שלמה גרינברג
צילום: ביזפורטל
הטור של גרינברג

מיקרוסופט נסחרת קרוב לשיא והאנליסטים עדיין ממליצים

מהם מנועי הצמיחה של מיקרוסופט והאם יהיה תיקון בשווקים?

לפני שהקשבתי לדברי נגיד הפד', פתחתי כתבה זו במשפט, "נראה שסוף סוף מתחיל תיקון הערכים" אלא שהחלטתי להקשיב לדבריו תחילה ומה ששמעתי, אם לתמצת את נאומו, הוא שלמרות ההערכות ולמרות מבול המידע השלילי לגבי מניות מאז שברו המדדים בפעם האחרונה את שיאי כל הזמנים, בחודש שעבר, עדיין אין למשקיע ההגיוני שום אלטרנטיבה רצינית למניות. בטח לא למשקיע הבלתי הגיוני. זאת למרות שכל המידע הרלוונטי, הכלכלי, הפוליטי, הצבאי, החברתי והמגפתי, בין אם אמיתי או פייק, שהגיע למשקיעים מאז נובמבר, שלילי מבחינתם.

האינפלציה מרימה ראש, צפויות העלאות ריבית, המכירות הקמעוניות לא שברו שיאים השנה, המצב הפוליטי נוראי, נתק מוחלט בין המפלגות (כמעט כמו אצלנו), ענני מלחמה מתקרבים מכל פינה, סין מאיימת והמגפה הארורה שוב מתחזקת ועם כל זה מדדי המניות מחזיקים מעמד. הירידות מאז השיאים האחרונים אנמיות, אפילו ה-7 פלוס אחוזים בנאסד"ק. הקשבתי לנגיד ומחקתי את המשפט שתכננתי לפתוח בו את המאמר.

בתכל'ס יהיו במהלך 2022 כמה העלאות ריבית שיסתכמו בהעלאה של 3/4 עד אחוז אחד (שזו הקדמה לגבי המחשבות שהיו בישיבה האחרונה בגלל העלייה האינפלציונית לאחרונה) ובנוסף הפד' ימשיך לנסות ולהוריד הנזילות וינסה להקדים את הפסקת רכישת האגחי"ם ולהגדיל את כמות הרכישות החודשית למרץ 2022 (מיוני). שתי פעולות אלו מצביעות על העובדה שהחברים בפד' חוששים בעיקר מאינפלציה שבין הביקושים לתעסוקה המלאה, עלולה להרים ראש (פאואל אמר זאת במפורש). פאואל עדיין מאמין שהאינפלציה, לאחר 2022, תרד שוב.

מה הפלא לפיכך שהמניות הגיבו בעלייה לאחר שהמשקיעים שמעו ועכלו את הדברים שנאמרו? אגרות החוב, "היריב" הגדול של המניות, תדרדרנה לאורך 2022. מחירי הנדל"ן ימשיכו לטפס כי העלאה של אחוז ואפילו יותר לא תפגע בביקושים והנדל"ן "יקר" מהמניות. עליות הריבית גם לא יגרמו להעברת כסף השקעות לפיקדונות וכאשר הכלכלה תמשיך לצמוח החברות ימשיכו להרוויח בגדול והמניות הן עדיין המשחק היחיד בעיר. כעת נשאר לשמוע מה באמת יעשה הפד ולקוות שצ'י ופוטין לא יקלקלו והתיקון? נצטרך כנראה להמתין לברבור שחור.

בגלל המאורעות הנ"ל דחינו את הרעיון שהיה לנו לכתוב על אלוט (סימול:ALLT), שנראה שסוף-סוף עולה על המסלול הנכון ועשינו כתבה על תעשיית התוכנה המתרחבת שלאור דבריו של אלאן תמשיך לצמוח במהירות גם בשנה הבאה.

 

להשקיע בתעשיית התכנה המתרחבת (או במייקרוסופט כאלטרנטיבה): סל התוכנה הטכנולוגי המורחב, IGV, היכה בתשואה שהניב מאז תחילת המאה, לאורך העשור האחרון ובכל שנה מאז את סלי המדדים המובילים (דאו, P&S, NASDAQ, RUSSEL) או המגזריים הטכנולוגיים הגדולים כמו XLV  ו-XLK ואפילו שווה בתשואתו לסלי המוליכים למחצה "החמים".

המניה המובילה בסל, MICROSOFT הגדילה לעשות והכתה בגדול את הסל עצמו וכל השאר שהזכרנו. התשואות שהשיג הסל ואלו של מיקרוסופט הן תוצאה של אותו תהליך, ההשתלבות של תעשיית התוכנה עם תעשיית העברת האינפורמציה, תהליך שהתחיל לפני כעשור והפך למנוע צמיחה עיקרי לחברות התוכנה בשנים האחרונות. מהפכת הטכנולוגיה בהתקדמותה הפכה את תעשיית התוכנה מתעשייה שכללה חברות שהגדירו עצמן כ"חברות תכנה" שהתמקדו בהוראות ומידע הניתנות לביצוע על ידי מחשב לצורך הפעלת המחשב וחומרות נלוות, לתעשייה שמורכבת מחברות שעיסוקן, לצד התוכנה, בהעברת אינפורמציה, בעיצוב שבבים ואפליקציות וכל הקשור בכך. התקדמות מהפכת הטכנולוגיה חייבה למעשה את חברות התכנה, במיוחד המובילות, להפוך לחברות IT או ליתר דיוק לחברות "ניהול המעבר לדיגיטליות".

קיראו עוד ב"גלובל"

מה שחייב אותן להיכנס לטכנולוגיות כמו הענן, ה-IOT, הבינה המלאכותית, מציאות רבודה ועוד, לפתח פלטפורמות הדרכה וניהול, שבבים מתאימים ולהציע האפליקציות. מדובר בתחומים מהירי צמיחה וטעוני חלומות (שמשליכים על דברים כמו מכונית אוטונומית, בית חכם, אנרגיה חילופית וכדומה) כאלו  שמשקיעים כ"כ אוהבים. תהליך זה הוא הסיבה לשמו של הסל, iShares Expanded Tech-Software Sector ETF (סל מגזר התכנה הטכנולוגית המתרחב). ישנם משקיעים רבים בארה"ב שבשל ההתרחבות וההסתעפות של תעשיית התוכנה מעדיפים להשקיע דווקא במניות המובילות MSFT, ORCL, SAP וכמותן, שעברו את אותו תהליך, במקום בסל. חברות כאלו, לדעת המשקיעים הללו, במיוחד MSFT, מייצגות/מבטאות את "תעשיית התכנה המתרחבת" ולמעשה את התפתחות תעשיית האינפורמציה כולה.

כאשר הונפק הסל (יולי 2001) כללו בו כאמור רק חברות תוכנה נטו אבל משהתחילה ההתמזגות הטכנולוגית לתוך כלכלת הצריכה, במהלך משבר 2008, נכנסו לסל חברות "שמקדמות את התקדמות מהפכת האינפורמציה", שבבסיסן הן חברות תוכנה חכמה. נכון לדצמבר 2021 מכיל סל IVG 123 מניות שלמעלה ממחציתן, כמו פאלו-אלטו, SNAP, CRM, Palantir Technologies או Cadence Design Systems נוספו, כתוצאה מהתקדמות המהפכה, בעשור האחרון. מניות כאלו, שמציגות צמיחה מהירה ובעיקר נחשבות כמממשות חלום, עזרו לסל להגיע להישגים. עשרת המניות המובילות בסל כרגע הן: MSFT, CRM, ADBE, INTU, ORCL, NOW, ADSK, SNAP, WDAY ו-PANW. 6 מתוכן נוסדו והונפקו זמן רב אחרי שהסל הונפק וכאמור צורפו לסל כתוצאה מהצרכים שכפתה עליהן ההתמזגות הטכנולוגית.

בעשור האחרון החלו סלי התכנה להגדיל את נציגות החברות שמייצגות תחומים שהמהפכה משנה כמו מדיה, מסחר מקוון, שירותים וכו ותחומים חדשים כמו סייבר-סקיוריטי, ענן, IOT, בינה וכדומה. בנושא הסייבר-סקיוריטי (יש כעשר חברות מייצגות בסל) ניסינו להבין, כפטריוטים ישראלים, מדוע בחרו דווקא  בפאלו-אלטו ולא בצ'קפוינט? אם אלו שממונים על בחירת חברות היו כלכלנים אקדמאים אין ספק שהיו מעדיפים את צ'ק פוינט אבל מה לעשות? הם אמנם גם כלכלנים אבל שמתפרנסים מוול סטריט. בדקנו בחברה שמנפיקה הסלים, Www.ishares.com, וההסבר כדלקמן: PANW הניבה בחמש השנים האחרונות, 313.6% לעומת תשואה שלילית של % 30.1 שהניבה צ'ק פוינט כאשר בשנה האחרונה הניבה פאלו אלטו 71.6% לעומת תשואה שלילית של % 8.1 של צ'ק פוינט.

כלכלן אקדמאי אגב היה מחזיר הדיפלומה שלו אם היה צריך להגן על הערכתה של פאלו אלטו לעומת הערכת צ'ק פוינט (פי 3) אבל בוול סטריט, מה שקובע זה קצב הצמיחה והחלום. במהלך נובמבר עדכנו 23 אנליסטים את דוחותיהם על PANW ו-21 מתוכם ממליצים ב"קניה". ב-CHKP לעומת זאת, רק אנליסט אחד עדכן, מקרדיט סוויס, עם המלצת Underperform, זה אומר הכל. הסברנו מספר פעמים בעבר מדוע צ'קפוינט מגמגמת, ההסברים שלנו והתמונה בשטח הם הסיבה אז חבל על הזמן.

במה משקיעים? סל ה IGV הוא הגדול אבל יש סלי תוכנה מורחבים רבים כמו XSW, ה- SKYY שמתמקד בתוכנה שקשורה בענן ועוד. נציין שגם סלי העברת האינפורמציה מהסוג של ה- Vanguard Information Technology (VGT) מייצגים את תעשיית התוכנה המתרחבת.

עדכון לגבי מיקרוסופט: כידוע לקוראים הוותיקים אז MSFT, כמו TMO, PFE, ISRG וכמותן נכללות בנבחרת שלנו (ברוב המקרים החלפנו המניות בסלים) ומהסיבה שחברות כאלו הוכיחו, לאורך שנים, יכולות פתוח, התאמת מוצרים לביקוש משתנה ובעיקר רמות ניהול יוצאות דופן. מייקרוסופט, ללא ספק מוכיחה זאת מאז הגיעה לציבור ב 1986. שלושת האנשים שהובילו חברה זו מאז היווסדה ב-1975, ביל גייטס, סטיב באלמר והנוכחי, סאטיה נאדלה (Satya Nadella), מהגר מהודו שהתחיל דרכו בסן-מייקרוסיסטמס וב-1992 הצטרף למייקרוסופט. שלישייה זו אגב הצליחה לא רק לזהות התפתחויות שיצרה מהפכת הטכנולוגיה אלא גם  לבצע השינויים שנדרשו כדי להמשיך בהובלה. זה להבדיל כדוגמה מחברה כמו GE שם חילופי המנהלים וניסיון כושל להתאים החברה לשינויי המהפכה הביא למשבר של ממש.

נאדלה, שבתחילת 2014 מונה כמנכ"ל החברה אחראי למעשה לביצוע המעבר לתשתיות הענן של החברה, ה- Azure ולא רק, הוא הפך למעשה את מיקרוסופט לחברה שהתאימה עצמה להתקדמות ולהתפתחות של מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה, לחברה שמגדירה עצמה (וכך  גם מוכרת בעולם העסקים המשתנה) כ"חברה שמאפשרת ללקוחותיה מעבר לדיגיטאליות בעידן של ענן חכם ותוך יצירה של יתרונות אינטליגנטיים". 50.5% מפעילות החברה מוגדרת כפעילות הנדסית-מחקרית, 32% כפתרונות ללקוחות ושותפים, 9% לינקדין, 3.5% פונקציות עסקיות ו-5% מהפעילות נעשית בתחומי המימון, יחסי ציבור והוצאות משפטיות. אבל המהלך החשוב ביותר שמוביל נאדלה הוא בתחום "ניהול האינפורמציה (Data Management)".

משקיעים רבים מתעלמים מהעובדה שבתחום זה ולמרות שהוא מהווה רק כ-12% מההכנסות של החברה, מיקרוסופט מובילה וזאת כאשר התחום הזה, לדעת מומחים, הוא מנוע הצמיחה העיקרי ל-2022 ומעבר, "זו הסיבה המרכזית", כתב השבוע קית וייס, אנליסט בכיר במורגן סטנלי, "(שלמרות העליות במניה) אנחנו משאירים ההמלצה ב'קניה' כי מיקרוסופט הופכת לתחנת כוח של ניהול נתונים, התחום המנצח של מחזור העסקים הגדול שמתחיל להתפתח.

לצורך כך מתמקדת החברה בפלטפורמות נתונים (Data Platform), בטיפוח מפתחים, בפלטפורמות עצמה חשמליות (Power Platform), בפלטפורמות תכנון (Dynamics 365), בענן לתעשייה, בהרחבת לינקדין, ב חבילת אפליקציות שעוזרות לך לשמור על קשר ולבצע משימות (המייקרוסופט 365), בשפור החלונות, במשחקים ובשדרוג של ה Azure ולבסוף בשדרוג מערך האבטחה בכל הפונקציות". בנושא האבטחה משקיעה החברה סכומי עתק. לצורך כך הקימה את המרכז לתגובת אבטחה, ה-Security Response Center  שעוקב אחרי כל פגיעה שפוגעת או עלולה לפגוע במוצרים שקשורים לחברה ובאמצעות הענן מאפשר ללקוחות להתחבר על מנת לקבל סיוע, "מדובר במערכת אבטחה שמכסה כל אפשרות כמעט", טוענת החברה.

החברה מפרסמת מידי שבוע את כל המקרים הקשורים בניסיונות פריצה ובעיות אבטחה אחרות והשבוע למשל פרסמה על זיהוי של 67 בעיות אבטחה שנבלמו, והטענה היא שמייקרוסופט מתקדמת למערכת שתחזה מראש "חולשות שקוראות לגנב" ותוכל להתארגן לבלימה.האנליסט הבכיר של סיטיגרופ, Walter Pritchard חושב כמו חברו ממורגן סטנלי והשבוע העניק לחברה המלצת קניה עם מחיר יעד של 370 דולרים, "ניהול המעבר לדיגיטליות", טוען פריצ'רד, "הוא שם המשחק ומייקרוסופט המובילה". 5 מתוך 6 האנליסטים שבדקו בחברה בנובמבר העניקו לה המלצת קניה.

חברת Fundamental research ירדה ל"החזק" אבל העלתה מחיר יעד, Fundamental כותבת "יהיה קשה מאוד לנצח את מייקרוסופט.." אז מדוע Hold ולא Buy? כי בנק השקעות זה מרבה להשתמש בניתוחים אקדמאים, במחקרים בסיסיים וכמו שכתבנו, "בוול סטריט החלום חשוב יותר" ומייקרוסופט מספקת חלומות (שמתגשמים!!! ) יותר מ 40 שנה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו  לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש, עושה זאת על דעתו. הכותב מחזיק ו/או עלול להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(53):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    נ.ש. 20/12/2021 19:22
    הגב לתגובה זו
    העובדה שברמת הרווח היא נותנת את האחוז רווח הגבוה ביותר מההכנסות. סביב ה45% מהמכירות ברבעון האחרון. והם צפויים להגיע לרמת הרווחיות של 50% מההכנסות. וזה בנוסף לעליה הצפויה בהכנסות.
  • שלמה גרינברג 21/12/2021 05:48
    הגב לתגובה זו
    אכן תמיד הקפידו על מערכות יחסים גבוהות אבל זה רק חלק מעוצמת המניה, העלייה הצפוייה במכירות חשובה יותר למשקיע האמריקאי.. הרי לך צ'קפוינט עם % 43.8 יחס ולאיש לא אכפת
  • 23.
    אין בעולם בועה גדולה יותר ממחירי הדירות ההזויים במשך השנים נעשה פה עושק אדיר שיביא לקריסת מחירי הדירות. (ל"ת)
    ישראל 20/12/2021 17:30
    הגב לתגובה זו
  • רז 21/12/2021 12:14
    הגב לתגובה זו
    .
  • 22.
    מתכנת 20/12/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    וודאי ביחס לפוטנציאל שהיה גלום בה. אנדרואיד של גוגל קטפה את הפירות (מע"ה לניידים). נאדלה אכן שיקם אותה אבל התחושה היא שAZURE מתקיימת (ואולי אף מצליחה במידה מסויימת) הודות לפופלאריות (והקשרים) של מיקרוסופט ולא בזכות איכות המוצר. מוצר הענן של אמזון וגוגל טובים יותר לדעתי. כמו כן, אנחנו לפני "קפיצה" בתחום מערכות ההפעלה ואני כלל לא בטוח שמיקרוסופט תצליח גם הפעם. הייתי שורי לגביה בעבר, כרגע אני נייטרלי ואף שורטיסט במידה מסויימת. כיף גדול לקרוא את טוריך :)
  • שלמה גרינברג 21/12/2021 05:53
    הגב לתגובה זו
    באלמר עשה את מה שצריך היה לעשות בין השאר הוא "אחראי" לקידומו של נאדלה שרבים התנגדו. רק הערה קטנה לגבי, "אבל התחושה היא.שAZURE מתקיימת (ואולי אף מצליחה במידה מסויימת) הודות לפופלאריות (והקשרים) של מיקרוסופט ולא בזכות איכות המוצר.." תחושה לא קובעת, המכירות קובעות וברמות כאלו זו אינה רק עצמתה של החברה
  • 21.
    טאיר 19/12/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    שלמה, הוצאת את צ'ק פוינט מהנבחרת ?מדוע? תודה
  • שלמה גרינברג 20/12/2021 14:12
    הגב לתגובה זו
    צ'קפוינט, מבחינה מאזנית ועוצמה כלכלית היא מהחברות החזקות ביותר בוול סטריט אבל מבחינתה של וול סטריט והמשקיעים, במיוחד משקיעי דור המילנייה שמתחילים לשלוט בעולם העסקים האמריקאי, אינה מעניינת ומדוע? ראשית אינה מהווה עבורם "חברת צמיחה" (שמרנית מידי בפעילות M&A), הצמיחה אנמית ובמיוחד כשהחברה יושבת על הר מזומן ואינה עושה בו שימוש "לטובת בעלי המניות". זו גם חברה שהאנליסטים והמשקיעים לא מאמינים שתירכש ושהמייסדים והמנהלים הבכירים מנהלים אותה כחברה פרטית.
  • גלעדי 21/12/2021 12:02
    שלמה אתה מהדור שכן מעריך מאזן חזק ומזומנים למה אתה, לא הבייבי בומרס הוצאת מהנבחרת ?
  • 20.
    אפרת 19/12/2021 19:23
    הגב לתגובה זו
    שלמה החכם . לשנה החדשה איזה סלים אתה ממליץ?
  • 19.
    יוסף 19/12/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    אדם שהוא שותף לוודאות עוצמתה של המהפכה הטכנולוגית ורץ למרחקים ארוכים (10+), האם פועל בהיגיון שמשקיע בממונפות על הנאסד"ק? או שהוא יותר מדי לוקח ברצינות את המהפכה. כמובן לא מחפש שום המלצה, רק ברמת הניתוח העקרוני. תודה
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
    משקיע שמאמין במהפכה לא מתעסק עם מינוף. זה לא בגלל שאינו לוקח המהפכה ברצינות אלא שכמשקיע הגיוני הוא מבין שבשלב הנוכחי למשל ההערכות מטורפות ומינוף, בעת תיקון, יכול לחסלו. המשקיע לטווח הארוך במניות שבדק והגיע למסקנה שייהנו מהמהפכה צריך לאסוף לאורך זמן, לשחרר בשיאים וחוזר חלילה. זה כמובן לא מתייחס לפינת החלומות
  • וחוזר חלילה?? האא??? חס וחלילה שלא ימחק התכוונת האא?? (ל"ת)
    לשלמה 19/12/2021 10:54
  • 18.
    עידן 18/12/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    האם רק אני לא מבין איך אתם לא חוששים מהשקעה בETF ומניות אמריקאיות, לאור הפיחות המתמשך בשקל, לא עדיף לקנות קרנות מחקות עוקבות ישראליות במדדים בחו"ל שמאפשרים גידור מט"ח?
  • רז 19/12/2021 12:18
    הגב לתגובה זו
    זה מקזז את כל נושא הפיחות, ושאר הדברים שבד"כ רואים אותם יותר בתקשורת ופחות בתיק ההשקעות בזמן אמת.
  • עידן 20/12/2021 19:53
    הרי המדדים כאן בארץ עוקבים אחר מדדי הNTR שהם בניכוי המס דבידנד בחו"ל שבכל מקרה אתה משלם.
  • 17.
    שרון 18/12/2021 11:22
    הגב לתגובה זו
    קומפיוג'ן 4$ מחיר כלכלי או חללי לטעמך ? כמובן שלא המלצהתודה
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:12
    הגב לתגובה זו
    .אין קשר בין הערכה כלכלית לרכישת חברה לפינת החלומות. מבחינת החלום. הדבר היחיד שמעניין את המשקיע במניה שנכנסה לפינה הוא סיכויי ההגשמה של החלום כך שבין שהייתה ב 19 או ב 4 או בדולר כול עוד "החלום בתוקף" אין שום קריטריון אחר. הקריטריון הכלכלי מתחיל להשפיע רק עם מימוש החלום. אגב, כול חברות החלום שאני הכנסתי לפינה מאז אמצע שנות ה - 90 ושהצליחו לממש, מ ISRG, EW, TMO, TSEM וכו ירדו משמעותית לאחר הגשמת החלום ולקח להן שנים לעבור את רמת החלום שאליה הגיעו לפני ההגשמה. אין שום סיבה שידועה לי כרגע שפוגעת בחלום שמציגה קומפיוג'ן אבל כך גם חשבתי במקרים אחרים שנכשלו
  • 16.
    גילי 18/12/2021 09:58
    הגב לתגובה זו
    מתי תתחיל להחזיר לי על 70% הפסד החברה המצ'וקמקת הזו
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:13
    הגב לתגובה זו
    אם מכרת ההפסד מגיע לך
  • 15.
    סמי 17/12/2021 19:51
    הגב לתגובה זו
    האם הוספת לתשואה גם את 3 ה $ שניתנים כדיבידנד? בכל מקרה איני מתלונן.
  • 14.
    במי אתה תומך? 17/12/2021 17:22
    הגב לתגובה זו
    כמו מיקרוסופט וחברותיה שהן סוג של מונופולים. אכן מיקרוסופט היא "פרה מניבה" עם פוטנציאל צמיחה (=וזה יותר בגלל המנכ" נאדלה מאשר סטיב באלמר וביל גייטס)
  • נו? אז מה? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 19/12/2021 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    בדיעבד כולנו חכמים 17/12/2021 17:17
    הגב לתגובה זו
    בזמנו היית חסיד אדוק של צ'ק פוינט וכתבת היא הריווחית השניה אחרי אפל, וחשבת שהיא תירכש בסוף ע"י ענקיות כמו מיקרוסופט. בסוף הבנת שתחת גיל שוויד אין סיכוי שתימכר, והתברר שהוא המשיך במדיניות של פיתוח מתוך החברה ולא ברכש של חברות כדי לשפר את "סעיף הצמיחה".
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:16
    הגב לתגובה זו
    צ'קפוינט, כחברה מציגה תמונה כלכלית שמעטים דוגמתה בוול סטריט אבל לא רק שהסברתי מדוע אינה אנובה על המשקיעים אלא גם מדוע הוצאה מה"נבחרת". חסיד אדוק???
  • מדוע צ'ק פוינט יצאה מהנבחרת ,? (ל"ת)
    יהלי 19/12/2021 21:05
  • לא המליץ מעולם. (ל"ת)
    רז 18/12/2021 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גבי 17/12/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
    המשבר בתעשיית השבבים והעיכובים משפיעים ?
  • ממש מתרסקת וואו!! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 19/12/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
  • מה אתה נובח וואו ??? (ל"ת)
    לשלמה 20/12/2021 11:08
  • 11.
    דותן 17/12/2021 15:41
    הגב לתגובה זו
    אתה מתייחס רק למדדים ומסתכל מה עשו ואיפה הם היום כאשר מי שאחראי על רוב העליות לדוגמא במדד הנסאדק זה 5 או 6 ניירות ... בחודשיים האחרונים יש לא מעט חברות שירדו כ-50% ומעלה מהשיא ( זה מטורף זה כבר מימוש רציני ) ולא מעט ניירות ובלא מעט סקטורים . להגיד מדדים בשיא ולשכוח שכמה ניירות בודדים מחזיקים מדד זה לא רציני
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:28
    הגב לתגובה זו
    אני מפנה אותך למדד הגדול ביותר בארה"ב, הווילשאייאר 5000. נכון ליום ו' האחרון הוא נסחר ב % 0.009 משיא כול הזמנים שלו והוא מכיל את כול אותן "לא מעט חברות שירדו כ-50% ומעלה מהשיא" שאתה כותב. אם היית צודק המדד היה יורד הרבה יותר, לא?? בחודש האחרון הוא ירד כמחצית מהנאסד"ק מדוע שלא תתעמק בו? https://fknol.com/stock/list/wilshire-5000.php
  • 10.
    אנטון קלסקי 17/12/2021 15:12
    הגב לתגובה זו
    ולמעשה אנו כבר בתוך משבר שלמעשה היה תמיד והתגבר לאחרונה עומד להתפוצץ בפנים... לצערי אתה מציג מצגת של אמרתי ...ראיתי ...לא נכנסנו ...כן נכנסנו... פעם באמת האמנתי שאתה טוב מכל הפרשנים...אך אני באמת רואה זה מזמן שאתה פשוט אחד העם משמע אחד הפרשנים שרוצים להציג מצגת הצלחה...אך לא קולטים ממטר... יש לי באמת סימפטיה אליך אפילו רק עקב החיוניות אחרי כל כך הרבה שנים... אולם...ואל תכעס...אני מבין היום שכולכם מחזיקים את החוכמה בידכם ומשדרים לנו עסקים כרגיל...משמע רק למעלה... רכז את מומחים ומחשביך והסינם בנתוני אמת...ותופתע ש 99 אחוז מכם וכמובן גם מהציבור לא היו בנות רווחים זה עשרות שנים ..ואני משוכנע במאה אחוז...שכולכם מכרתם הערכות שונות מצגות מצוות מהאצבע..אז אנא בטובך אדם יקר ומכובד...תן לנו שקט ללקק את הפצעים שמסרבים להגלידועוד טסבכו את העולם קשות בזמן הנראה לעיין וגם לצחוק. עדה טובה פרסם זאת כי כתבתי מדם ליבי בלי רצון חלילה להעליב או לפגוע.
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:31
    הגב לתגובה זו
    משדר עסקים כרגיל? מדוע שלא תקרא המאמרים במקום כותרות שאיני כותב, משתתף בצערך
  • אנטון: אתה שטן (ל"ת)
    . 20/12/2021 09:49
  • 9.
    כל המניות בwall street נמצאים בשיא ! (ל"ת)
    חיים 17/12/2021 13:37
    הגב לתגובה זו
  • אזרח מודאג 17/12/2021 16:27
    הגב לתגובה זו
    אני בחוץ
  • 8.
    מוטי 17/12/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
    ראשית שאפו גדול על הכתבה המחכימה. כתבת: "סל התוכנה הטכנולוגי המורחב, IGV, היכה בתשואה שהניב מאז תחילת המאה, לאורך העשור האחרון ובכל שנה מאז את סלי המדדים המובילים... או המגזריים הטכנולוגיים הגדולים כמו XLV ו-XLK ואפילו שווה בתשואתו לסלי המוליכים למחצה "החמים". אני בטח טועה, אך בהשוואה לQQQ, XLK, SOXX, הIGV מראה ביצועים נחותים בחמש שנים האחרונות (תשואה מצטברת, ההשוואה נעשתה באמצעות האתר) ועוקף רק את XLV: IGV: 65.9% QQQ: 107.15% XLK: 118.14% SOXX: 149.1% XLV: 55.33%. באמת בתחום התוכנה רק MICROSOFT שוברת את הסלים הנ"ל: 170.82%. אשמח להבין היכן טעיתי? תודה
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    שאת סלי המוליכים למחצה לא היכה אבל המספרים, ל- 5 שנים, מצטבר הם כדלקמן: IGV הניב % 252.22. ה XLK הניב 245.5, ה- QQQ הניב 221.3, ה- XLV 98.22 וה SOXX אכן הניב יותר, % 322.05. וכך גם MSFT שהניב 419.74. ראה https://finance.yahoo.com/chart/SOXX#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
  • מוטי 20/12/2021 19:50
    באמת לפי הקישור ששלחת הנתונים הם תומכים דבריך. ואינני מבין מדוע כשאני עושה את הבדיקה דרך מערכת ההשוואה כאן באתר אני רואה נתונים אחרים לגמרי (והם כפי שאני כתבתי) לחמש שנים, וגם בשלוש שנים הIGV מדדה מאחור ע"פ מערכת ההשוואה כאן בביזפורטל - חבל שא"א לשלוח צילום מסך ואו לשלוח קישור מההשוואה של האתר כאן.
  • 7.
    איתן 17/12/2021 13:23
    הגב לתגובה זו
    כרגיל, ניתוח חכם עם פרטים ברורים (עד כמה שאפשר לדעת בביטחון משהו על השווקים). אהבתי. שאלה: מה אתה צופה לעתיד המהפכות שעושה המנכ''ל החדש של GE וכיצד תושפע המניה?
  • שלמה גרינברג 19/12/2021 10:49
    הגב לתגובה זו
    להרגשה שמשהו לא בסדר בהתאוששות, ההפך נמתין לדוחות הבאים בקרוב
  • 6.
    אלוט מעניינת מאוד גם המחיר סביר (ל"ת)
    ירדני 17/12/2021 13:20
    הגב לתגובה זו
  • אלוט ירדה להבנתי חזק מאד בשנה האחרונה, נחכה שתתאושש (ל"ת)
    היא ירדה הרבה 17/12/2021 17:18
    הגב לתגובה זו
  • בגלל שירדה כל-כך זה זמן טוב (ל"ת)
    ggg 18/12/2021 21:53
  • להיפך גוטה עכשיו תקנה לא שתתאושש (ל"ת)
    יוס 18/12/2021 09:56
  • 5.
    אשמח לכתבה על אלוט (ל"ת)
    יוגב 17/12/2021 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גוני 17/12/2021 13:17
    הגב לתגובה זו
    אתה בלא מעט כתבות מפרגן לצק פוינט וחושב שהיא צריכה להיות בתיקהאם שינית תפיסתך עקב הצמיחה החלשה והשמרנות ?
  • מפרגן למאזן אבל קרא תשובתי ל 17 (ל"ת)
    שלמה גרינברג 19/12/2021 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)
    עמית 17/12/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    על ההליכון שלה 17/12/2021 11:33
    הגב לתגובה זו
    ומה שלום הקתי שלך?
  • 1.
    לכשצריך להזכיר את הנגיף הסיני דוקא אז אתה לא מזכיר אותו (ל"ת)
    בלאט שקשוקן קטן 17/12/2021 11:29
    הגב לתגובה זו
  • לא מזכיר? אתה לא קורא (ל"ת)
    שלמה גרינברג 19/12/2021 10:50
    הגב לתגובה זו
פיטר לינץ
צילום: PAT greenhouse - GLOBE STAFF
דבר הגורו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח כשאתה צודק"

עמית בר |

הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.

לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.

במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן  אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.

החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

קארל אייקן
צילום: טוויטר
דבר הגורו

קרל אייקן - הכריש התוקפני

המשקיע האגרסיבי קנה לעצמו את המוניטין שלו בהשתלטות שביצע על TWA ב-1985, שממנה הרוויח 470 מיליון דולר, אף שהחברה פשטה רגל בהמשך. הוא מחפש הזדמנויות לייצר ערך: "אני מחפש חברות שמנוהלות גרוע", ולא חושש מעימותים. ביל אקמן הפסיד לא מעט כסף לאחר שאייקן קנה 25% מהרבלייף, אחרי שאקמן טען שמדובר בפירמידה והימר על קריסתה

רן קידר |

קרל אייקן נולד ב-16 בפברואר 1936 ברובע קווינס שבניו יורק. קרל סלסטה אייקן גדל במשפחה ענייה מאוד. אביו, מייקל, היה זמר לא מצליח שנטש את המשפחה כשקרל היה קטן. אמו, בלה, גידלה אותו ואת אחיו לבד ועבדה כמורה. "העוני לימד אותי שאני לא רוצה להיות עני לעולם," אמר אייקן מאוחר יותר. אייקן למד פילוסופיה בפרינסטון, אבל נזרק משם אחרי שהכין עבודה בשביל סטודנט אחר תמורת תשלום. הוא סיים את התואר ב-NYU (אוניברסיטת ניו יורק) ואחר כך למד רפואה שנתיים, לפני שנשר כדי להיות סוחר אופציות בוול סטריט. ב-1961 הוא קנה מושב בבורסה עם 400 אלף דולר שלווה מדודו והתחיל לסחור באופציות.

ב-1968 אייקן הקים Icahn & Co., וב-1979 התחיל את הקריירה שלו כ"שודד חברות" עם ניסיון השתלטות על טאפאן. המהלך המפורסם הראשון שלו היה ההשתלטות על TWA ב-1985, שהפכה אותו לשם מוכר. הוא מכר את חברת התעופה ברווח של 469 מיליון דולר, אף שהחברה פשטה רגל מאוחר יותר.

אייקן מפורסם בסגנון התוקפני והאגרסיבי שלו. הוא מאיים בהשתלטויות עוינות, מפטר מנכ"לים ומפרק חברות למכירה בחלקים. "אני לא כאן כדי להיות חבר של אף אחד," הוא אומר. "אני כאן כדי לעשות כסף לבעלי המניות." הגישה שלו קנתה לו אויבים רבים אבל גם הון עצום - יותר מ-20 מיליארד דולר.

המלחמה המפורסמת ביותר שלו היתה עם ביל אקמן על הרבלייף. כשאקמן הכריז שהחברה היא פירמידה והימר על קריסתה, אייקן קנה 25% מהחברה רק כדי להכאיב לו. "אקמן הוא מתבכיין," אמר אייקן בראיון טלוויזיה. "אני אוכל בחורים כמוהו לארוחת בוקר." אייקן הרוויח מיליארדים מהעסקה, בעוד שאקמן הפסיד.

בחייו האישיים, אייקן התחתן שלוש פעמים. נישואיו הראשונים והשניים הסתיימו בגירושים. ב-1999 הוא התחתן עם גייל גולדן, דוגמנית לשעבר שצעירה ממנו ב-33 שנים. יש לו שני ילדים מנישואיו הראשונים. אייקן גר באחוזה ענקית בהמפטונס ואוסף אמנות. הוא ידוע בחיי המותרות שלו - יאכטות, מטוסים פרטיים ומסיבות מפוארות שהוא נוהג לערוך ולהשתתף בהן.