אפשר לעבוד, להשתכר ולקבל קצבת נכות
המאמר דן בתנאים, שבהם יכול נכה לעבוד ולהשתכר, ולא לפגוע בקצבת הנכות.
הזכאות לקצבת נכות כללית נקבעת בהתחשב בשיעור הנכות הרפואית, במידה בה חל צמצום בהכנסה מעבודה בפועל, ובמידה שבה חל צמצום בכושר השתכרותו של הנכה. המוסד לביטוח לאומי מודיע לנכה את פרטי הזכאות על גבי טופס בל/3286, המכיל פרטים רבים וחשובים, לרבות הסבר למונחים המופיעים בטופס. כמו כן, שולח המוסד בדרך כלל לנכה את הפרוטוקול הרפואי ואת דוח ההחלטה על דרגת אי הכושר.
נוסף על כך, פרסם המוסד לביטוח לאומי מסמך חשוב מאוד לנכים אותו ניתן לקבל בסניפי המוסד. המסר שבמסמך הוא, שניתן לעבוד, להשתכר ויחד עם זאת לקבל גם קצבת נכות כללית. כיום, המידע שמקבל הנכה כולל את התנאים, שבהם הוא יכול לעבוד ולהשתכר, ולא לפגוע בקצבה.
מסמך זה הוכן ע"י גב' שולה מיְטבסקי, מנהלת תחום נכות במוסד לביטוח לאומי, וזה לשונו:
"מקבל קצבת נכות כללית- לידיעתך
אפשר לעבוד, להשתכר ולקבל קצבת נכות, אם לדעת הביטוח הלאומי בשל המצב הרפואי, אינך יכול להשתכר יותר ממה שאתה משתכר בפועל, ואם הכנסתך החודשית מעבודה (ברוטו) היא אחת מ- 3 האפשרויות הבאות:
1. ההכנסה החודשית שלך מעבודה (ברוטו) היא בסכום של עד 25% מהשכר הממוצע במשק (באוגוסט 2005 השכר הממוצע במשק לחישובי גמלאות נכות כללית הוא סך של 7,050 ש"ח. 25% ממנו הם 1,763 ש"ח).
2. ההכנסה החודשית שלך מעבודה צומצמה והיא מחצית או פחות מההכנסה מעבודה, שהיתה לך לפני הנכות (כלומר לפני קבלת קצבת נכות) או מהכנסה אוניברסלית בהתאם להשכלה. בתנאים אלה הזכאות היא בדרך כלל לקצבה חלקית.
כיצד קובעים האם ההכנסה מעבודה צומצמה במחצית לפחות?
הקביעה נעשית על-ידי השוואה של ההכנסה החודשית מעבודה (ברוטו) אחרי הנכות, להכנסה שלפני הנכות. לצורך הקביעה מתחשבים בשכר הממוצע במשק בתקופות השונות. ההכנסה כוללת גם תשלומים חד-פעמיים כמו ביגוד, הבראה וכו' בחישובם החודשי, בהתאם לכללי פריסת השכר.
"ההכנסה שלפני הנכות" נקבעת לצורך החישוב כך:
§ אם היית עובד שכיר לפני הנכות – לפי ממוצע ההכנסות ב- 6 חודשים (2 רבעונים) מתוך 18 החודשים, שקדמו לתחילת הנכות. מתחשבים ב- 6 חודשים (2 רבעונים), שבהם ההכנסה היא הגבוהה ביותר.
§ אם היית עובד עצמאי לפני הנכות – לפי ההכנסה באחת מ- 3 השנים, שקדמו לשנה בה החלה הנכות. מביאים בחשבון את השנה, שבה ההכנסה היא הגבוהה ביותר.
3. אם לא עבדת לפני הנכות, או שהכנסתך מעבודה (כשכיר או כעובד עצמאי) היתה נמוכה, ההכנסה מעבודה המותרת לך נקבעת לפי רמת ההשכלה והיא:
§ לאקדמאי או לבעל השכלה מקבילה – עד 55% מהשכר הממוצע במשק (3,877 ש"ח ב- 8/05).
§ לבוגר תיכון או לבעל השכלה מקבילה – עד 45% מהשכר הממוצע במשק (3,172 ש"ח ב- 8/05).
§ לבעל השכלה נמוכה מאלה לרבות חסר השכלה – עד 37.5% מהשכר הממוצע במשק (2,644 ש"ח ב- 8/05).
לחישוב לפי השכלה של 45% או 55% מהשכר הממוצע במשק, על הנכה להעביר למוסד לביטוח לאומי תעודות על השכלה. בתנאים אלה הזכאות היא בדרך כלל לקצבה חלקית.
כדי לדעת כמה מותר להשתכר, מומלץ לפנות, לאחר שתימצא העבודה המתאימה, לפקיד התביעות לקבלת הסבר נוסף והנחיות בדבר אישורי השכר שיש להמציא.
אם תחול בעתיד החמרה במצבך הרפואי או התעסוקתי (הפסקת עבודה או צמצום בעבודה ובשכר), תוכל לפנות מיד לפקיד התביעות בבקשה לבדיקה מחדש. יש להודיע למוסד לביטוח לאומי תמיד אם חל שינוי בהיקף העבודה או השכר.
מעת לעת בודק המוסד ביוזמתו את היכולת לעבוד ואת הזכאות לקצבה".
דברי הסבר למונחים הקשורים לקצבת נכות כללית
להלן מפורטים דברי ההסבר למונחים הקשורים לקצבת נכות כללית, המובאים לידיעת הנכה בהודעת המוסד לביטוח לאומי:
מיהו נכה - מבוטח, למעט עקרת בית, שכתוצאה מ"ליקוי" אין לו הכושר להשתכר, ואינו משתכר סכום העולה על 25% מהשכר הממוצע במשק, או שכושרו להשתכר מעבודה או ממשלח יד וכן השתכרותו בפועל, צומצמו עקב הליקוי, בין בבת אחת ובין בהדרגה, ב-50% או יותר.
כנכה תיחשב גם אישה, שאין לה כושר להשתכר כאמור ואשר היא "עקרת בית", אם עבדה לפחות 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים מתוך 48 חודשים, בתכוף לפני הגשת התביעה או לפני יום הפסקת העבודה, שארעה לאחר הגשת התביעה, וכן אם היא חיה בנפרד מבן זוגה ולא חיה עימו בתקופה של 24 חודשים לפחות בתכוף לפני הגשת התביעה למוסד ולאחריה.
עקרת בית - אישה נשואה, שבן זוגה מבוטח בביטוח זקנה ושאירים, והיא אינה עובדת שכירה ואינה עובדת עצמאית.
עקרת בית נכה - עקרת בית, שכתוצאה מ"ליקוי" אין לה הכושר לתפקד במשק בית, או שכושרה לתפקד במשק בית צומצם עקב הליקוי, בין בבת אחת ובין בהדרגה ב-50% אחוז או יותר.
ליקוי - ליקוי גופני, שכלי או נפשי, הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה.
נכות רפואית - אחוזי נכות רפואית הם תנאי לקביעת אי כושר. האחוזים הם 60% לפחות, או 40% לפחות אם אחד הליקויים הוא בשיעור של 25% או יותר, ו-50% לעקרת בית נכה.
האחוז הכולל נקבע לפי חישוב משוקלל. ליקויים, שאין להם השפעה על כושר ההשתכרות והתפקוד אינם מובאים בחשבון.
דרגת אי כושר - משמעה הוא שיעור אובדן כושר השתכרות / תפקוד במשק בית.
דרגת אי כושר ל"נכה" נקבעת בהתחשב בכושרו של הנכה לעבוד ולהשתכר בעבודה מתאימה בהתחשב בעיסוקיו בעבר, השכלתו, מגבלותיו עקב ליקויו הרפואיים, וכן בהתחשב בכושרו ללמוד ולהשתלב במקצוע חדש.
לגבי עקרת בית, נקבעת דרגת אי הכושר, בהתחשב בכושרה לתפקד במשק בית בשים לב לגילה ולמגבלותיה.
דרגת אי כושר זמנית - דרגת אי כושר זמנית נקבעת כאשר עשוי לחול שינוי במצבו של הנכה, כגון: בכושרו לתפקד לאור מצבו הרפואי, או באפשרויות לשקמו או להשמתו בעבודה וכו'.
קצבת נכות - לקצבת נכות חודשית זכאי נכה או עקרת בית נכה, שנקבעה להם דרגת אי כושר בשיעור 60% לפחות. שיעור הקצבה נקבע לפי שיעור הדרגה, למעט בדרגה של 75%, המזכה בקצבה מלאה - 100%.
גורמים אחרים המשפיעים על גובה הקצבה: מספר "תלויים" בנכה והכנסות הנכה ובן זוגו.
שיעור קצבת יחיד מלאה הוא 26.75% מן השכר הממוצע במשק.
קצבה חודשית נוספת - לקצבה זכאי מקבל קצבת נכות, שנקבעה לו דרגת אי כושר בשיעור 75% לפחות, שאינו שוהה במוסד ונכותו הרפואית בשיעור 50% לפחות.
שיעורי הקצבה מחושבים כאחוז מקצבת יחיד מלאה, בהתחשב באחוזי הנכות הרפואית כלהלן:
17% - לבעלי נכות רפואית בשיעור 80% או יותר.
14% - לבעלי נכות רפואית בשיעור שבין 70% ל-79%.
11.5% - לבעלי נכות רפואית בשיעור שבין 50% ל-69%.
תחילת זכאות לקצבה - הזכאות לקצבה מתחילה לא לפני שחלפו 90 יום מהתאריך, שבו יש לתובע דרגת אי כושר, ובהתחשב בתאריך הגשת התביעה. בתקופה בה משולמים דמי מחלה, בדרך כלל אין זכאות לקצבה, ובתנאים מסוימים אין זכאות גם כשמשולמים תשלומי אי כושר מחברות ביטוח.
בדיקה מחדש של דרגת אי הכושר והנכות הרפואית - מקבל קצבת נכות, שנקבעה לו דרגת אי כושר הנמוכה מ-75%, או נכות רפואית הנמוכה מ-60%, או בשיעור 40% ובלבד שאחד הליקויים הוא 25% לפחות, רשאי להגיש בקשה לבדיקה מחדש, אם חלפו 6 חודשים מיום ההחלטה הקודמת בדבר הדרגה. אולם אם חל שינוי משמעותי (החמרה או שיפור): רפואי,תעסוקתי (או תפקודי לעקרת בית), אפשר לפנות גם בטרם חלפו 6 חודשים. המוסד רשאי להחליט גם הוא על בדיקה מחדש.
בקשה לבדיקה מחדש של הנכות הרפואית בלבד – נכה, שדרגת אי הכושר שנקבעה לו היא 75% או יותר, ונכותו הרפואית נמוכה מ-80%, יוכל להיבדק מחדש לענין הנכות הרפואית בלבד, אם הוכיח למוסד לביטוח לאומי, שחלה החמרה במצבו הרפואי, וכן אם חלפו 12 חודשים לפחות, מאז שנקבעה לאחרונה נכותו הרפואית.
הטבות אחרות - הטבות אחרות (בנוסף לקצבת נכות) הניתנות על ידי המוסד לביטוח לאומי לנכים, העונים על כללי הזכאות, הן:
§ קצבת שירותים מיוחדים - למי שנזקק לעזרת הזולת בביצוע פעולות יום יום (רחצה, אכילה וכו').
§ גמלת ניידות - לנכים ברגליהם.
§ שיקום מקצועי - מי שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 20% לפחות לפי רשימת הליקויים הכוללת ובחישוב שאינו משוקלל, עשוי להיות זכאי לשיקום מקצועי. לפיכך מי שאין ביכולתו לחזור לעבודתו הקודמת ו/או למצוא עבודה מתאימה בשירות התעסוקה, רשאי לפנות ליחידת השיקום בסניף המוסד לביטוח לאומי, כדי שתיבדק זכאותו לשיקום מקצועי.
נקודות חשובות לתשומת לב
— יש להודיע למוסד לביטוח לאומי מיד על כל שינוי שחל במצב הבריאותי והתעסוקתי (עבודה - תחילה/סיום/שינוי), בהכנסות והכנסות בן/בת הזוג, במצב המשפחתי ובכתובת. בכל הענינים הנוגעים לקצבה יש לפנות לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים. הזכות לקצבת נכות כללית היא עד גיל פרישה לפי חוק הביטוח הלאומי.
— תחילת תשלום הקצבה הוא לא לפני שחלפו 90 ימים מתאריך תחילת דרגת אי הכושר ולא לפני ה-1 בחודש ה-12 שקדם להגשת התביעה. תחילת דרגת אי כושר לנכה ולעקרת בית נכה, היא לכל המוקדם 15 חודשים לפני הגשת התביעה.
— המבוטחים רשאים לערור על החלטה בדבר הנכות הרפואית ודרגת אי הכושר שנקבעו להם. כדי לערור לועדה לעררים או לועדה הרפואית לעררים, יש להגיש ערר מנומק בכתב למוסד לביטוח לאומי תוך 30 יום מקבלת ההודעה. הועדה לעררים (דרגת אי כושר) והועדה הרפואית לעררים רשאיות לאשר, לבטל או לשנות ההחלטה, עליה מוגש הערר.
— על כל החלטה של פקיד התביעות, למעט החלטה בדרגת אי כושר, ניתן לפנות לבית הדין. לבית הדין יש לפנות תוך 6 חודשים. יש להגיש תובענה לבית הדין האזורי לעבודה באיזור המגורים.
הגשת תובענה לבית הדין - בעת הגשת תובענה לבית הדין יש לציין את הפרטים הבאים: שם, מספר זהות, כתובת ומיקוד, הסיבה לתובענה, הסניף המטפל ומספר התיק בו.
סיוע משפטי - לשם הגשת תובענה לבית הדין ניתן להעזר בלשכה לסיוע משפטי. הסיוע המשפטי כולל ייעוץ וייצוג בפני בית הדין לעבודה. בקשה לסיוע יש להגיש על טופס מיוחד, שניתן להשיגו במזכירות בית הדין האזורי לעבודה ובלשכות לסיוע משפטי שליד משרד המשפטים.
הלשכה לסיוע משפטי בודקת אם יש לתביעה סיכוי סביר מבחינת העובדות או הראיות, ומחליטה בהתאם בדבר מתן הסיוע.
— את פרוטוקול הועדה הרפואית ניתן לשלוח למס הכנסה כדי לממש את הזכאות לפטור ממס לפי סעיף 9(5) לפקודה.
— נכים, המקבלים קצבת נכות כללית מלאה לשנה לפחות, זכאים בתנאים מסויימים להנחה בדמי הביטוח. יש למסור למעסיק אישור על הנכות מן המוסד לביטוח לאומי.
* יו"ר ועדת הקשר של לשכת רואי חשבון עם המוסד לביטוח לאומי.
1. הנוסח המובא לעיל אינו מחליף את הוראות החוק, אלא בא להסב את תשומת הלב לאמור בו.
2. כל הזכויות שמורות. © ט.ל.ח.
- 3.משה מילר 11/10/2015 13:05הגב לתגובה זושאלה שלי כמה הכנסה של בת הזוגי צריך להכנס בחודש כדי לא לקבל קצבה עבור בן זוגי תודה רבה טלפון 053-3155135 מייל [email protected]
- 2.דליה 07/11/2012 20:59הגב לתגובה זואבקש לצין לי סכום תודה רבה דליה
- 1.דליה 07/11/2012 20:45הגב לתגובה זואבקש עיתקון בכתב כמה מותר להישתכר תודה רבה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
