עמית גל
צילום: מארק ניימן, לעמ

עמית גל בודק למה חברות הביטוח מרוויחות הרבה בביטוח רכב - האם הוא בדק לפני שנה למה הם הפסידו?

תחום ביטוח הרכב נהפך בשנים האחרונות להפסדי, אבל בתוך שנתיים מחירי הביטוח זינקו ב-40% והחברות מרוויחות; רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון מתערבת ודורשת לדעת איך הרווחים של החברות זינקו? היא עושה זאת רגע לפני ירידת מחירים
איציק יצחקי | (1)

בשנתיים האחרונות הרגשנו את זה היטב בכיס: ענף ביטוח הרכב בישראל חווה עליות מחירים ניכרות, בעיקר בשל היותו תחום הפסדי עבור חברות הביטוח.

למה מחירי הביטוח עלו?

במשך כמה שנים, חברות הביטוח להתמודד עם עלויות גבוהות, בעיקר כתוצאה מעלייה בתביעות ופיצויים - מה שגרם למחירי הביטוחים לנסוק. אנשים מצאו את עצמם משלמים בממוצע ב-40% יותר על ביטוח מקיף לרכב, אבל יש מקרים של גם פי שניים ויותר (בעיקר אם יש לכם כלי רכב פופולריים בקרב הגנבים כמו מאזדה 3, קיה פיקנטו וטויוטה קורולה).

הסיבה המרכזית לעליית המחירים היא תביעות הקשורות לגניבות רכב (מספרם זינק בפי שניים לעומת המצב לפני ארבע שנים), בעיקר על ידי פלסטינים, אבל גם למספר תאונות הדרכים ולעליית מחירי התיקונים והחלפים. העלייה במספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש הגדילה את הסיכון לתאונות, והחברות נאלצו לגלגל את ההפסדים אל הלקוחות. התחום הזה היה הפסדי מאוד בחברות הביטוח בשנים 2022-2023.

בשנה האחרונה: מהפך

החל מתחילת השנה, נרשם שינוי מגמה. התחום חזר לרווחיות - מה שאמור להוביל לתחרות גוברת ולהורדת מחירים לצרכנים.זה כבר קורה. עליות המחירים עצרו, וכבר ניתן לקבל הצעות מעט נמוכות מבעבר.  רווחי חמש חברות הביטוח הגדולות, הפניקס, מנורה, מגדל, הראל וכלל בתחום הגיעו ל-1.8 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2024. 

עמית גל (מארק ניימן, לעמ)

מה תוליד הבדיקה? עמית גל (מארק ניימן, לעמ)

ואולם בשוק הזה פועלים גם כוחות משמעותיים אחרים. במקביל לעלייה ברווחי חברות הביטוח, קיים גם לחץ מצד גופים חדשים שנכנסים לתחום. בשנה האחרונה הרשות לשוק ההון העניקה רשיונות לכמה שחקניות חדשות, כמו אנקור וסקיורטס. גופים אלה נכנסים במטרה להרחיב את התחרות בשוק - מה שעשוי להוביל בעתיד להורדת מחירים. עם זאת, התחרות הכי חזקה היא בין הגדולות בתחום. למרות ההפסדים של השנים הקודמות, הן לא יוכלו להחזיק את הרווחים גבוהים לאורך זמן. הרווחיות תישחק בגלל התחרות - ביטוח רכב הוא ביטוח שקל לעשות, קל להשוות בו מחירים ואי אפשר לגזור בו קופון שהוא מעבר לרווחיות סבירה. 

 

הממונה עושה שרירים

הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, עמית גל, דרש לקבל הסברים מהחברות על הרווחיות הגבוהה שלהן, וביקש מהן להגיש תוכניות מפורטות לבחינת התמחור בעתיד הקרוב. האם הממונה ביקש מהם מידע כשהם היו הפסדיים? זה מבורך להיות רגולטור שתומך בהעברת רווחים לציבור, אבל זה צריך להיות עם הגיון ובידיעה שיש רווחים עודפים או קרטל.

ביולי האחרון כתבנו כאן על כך שביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים, וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע ביותר מ-40%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום. הרווחים האלה נמשכו, אבל התחרות תוביל להפחתת תעריפים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.

הערכה: הרשות לא תתערב

בתקופה האחרונה נכנסו כאמור שחקניות חדשות לשוק: בחודש שעבר הרשות העניקה רשיונות חדשים לחברות אנקור שבשליטת אורי אומיד וסקיורטס בשליטת גבי שפירא, ונראה כי כניסה של חברות נוספות היא רק עניין של זמן. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א.י 25/09/2024 09:07
    הגב לתגובה זו
    נסו לבטח רכב היברידי, בן שנתיים או שלוש על הכביש ותגלו המחיר של פרמיית הביטוח עלה ב 100% מהשנה שעברה(!) למה? כי יש קרטל לכאורה של חברות הביטוח בתחום הרכב - 13 במספר, וכאשר אחת העלתה מחירים מייד האחרות התיישרו והעלו גם הן, ואז הן העלו עוד ועוד ועוד, וההציבור המשיך לשלם כי אין לו ברירה אחרת. טוב שהממונה התעורר, טוב שנערכת בדיקה הנוגעת לרווחיות העודפת. חבל שהכתב יצחקי, שוב בוחר להיות לצד חברות הביטוח, כמו שהוא בחר להיות לצד הקבלנים והיזמים... הרוח שבעבר פיעמה באתר בהיותו חופשי ובלתי תלוי, הייתה ואיננה עוד?!
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?