האם מניית דיסני היא קנייה?
מה הנתונים הבורסאיים של דיסני, מי תנצח בתחום הסטרימינג - דיסני או נטפליקס, ומה זה חפיר?
אסור למשקיע "להתאהב" במניה. עירוב של רגש עם החלטות השקעה אינו דבר מומלץ ולא ניכנס כאן לנושאים כמו אינטואיציה. במקרה של מניית דיסני שכמעט כל תחומי פעילותה קשורים לילדות שלנו ושל ילדנו, הדבר קשה במיוחד. אבל בכל זאת ננסה לבדוק האם עם שווי שוק של 270 מיליארד דולר הוא סביר לחברה שנסחרת במכפיל רווח חזוי של כ-27 תשואת דיבידנד של 1.2%?
דיסני דיווחה לאחרונה על תוצאות עסקיות לרבעון האחרון. בתוצאות עצמן נדון בהמשך אבל שיחת הועידה הרבעונית הבליטה את עליונותה של דיסני בתוכן - דיסני היא מלכת התוכן. בשיחה הובלטה השקת שירות Disney + שעושר התכנים שלו מאיים יותר מכל חברה אחרת על ההגמוניה של נטפליקס בתחום הצפייה הישירה בסרטים ובסדרות טלוויזיה (או streaming entertainment לפי נטפליקס). גם אמזון נמצאת שם עם שירות amazon prime וגם אפל שהשיקה לפני כחודש את הדור הבא של ה-apple tv, אבל דומה שאף אחד לא יכול להתחרות בעושר התכנים של דיסני ובמגוון החבילות שהיא יכולה להציע לצרכן האמריקאי והבינלאומי.
לדיסני יש את מה שוורן באפט מגדיר כ-moat – חפיר. חפיר, זהו אותו נכס כלכלי שיש לחברה שמשמר את יתרונה התחרותי ויכולתה להמשיך לצמוח ולהגדיל את רווחיה, בשוק תחרותי. לדיסני יש "חתיכת" חפיר שמקשה מאוד על חברות בתחום להתחרות בה. את התוכן הקלאסי של הסרטים וסדרות הטלוויזיה שלה היא ממנפת גם על מנת לבצר את מעמדה המוביל בתחום פארקי השעשועים.
בבעלותה של דיסני 12 פארקי שעשועים ברחבי העולם בהם ביקרו יותר מ-155 מליון מבקרים בשנה שעברה במחיר כרטיס כניסה של מעל ל-110 דולר. המספרים האלו מבטאים את העוצמה הכלכלית של המותג של דיסני ואת היכולת להמשיך ולצמוח בתחומי הפעילות השונים גם בשנים הקרובות.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- היום שבו נולדה האימפריה של מיקי מאוס והסניף הראשון של הרשת הבינל' נפתח בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נחזור לרגע לשירות שידורי הסטרימינג - Disney+. בארה"ב ניתן לרכוש את השירות הבסיסי בסכום של 7 דולר לחודש ולקבל גישה לכל הסדרות והסרטים של דיסני ותכנים נוספים של אולפני פיקסאר, מארוול, star wars ועוד. דיסני היא גם בעלת ערוצי הספורט של ESPN ושל שירות הסטרימינג HULU והיא מציעה חבילה של שידורים הכוללת את השמות הללו תמורת כ-13 דולר לחודש.
עוצמת התוכן הזאת היא מקדם מכירות מעולה בפני עצמה, אבל דיסני לא מסתפקת בכך ובמהלך אוקטובר, חתמה על הסכם עם Verizon לפיו שתי החברות מציעות את השירות הזה בחינם למשך תקופה של שנה (מי שכבר התחיל במנוי בתשלום והוא לקוח של Verizon יקבל החזר כספי ל-12 חודשים). מדובר בכוח שיווקי אדיר של יותר מ-150 מליון מנויים. כמובן שהדרך להגיע לכמות המנויים של נטפליקס (כ-60 מליון בארה"ב ומעל 150 מליון ברחבי העולם) עדיין ארוכה. עם זאת מדובר בצעדים שיווקיים נכונים ודיסני פרסמה לאחרונה כי לאחר שבועיים של פעילות, מספר המנויים שהצטרפו לשירות עומד על 10 מליון מנויים...
4 מרכזי רווח
אז בואו נעמיק טיפה ונבחן את הפעילויות העיקריות שמהן נובעות ההכנסות של דיסני. דיסני מחלקת את הכנסותיה ל-4 פעילויות עיקריות:
רשתות תקשורת ומדיה - כוללות את ESPN, נשיונל גיאוגרפיק, ואת רשת twenty first century Fox. ברבעון האחרון ההכנסות מתחום פעילות זה עמדו על 6.5 מליארד דולר -צמיחה שנתית של 22%. הרווח התפעולי הסתכם בכ-1.8 מליארד דולר - ירידה שנתית של 3%.
- האנליסט שמעריך שפלנטיר תעלה ב-30%
- פייזר הציגה רווח גבוה מהתחזיות ועולה קלות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פארקים, חוויות ומוצרים נלווים - ההכנסות מפעילות זו עמדו על 6.7 מליארד דולר, עלייה של 8% לעומת השנה שעברה; ואילו הרווח התפעולי עמד על 1.4 מליארד דולר עלייה נאה של 17% לעומת השנה שעברה.
אולפני דיסני - הכנסות של 3.3 מליארד דולר, עלייה מסחררת של 52% לעומת השנה שעברה ורווח תפעולי של 1.1 מליארד דולר - זינוק של 79% לעומת השנה שעברה. מדובר בתחום פרויקטלי שתלוי בהצלחת הסרטים שיצאו לאקרנים בתקופה המסוימת - זה יכול להציח ויכול להיות שלא.
תחום ה-Direct to Consumer and International (או בקיצור DTCI) - תחום זה כולל את שירותי הסטרימינג שהזכרנו קודם ומתבסס בעיקר על HULU ומעכשיו גם על Disney +. בעוד שההכנסות עמדו על 3.4 מליארד דולר לעומת פחות ממיליארד דולר ברבעון הקודם בשנה שעברה, רשמה הפעילות הפסד תפעולי בסך של כ-740 מליון דולר במהלך הרבעון. הנהלת החברה מעריכה כי בשל עלויות החדרה של שירות Disney + ההפסד ברבעון הבא יהיה אף גבוה יותר ויעמוד על כ-800 מליון דולר. אז התחום המדובר מפסיד כסף אבל החשיבות האסטרטגית בעידן שלנו לשליטה על התוכן אותו אנו צורכים היא כה גדולה שבדיסני ימשיכו להשקיע את הכסף הזה ובהמשך הדרך סביר מאוד שיראו גם תשואה נאה על השקעתם.
הסובלת העיקרית מן ההשקעה של דיסני תהיה ללא ספק נטפליקס שתאלץ לחשוב מחוץ לקופסא איך מתחרים נגד אימפריית התוכן של דיסני.
כתבתי בעבר על מניות ה-FAANG וגם על מיקרוסופט שראויה להיות חלק מן הקבוצה האדירה הזאת. גם לדיסני ישנם מאפיינים של מוליכת שוק דומיננטית בתחומים מסוימים (פארקי השעשועים למשל) ונכסים תפעוליים אשר מעלים את סיכוייה להמשיך ולצמוח בהכנסות ולשפר את הרווחיות שלה בשנים הקרובות.
סיכום - האם מניית דיסני מעניינת?
מחיר מניית דיסני נמצא כיום ברמות שיא כל הזמנים. לדיסני פעילות ענפה בתחום הבידור והתוכן והסינרגטיות בין תחומי הפעילות השונים שלה עצומה ומאפשרת לה מינוף של הצמיחה.
היא נחשבת למלכת התוכן למבוגרים ולילדים ואת העצמה הזאת היא ממנפת לצורך השקת שירותי הסטרימינג של דיסני פלוס, פעילות שקוראת תיגר על הדומיננטיות של נטפליקס בתחום. בהשוואה שטחית של מכפילי רווח, מניית דיסני זולה יותר משאר מניות ה-FAANG ומיקרוסופט. למרות שהיא לא זולה בהשוואה היסטורית. השילוב של יכולת צמיחה גבוהה בשנים הקרובות, פלוס העובדה שמדובר במובילת שוק עם נכסים יחודיים (ומחיר המניה בהחלט מבטא את הנתונים הללו) הופכים את אפשרות ההשקעה במניה לאפשרות מעניינת ובהחלט ראויה למעקב.
רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.
- 8.דורון 08/12/2019 18:04הגב לתגובה זותודה על הכתבה.ניתוח יפה.כמובן מתאים לתקופת גיאות הנוכחית.כשענני המיתון יופיעו ויכערו את הדוחות נגיד ירידה של 30 אחוזים ברווח יהיה לא נעים.למשל המכפיל הנוכחי של הפאאנג יהיה 65.התאמה למכפיל אופייני למיתון בערך 15 יוסיל למפולת של 70-80 אחוז בערך השוק של החברות
- 7.ליטל 08/12/2019 17:52הגב לתגובה זודרכו הייחודית של הכותב בפיענוח ובניתוח מעמיקים נותנת התמונה המלאה והתבוננות רבת רבדים. חומר מצוין לגיבוש הרושם וליצירת עניין והרחבת האופקים. בית מצוין לכותב מהסוג האיכותי ביותר.
- 6.רונית 08/12/2019 17:26הגב לתגובה זוכיף לקרוא
- 5.רועי 07/12/2019 00:05הגב לתגובה זוהייתי מחכה שהמניה תתקן קצת למטה הם קרובים מדי לשיא ונראה שיהיה איזה תיקון קל לכיוון ה140 אבל כן אין ספק שהם מעצמה ושולטים בכל תחום שהם נמצאים בו
- 4.מייק לבנובסקי, ר''ג 06/12/2019 19:36הגב לתגובה זוהחפיר ילך ויגדל
- 3.יסמין 06/12/2019 19:03הגב לתגובה זואפילו בלי אף סרט חדש, מה שיש להם שווה הרבה מאוד כסף. כל תוספת למותגים המוכרים - תתקשה להיכשל רק מעדת מעריצים שיהיו חייבים לראות בכל מחיר. יש להם נוסחה מנצחת, וייקח אסון ברמה עולמית לפגוע בהם. אז, כמובן, כולנו נהיה מתים אז זה לא משנה.
- 2.ישראלים 06/12/2019 16:27הגב לתגובה זושער מניה 145 שם תבחן נקודת כניסה , לדעתי , כל עליה נועדה לצורך מימוש שהוא בלתי נמנע .
- 1.יהודה 06/12/2019 15:12הגב לתגובה זוחפיר למי שלא יודע זה התעלה שהייתה מסביב למבצרים בימי הביניים כדי להקשות על האויב לתקוף את המבצר , במקרה של שוק ההון זה פשוט ההגנה שיש לחברה מפני תחרות שזה מעין תעלה שמקיפה את החברה ומגנה עליה מפני מתחרים
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%
הרץ היא מהמניות הבולטות בתיק של ביל אקמן
חברת השכרת הרכב הרץ Hertz . 40.89% הציגה רווח מפתיע ברבעון האחרון, וזאת הודות למהלכי התייעלות מקיפים שמובילה ההנהלה, בדגש על הפחתת עלויות צי הרכב, לצד שיפור בתהליכי תפעול. למרות ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד דולר, הרווח והתחזיות קדימה מובילים לעלייה של 33% במניה.
החברה שלאחרונה נכנס להשקעה גדולה בה ביל אקמן (ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?) רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה - לעומת הפסד של 68 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאה טובה, לעומת תחזיות שעמדו על רווח של 3 סנט בלבד למניה. הרווח הגיע בעקבות ירידה חדה בהוצאות הפחת על רכבים, שהסתכמו ב-273 דולר לחודש לכלי רכב, נמוך מהיעד הפנימי של 300 דולר, ובערך מחצית מהעלות שנרשמה לפני שנה.
מאחורי המספרים עומד מהלך אסטרטגי שמוביל המנכ"ל ג׳יל ווסט, בעידודו של אקמן, הכולל החלפה הדרגתית של דגמים שמאבדים ערך במהירות, במיוחד רכבי חשמל שהתקשו להשתלב בשוק ההשכרה, ברכבים שמחזיקים ערך גבוה יותר לאורך זמן. בנוסף, החברה התאימה את היקף צי הרכב לביקושים בפועל, צמצמה הוצאות והטמיעה שיפורים תפעוליים.
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהלך חשוב נוסף הוא המעבר למכירה קמעונאית של רכבים שיצאו מהשימוש. הרץ פיתחה אתר ייעודי למכירת רכבים, ואף משתפת פעולה עם אמזון, במטרה להתחרות בשחקנים כמו קארוואנה. המכירה הקמעונאית צפויה להניב מחירים גבוהים יותר לעומת מכירה במכירות פומביות סיטונאיות.
