
האם מניית דיסני היא קנייה?
מה הנתונים הבורסאיים של דיסני, מי תנצח בתחום הסטרימינג - דיסני או נטפליקס, ומה זה חפיר?
אסור למשקיע "להתאהב" במניה. עירוב של רגש עם החלטות השקעה אינו דבר מומלץ ולא ניכנס כאן לנושאים כמו אינטואיציה. במקרה של מניית דיסני שכמעט כל תחומי פעילותה קשורים לילדות שלנו ושל ילדנו, הדבר קשה במיוחד. אבל בכל זאת ננסה לבדוק האם עם שווי שוק של 270 מיליארד דולר הוא סביר לחברה שנסחרת במכפיל רווח חזוי של כ-27 תשואת דיבידנד של 1.2%?
דיסני דיווחה לאחרונה על תוצאות עסקיות לרבעון האחרון. בתוצאות עצמן נדון בהמשך אבל שיחת הועידה הרבעונית הבליטה את עליונותה של דיסני בתוכן - דיסני היא מלכת התוכן. בשיחה הובלטה השקת שירות Disney + שעושר התכנים שלו מאיים יותר מכל חברה אחרת על ההגמוניה של נטפליקס בתחום הצפייה הישירה בסרטים ובסדרות טלוויזיה (או streaming entertainment לפי נטפליקס). גם אמזון נמצאת שם עם שירות amazon prime וגם אפל שהשיקה לפני כחודש את הדור הבא של ה-apple tv, אבל דומה שאף אחד לא יכול להתחרות בעושר התכנים של דיסני ובמגוון החבילות שהיא יכולה להציע לצרכן האמריקאי והבינלאומי.
לדיסני יש את מה שוורן באפט מגדיר כ-moat – חפיר. חפיר, זהו אותו נכס כלכלי שיש לחברה שמשמר את יתרונה התחרותי ויכולתה להמשיך לצמוח ולהגדיל את רווחיה, בשוק תחרותי. לדיסני יש "חתיכת" חפיר שמקשה מאוד על חברות בתחום להתחרות בה. את התוכן הקלאסי של הסרטים וסדרות הטלוויזיה שלה היא ממנפת גם על מנת לבצר את מעמדה המוביל בתחום פארקי השעשועים.
בבעלותה של דיסני 12 פארקי שעשועים ברחבי העולם בהם ביקרו יותר מ-155 מליון מבקרים בשנה שעברה במחיר כרטיס כניסה של מעל ל-110 דולר. המספרים האלו מבטאים את העוצמה הכלכלית של המותג של דיסני ואת היכולת להמשיך ולצמוח בתחומי הפעילות השונים גם בשנים הקרובות.
נחזור לרגע לשירות שידורי הסטרימינג - Disney+. בארה"ב ניתן לרכוש את השירות הבסיסי בסכום של 7 דולר לחודש ולקבל גישה לכל הסדרות והסרטים של דיסני ותכנים נוספים של אולפני פיקסאר, מארוול, star wars ועוד. דיסני היא גם בעלת ערוצי הספורט של ESPN ושל שירות הסטרימינג HULU והיא מציעה חבילה של שידורים הכוללת את השמות הללו תמורת כ-13 דולר לחודש.
עוצמת התוכן הזאת היא מקדם מכירות מעולה בפני עצמה, אבל דיסני לא מסתפקת בכך ובמהלך אוקטובר, חתמה על הסכם עם Verizon לפיו שתי החברות מציעות את השירות הזה בחינם למשך תקופה של שנה (מי שכבר התחיל במנוי בתשלום והוא לקוח של Verizon יקבל החזר כספי ל-12 חודשים). מדובר בכוח שיווקי אדיר של יותר מ-150 מליון מנויים. כמובן שהדרך להגיע לכמות המנויים של נטפליקס (כ-60 מליון בארה"ב ומעל 150 מליון ברחבי העולם) עדיין ארוכה. עם זאת מדובר בצעדים שיווקיים נכונים ודיסני פרסמה לאחרונה כי לאחר שבועיים של פעילות, מספר המנויים שהצטרפו לשירות עומד על 10 מליון מנויים...
4 מרכזי רווח
אז בואו נעמיק טיפה ונבחן את הפעילויות העיקריות שמהן נובעות ההכנסות של דיסני. דיסני מחלקת את הכנסותיה ל-4 פעילויות עיקריות:
רשתות תקשורת ומדיה - כוללות את ESPN, נשיונל גיאוגרפיק, ואת רשת twenty first century Fox. ברבעון האחרון ההכנסות מתחום פעילות זה עמדו על 6.5 מליארד דולר -צמיחה שנתית של 22%. הרווח התפעולי הסתכם בכ-1.8 מליארד דולר - ירידה שנתית של 3%.
פארקים, חוויות ומוצרים נלווים - ההכנסות מפעילות זו עמדו על 6.7 מליארד דולר, עלייה של 8% לעומת השנה שעברה; ואילו הרווח התפעולי עמד על 1.4 מליארד דולר עלייה נאה של 17% לעומת השנה שעברה.
אולפני דיסני - הכנסות של 3.3 מליארד דולר, עלייה מסחררת של 52% לעומת השנה שעברה ורווח תפעולי של 1.1 מליארד דולר - זינוק של 79% לעומת השנה שעברה. מדובר בתחום פרויקטלי שתלוי בהצלחת הסרטים שיצאו לאקרנים בתקופה המסוימת - זה יכול להציח ויכול להיות שלא.
תחום ה-Direct to Consumer and International (או בקיצור DTCI) - תחום זה כולל את שירותי הסטרימינג שהזכרנו קודם ומתבסס בעיקר על HULU ומעכשיו גם על Disney +. בעוד שההכנסות עמדו על 3.4 מליארד דולר לעומת פחות ממיליארד דולר ברבעון הקודם בשנה שעברה, רשמה הפעילות הפסד תפעולי בסך של כ-740 מליון דולר במהלך הרבעון. הנהלת החברה מעריכה כי בשל עלויות החדרה של שירות Disney + ההפסד ברבעון הבא יהיה אף גבוה יותר ויעמוד על כ-800 מליון דולר. אז התחום המדובר מפסיד כסף אבל החשיבות האסטרטגית בעידן שלנו לשליטה על התוכן אותו אנו צורכים היא כה גדולה שבדיסני ימשיכו להשקיע את הכסף הזה ובהמשך הדרך סביר מאוד שיראו גם תשואה נאה על השקעתם.
הסובלת העיקרית מן ההשקעה של דיסני תהיה ללא ספק נטפליקס שתאלץ לחשוב מחוץ לקופסא איך מתחרים נגד אימפריית התוכן של דיסני.
כתבתי בעבר על מניות ה-FAANG וגם על מיקרוסופט שראויה להיות חלק מן הקבוצה האדירה הזאת. גם לדיסני ישנם מאפיינים של מוליכת שוק דומיננטית בתחומים מסוימים (פארקי השעשועים למשל) ונכסים תפעוליים אשר מעלים את סיכוייה להמשיך ולצמוח בהכנסות ולשפר את הרווחיות שלה בשנים הקרובות.
סיכום - האם מניית דיסני מעניינת?
מחיר מניית דיסני נמצא כיום ברמות שיא כל הזמנים. לדיסני פעילות ענפה בתחום הבידור והתוכן והסינרגטיות בין תחומי הפעילות השונים שלה עצומה ומאפשרת לה מינוף של הצמיחה.
היא נחשבת למלכת התוכן למבוגרים ולילדים ואת העצמה הזאת היא ממנפת לצורך השקת שירותי הסטרימינג של דיסני פלוס, פעילות שקוראת תיגר על הדומיננטיות של נטפליקס בתחום. בהשוואה שטחית של מכפילי רווח, מניית דיסני זולה יותר משאר מניות ה-FAANG ומיקרוסופט. למרות שהיא לא זולה בהשוואה היסטורית. השילוב של יכולת צמיחה גבוהה בשנים הקרובות, פלוס העובדה שמדובר במובילת שוק עם נכסים יחודיים (ומחיר המניה בהחלט מבטא את הנתונים הללו) הופכים את אפשרות ההשקעה במניה לאפשרות מעניינת ובהחלט ראויה למעקב.
רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.
המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי בנוגע לפעילות החברה הנסקרת והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 8.דורון 08/12/2019 18:04הגב לתגובה זותודה על הכתבה.ניתוח יפה.כמובן מתאים לתקופת גיאות הנוכחית.כשענני המיתון יופיעו ויכערו את הדוחות נגיד ירידה של 30 אחוזים ברווח יהיה לא נעים.למשל המכפיל הנוכחי של הפאאנג יהיה 65.התאמה למכפיל אופייני למיתון בערך 15 יוסיל למפולת של 70-80 אחוז בערך השוק של החברות
- 7.ליטל 08/12/2019 17:52הגב לתגובה זודרכו הייחודית של הכותב בפיענוח ובניתוח מעמיקים נותנת התמונה המלאה והתבוננות רבת רבדים. חומר מצוין לגיבוש הרושם וליצירת עניין והרחבת האופקים. בית מצוין לכותב מהסוג האיכותי ביותר.
- 6.רונית 08/12/2019 17:26הגב לתגובה זוכיף לקרוא
- 5.רועי 07/12/2019 00:05הגב לתגובה זוהייתי מחכה שהמניה תתקן קצת למטה הם קרובים מדי לשיא ונראה שיהיה איזה תיקון קל לכיוון ה140 אבל כן אין ספק שהם מעצמה ושולטים בכל תחום שהם נמצאים בו
- 4.מייק לבנובסקי, ר''ג 06/12/2019 19:36הגב לתגובה זוהחפיר ילך ויגדל
- 3.יסמין 06/12/2019 19:03הגב לתגובה זואפילו בלי אף סרט חדש, מה שיש להם שווה הרבה מאוד כסף. כל תוספת למותגים המוכרים - תתקשה להיכשל רק מעדת מעריצים שיהיו חייבים לראות בכל מחיר. יש להם נוסחה מנצחת, וייקח אסון ברמה עולמית לפגוע בהם. אז, כמובן, כולנו נהיה מתים אז זה לא משנה.
- 2.ישראלים 06/12/2019 16:27הגב לתגובה זושער מניה 145 שם תבחן נקודת כניסה , לדעתי , כל עליה נועדה לצורך מימוש שהוא בלתי נמנע .
- 1.יהודה 06/12/2019 15:12הגב לתגובה זוחפיר למי שלא יודע זה התעלה שהייתה מסביב למבצרים בימי הביניים כדי להקשות על האויב לתקוף את המבצר , במקרה של שוק ההון זה פשוט ההגנה שיש לחברה מפני תחרות שזה מעין תעלה שמקיפה את החברה ומגנה עליה מפני מתחרים

פירסט סולאר מזנקת לאור צפי להחמרת הקריטריונים לזיכויי מס
הנחיות חדשות צפויות לצמצם את היכולת של חברות לקבל זיכויי מס לפרויקטים סולאריים ואנרגית רוח, וחברה מבוססת כמו פירסט סולאר בעמדה מצוינת לצמיחה; סולאראדג' מזנקת בעקבותיה
אם בעבר די היה בהוצאה של 5% מעלות הפרויקט כדי להיכנס תחת ה-safe harbor שמבטיח הטבות מס של כ-30% לפרוייקטים של אנרגיה סולארית ורוח, משרד האוצר צפוי להכריז ביום שני על החמרת הקריטריונים ועל הוכחה של הוצאות של 10% ואף 15, או לחלופין, הוכחה לעבודות מתמשכות באתר עצמו, תוך שלילת עבודות מחוץ לאתר או רכיבים לא מהותיים. הדרישה צפויה להיכנס לתוקף בקרוב, במסגרת לוחות הזמנים של החוק הגדול והיפה, שמציב יעד ברור: תחילת בנייה עד יולי 2026, וסיום עד סוף 2027, שנה לפני המועד שנקבע בחוק הקודם.
לפי ההערכות, ההחמרה צפויה להוביל לביטול או דחייה של מעל 60 ג׳יגה-וואט של קיבולת סולארית מתוכננת בארה"ב, הספק שיכול היה לספק חשמל לכ-10 מיליון משקי בית. השינוי צפוי לפגוע בשחקניות הקטנות, אבל שחקניות גדולות ומבוססות, כמו פירסט סולאר First Solar Inc. 11.05% ואנפייז Enphase Energy 8.13% , יכולות להרוויח משינוי התקנות, עם פרויקטים רבים שיעמדו בקריטריונים החדשים.
לוחות זמנים בהתאם לרגולציה החדשה
פירסט סולאר היא כיום יצרנית הפאנלים הסולאריים הגדולה ביותר בארצות הברית. היא
מייצרת פאנלים בטכנולוגיית CdTe שאינה תלויה בפוליסיליקון, חומר גלם שמרבית ייצורו מרוכז בסין. המשמעות היא פשוטה: החברה כמעט ואינה חשופה לחששות הגיאופוליטיים והמסחריים סביב שרשראות אספקה סיניות, ולא פחות חשוב, לרגולוציה המגבילה את השימוש במרכיבים שמקורם ב"גורמים
זרים בעלי חשש" (FEOC).
החברה מפעילה כיום שלושה מתקני ייצור גדולים בארה״ב, עם הרחבה מתוכננת שתכלול גם את אלבמה ולואיזיאנה. עד סוף 2026 היא צפויה להגיע לקיבולת ייצור של כ‑14 GW בשנה. בניגוד למתחרות רבות, פירסט סולאר מייצרת את רוב רכיבי הליבה שלה באתר אחד, כולל תאים, למינציות ומארזים, מה שמאפשר לה לעמוד בתנאים החדשים של סעיף 45X, לפיהם זיכוי המס מוענק רק לרכיבים שיוצרו באותו מתקן, עם לכל הפחות 65% רכיבי ייצור שמקורם בארה״ב.
- פירסט סולאר צונחת ב-13% בטרום אחרי דוחות מעורבים
- למרות חוסר הוודאות: פירסט סולאר מקבלת המלצת קנייה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לרבעון האחרון, החברה מחזיקה בצבר הזמנות של כ-64 ג׳יגה-וואט, היקף גדול שמנצל את כושר הייצור של החברה עד שנת 2030, גם אם לא תצרף הזמנות חדשות. מרבית הפרוייקטים האלה כבר נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים, וכך יעמדו ללא חשש בדרישות הזיכוי החדשות. סך הנכסים של החברה עומד על כ‑12.8 מיליארד דולר, ולצדה יתרות מזומנים והשקעות קצרות טווח בהיקף של כ‑1.15 מיליארד דולר. לחברה חוב נמוך יחסית שמסתכם בכ‑4.3 מיליארד דולר.

חקירה נגד מטא לאחר שהצ'טבוט שלה ניהל שיחות רומנטיות עם ילדים
בעקבות תחקיר רויטרס לגבי הנחיות פנימיות שהתירו למערכות AI של מטא לקיים שיח רומנטי עם ילדים, הסנאטור הרפובליקני ג'וש הולי פותח בחקירה מקיפה שתבחן את מנגנוני ההגנה של החברה
על פי הדיווח, הנחיות פנימיות שאושרו במטה מטא אפשרו לדמויות AI לומר לילדים בני שמונה משפטים כמו: "כל סנטימטר בגופך הוא יצירת אמנות, אוצר שאני מוקיר". במסמך נכתב כי ניתן לתאר ילדים במונחים של אסתטיקה ומשיכה ויזואלית, כל עוד לא נעשה שימוש ישיר בשפה מינית או בהתייחסות מפורשת לנכונות מינית. חשיפת החומר גרמה לסערה פוליטית וציבורית מיידית, והציתה מחדש את הוויכוח סביב גבולותיה של הבינה המלאכותית כאשר היא נפגשת עם נושאים רגישים של בטיחות קטינים.
מטא עם מדיניות "מתכנתים ובוכים"
במכתב שנשלח למנכ"ל מטא מארק צוקרברג, דרש הולי להעביר לוועדה מסמכים, טיוטות מוקדמות של המדיניות, דו"חות סיכון פנימיים ותכתובות
עם גורמי רגולציה. המטרה היא להבין מי אישר את ההנחיות, כמה זמן היו בתוקף ומה נעשה כדי להסירן לאחר שהדבר נחשף. בנוסף, דורש הולי מסמכים על כלים להגבלת תוכן בבוטים של החברה, ובפרט על הגבלות שנועדו להגן על קטינים או למנוע מתן ייעוץ רפואי ומפגשים פנים אל פנים עם
משתמשים.
מטא טענה בתגובה כי מדובר בטעויות פנימיות שהוסרו, והדגישה כי למדיניות התקפה יש איסורים ברורים נגד כל ביטוי מיני או משחק תפקידים בעל אופי מיני עם קטינים. דובר החברה, אנדי סטון, אמר כי הדוגמאות שצוטטו אינן מייצגות את המדיניות שלנו והן אינן
תקפות עוד. החברה סירבה להגיב ישירות על מכתבו של הולי.
החקירה הזו מצטרפת לשרשרת ארוכה של ביקורות ודיונים משפטיים נגד מטא בנושא הגנת ילדים. למעלה מ-40 מדינות בארצות הברית הגישו תביעות נגד החברה בטענה שהמוצרים שלה פוגעים בבריאות הנפשית של קטינים.
במהלך שימוע סוער שנערך בקונגרס בשנה שעברה, דרש הולי מצוקרברג להתנצל בפני הורים שנפגעו מהשימוש באפליקציות החברה.
- נייס צנחה ב-13%, אלוט איבדה 9%; המדדים סיימו סביב ה-0
- אלביט קפצה ב-6%, קורוויב צנחה ב-20%; הראסל עלה ב-2%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר להשלכות הישירות על מטא, מדובר בצעד נוסף במאבק רחב יותר שמנהלים מחוקקים משתי המפלגות נגד ענקיות הטכנולוגיה. הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל הדמוקרטי ומרשה בלקבורן הרפובליקנית מקדמים חקיקה חדשה בשם "חוק בטיחות הילדים ברשת" (Kids Online Safety Act), שנועד להבטיח פרטיות ושמירה על קטינים בסביבה הדיגיטלית. בנוסף, בפברואר השנה עבר בקונגרס עבר לאחרונה חוק פדרלי בשם Take It Down, שנועד לחייב פלטפורמות דיגיטליות להסיר בתוך זמן קצוב תמונות או סרטונים אינטימיים שהופצו ללא הסכמה.