רכבים
צילום: Carles Rabada unsplash

החל מ-2023 תותקן במכוניות החדשות מערכת חכמה לבקרת מהירות

המערכת נועדה לוודא כי הנהגים שומרים על מהירות נסיעה חוקית; האם הממשלה החדשה תבלום את המהלך?
דור עצמון | (1)

משרד התחבורה החליט כי בכל המכוניות החדשות שתיובאנה לישראל החל מראשית שנת 2023 תותקן מערכת בקרת מהירות חכמה (ISA). בתחילה רצו במשרד התחבורה לחייב את התקנת המערכת במכוניות שכבר הגיעו לישראל אך הבינו כי מדובר במשימה מורכבת שיהיה קשה לבצע ולכן החליטו על ראשית השנה. המערכת לבקרת המהירות נועדה לוודא כי הנהגים שומרים על מהירות הנסיעה החוקית ודומה במובן מסוים למובילאיי שמצפצפת כאשר היא מזהה סטייה מהנתיב או התקרבות חרגיה לרכב שממול או להולך רגל. צריך לזכור כי בתחילת הנה הייתה צפויה להיכנס לתוקפה גם ההעלאה של המס על רכבים חשמליים מ-10% ל-20%. אלא שכעת נפל האסימון שזה אבסורד גדול לעודד רכבים ירוקים ומצד שני להעלות מסים. הממשלה תשאיר את מגבלת מס הרכישה לרכישת רכבים חשמליים על 10% עד לסוף שנת 2024, וכנראה לא תפעל על פי התכנון של העלאה המס ל-20% ב-2023 ו-35% כבר ב-2024. יהיה מעניין לראות האם הממשלה החדשה תפעל לביטול ההנחיה החדשה למערכת בקרת המהירות החכמה רק בגלל הרצון למחוק כל זכר שך שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי. דבר מעניין נוסף הוא האם השרה המסתמנת - מירי רגב - שגם הייתה בעבר, תפעל ממניעים אישיים כפי הממשלה היוצאת ביטלה את הנחייתה התקנת מערכות כנגד שכחת ילדים ברכב שהובילה ושלא יצאו לפועל.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל יום מחפשים איך לדפוק את האזרח שוב ושוב (ל"ת)
    רונן 30/11/2022 13:02
    הגב לתגובה זו
Lynk&Co 08 צילום יואב פולסLynk&Co 08 צילום יואב פולס

לינק & קו 08 - פלאג אין עם טווח חשמלי של 200 ק"מ

קבוצת 'מאיר' מתחילה בשיווק ה Lynk&Co08 פלאג אין הייבריד גדול במחיר של החל מ 230.0 אש"ח, ובמקביל חוזרת לשווק את ה Lynk&Co01 במחיר של החל מ - 180.0 אש"ח, ישר ללב התחרות על ליבו של הלקוח בסגמנט C-Suv

יואב פולס |
נושאים בכתבה Lynk&Co 01 Lynk&Co 08

קבוצת 'מאיר' יבואנית דגמי לינק & קו לישראל השיקה הבוקר את 08Lynk&Co  קרוסאובר גדול עם הנעת פלאג אין הייבריד, וכן את הגירסאות העדכניות של ה Lynk&Co01.

ה Lynk&Co08 הוא כאמור קרוסאובר גדול עם אורך כולל של 4.82 מטר, רוחב של 1.915 מטר וגובה של 1.685 מטר. בסיס הגלגלים של ה Lynk&Co 08 עומד על 2.848 מטר, דבר המעיד על תא נוסעים מרווח במיוחד.

ה Lynk&Co08 הוא כאמור בתצורת פלאג אין הייבריד, אבל עם סוללה גדולה במיוחד בקיבולת של 39.6Kwh המאפשרת טווח חשמלי מלא של כ – 200 ק"מ בתקן WLTP. סוללת ה Lynk&Co ניתנת לטעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw  וטעינה מהירה DC בהספק של עד 85Kw.


Lynk&Co08 צילום יואב פולס


ה 08Lynk&Co כרכב פלאג אין הייבריד, מצויידת הן במנוע בנזין והן במנוע חשמלי והספק משולב של 350 כ"ס ומומנט של 59.1 קג"מ. בהתאם, התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש מבוצעת ב 6.8 שניות.

איילון נתיב כביש תחבורה ציבורית
צילום: דוברות נתיבי איילון, עמוס לוזון-צלמים
יוקר המחייה

התחבורה הציבורית שוב מתייקרת - כמה תעלה לכם נסיעה?

בכמה תתייקר הנסיעה בתחב"צ ובכמה היא התייקרה בשנה וכמה חודשים? איך אפשר לקבל הטבות-הנחות בנסיעה בתחב"צ? - שאלות ותשובות

חיים בן הקון |
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

בחודש הבא צפויה התייקרות נוספת בתחבורה הציבורית - פעם שלישית תוך שנה וחצי. מחיר נסיעה עירונית צפוי לעלות מ־8 ל־9 שקלים. מדובר בזינוק מצטבר של 63% וזה כאשר הציבור לא באמת מקבל שיפור בשירות, בתדירות הקווים ובכלל. לכאורה זה כסף "קטן", התייקרות של שקלים בודדים, אבל, כשנוסעים הרבה ולשני כיוונים זה מגיע למאות שקלים בחודש ומדובר דווקא על אוכלוסיות בשכבות הביניים שמהווים את השימוש הגדול בתחבורה ציבורית (תחב"צ). 

ההתייקרות מתבצעת על בסיס מדד תשומות התחבורה, אך החוק קובע שכל שינוי – ולו הקל ביותר – יגרור עיגול מעלה למחיר הנסיעה הקרוב. כך גם עלייה זניחה במדד מתורגמת לתוספת של חצי שקל מכיסו של הנוסע.


שאלות ותשובות על התייקרות התחבורה הציבורית


האם מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות שוב?
כן. עלייה נוספת צפויה ב־1 ביולי 2025. שיעור ההתייקרות המדויק ייקבע לפי מדד תשומות התחבורה הציבורית שיפורסם בשבוע הבא. ההערכות הן שמחיר נסיעה עירונית יעלה מ־8 שקלים כיום ל־8.5 שקלים, ועשוי להגיע גם ל־9 שקלים במקרה של עיגול לפי החוק.

כמה עלו המחירים בשנה וחצי האחרונות?

בכ-63% תוך שנה ומספר חודשים

האם השירות בתחבורה הציבורית השתפר בהתאם לעלייה במחיר?

לא. 

מה קרה לתקציב שיפור התחבורה הציבורית?
חלק ניכר ממנו הוסט לטובת תוכנית ההנחות "צדק תחבורתי", על חשבון הוספת קווים ותגבור תדירויות. התקציב הנותר לשיפור השירות בשנת 2025 עומד על 250 מיליון ש"ח בלבד – והוא עדיין לא חולק או מומש בפועל.

האם יש תוכנית לשפר את השירות באוטובוסים?
במשרד התחבורה טוענים שכן, אך בפועל טרם הוגשה תוכנית חלוקת התקציב.