וול סטריט
צילום: istock

סגירה בוול סטריט: הדאו ג'ונס ירד ב-1.9%, טבע עלתה ב-5.4%

גורם העיקרי שתמך בשווקים בימים האחרונים צפוי להעלם החל מהערב, אך הפד' משיק כלי חדש ומנסה לשנות שוב על הכללים בשוק. הדאו ג'ונס סגר את הרבעון הגרוע מאז 2008. הנפט עלה ב-1.3%, טסלה הוסיפה 4.3%, טילרי טיפסה ב-4%
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 1.9%. בכך מסתיים אחד הרבעונים החלשים בהיסטוריה של וול סטריט. הדאו ג'ונס רשם ב-3 החודשים האחרונים ירידה של יותר מ-22%. מדד ה-S&P500 איבד 19.6%.

ברקע למסחר הערב , הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים להעיב על הסנטימנט, כאשר במקביל פעולות הבנקים המרכזיים והממשלות מספקות רוח גבית לנכסי סיכון. נציין כי אחד הגורמים העיקריים לתיקון החד בימים האחרונים, והוא האיזון בקרנות הפנסיה בארה"ב (לכתבה המלאה), צפוי להעלם החל מהערב.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%    
דאו ג'ונס 0.16%    
נאסד"ק -0.21%    

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לעמוד במוקד גם היום: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה לרמה של 801,064 איש, כאשר המספר ממשיך לזנק מידי מספר שעות. מספר הנפטרים בעולם עלה לרמה של 38,769 איש. ארה"ב ממשיכה לעמוד בראש מוקדי ההתפרצויות, עם 164,359 מקרי הידבקות ולראשונה רף הנפטרים היומי עקף את ה-500 איש. מאחורי ארה"ב עומדות כעת איטליה וספרד, שלא מצליחות להראות שיפור משמעותי במצב למרות הסגר שהוטל לפני מספר שבועות.

ככל שהמשבר מתקדם, הסוגייה הרפואית מתחלפת בחששות מפני כניסה למיתון עמוק בעולם. בגולדמן זאקס עדכנו ביממה האחרונה את התחזיות לכלכלה האמריקנית והיא נראית רע: הכלכלנים בבנק צופים כעת כי הכלכלה האמריקנית תרשום קצב התכווצות שנתי של 34% במהלך הרבעון ה-2 של 2020. נציין כי השיא הקודם עמד על התכווצות של 10% במהלך 1958.

במקביל, לחששות מכניסה למיתון, הבנקים המרכזיים שלפו בשבועות האחרונים כמעט את כל התחמושת שלהם. בארה"ב, הפד' ביצע בשבוע האחרון רכישות של יותר מ-568 מיליארד דולר, כאשר הוא מתערב כמעט בכל שוק אפשרי: שוקי האג"ח הממשלתיים, שוק האג"ח מגובה משכנתאות (MBS), שוק האג"ח המוניציפלי, שוק האג"ח הקונצרני, שוק הריפו ושוק המט"ח.  הפד' הכריז היום על כלי חדש, שיאפשר לו להזרים דולרים לשאר הבנקים המרכזיים (לכתבה המלאה).

בגזרת הסחורות, הנפט עלה הערב ב-1.3% במסחר תנודתי ונסחר ברמה של 21 דולר לחבית. הזהב ירד ב-3.2% לרמה של 1,590 דולרים לאונקיה. 

במרכז

סקטור האנרגיה עמד במוקד ברקע לתנודות החריגות במחיר הנפט. בהקשר זה נציין את תעודת הסל XOP ו-XLE ואת מנייות אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX).סקטור נוסף שנפגע מהצניחה בנפט בימים האחרונים הוא סקטור האנרגיה הסולארית, שהופך לפתע ליקר במיוחד. בהקשר זה נציין את מניית סולאראדג' (סימול:SEDG) ואת תעודת הסל TAN העוקבת אחר הסקטור. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) עלתה הערב ב-5.4% במסחר תנודתי לאחר שזינקה אמש ב-12.5%. ספקית טכנולוגיות הקישוריות האלחוטית והחישה החכמה סיווה (סימול:CEVA) עלתה ב-4.8% והמשיכה לרכז עניין לאחר שקפצה אמש ב-12.8% ברקע להמלצת קניה מ-NorthLand (לכתבה המלאה).

מניית חברת פלוריסטם הישראלית (סימול:PSTI) נפלה ב-11% לאחר שזינקה אמש ב-37% ברקע לדיווח על טיפול ב-3 חולי קורונה (לכתבה המלאה). 

סקטור הבנקאות המשיך לעמוד במוקד ברקע למצוקת הנזילות בשווקים והפעולות שמבצע הפד'. בהקשר זה נציין את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), מורגן (סימול:MS) ואת תעודת הסל KRE העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב. נציין כי ביום שישי האחרון קיבל הסקטור "מתנה" נוספת בדמות דחייה של רפורמת ה-CECL בשנתיים (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יאהווווו 01/04/2020 06:01
    הגב לתגובה זו
    חודש מטורף של עליות לפנינו. אמי מזהיר מקניית פוטים . לפי סטיית התקן הפוטים הולכים לשחיטה כל יום. גם מחר מדד 35 יעלה. אני מאמין לפחות 2%
  • 7.
    xx 01/04/2020 00:46
    הגב לתגובה זו
    הפך את הכסף לזבל
  • 6.
    אדום בוהק פחדדדד (ל"ת)
    חח 31/03/2020 22:27
    הגב לתגובה זו
  • נילי 31/03/2020 23:08
    הגב לתגובה זו
    על ירידה היא לצורך אויר לעליה
  • 5.
    כלכלן 31/03/2020 22:25
    הגב לתגובה זו
    ואין לי שום פוזיציה... שבוע אדום
  • עמית 01/04/2020 05:38
    הגב לתגובה זו
    יום ראשון , יום הגנבים , פותחים מינוס 1 מסיים פלוס 3 , יום שני עולים על רקע חוזים ירוקים , יום שלישי עולים על רקע עליות בארהב , יום ראשון , יום הגנבים , עולים כי חג פסח , יום שני עולים כי חג פסח ,, יום שלישי עולים על רקע חוזים וכך הפקיעה 1540. חודש חזק לפנינו
  • 4.
    שמדון 31/03/2020 22:14
    הגב לתגובה זו
    לא אמרתי לא אמרתי לא קראת לא ראית לא הבנת אני חכם מכולם אמרתי לא אמרתי....יאאללאה...
  • 3.
    ירידות בפתח,מיתון אולמי,גרעונות עתק למדינות רבות - 1929 (ל"ת)
    זמן למכור 31/03/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
  • עליות !!!!!!!! 01/04/2020 05:33
    הגב לתגובה זו
    כל יום עולים 3-4 אחוזים . אז ירדו אחוז . ביג דיל. לפי סטיית התקן המוסדיים החליטו החודש עליות בלבד. היזהר לכתוב קול. תשלם פי 10.
  • הזמן למכור היה מזמן... (ל"ת)
    היי 31/03/2020 21:54
    הגב לתגובה זו
  • שורטיסט 31/03/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
    כל שורט יושמד .
  • 2.
    . 31/03/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
    המצב בעולם הכלכלי ולא רק מוגדר כקטסטרופה.
  • 1.
    שימקה 31/03/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    הבנקים הגדולים בארה"ב ירדו לשפל של 5 שנים אחורה זה הזמן לקנות לזמן ארוך. הצפי הוא לרווח ענק.
  • שימקה יא חביבי בבקשה אל תמשמק אותנו עם שטויות. (ל"ת)
    . 31/03/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.