קניות אונליין
צילום: rupixen/UNSPLASH

דחפו אשראי והלקוחות לא עמדו בהחזר? הבדיקה שמורידה את מניות ה-BNPL

ברשות להגנת הצרכן בארה"ב ביקשו מידע מפייפאל, Affirm ונוספות לגבי הקלות בה הן מעמידות אשראי ללקוחות בנקודת המכירה ואיך הן מגינות על המידע שלהם. לפי הפירמה מיזוהו, אצל אפירם, מבין הלווים שמרוויחים פחות מ-75 א' ד' בשנה, יותר ממחצית פספסו תשלום אחד לפחות
איתי פת-יה |

דין ודברים בין הרשות להגנת הצרכן הפדרלית בארצות הברית לבין כמה מהמפוקחות שלה בתחום האשראי הורידו אתמול את המניות שלהן וכך גם המגמה היום במסחר אצלן חלקן. מדובר ב-  PAYPAL (PYPL), AFFIRM HOLDINGS INC  (AFRM) ו-  BSQUARE CORPORATION (SQ). ברשות ביקשו הבהרות מהחברות סביב פעילות ה-BNPL שלהן, קיצור של Buy Now Pay Later – אשראי בנקודת המכירה בחלוקה לתשלומים ללא ריבית, ושלא דרך המסגרת בכרטיס האשראי, שיטת מימון שהופכת פופולארית יותר ויותר.

פייפאל נכנסה לתחחום רק בסוף אשתקד, מניית אפירם קפצה לאחרונה אחרי שנודע כי תטמיע את המוצר שלה בזירת המסחר של AMAZON   (AMZN). בלוק (לשעבר סקוור) של מנכ"ל TWITTER INC (TWTR) היוצא ג'ק דורסי ירדה מצדה עקב הקשר ל-Afterpay מהתחום, אותה הסכימה לקנות ב-29 מיליארד דולר ושנסחרת בבורסת ה-OTC, וכמוה גם החברות Zip ו-Klarna. בבורסת אוסטרליה זיפ ירדה היום 6%, אפטרפיי כ-8% ו-Sezzle, גם היא מהתחום, בכ-10%.

ברשות מסרו בהודעה לתקשורה כי הם בוחנים בין הייתר את הקלות שבה הם מעמידים אשראי ללקוחות ובעצם מעמיסים על המינוף שלהם לעתים יותר מיכולת ההחזר שלהם. עוד נבדקות האם ההגנות על הצרכן במוצרי החברות הללו מספקות, ואיך הן מטפלות ושומרות על הדאטה שנצבר מהעסקאות.

רוהיט צ'ופרה, יו"ר הרשות להגנת הצרכן אמר "Buy now pay later היא הגרסה החדשה לשיטת ה-Layaway (בה לקוח "משריין" לו מוצר, שהמוכר מסיר מהמדפים עד שהלקוח משלים את התשלום במספר פעימות – ואז מוסר לו אותו), אך עם שינויים מודרניים ומהירים יותר, שעוזרים ללקוח לקבל את המוצר באופן מיידי – אך מקבל על עצמו לצד זאת חוב באופן מיידי גם כן".

בשוק הצומח של האי-קומרס, ב-2020 בצפון אמריקה (ארצות הברית וקנדה), שיעור העסקאות שנעשו באמצעות מימון BNPL היה 1.6%, כך לפי הפירמה Worldpay. ההערכות שלהם מדברות על נתח של 4.5% עד 2024. לפי הדוח, בעולם כולו השיעור ב-2020 היה 2.1%, ויקפוץ ל-4.2% ב-2024.

רוב מניות הסקטור ירדו מתחילת השנה. בפירמה D.A. Davidson האנליסט כריסטופר ברנדלר אמר שצעדים רגולטוריים עשויים להאט את צמיחת החברות הללו, ואנליסטים אחרים הזהירו מפני ההפסדים שלהן. בפירמה מיזוהו למשל העריכו לגבי אפירם שמבין הלקוחות שלה שמרוויחים עד מ-75 אלף דולר לשנה, יותר מחצי פיגרו לפחות בתשלום אחד.

אמזון שהוזכרה קודם בהקשר השת"פ עם אפירם,  GOOGLE (GOOG) וכן  APPLE (AAPL) קיבלו פניות דומות בבקשה להעברת מידע מהרשות להגנת הצרכן באוקטובר האחרון. לגיב אפל, פורסמו דיווחים כי היא מתכננת להכנס לצד בנק ההשקעות GOLDMAN SACHS  (GS) לתחום ה-BNPL.

קיראו עוד ב"גלובל"

מעבר לים, בבריטניה, הממשלה שוקלת גם כן להדק את האכיפה על שוק ה-BNPL ולהכניס את החברות הפועלות בו, עד היום נהנו מההפקר, תחת אחריותו של הרשות לרגולציה על שירותים פיננסיים.

אצלנו בישראל שיתוף פעולה בולט סביב הפעילות הזו היה בין בלנדר לבנק פועלים -1.93% . הצדדים יקימו חברה  משותפת, בה הבנק, שיזרים תחילה 40 מיליון שקל, יחזיק 20% ובלנדר 80%. בבלנדר אמרו כי יפעלו במגזר זה "בכל ענפי המשק, למעט בענפים שלא יהיו בהלימה למדיניות הסיכון של החברה המשותפת ולמעט בענף הרכב שאינו רכב דו גלגלי".

בטורו לביזפורטל מנה קובי שגב כמה מהסיבות בגינן השוק הזה על פניו יצמח גם פה, ובהם הקיצוץ (באיחור) של הפועלים ולאומי במסגרות ללקוחות שלהם בכרטיס האשראי הבנקאי, השימוש במזומן שצומצם עוד יותר ומאגר נתוני האשראי שאמור לסייע יותר לחברות הפינטק בחיתום – גם של הלוואות בנקודות המכירה. לצד זאת ציין את דור המילניאלז שמרבה בצריכה ולא משתמש בצ'קים. עם זאת יודגש כי יש פה גם פתח לחמוק ממסגרת האשראי בבנקים ואצל חברות כרטיסי האשראי ולהתמנף יתר על המידה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)

ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%

הרץ היא מהמניות הבולטות בתיק של ביל אקמן

רן קידר |
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

חברת השכרת הרכב הרץ Hertz . 40.92%   הציגה רווח מפתיע ברבעון האחרון, וזאת הודות למהלכי התייעלות מקיפים שמובילה ההנהלה, בדגש על הפחתת עלויות צי הרכב, לצד שיפור בתהליכי תפעול. למרות ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד דולר, הרווח והתחזיות קדימה מובילים לעלייה של 33% במניה. 


ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן

החברה שלאחרונה נכנס להשקעה גדולה בה ביל אקמן (ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?) רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה - לעומת הפסד של 68 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאה טובה, לעומת תחזיות שעמדו על רווח של 3 סנט בלבד למניה. הרווח הגיע בעקבות ירידה חדה בהוצאות הפחת על רכבים, שהסתכמו ב-273 דולר לחודש לכלי רכב, נמוך מהיעד הפנימי של 300 דולר, ובערך מחצית מהעלות שנרשמה לפני שנה.

מאחורי המספרים עומד מהלך אסטרטגי שמוביל המנכ"ל ג׳יל ווסט, בעידודו של אקמן, הכולל החלפה הדרגתית של דגמים שמאבדים ערך במהירות, במיוחד רכבי חשמל שהתקשו להשתלב בשוק ההשכרה, ברכבים שמחזיקים ערך גבוה יותר לאורך זמן. בנוסף, החברה התאימה את היקף צי הרכב לביקושים בפועל, צמצמה הוצאות והטמיעה שיפורים תפעוליים.

מהלך חשוב נוסף הוא המעבר למכירה קמעונאית של רכבים שיצאו מהשימוש. הרץ פיתחה אתר ייעודי למכירת רכבים, ואף משתפת פעולה עם אמזון, במטרה להתחרות בשחקנים כמו קארוואנה. המכירה הקמעונאית צפויה להניב מחירים גבוהים יותר לעומת מכירה במכירות פומביות סיטונאיות.