שליטה וניהול מישראל - פסיקה תקדימית ועקרונות מנחים (פסק הדין ניאגו)
פורסם פסק דין אשר מחדד את העקרונות המנחים שלפיהם חברה זרה תיחשב לתושבת ישראל לצורך מס, ככל שהשליטה על עסקיה וניהולם מופעלים בישראל.
ביום 12 בינואר 2012 פורסם פסק דין שנתן כבוד השופט אלטוביה (עמ"ה 1029/00), אשר מחדד את העקרונות המנחים שלפיהם חברה זרה תיחשב לתושבת ישראל לצורך מס, ככל שהשליטה על עסקיה וניהולם מופעלים בישראל.
במקרה הנדון, בשנת 1990 ייסדו בעלי מניות בחברה ישראלית (להלן: "הישראלית") העוסקת בייצוא מוצרי טקסטיל חברה זרה (להלן: "הזרה"), שאליה הועברה הפעילות העסקית הנוגעת לקשרים עם הלקוחות בחו"ל. בחלוף שלוש שנים ועובר להנפקת מניותיה של הישראלית למסחר בבורסה, מכרה הזרה את פעילותה חזרה לישראלית בכ-22 מיליון ש"ח, וחילקה את רווחיה (באותו סכום) כדיווידנד לבעלי המניות שהתקבל מחוץ לישראל, בטענה שהוא פטור ממס [קודם לתיקון 132 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה")]. הכספים הועברו מבנק בחו"ל חזרה לישראלית כהלוואת בעלים, אשר קוזזה בחלקה כנגד יתרות חובה שהיו לבני בעלי המניות בישראלית.
לטענת המערערים, עסקי הזרה נוהלו על ידי מנהליה ועובדיה היושבים מחוץ לישראל, ולראיה - דירקטוריון הזרה מנה שלושה חברים שמקום מושבם מחוץ לישראל; ישיבות הדירקטוריון התקיימו מחוץ לישראל, והחלטות הדירקטוריון התקבלו על ידי הדירקטורים באופן עצמאי וללא התערבות בעלי המניות; לדירקטורים בזרה ידע בתחומים שונים הרלוונטיים לפעילותה; משרדה המרכזי של הזרה ושני משרדים נוספים היו מחוץ לישראל, וריכוז ההזמנות מרחבי העולם, ניהול הכספים, הנפקת החשבוניות, הקבלות ומכתבי האשראי בוצעו ממשרדיה. לעומתם טען פקיד השומה שהשליטה והניהול בזרה בוצעו בישראל וטענות חלופיות נוספות, לרבות טענת מלאכותיות (סעיף 86 לפקודה).
בית המשפט בחן את הראיות והעובדות בתיק וקבע כי יש לראות בחברה הזרה חברה שהשליטה והניהול של עסקיה מופעלים בישראל, ובהתאם הדיווידנדים שחילקה הזרה למערערים חייבים במס בישראל.
להלן נעמוד על נקודות עיקריות העולות מפסק הדין, באשר לקביעת מקום ה"שליטה והניהול" של החברה הנשלטת הזרה (חנ"ז):
פעילות החברה הזרה - הפעילות מול הקניינים הזרים והיצרנים הישראליים נעשתה באמצעות סוכנות עצמאית בארצות הברית (שנוהלה על ידי יחיד אמריקאי) והישראלית שבבעלות המערערים. לפיכך, לא היה צורך מהותי בקיומה של הזרה.
בפסק הדין מודגש כי בנסיבות המקרה, העובדות מצביעות על כך ש"אין במנגנון התאגידי הכולל דירקטוריון, משרדים, חשבון בנק ועוד... כדי ללמד על קיום ממשי של ישות תאגידית עצמאית ונפרדת מהחברה הישראלית ו/או המערערים אלא על פלטפורמה מלאכותית...". כפי שעולה בהמשך הדיון, כלל לא הוקצו לזרה הכלים המקצועיים שהיו דרושים לפעילות השיווק האמורה. מעבר לכך נוהלו עסקיה של הזרה בשפה העברית שאינה שגורה בפי מנהליה ו/או עובדיה, ובפועל היו תלויים מנהלי החברה ועובדיה במידע עסקי שהעבירו להם הישראלית ו/או הסוכן העצמאי.
פעילות הסוכן העצמאי - במקרה דנן לא חל כל שוני בדרך העבודה של הסוכן קודם להקמתה של הזרה, והוא המשיך לפעול מול הישראלית ללא כל מעורבות של מנהלי הזרה ועובדיה. כך אף באשר לקביעת העמלות שקיבל כל אחד מהגורמים העסקיים המעורבים בפעילות האמורה. עובדה זו ככל הנראה חיזקה את קביעתו של בית המשפט כי ממילא עצם הקמת הזרה הייתה מלאכותית. בהקשר השליטה והניהול, היות הסוכן עצמאי שאינו פועל בלעדית בעבור החברה והיעדר סמכותו לחייבה - היו שיקול בהכרעת בית המשפט. נזכיר כי סוגיית הסוכן התלוי או הבלתי תלוי מוזכרת רבות בהקשר של מוסד קבע, והנה נראה שיש מקום לשלב סוגיה זו גם בהקשר של שליטה וניהול.
התנהלות מנהלי החברה ועובדיה - מעיון בראיות הסיק בית המשפט שהדירקטורים לא עסקו בפעילות החברה באופן יומיומי, ולא הייתה להם ידיעה ממשית על פעילותה העסקית. בחקירת אחד הדירקטורים עלה כי הוא אינו יודע לציין אף לא שם של אחד מבין היצרנים שעמם הייתה החברה קשורה. בהמשך נאמר בפסק הדין כי "אף אם תתקבל טענה כי אחד הדירקטורים עסק בפעילות יומיומית אדמיניסטרטיבית בעיקרה, הרי שאין בכך משום תמיכה לניהול ממשי של החברה".
התנהלות בעלי המניות - בחוזר מ"ה 4/02 בדבר קווים מנחים לקביעת שליטה וניהול, נקבע כי במקרה שבו ההחלטות האסטרטגיות לעניין החברה אינן נקבעות ברמת הדירקטוריון, יש לבחון מיהו הגורם המקיים או המפעיל את השליטה והניהול בעסק. במקרה דנן נבחנה פעילות בעלי המניות, כאשר אחד מבעלי המניות בחברה (שהוא תושב ישראל) אישר כי המערערים ו/או הוא קיבלו את ההחלטות אם להתקשר עם לקוח שהוצע על ידי הסוכנות העצמאית - עובדה הסותרת את טענת אי קיום שליטה וניהול מצדם. מהעובדות עולה שגם ההחלטות ברמת המדיניות הניהולית וברמת ההתקשרות החוזית התבצעו באמצעותם ולא באמצעות המנהלים בחברה. נזכיר כי העובדה שבחברה זרה מכהנים דירקטורים ישראלים אינה גורמת בהכרח לקיום שליטה וניהול מישראל, ככל שאלו מוציאים את סמכויותיהם לפועל מחוץ לישראל.
פרוטוקולים ומסמכים - פסק הדין מדגיש כי קיימת חשיבות לנאמר במסמכים שונים. במקרה דנן לא נמצאו בפרוטוקולים החלטות שהתקבלו לכאורה על ידי החברה ו/או מנהליה. מעיון בפרוטוקולים עולה שמדובר בהחלטות קצרות ולקוניות, ללא רמז לדיונים או הערות באשר לנושאים שלכאורה עלו על סדר היום. כבוד השופט אלטוביה מציין כי "בעניינים הנוגעים לקיומה העסקי של החברה ישקף פרוטוקול הדיון את אופן קבלת ההחלטה וככל שהמשתתפים הסתמכו על חוות דעת כלשהי, יהיה לכך עיגון בפרוטוקול הדיון". בעניין זה נציין כי בחוזר מ"ה 4/02 מודגש כי לצורך איתור המקום שבו מתקבלות החלטות אסטרטגיות, חשוב לבחון את תהליך קבלת ההחלטה בכללותו. כלומר, יש לבחון היכן התקבלו ההחלטות מבחינה מהותית ולא רק את מקום קבלתן בפועל, כאשר נהיר שבדרך כלל תהליך קבלתן של החלטות מהותיות אינו מסתכם בנקודת זמן ספציפית.
לדעתנו, פסק הדין ניתן כתגובה לתמונה הכוללת שהיו בה תכנון מס והתנהלות בסגנון קיצוני - בין השאר קיבלו המערערים דיווידנד ניכר בפטור ממס לטענתם, אשר הועבר מיד לחברה הישראלית כהלוואת בעלים תוך יצירת "מגן מס" במשיכת רווחים עתידית מהישראלית (בדרך של החזר הלוואת בעלים). נוסף על כך, לאחר שכבר הוכרע פסק הדין מוסיף השופט וקובע כי "עסקת מכירת עסקי החברה לחברה הישראלית והעברת הדיווידנד למערערים נעשה במטרה עיקרית להימנע ממס או להפחיתו באופן לא נאות". בסופו של דבר, דומה כי תוצאת פסק הדין "מתקנת" את העיוות שנוצר.
נציין כי פסק הדין עוסק בנקודה אקוטית יומיומית בתכנון מס בין לאומי, אשר במשך כעשרים שנה לא ניתנה הכרעה שיפוטית בה. נזכיר כי פסק הדין האחרון שניתן בנושא שליטה וניהול היה בשנות התשעים (פסק הדין סולל בונה, רע"א 8925/04). עם זאת נוסיף ונציין כי מדובר בפסק דין שניתן בבית משפט מחוזי, ועל כן אינו בגדר הלכה מחייבת.
הכותבים - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ www.artzi-hiba.co.il
הערת מערכת : פס"ד ניאגו פורסם בגיליון " פקס-טקס" מס' 530 מיום26.1.2012


שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.
