תעשיית הקמעונאות בהחלט פורחת". סאדוב, היום יועץ בכיר ל-Mastercard, התכוון למסחר קמעונאי באמצעות חנויות.

בעקבות המחשבה הזו הונפקה ב-2017 תעודת סל בשם PROSHARES DECLINE OF THE RETAIL STORE ETF במטרה לנצל את הצפי לירידת מחירי המניות של מניות ה-brick-and-mortar, בעקבות המעבר למסחר מקוון. הסל, שהונפק ב-30 דולר בסוף 2017 אכן עלה ערב  כניסת הקורונה, במרץ 2020, הגיע ל-55 דולר אבל מאז התדרדר ל-15דולר. זאת בגלל העובדה שלא רק שחברות ה- brick-and-mortar משגשגות אלא שרובן התאימו עצמן לשינויי הטכנולוגיה, שינויי הצריכה ולאפקט הקורונה.

המסחר המקוון עלה אומנם כאחוז מסך המסחר הקמעונאי והגיע, בסוף 2021, ל-20.4% מסך המסחר הגלובלי (5.1 טריליון מתוך 25.04 טריליון) אבל המחשבה שהמסחר המקוון ידחק לחלוטין את המסחר הפיזי אינה נכונה. הצפי ל-2022 הוא למסחר קמעונאי גלובלי של 27 טריליון ומתוכו 5.5 אחוזים במקוון, 20.4%. כלומר, נראה שהיחס בין המקוון לסה"כ מתייצב גם כי חברות ה-brick-and-mortar אימצו המקוון וגם כי הצרכן עדיין מעדיף "למשש הסחורה בעת הקניה".

ב-2017 אגב המליצו האנליסטים של תחום הקמעונות למכור את מניות WALMART , COSTCO WHOLESALE וחברותיהן "כי אמזון וחברותיה המקוונות תשתלטנה על התחום" אבל מסתבר שזה לא קרה, AMAZON והמקוונות האחרות נכנסות, באמצעות רכישות, ל-brick-and-mortar, ואילו וולמארט וחברותיה, שמובילות בתחום ה-brick-and-mortar נכנסות בעוצמה לתחום המקוון. WMT, COST וחברותיהן שב-2017 כמעט ולא השתתפו בתחום המסחר המקוון, לא רק שהכנסותיהן, מאז 2017, עולות בכול שנה אלא שחלק מהעלייה בא כתוצאה מכניסתן לתחום המקוון. ב-2021 למשל הגיעו המכירות המקוונות של וולמארט ל-11.6% מסך המכירות לעומת 4.9% ב-2019.

התעשייה הקמעונאית והצפי לעתיד: שוק הצריכה הקמעונאי, בגדול, מתבטא במכירת מוצרים לצרכנים לצריכה פרטית, בדרך כלל בכמויות קטנות, להבדיל מהשוק הסיטונאי שעוסק במכירת מוצרים בכמות גדולה מהיצרן או היבואן לקמעונאי לצורך מכירתם לצרכנים בשוק הצריכה הקמעונאי. מעבר להבחנות שבין המוצרים שמספקות החברות, ישנם גם הבדלים מבניים בין קמעונאים שמשפיעים על האסטרטגיות והתוצאות שלהם.

לפי לשכת מפקד האוכלוסין של ארה"ב 94.5% מעסקי הקמעונאות פועלים באמצעות מרכז מכירות (חנות) אחד בלבד. התעשייה בנויה כאוליגופול ומתחלקת לתשע קבוצות שמאופיינות באמצעות ההתמחות שלהן: חנויות הכל-בו (Department stores), Macy’s (סימול:M) כדוגמה. רשתות שיווק (chain store) כמו WMT או HD כדוגמה, סופרמרקטים כמו Safeway, חנויות הכולבו  (Discount retailers) כמו Best Buy (סימול:BBY), קמעונאי מחסנים (Warehouse retailers) כמו COST או BJ ו WMT, קמעונאי זיכיון ( franchises) כמו מקדונלד (סימול:MCD) , קניונים ומרכזי קניות (Malls and shopping centers) וקמעונאים מקוונים Online retailing)) כמו AMZN. לבסוף ישנם קמעונאים שעובדים באמצעות קטלוגים שמשווקים מוצרי צריכה באמצעות שליחים או באמצעות מוכרים עצמאיים שעוברים מבית לבית (בעיקר ספרים ומוצרי טיפוח כמו Avon).

קיראו עוד ב"גלובל"

כול הקבוצות הללו, גם בגלל דרישות הצרכנים שמשתנות וגם בגלל שינויי מהפכת הטכנולוגיה, הולכות ומתערבבות. COST למשל, שהתחילה דרכה ב-1983 כמחסן לשיווק סחורות בנפחים גדולים (Warehouse) או וולמארט שהתחילה כחנות מכולת פועלות בכול תחומי הקמעונאות שהזכרנו. חברות הקמעונאות הגדולות נמצאות למעשה בכול שירות צרכני כולל מוצרי צריכה כמו רכבים, יאכטות, שירותי טיפול, דלק וסיכה, שיפוצים ועוד.

"בין התקדמות מהפכת הטכנולוגיה למגפת הקורונה", נכתב בתחזית לתעשיית הקמעונאות ב 2022 שהוציאה חברת דלויט "עברה תעשיית הקמעונאות כיוון (reset) מחדש. המגפה זרזה תהליכי התייעלות מה שהוביל ועדיין מוביל ליציבות, יעילות ורווחיות גבוהה יותר בתחום". בדלויט רואים ב 2022 שנת מעבר חיובית לתעשייה.

"2022 מציעה הזדמנויות לארגון מחדש של שרשראות אספקה ​​מיושנות, ניהול מתואם יותר של מלאי, רפורמות במערכות הגבייה והתשלומים ותמחור נכון יותר, לכייל מחדש את קידום המכירות ולמעשה להמציא  מחדש את החנות. זה ידרוש חשיבה חדשה והתחייבויות ארוכות טווח מצד קמעונאים (במיוחד בנושאים כמו הטמעת הבינה המלאכותית והאוטומטיזציה), אבל ישנה את הדרך שבה קמעונאים מנהלים עסקים ויגדיל את קצב הצמיחה והרווחיות של החברות. העתיד של תעשיית הקמעונאות מתחיל מחדש", נכתב.

Costco Wholesale Corp (סימול:COST), איך מייצרים מניה מנצחת בתעשייה "משעממת"? צ'רלי מונגר, השותף של באפט וסגן היו"ר של ברקשאייאר האתאוויי (סימול:BRKA), אמר בראיון שנתן בשבוע שעבר לאתר ה-YAHOO שתמיד האמין שאין שום מניה ששווה  מחירי חלל ("מחיר אין סופי" לדבריו). אבל כאשר, בדיוק מהסיבה הזו, מכרה ברקשאייאר את כול אחזקותיה ב-COST, 4.3 מיליון מניות, בסוף 2020 (הם אספו המניות לאחר נפילות 2000), מונגר, שמחזיק אישית 167,000 מניות, לא הצטרף למכירה. "אין ספק שמניית COST", אמר למראיינת, "מוערכת גבוה מאוד היום וגם בסוף 2020 אבל אם היו לי 30-40-50 שנים לפני אין ספק שאפילו הייתי קונה עוד במחיר הנוכחי".

מונגר, שבינואר מלאו לו 98 שנים, לא נראה בגילו וצלול לחלוטין. תקשיבו ותביטו בריאיון ותבינו איך האיש הזה, שמוערך לא פחות משותפו, חושב. COST אגב, שמאז תחילת התיקון הנוכחי בסוף 2021 ירדה ב-12.1%, עלתה מאז שברקשאייאר מכרה, ב-29%. המניה נסחרת בימים אלו במכפיל היסטורי של 43 פעם, 60% מעל למכפיל של AAPL, מישהו היה מאמין שחברה קמעונאית תוערך יותר מענקית הטכנולוגיה? המניה, שעם פריצת הקורונה ירדה ב-20% בעקבות הסגרים אבל עד הרבעון האחרון הצליחה ההנהלה לשדרג את מערכות השילוח המקוונות ופתחה מטבחים בכול החנויות כך שהחל מסוף 2020 הפכה למובילה בנושא אספקת מוצרים וארוחות לאנשים שנשארו בבתיהם ובמהלך 2021 זינקו המכירות בכ-20% והמניה ב-51%.

מונגר, שגם משמש כדירקטור ב COST, מתייחס במהלך הריאיון גם לשאלת המראיינת לגבי הצהרתו שלמרות המחיר עדיין ההשקעה מצוינת לטווח הארוך וזאת לאור העובדה שמונגר, אפילו יותר מבאפט, מאמין בתורת הערך של בנג'מין גרהאם, "אני מאמין שהחברה תמשיך לצמוח ולהתחזק בעתיד הנראה לעין. זאת בשל התרבות, האתוס המוסרי והייתי רוצה שכול דבר אחר בארה"ב היה מנוהל ומתפקד כמו קוסטקו, תחשבי איזו ברכה היה הדבר מביא לכולנו".

הוא מסכם הריאיון במשפט, "החברה תהיה גם המובילה ללא עוררין באינטרנט (absolute titan on the internet) וזאת בגלל שהיא משווקת רק מוצרים מובחרים שהצרכן אוהב ומאמין באיכותם (החברה משווקת פחות מוצרים ממתחרותיה אבל רק מוצרים מבוקשים, באיכות גבוהה ובמחיר תחרותי. הממוצע פריטים ברשתות קמעונאות גדולות בארה"ב הוא 31,000 ואילו בקוסטקו זה 4000 בנוסף החברה מחזיקה מוצרים זמן מוגבל) והיא מסוגלת להתחרות במחירים שהיא מציעה. איני מודאג בכלל בגלל ההערכה". כיוון שאני עוקב שנים אחרי שני השותפים מעולם לא שמעתי, מבאפט או מונגר, שבחים כאלו על שום חברה כולל אפילו קוקה קולה ואפל.

החברה פועלת באחד הסקטורים התחרותיים ביותר בכלכלה, תחרות של מחירים, איכות מוצרים והמבחר שלהם, מיקום, אסטרטגיה שיווקית וההתאמה והנוחיות השירות בהתאם להוויית הצרכן. התחרות בנוסף היא גלובלית כך שיש צורך להתאמה בכול מדינה ומול סוגים שונים של הווייה והחברה מנסה להוביל בכ"א מסוגי הקמעונאות שהזכרנו. בתחרות המורכבת הזו היא מתחרה מול חברות כמו וולמארט, טארגט, קרוגר ואמאזון שהן המתחרות העיקריות ועיקר התחרות בתחום מועדוני מנויי המחסנים (ה-warehouse  clubs) שם ניטשת מלחמת עולם ממש בינה לבין Walmart’s Sam’s Club ו- BJ’s Wholesale Club.

מועדוני המינויים הם מועדוני חברים שמשלמים דמי מינוי ויכולים, פיזית או במקוון לקנות מוצרים בהיקפים גדולים (Bulk merchandise). יש לחברה 815 מועדונים (564 בארה"ב, 105 בקנדה ו-146 ברחבי העולם). את 2021 סיימה החברה עם הכנסות ורווח נקי של 196 ו-5 מיליארד בהתאמה ורווח של 11.1 דולר והתחזיות ל 2022 הן על מכירות של 219 מיליארד ורווח למניה של 14.1 דולרים. 21 מתוך 26 אנליסטים ממליצים ב"קניה" והיתר ב Hold. שני האחרונים שבדקו, Cowen ו-Robert W. Baird (בינואר) המליצו ב"קנייה" עם מחירי יעד של 630 ו-555 דולר בהתאמה. "החברה", כותב היועץ ומנהל ההשקעות המפורסם  Louis Navellier, "הרוויחה ביושר את המוניטין כשוברת את כול חוקי הקמעונאות. הסירוב שלה, לאורך שנים, לרוץ עם העדר, השתלם היטב למשקיעי הטווח הארוך. המניה הוכתה בימים האחרונים אבל (כפי אגב שקרה ב 2020) במקרה של קוסטקו זה מייצג הזדמנות קניה נדירה".

אנחנו  עוקבים שנים רבות אחרי Navellier וגם במקרה שלו, כמו במקרה של מונגר, התלהבות כזו מחברה נדירה, שווה לקרוא את הכתבה. לבסוף זו מניה שנחשבת כמומלצת יותר דווקא בתקופות של אינפלציה עולה והעלאת ריבית ומדוע? כי אסטרטגיית ההתמודדות של הצרכן במצבים כאלו היא לחסוך באמצעות רכישות בהיקפים גדולים (בחבילות של המוצר). קוסטקו ידועה כ"כוכב הזהב של קניה בתפזורת (bulk shopping)".

האם כדאי להשקיע בתחום הקמעונאות?: כשמדובר על תחומים ההעדפה שלנו היא להשקיע בסלים או בקרנות. אבל תחום הקמעונאות כולל חברות מאמאזון דרך וולמארט ועד לקוקה קולה, מרקי קמפל ואסתי לאודר כך שלא יינתן בסלים ביטוי לחבות מהסוג של COST, BJ, WMT ושאר  הקמעוניות מסוגן. COST למשל כלולה ב-120. בסל הצריכה הקמעונאי, XLP, "משקלה" % 9.6 והיא השלישית אחרי PG ו-KO ולפני פיליפ מוריס. בסל הקמעונאות היא במקום החמישי אחרי AMZN, HD, WMT ו-CVS. בקצור אין סל שמתמקד רק ב COST, BJ, WMT, LOW וחברותיהן. אבל המצב הנוכחי, עם התיקון של "הברבור פוטין", האינפלציה והעלאות הריבית הצפויות בהחלט מתאים לצירוף נציגת קמעונאות צרכנית לתיק ההשקעות ו-COST, בהסתמך על ההיסטוריה שלה, יכולות החדשנות המוכחות וההנהלה המצוינת היא בהחלט מועמדת לצידן של BJ, WMT, KR. באיזה מחיר? כ"א והטעם שלו.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    שלמה צודק 03/03/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
    התחום לוהט, אולי בגלל שהקורונה נחלשה וכך גם ההגבלות על הציבור
  • 11.
    מה קורה עם ננוקס NNOX? (ל"ת)
    שאלה לשלמה 03/03/2022 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שלמה צדק כשאמר שמניית אלביט חייבת להיות בתיק (ל"ת)
    צ'אן קאי צ'ק 02/03/2022 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    משה 01/03/2022 13:42
    הגב לתגובה זו
    למה שלמה לא מתייחס?
  • רז 03/03/2022 12:05
    הגב לתגובה זו
    כשיסיים, יגיע ויגיב.
  • 8.
    ברוך הופשטטר 28/02/2022 09:38
    הגב לתגובה זו
    לשלמה, באופן כללי - היית מגדיר נקודת כניסה מעניינת (או ברבור שחור) רק אם המחירים יחזרו לטריטו ריית הערכים של 2018, או שלזה לא היית מחכה, ויותר סביר שאחוזי ירידה כב2018 באיזור 20% גם כן יהיו מעניינים למרות שהיסטורית עדיין יהיה מדובר במכפילים גבוהים. כמובן שהשאלה היא כללית ביותר. והכל נתון בסוף לשיקול דעתי ובאחריותי.
  • 7.
    מוטי 27/02/2022 17:55
    הגב לתגובה זו
    האם אינך חושש שפוטין עורר את התיאבון לשי ג'ינפינג לפלוש לטייאוון? האם זה לא נהיה תרחיש סביר יותר? הרי גם שי ג'ינפינג סובר שטייוואן היא חלק אינטגרלי מסין. האם היית נזהר בגלל זה יותר מTSM?
  • השוק אמר את דברו 28/02/2022 09:20
    הגב לתגובה זו
    ואגב, האיום הסיני כבר קיים שנים רבות
  • 6.
    צ'ק פוינט למשל 26/02/2022 19:17
    הגב לתגובה זו
    ואפילו טענו שהגישה שלה להסתמך על הפיירוול מיושנת, והנה היא החזיקה מעמד יפה בירידות ואפילו הגיעה ל-140 דולר. נדמה לי שגם שלמה לא התלהב ממנה לאחרונה.
  • רז 28/02/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
    והוא לא יודע איזו רכישה יש בקנה, ע"ע הרכישה האחרונה של צ'קפוינט. שלמה ממה שזכור לי דווקא חיובי לגביה.
  • 5.
    מצעמם (ל"ת)
    פילוס 25/02/2022 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ללרון 25/02/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    בהצטיינות יתרה...ומה אחרי זה יענו מכיתה ז קפצת ישר לסיום תואר שני ודוקטורט במשפטים כמו ש/כתבת בטור או אתר אחר...משהו פה לא מובן לי. מה שכן צחקת על שלמה שהוא באמת משכיל ואף מעביר קורסים בנוירולוגיה...ומה איתך? דרך אגב אתה גם מליונק כבד בדולרים(עשרות רבות) כמו שציינת? יש לך להלוות לי איזה עשרים מליון דולר לכמה ימים? אני רוצה חעשות מכה באופקו לפחות 290%..
  • 3.
    נתן 25/02/2022 14:10
    הגב לתגובה זו
    אינם מודיעים מראש על בואם,פוטין הודיע גם הודיע,ומי שעיניו בראשו הבין זאת מכבר
  • 2.
    נתן 25/02/2022 14:06
    הגב לתגובה זו
    ממסירת פרטי כרטיס האשראי באינטרנט יגבר ,,או אז מכירות האונליין תיפגענה ללא ספק.
  • 1.
    למה כבודו מדברים בלשון רבים האם סובל מפיצול אישיות או (ל"ת)
    אגו נפוח מתפרס על 2 25/02/2022 13:03
    הגב לתגובה זו
  • איזה כבודו...הוא אהבל מושלם (ל"ת)
    לאגו 01/03/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.