עמית גל
צילום: מארק ניימן, לעמ

עמית גל בודק למה חברות הביטוח מרוויחות הרבה בביטוח רכב - האם הוא בדק לפני שנה למה הם הפסידו?

תחום ביטוח הרכב נהפך בשנים האחרונות להפסדי, אבל בתוך שנתיים מחירי הביטוח זינקו ב-40% והחברות מרוויחות; רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון מתערבת ודורשת לדעת איך הרווחים של החברות זינקו? היא עושה זאת רגע לפני ירידת מחירים
איציק יצחקי | (1)

בשנתיים האחרונות הרגשנו את זה היטב בכיס: ענף ביטוח הרכב בישראל חווה עליות מחירים ניכרות, בעיקר בשל היותו תחום הפסדי עבור חברות הביטוח.

למה מחירי הביטוח עלו?

במשך כמה שנים, חברות הביטוח להתמודד עם עלויות גבוהות, בעיקר כתוצאה מעלייה בתביעות ופיצויים - מה שגרם למחירי הביטוחים לנסוק. אנשים מצאו את עצמם משלמים בממוצע ב-40% יותר על ביטוח מקיף לרכב, אבל יש מקרים של גם פי שניים ויותר (בעיקר אם יש לכם כלי רכב פופולריים בקרב הגנבים כמו מאזדה 3, קיה פיקנטו וטויוטה קורולה).

הסיבה המרכזית לעליית המחירים היא תביעות הקשורות לגניבות רכב (מספרם זינק בפי שניים לעומת המצב לפני ארבע שנים), בעיקר על ידי פלסטינים, אבל גם למספר תאונות הדרכים ולעליית מחירי התיקונים והחלפים. העלייה במספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש הגדילה את הסיכון לתאונות, והחברות נאלצו לגלגל את ההפסדים אל הלקוחות. התחום הזה היה הפסדי מאוד בחברות הביטוח בשנים 2022-2023.

בשנה האחרונה: מהפך

החל מתחילת השנה, נרשם שינוי מגמה. התחום חזר לרווחיות - מה שאמור להוביל לתחרות גוברת ולהורדת מחירים לצרכנים.זה כבר קורה. עליות המחירים עצרו, וכבר ניתן לקבל הצעות מעט נמוכות מבעבר.  רווחי חמש חברות הביטוח הגדולות, הפניקס, מנורה, מגדל, הראל וכלל בתחום הגיעו ל-1.8 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2024. 

עמית גל (מארק ניימן, לעמ)

מה תוליד הבדיקה? עמית גל (מארק ניימן, לעמ)

ואולם בשוק הזה פועלים גם כוחות משמעותיים אחרים. במקביל לעלייה ברווחי חברות הביטוח, קיים גם לחץ מצד גופים חדשים שנכנסים לתחום. בשנה האחרונה הרשות לשוק ההון העניקה רשיונות לכמה שחקניות חדשות, כמו אנקור וסקיורטס. גופים אלה נכנסים במטרה להרחיב את התחרות בשוק - מה שעשוי להוביל בעתיד להורדת מחירים. עם זאת, התחרות הכי חזקה היא בין הגדולות בתחום. למרות ההפסדים של השנים הקודמות, הן לא יוכלו להחזיק את הרווחים גבוהים לאורך זמן. הרווחיות תישחק בגלל התחרות - ביטוח רכב הוא ביטוח שקל לעשות, קל להשוות בו מחירים ואי אפשר לגזור בו קופון שהוא מעבר לרווחיות סבירה. 

 

הממונה עושה שרירים

הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, עמית גל, דרש לקבל הסברים מהחברות על הרווחיות הגבוהה שלהן, וביקש מהן להגיש תוכניות מפורטות לבחינת התמחור בעתיד הקרוב. האם הממונה ביקש מהם מידע כשהם היו הפסדיים? זה מבורך להיות רגולטור שתומך בהעברת רווחים לציבור, אבל זה צריך להיות עם הגיון ובידיעה שיש רווחים עודפים או קרטל.

ביולי האחרון כתבנו כאן על כך שביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים, וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע ביותר מ-40%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום. הרווחים האלה נמשכו, אבל התחרות תוביל להפחתת תעריפים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.

הערכה: הרשות לא תתערב

בתקופה האחרונה נכנסו כאמור שחקניות חדשות לשוק: בחודש שעבר הרשות העניקה רשיונות חדשים לחברות אנקור שבשליטת אורי אומיד וסקיורטס בשליטת גבי שפירא, ונראה כי כניסה של חברות נוספות היא רק עניין של זמן. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א.י 25/09/2024 09:07
    הגב לתגובה זו
    נסו לבטח רכב היברידי, בן שנתיים או שלוש על הכביש ותגלו המחיר של פרמיית הביטוח עלה ב 100% מהשנה שעברה(!) למה? כי יש קרטל לכאורה של חברות הביטוח בתחום הרכב - 13 במספר, וכאשר אחת העלתה מחירים מייד האחרות התיישרו והעלו גם הן, ואז הן העלו עוד ועוד ועוד, וההציבור המשיך לשלם כי אין לו ברירה אחרת. טוב שהממונה התעורר, טוב שנערכת בדיקה הנוגעת לרווחיות העודפת. חבל שהכתב יצחקי, שוב בוחר להיות לצד חברות הביטוח, כמו שהוא בחר להיות לצד הקבלנים והיזמים... הרוח שבעבר פיעמה באתר בהיותו חופשי ובלתי תלוי, הייתה ואיננה עוד?!
כלמוביל ליסינג לעסקים. צילום כלמובילכלמוביל ליסינג לעסקים. צילום כלמוביל

קבוצת כלמוביל משיקה פעילות ליסינג משמעותית

קבוצת כלמוביל השיקה את פעילות 'כלמוביל ליסינג לעסקים' תחת 'כלמוביל מימון'. החברה תתמקד בפעילות ליסינג תפעולי מלא ללחברות מובילות במשק, תוך שהיא מציעה כלי רכב של כל יבואני רכב, ולא מתמקדת רק במותגי הבית. 

יואב פולס |

בינואר האחרון ניתחנו את מה שאנחנו בביזפורטל רואים כהתארגנות מחדש של הקבוצות הגדולות בענף הרכב המקומי. שמנו דגש על כמה יבואנים כמו דלק מוטורס, ובנוסף ציינו שלושה יבואנים שעדיין טרם נקטו בצעדים פומביים בתחום – כלמוביל, טלקאר וסמלת.

כבר אז היה לנו מידע שלא יכולנו לאמת (ולכן לא פרסמנו) כי גם קבוצת כלמוביל ראתה בדיוק את מה שאנחנו רואים על הענף, ומתארגנת להרחבה משמעותית של פעילות הליסינג של החברה.

אתמול, 15.9.25 השיקה החברה את פעילות הליסינג של הקבוצה תחת המיתוג 'כלמוביל ליסינג לעסקים'. במבנה הארגוני של חברת ענק כמו כלמוביל, פעילות הליסינג נמצאת תחת חברת 'כלמוביל מימון' (חברה בע"מ ) בניהולה של גב' דנה יגרמן, בכירה לשעבר בבנק הפועלים.

לניהול פעילות 'כלמוביל ליסינג לעסקים', גייסה החברה את גב' יעל מינץ ששמה אינו מוכר לציבור הרחב.  עם זאת, כל מי שעוסק בתחום הליסינג בחברות הגדולות בישראל מכיר את גב' מינץ היטב והיא נחשבת לאחד הטאלנטים הגדולים בתחום, עם נסיון עשיר בחברת דומיקאר (זכיינת מותג באדג'ט בישראל) ובחברת MAX EV זרוע עמדות הטעינה של קבוצת MAX שנמכרה לאחרונה לחברת וימור. בנוסף לידע המקצועי שהיא מביאה עימה לחברה, הגיוס של מינץ נועד לייצר לכלמוביל את הגישה הישירה למנהלי הרכש והתחבורה בכל החברות הגדולות בזכות ההיכרות העמוקה בענף.


ג'אקו 7 פלאג אין. הרכב הנמכר בישראל יקבל בוסט נוסף? צילום יואב פולס


פאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרןפאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרן

הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao

ל BYD יכולות טכנולוגיות מרשימות, פרימיום עם דנזה כבר יודעים לעשות, אז למה לא לקחת אותן עכשיו לשטח, ואם כבר אז למה לא להקים תת מותג מתמחה - וזהו בדיוק המהות של מותג פנג צ'אנג באו FangChengBao. 

אחרי מה ש BYD עשתה בשוק הקרוסאוברים, לא הייתי מקל ראש ביכולות שלהם לעשות אותו הדבר בעולמות השטח

יואב פולס |
נושאים בכתבה BYD FangChengBao

אנחנו עדיין בשנז'ן, במסלול הניסויים שהושכר עבור BYD להשקת הסיליון 5 פלאג אין הייבריד, ואנשי BYD העמידו לטובתנו את שלושת הקרוסאוברים של מותג 'פנג צ'אנג באו' ( FangChengBao).

'פנג צ'אנג באו' הוא מותג צעיר של BYD שהושק לראשונה בשנת 2023. בסינית המשמעות היא Formula Leopard ואין לי כוונה לנסות לתרגם את זה לעברית. תת המותג מיועד להיות מותג קרוסאוברים מוטי ביצועים ובעלי יכולות שטח.

לרשותנו עומדים שלושת הקרוסאוברים של 'פנג צ'אנג באו', ונתחיל מהראשון שבהם, הבאו 3 .

המימדים של ה 3 הם אורך כולל של 4.605 מטר, רוחב של 1.9 מטר, ובסיס גלגלים של 2.745 מטר. הגובה משתנה בין 1.72 מטר ל 1.93 מטר לגדם ה 4X4 עם מערכת הרחפנים של BYD. (גגון ממנו ממריא רחפן הנשלט מהרכב, ויודע לחזור חזרה למנחת הנייד שעל גג הבאו 3. ובנינו, מי לא חייב רחפן שיצא מהגג וידווח עוד כמה ק"מ עד לסיום הפקק).

פנג צ'אנג באו 3. צילום יצרן