ג'נרל מוטורס מפטרת בין 200-220 עובדים בישראל
אחרי שפיטרה עובדים במרכז בהרצליה כבר בשנה שעברה, החברה יוצאת בסבב פיטורים גדול נוסף, ככל הנראה כתוצאה מצמצום הפעילות בחטיבת הרכב האוטונומי
לפי הערכות, הרקע לפיטורים הוא צמצום של פרויקט הנהיגה האוטונומית, פרויקט שנוהל על ידי חטיבת Cruise של החברה. אך למעשה, מאחורי הפיטורים עומד מהלך עומק רחב יותר: מיזוג פעילות Cruise המפסידה אל תוך חטיבת האם
ג'נרל מוטורס, בניסיון להתייעל ולמקד את המאמצים המסחריים.
בחודש פברואר השנה הודיעה ג'נרל מוטורס כי השלימה את רכישת מלוא הבעלות על Cruise, חטיבת הרכב האוטונומי שלה, לאחר שהשקיעה בה מעל 10 מיליארד דולר מאז 2016. ההחלטה הגיעה בעקבות
שורת כשלונות, המרכזי שבהם הוא תקרית שבה אחד מרכבי החברה פגע בהולכת רגל ופצע אותה קשה. זמן קצר לאחר מכן הודיעה GM כי היא מפסיקה את המימון לפעילות הרובוטקסי של Cruise ומתמקדת בפיתוח נהיגה אוטונומית לרכבים פרטיים.
לפי הדיווחים, בעקבות
המיזוג פוטרו כ-1,000 עובדים מ-Cruise, כמחצית מכוח האדם של החברה. מטרת המהלך היא לצמצם כפילויות בין צוותי התוכנה וההנדסה של GM ושל Cruise, שחלקם מבצעים תפקידים חופפים. כך גם בישראל: במרכז הפיתוח בהרצליה הועסקו עד לאחרונה מהנדסים שעבדו הן על מערכות Cruise והן
על רכיבי תוכנה הקשורים ל-Super Cruise, מערכת הסיוע בנהיגה של GM שזמינה בלמעלה מ-20 דגמי רכב שונים של החברה.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי החברה, המיקוד החדש יהיה בפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית שמיועדות לשימוש אישי, ולא לשירותי מוניות רובוטיים. GM מתכננת
להרחיב את מערכת Super Cruise כך שתפעל גם ברחובות עירוניים ולא רק בכבישים בין-עירוניים, והצוותים הממוזגים יובילו את המהלך הזה יחד.
סמנכ"ל ההנדסה של GM, דייב ריצ'רדסון, הסביר אז כי "המיזוג מאיץ את העבודה שלנו הן בתחום הנהיגה המסייעת
והן בתחום הנהיגה האוטונומית". גם המנכ"לית מרי בארה ציינה לאחרונה כי החברה צופה שמערכת Super Cruise תניב הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר בתוך חמש שנים, יעד שאמור להצדיק את קיצוץ הפעילות הלא רווחית ולהתרכז בפיתוחים שיכולים להניב תוצאות בטווח הזמן הנראה לעין.
בינתיים, ג'נרל מוטורס פרסמה תוצאות טובות מהצפוי לרבעון הראשון של 2025, אך לצד זאת הודיעה כי היא מושכת את תחזית הרווח השנתית שלה, צעד שמעיד על חוסר ודאות גובר סביב תעשיית הרכב הגלובלית. החברה, שציפתה בתחילת השנה לרווח נקי בטווח של 11.2 עד 12.5 מיליארד דולר, הבהירה כבר אז שהתחזית אינה כוללת את ההשפעות האפשריות של סבב המכסים החדש שמובילה ממשלת טראמפ. כעת, לנוכח אי-הוודאות שנוצרה בעקבות החרפת מלחמת הסחר והטלת מכסים על רכבים ורכיבים מתוצרת חוץ, GM נדרשת לשקול מחדש את ההנחות שהובילו לתחזיותיה.
- עובד במגזר הציבורי? אתה כנראה טיפש מהחברים שלך במגזר הפרטי - לא נעים, אבל זו עובדה
- ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על פרויקט היום צריך אחד-שניים״
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על...
במבט על הדוחות, הכנסות החברה הסתכמו ב-44 מיליארד דולר, עלייה של 2.3% מהרבעון המקביל וגבוה מהתחזיות שעמדו על כ-43 מיליארד דולר. גם בשורת הרווח למניה GM הצליחה להכות את התחזיות, עם רווח מתואם של 2.78 דולר למניה לעומת ציפיות ל-2.74 דולר. עם זאת,
הרווח הנקי ירד ב-6.6% והסתכם ב-2.8 מיליארד דולר. בחברה מסבירים כי הביקוש החזק לרכבים חדשים, שנבע גם מחשש צרכנים לעליות מחירים בעתיד הקרוב, תרם לתוצאות מרשימות במיוחד בחודש מרץ, מגמה שנמשכה גם בתחילת אפריל.
מג׳נרל מוטורס נמסר: "ג'נרל מוטורס החלה היום בתהליך שינוי ארגוני במטרה למקד ולהאיץ את תהליכי הפיתוח. במסגרת השינוי הארגוני יצומצמו משרות. מרכז הפיתוח בישראל ימשיך להיות חלק משמעותי בפיתוח יכולות לרכבים האוטונומיים החשמליים והמקושרים וימשיך להיות
משמעותי בפיתוחים שישיפיעו על עתיד עולם הרכב. בין פעילויות החברה בישראל- פיתוח יכולות תוכנה מתקדמות למצלמות, פיתוח שירותי משתמש, ניהול ציי רכבים, סייבר, טכנולוגיות תרמיות. בנוסף לפעילות המחקר בישראל".
- 4.מטורף עוד 250 מפוטרים אבל כולם שותקים (ל"ת)אנונימית 08/05/2025 21:20הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 08/05/2025 13:03הגב לתגובה זויש שם קליקה נוראית של יוצאי בטר פלייס הם זיהמו את העבודה באופן מוחלט לא פלא שיש שם כאלה כשלונות. GM טעתה כשהלכה עם האנשים האלה. כבר הרבה זמן שיש שם משהו חולה.
- 2.אנונימי 07/05/2025 14:04הגב לתגובה זועובד ADAS לשעבר
- האם זו אפרת או מישהי אחרת (ל"ת)אנונימי 07/05/2025 15:26הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 06/05/2025 23:33הגב לתגובה זומעל 250 מפוטרים. כ260.
תאי ישר אדריכל ושותף במשרד ישר ארדיכלים קרדיט: אליעד סודאיה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על פרויקט היום צריך אחד-שניים״
מדור קריירה ו-AI: שיחה עם תאי ישר, אדריכל ושותף בישר אדריכלים
בישראל ישנם כ-13,700 אדריכלים, כאשר ההערכה היא כי רק כמחציתם הם אדריכלים פעילים העוסקים במקצוע. השכר הממוצע בו נע בין 15 אלף ל-25 אלף שקלים. מתחילים בשכר נמוך יחסית של כ-10 אלף של, אחרי 2-3 שנים מתקרבים לממוצע, אחרי 10 שנים נמצאים מעל הממוצע. אדריכלים רבים מרוויחים גם משמעותית מעל הממוצע, 30 אלף ומעלה. אדריכל זה מקצוע חשוב ומכניס. ההערכה היא כי בענף האדריכלות ישנו מחסור בעובדים כאשר בעשור האחרון נוספו רק כאלף -אלפיים אדריכלים חדשים. יחד עם נקודת הפתיחה הזו, רצינו לבדוק איך מהפכת ה-AI משפיעה על העבודה ועל האדריכלים עצמם בשיחה עם תאי ישר, אדריכל ושותף בישר אדריכלים.
ספר קצת על עליכם:
משרד ישר
אדריכלים יושב בתל-אביב ועובד בכל הארץ. יש לנו קרוב ל-160 עובדים. בונים מגדלים וגם לא מגדלים המשמשים לתעסוקה, למסחר, שימוש ציבורי ולמגורים. מאוד מאמינים בקידמה טכנולוגית ומנסים להיות בחזית.
איך ה-AI משפיע על העבודה?
אצלנו ה-AI מגיע בעיקר בשלבי התכנון המוקדמים של פיתוח קונספט ורעיונות. הוא לא מייצר רעיונות בעצמו אבל הוא כן עוזר להביא רעיונות ראשוניים להדמיות ריאליסטיות באופן מהיר יותר, בזה יש לו יכולת גדולה. בשלב מאוחר יותר
יש את כל העבודה מול הרשויות וההיתרים הנדרשים, אנחנו אימנו את כלי ה-AI עם מודלים שיכולים לעזור לנו בלייעל תהליכים ולשאול שאלות הקשורות לתקנות וחוקים.
איפה הוא תורם?
הוא מאוד מייעל זמנים. הוא יכול לקצר את הדרך מהסקיצה והרעיון הראשוני אל הדמיה שנראית מוגמרת בכמה שניות. זה דבר מאוד טוב והרבה פעמים, זה יכול להיות בעוכרינו כי ליצירה יש תהליך שהוא תלוי זמן והתפתחות ומחשבה שהיא לא יכולה להיות רגעית. אם כל התהליך מתקצר אז צריך
להיות ערים לזה. באופן כללי כל התפתחות הטכנולוגיה בשנים האחרונות שמקצרת תהליכים היא גם מייצרת עבודה נוספת. אם פעם לפני כמה שנים לפרזנטציה של קונספט, אדריכלים היו מביאים או סקיצות או הדמיות ריאליסטיות, אז היום כשאפשר לעשות את כל זה יותר בקלות ובמהירות, ואנחנו
נביא גם אנימציות, VR (מציאות וירטואלית) וסרטים שיוצגו לכל פרזנטציה. כל פעם שהגיעה טכנולוגיה שמקצרת עבודה בדברים מסוימים אז אנחנו משקיעים את האנרגיה בלהיות משוכללים יותר בדברים אחרים.
- איך תיראה העבודה שלך בעוד 5 שנים – והאם תהיה מוכן אליה?
- ירידה מדאיגה בהשתתפות צעירים בשוק העבודה בישראל – מה עומד מאחורי התופעה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

יש גם חסרונות מקומות בו הוא נכשל?
כמובן. יש אי דיוקים שצריך לעשות כל הזמן עם בינה מלאכותית. הדמיות שאנחנו עושים בעצמנו הן מדויקות לפי הכוונות שלנו, אבל עם הדמיות של AI, לעין מקצועית זה קל לראות, קל שמדובר
ב-AI אם לא השקיעו בה זמן. אנחנו משתדלים להשקיע זמן, זה לא שגר ושלח, גם בבינה מלאכותית צריך לעשות תיקונים ולשים לב לפרטים.

עובד במגזר הציבורי? אתה כנראה טיפש מהחברים שלך במגזר הפרטי - לא נעים, אבל זו עובדה
על פי מחקר של בנק ישראל - עובדים צעירים במגזר הציבורי פחות איכותיים ובעלי פחות מיומנויות מהמגזר הפרטי ומהמגזר הציבורי במקומות אחרים בעולם
עובדים דור א' במגזר הציבורי לוקחים את כל הקופה ולא משאירים לעובדים חדשים. הפער בשכר ענק, פי כמה. בעוד שוותיקים מרוויחים משכורות עתק , הרבה מעבר לשכר הממוצע במשק, התרומה שלהם לארגון הציבורי נמוכה. מי שכן סיפק עבודה הם הצעירים, אלו שמרוויחים מעט יחסית לוותיקים. הם גם מרוויחים מעט יחסים לקולגות בני גילם במקומות אחרים. המצב הזה ייצר תופעה ברורה שעכשיו משלמים את המחיר עלייה: נטישה של הצעירים מהמגזר הציבורי, ליתר דיוק: נטישה של הצעירים האיכותיים. למה לבחור-בחורה איכותיים להרוויח יחסית מעט ולראות את העובד לידם לא עושה הרבה ומרוויח פי 2-3? למה להם להגיע לשירות הציבורי ולא ללכת למגזר העסקי ולהיות מתוגמלים יותר?
במשך שנים, אנחנו מתריעים כאן על השכר הגבוה מדי, השכר המשחית של עובדים וותיקים ועל כך שזה פוגע גם במי שעושה את העבודה - הצעירים שיעזבו, ואכן הם עוזבים. מי שנשאר אלו בינוניים מטה. מחקר של בנק ישראל על יכולות ומיומניות של עובדים צעירים במגזר הציבורי מוכיח שעובדי המגזר הציבורי נחותים באיכות שלהם מהמגזר העסקי. הם מוציאים ציונים נמוכים דרמטית במבחני מיומנות שונים גם ביחס לכאלו שבמגזר הפרטי וגם ביחס למגזר הציבורי בעולם.
משבר ההון האנושי במגזר הציבורי: ירידה חדה במיומנויות העובדים הצעירים
מחקר חדש של חטיבת המחקר בבנק ישראל, מלמד כי ההון האנושי במגזר הציבורי הישראלי פחות איכותי ומיומן מעובדי המגזר הפרטי. המחקר, המתבסס על סקר המיומנויות הבינלאומי PIAAC בשני גליו (2014 ו-2022), מגלה כי "היחס בין מיומנויות היסוד הממוצעות של עובדים צעירים, בעיקר גברים, במגזר הציבורי לבין אלו של מקביליהם במגזר העסקי ירד בעשור האחרון".
הנתונים חושפים תמונה קשה במיוחד עבור גברים צעירים (גילאי 25-40) במגזר הציבורי. במיומנויות מתמטיקה נרשמה ירידה של 22.6 נקודות (מ-280 ל-258), ובמיומנויות קריאה ירידה של 30.8 נקודות (מ-281 ל-251). לשם השוואה, במגזר העסקי הירידה הייתה מתונה הרבה יותר - 8.5 נקודות במתמטיקה ו-13.6 נקודות בקריאה.
- האם אנחנו צריכים מאסק או מיליי משלנו ומה הסיכוי שזה יקרה?
- רק במגזר הציבורי - משתכרים 14 אלף שקל ומקבלים "השלמה לשכר מינימום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המחקר מדגיש כי "הירידה היחסית של 14 עד 17 נקודות אצל הגברים הצעירים במגזר הציבורי יכולה להיות שקולה לירידה של 5 עד 6 אחוזים בפריון העבודה של העובד", וזאת "דומה להשפעה הנאמדת של ירידה בשנת לימוד".
