שליטה וניהול מישראל - פסיקה תקדימית ועקרונות מנחים (פסק הדין ניאגו)

רו"ח (עו"ד) גדי אלימי ועו"ד אתי גורלי-הלמן

פורסם פסק דין אשר מחדד את העקרונות המנחים שלפיהם חברה זרה תיחשב לתושבת ישראל לצורך מס, ככל שהשליטה על עסקיה וניהולם מופעלים בישראל.
עו"ד לילך דניאל |

ביום 12 בינואר 2012 פורסם פסק דין שנתן כבוד השופט אלטוביה (עמ"ה 1029/00), אשר מחדד את העקרונות המנחים שלפיהם חברה זרה תיחשב לתושבת ישראל לצורך מס, ככל שהשליטה על עסקיה וניהולם מופעלים בישראל.

במקרה הנדון, בשנת 1990 ייסדו בעלי מניות בחברה ישראלית (להלן: "הישראלית") העוסקת בייצוא מוצרי טקסטיל חברה זרה (להלן: "הזרה"), שאליה הועברה הפעילות העסקית הנוגעת לקשרים עם הלקוחות בחו"ל. בחלוף שלוש שנים ועובר להנפקת מניותיה של הישראלית למסחר בבורסה, מכרה הזרה את פעילותה חזרה לישראלית בכ-22 מיליון ש"ח, וחילקה את רווחיה (באותו סכום) כדיווידנד לבעלי המניות שהתקבל מחוץ לישראל, בטענה שהוא פטור ממס [קודם לתיקון 132 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה")]. הכספים הועברו מבנק בחו"ל חזרה לישראלית כהלוואת בעלים, אשר קוזזה בחלקה כנגד יתרות חובה שהיו לבני בעלי המניות בישראלית.

לטענת המערערים, עסקי הזרה נוהלו על ידי מנהליה ועובדיה היושבים מחוץ לישראל, ולראיה - דירקטוריון הזרה מנה שלושה חברים שמקום מושבם מחוץ לישראל; ישיבות הדירקטוריון התקיימו מחוץ לישראל, והחלטות הדירקטוריון התקבלו על ידי הדירקטורים באופן עצמאי וללא התערבות בעלי המניות; לדירקטורים בזרה ידע בתחומים שונים הרלוונטיים לפעילותה; משרדה המרכזי של הזרה ושני משרדים נוספים היו מחוץ לישראל, וריכוז ההזמנות מרחבי העולם, ניהול הכספים, הנפקת החשבוניות, הקבלות ומכתבי האשראי בוצעו ממשרדיה. לעומתם טען פקיד השומה שהשליטה והניהול בזרה בוצעו בישראל וטענות חלופיות נוספות, לרבות טענת מלאכותיות (סעיף 86 לפקודה).

בית המשפט בחן את הראיות והעובדות בתיק וקבע כי יש לראות בחברה הזרה חברה שהשליטה והניהול של עסקיה מופעלים בישראל, ובהתאם הדיווידנדים שחילקה הזרה למערערים חייבים במס בישראל.

להלן נעמוד על נקודות עיקריות העולות מפסק הדין, באשר לקביעת מקום ה"שליטה והניהול" של החברה הנשלטת הזרה (חנ"ז):

פעילות החברה הזרה - הפעילות מול הקניינים הזרים והיצרנים הישראליים נעשתה באמצעות סוכנות עצמאית בארצות הברית (שנוהלה על ידי יחיד אמריקאי) והישראלית שבבעלות המערערים. לפיכך, לא היה צורך מהותי בקיומה של הזרה.

בפסק הדין מודגש כי בנסיבות המקרה, העובדות מצביעות על כך ש"אין במנגנון התאגידי הכולל דירקטוריון, משרדים, חשבון בנק ועוד... כדי ללמד על קיום ממשי של ישות תאגידית עצמאית ונפרדת מהחברה הישראלית ו/או המערערים אלא על פלטפורמה מלאכותית...". כפי שעולה בהמשך הדיון, כלל לא הוקצו לזרה הכלים המקצועיים שהיו דרושים לפעילות השיווק האמורה. מעבר לכך נוהלו עסקיה של הזרה בשפה העברית שאינה שגורה בפי מנהליה ו/או עובדיה, ובפועל היו תלויים מנהלי החברה ועובדיה במידע עסקי שהעבירו להם הישראלית ו/או הסוכן העצמאי.

פעילות הסוכן העצמאי - במקרה דנן לא חל כל שוני בדרך העבודה של הסוכן קודם להקמתה של הזרה, והוא המשיך לפעול מול הישראלית ללא כל מעורבות של מנהלי הזרה ועובדיה. כך אף באשר לקביעת העמלות שקיבל כל אחד מהגורמים העסקיים המעורבים בפעילות האמורה. עובדה זו ככל הנראה חיזקה את קביעתו של בית המשפט כי ממילא עצם הקמת הזרה הייתה מלאכותית. בהקשר השליטה והניהול, היות הסוכן עצמאי שאינו פועל בלעדית בעבור החברה והיעדר סמכותו לחייבה - היו שיקול בהכרעת בית המשפט. נזכיר כי סוגיית הסוכן התלוי או הבלתי תלוי מוזכרת רבות בהקשר של מוסד קבע, והנה נראה שיש מקום לשלב סוגיה זו גם בהקשר של שליטה וניהול.

התנהלות מנהלי החברה ועובדיה - מעיון בראיות הסיק בית המשפט שהדירקטורים לא עסקו בפעילות החברה באופן יומיומי, ולא הייתה להם ידיעה ממשית על פעילותה העסקית. בחקירת אחד הדירקטורים עלה כי הוא אינו יודע לציין אף לא שם של אחד מבין היצרנים שעמם הייתה החברה קשורה. בהמשך נאמר בפסק הדין כי "אף אם תתקבל טענה כי אחד הדירקטורים עסק בפעילות יומיומית אדמיניסטרטיבית בעיקרה, הרי שאין בכך משום תמיכה לניהול ממשי של החברה".

התנהלות בעלי המניות - בחוזר מ"ה 4/02 בדבר קווים מנחים לקביעת שליטה וניהול, נקבע כי במקרה שבו ההחלטות האסטרטגיות לעניין החברה אינן נקבעות ברמת הדירקטוריון, יש לבחון מיהו הגורם המקיים או המפעיל את השליטה והניהול בעסק. במקרה דנן נבחנה פעילות בעלי המניות, כאשר אחד מבעלי המניות בחברה (שהוא תושב ישראל) אישר כי המערערים ו/או הוא קיבלו את ההחלטות אם להתקשר עם לקוח שהוצע על ידי הסוכנות העצמאית - עובדה הסותרת את טענת אי קיום שליטה וניהול מצדם. מהעובדות עולה שגם ההחלטות ברמת המדיניות הניהולית וברמת ההתקשרות החוזית התבצעו באמצעותם ולא באמצעות המנהלים בחברה. נזכיר כי העובדה שבחברה זרה מכהנים דירקטורים ישראלים אינה גורמת בהכרח לקיום שליטה וניהול מישראל, ככל שאלו מוציאים את סמכויותיהם לפועל מחוץ לישראל.

פרוטוקולים ומסמכים - פסק הדין מדגיש כי קיימת חשיבות לנאמר במסמכים שונים. במקרה דנן לא נמצאו בפרוטוקולים החלטות שהתקבלו לכאורה על ידי החברה ו/או מנהליה. מעיון בפרוטוקולים עולה שמדובר בהחלטות קצרות ולקוניות, ללא רמז לדיונים או הערות באשר לנושאים שלכאורה עלו על סדר היום. כבוד השופט אלטוביה מציין כי "בעניינים הנוגעים לקיומה העסקי של החברה ישקף פרוטוקול הדיון את אופן קבלת ההחלטה וככל שהמשתתפים הסתמכו על חוות דעת כלשהי, יהיה לכך עיגון בפרוטוקול הדיון". בעניין זה נציין כי בחוזר מ"ה 4/02 מודגש כי לצורך איתור המקום שבו מתקבלות החלטות אסטרטגיות, חשוב לבחון את תהליך קבלת ההחלטה בכללותו. כלומר, יש לבחון היכן התקבלו ההחלטות מבחינה מהותית ולא רק את מקום קבלתן בפועל, כאשר נהיר שבדרך כלל תהליך קבלתן של החלטות מהותיות אינו מסתכם בנקודת זמן ספציפית.

לדעתנו, פסק הדין ניתן כתגובה לתמונה הכוללת שהיו בה תכנון מס והתנהלות בסגנון קיצוני - בין השאר קיבלו המערערים דיווידנד ניכר בפטור ממס לטענתם, אשר הועבר מיד לחברה הישראלית כהלוואת בעלים תוך יצירת "מגן מס" במשיכת רווחים עתידית מהישראלית (בדרך של החזר הלוואת בעלים). נוסף על כך, לאחר שכבר הוכרע פסק הדין מוסיף השופט וקובע כי "עסקת מכירת עסקי החברה לחברה הישראלית והעברת הדיווידנד למערערים נעשה במטרה עיקרית להימנע ממס או להפחיתו באופן לא נאות". בסופו של דבר, דומה כי תוצאת פסק הדין "מתקנת" את העיוות שנוצר.

נציין כי פסק הדין עוסק בנקודה אקוטית יומיומית בתכנון מס בין לאומי, אשר במשך כעשרים שנה לא ניתנה הכרעה שיפוטית בה. נזכיר כי פסק הדין האחרון שניתן בנושא שליטה וניהול היה בשנות התשעים (פסק הדין סולל בונה, רע"א 8925/04). עם זאת נוסיף ונציין כי מדובר בפסק דין שניתן בבית משפט מחוזי, ועל כן אינו בגדר הלכה מחייבת.

הכותבים - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ www.artzi-hiba.co.il

הערת מערכת : פס"ד ניאגו פורסם בגיליון " פקס-טקס" מס' 530 מיום26.1.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.