הנפקת התעשייה האווירית: המהלך שיכול לסגור את החורים בתקציב

כשהשווי שלה בשיא והאוצר מחפש בנרות פתרונות לגירעון, הגיע הזמן לשים סוף לסחיבת הרגליים ולקדם את הנפקת החברה הממשלתית; באיזה שווי היא תונפק, כמה כסף יוזרם לקופת המדינה ומי תוקע את המהלך?
איתן גרסטנפלד | (6)

"אנחנו עושים את כל ההכנות להנפקה, אנו חברה ממשלתית שמפוקחת על ידי שר הבטחון ורשות החברות הממשלתיות. מן הסתם הם עסוקים כעת בדברים אחרים, ואני מניח שכשתיגמר המלחמה נעשה את הנדרש להנפקה. החברה מוכנה וערוכה לזה", כך אמר לנו בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית בראיון שערכנו עימו בתחילת השנה.

מאז, זרמו לא מעט מים בירדן ובליטאני, כולל לחימה עצימה והפסקת אש בלבנון, והימשכות המלחמה בעזה. כעת, כשהמשא ומתן לעסקת חטופים מתקדם, הפסקת האש בצפון נשמרת והאוצר מתקשה למצוא פתרונות לחורים בתקציב, הגיע הזמן לקדם את ההנפקה של התעשייה האווירית. מדובר בשעת כושר, שספק אם תחזור על עצמה, ופספוס שלה עשוי להיות בכייה לדורות.

זה לא יהיה קל. יש לא מעט גופים חזקים שמתנגדים. אבל זה יכול לספק לכלכלה הישראלית קצת אוויר לנשימה בתקופה בה היא מתמודדת עם ההשלכות של מלחמה חסרת תקדים בהיקפה ובאורכה. מהלך כזה, אם יצא לפועל, עשוי להזרים לקופת המדינה סכום חסר תקדים, בתקופה בו היא זקוקה לכל תוספת של הכנסה.

מערכת ברק 8. קרדיט: התעשייה האווירית 

הפעילות בשיא

הנפקה של התעשייה האווירית אם וכאשר, תהיה אירוע גדול לחברה וגם לשוק ההון המקומי, הצמא לחברות טובות. בהערכה סבירה, שווי החברה בהנפקה עשוי לעמוד על 12-14 מיליארד דולר. התעשייה האווירית מגדילה רווחים והכנסות בתחום שרמת מכפילי הרווח בו הם סביב 15, כאשר חברות צומחות מקבלות פרמיה - אלביט מערכות נסחרת ברמת מכפילים של 29 על רווחי השנה הבאה בזכות צמיחתה.

מתחילת השנה רשמה התעשייה האווירית הכנסות שיא של 4.39 מיליארד שקל, לצד רווח של 410 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה נמצא גם הוא בשיא, ועמד בסוף הרבעון האחרון על כמעט 25 מיליארד דולר, כשכמעט חציו צפוי להתממש במהלך השנתיים הקרובות (2025/26). רק השבוע דיווחה החברה על עסקת ענק במסגרתה תמכור לסלובקיה את מערכת ההגנה האווירית ברק (BARAK MX) תמורת למעלה מ-2 מיליארד שקל (כ-560 מיליון אירו), במה שצפוי להיות עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר אי פעם בין שתי המדינות.

לצורך השוואה, אלביט, שנחשבת לחברה דומה מאד לתעשייה האווירית, רשמה מתחילת השנה הכנסות של 4.89 מיליארד דולר, לצד רווח נקי של כ-231 מיליון דולר (כמעט חצי מהנתון של התעשייה האווירית). על רקע הביצועים החזקים, מניית החברה נסחרת ברמות שיא המשקפים לה שווי שוק של 11.5 מיליארד דולר (מכפיל 43 על הרווח!). ניתן להעריך בזהירות שלנוכח התוצאות של התעשייה האווירית היא עשויה לקבל שווי דומה ואף יותר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בועז לוי, מנכ"ל התעשייה אווירית. קרדיט: החברה

מהלך כזה, יזרים לקופת המדינה מיליארדי שקלים בתקופה בה היא מתמודדת עם גירעון גדול והוצאות צומחות. במהלך חודש נובמבר עמד הגירעון הממשלתי על 150 מיליארד שקל, 7.7% מהתוצר. הגירעון הממשלתית הצפוי בתקציב הקרוב, שאושר השבוע בקריאה ראשונה בכנסת יסתכם בשיעור של 4.4% מהתוצר. זאת בין היתר בשל הגידול המשמעותי בהוצאות הביטחון שצפויות לעמוד בשנה הקרובה על 117 מיליארד שקל.

מאבק ארוך ומתמשך

התעשייה האווירית נמצאת בשנים האחרונות בתהליך ארוך ומתמשך לרישום מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב. בשנת 2020 וועדת השרים לענייני הפרטה הנחתה להנפיק 49% ממניות התעשייה האווירית לציבור. אז אגב, שוויה של החברה עמד על 12 מיליון שקל בלבד. אלא שביצוע של ההחלטה נדחה פעם אחר פעם בעקבות התנגדויות של גורמים שונים, כולל משרד הביטחון, שלא מעוניינים בחשיפה אליה נדרשת חברה ציבורית.

לפני מספר חודשים בחר ינקי קוינט, מי שהיה עד לאחרונה ממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות, להתניע מחדש את המהלך. במכתב ששלח לשר הביטחון יואב גלנט לפני כחודשיים ביקש קוינט למנות איש קשר מטעמו כדי שיקדם את המהלכים למימוש התוכנית. זאת מכיוון שתקציבי וצורכי הביטחון של ישראל צפויים לצמוח בשנים הקרובות, מה שדרש הזרמה של כסף נוסף לחברה ולקופת המדינה.

ניסה לקדם את המהלך אבל לא הצליח. יקי קוינט. קרדיט: שלומי יוסף.

המכתב שנשלח בחודש יוני, חשף את השווי אותו מעריכים במדניה לתעשייה האווירית ־ 28.5 מיליארד שקל. אלא שמאז, כאמור, פרסמה החברה שני דוחות חזקים, בהם הציגה צמיחה משמעותית בהכנסות ובצבר ההזמנות. שוויה של אלביט באותה תקופה היה דומה ועמד על כ-29.5 מיליארד שקל. מאז, האמיר שוויה בכ-42% והיא נסחרת כיום בשווי של כ-41.85 מיליארד שקל. כלומר, גם על פי ההערכה השמרנית של המדינה, שוויה הנוכחי של התעשייה האווירית נע בסביבות ה-11.5 מיליארד דולר ואולי אפילו טיפה יותר. 

מאז, עזב קוינט את המשרד ובמקומו מונה רועי כחלון, שעשוי להיות מי שיוביל את המהלך. אלא שהוא נאלץ להתמודד בחודש האחרון עם סאגה אחרת מכיוונה של התעשייה האווירית, הנוגעת לשאלת מינוי יושב ראש דירקטוריון. מי שהיה אמור להתמנות לתפקיד הוא שגריר ישראל באו"ם לשעבר גלעד ארדן, כבר החל חפיפה, מונה לדירקטור בחברה ומינויו ליו"ר אושר בוועדה למינוי בכירים בחברות הממשלתיות. אלא שאז נכנס לתפקיד שר הביטחון ישראל כ"ץ שהחליט יחד עם ראש הממשלה, להשהות את המינוי.

במכתב ששלח כחלון בחודש שעבר, הוא פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון ישראל כ"ץ ולשר לפיתוח אזורי דודי אמסלם בקריאה נואשת למנות מיד יו"ר לחברה. לדבריו, "תפקידו של יו"ר תע"א הוא תפקיד משמעותי ביותר, ומינוי מועמד איכותי הוא מהותי והכרחי להמשך פעילות תקינה של הדירקטוריון והחברה. הדירקטוריון מתכנס בתדירות גבוהה ועוסק בתוכניות אסטרטגיות, שיתופי פעולה ועסקאות בינלאומיות ועומדות לפתחו החלטות כבדות משקל. המשך פעילות הדירקטוריון ללא יו"ר קבוע יפגע באופן ישיר ומשמעותי בפעילות התקינה של החברה והדירקטוריון".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סמיון 26/12/2024 10:25
    הגב לתגובה זו
    יש לפרק את התעשייה האווירית
  • למה לכתוב שטויות שלא קשורות לעניין עצמו (ל"ת)
    קובי 05/01/2025 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 25/12/2024 21:15
    הגב לתגובה זו
    מה כבר יכול לצאת מחברה שהיו"ר שלה הוא גלעד ארדן/עמיר פרץ/אמסלם? אלה אנשים חסרי כל נסיון עסקי שלא הקימו מימיהם עסק קטן ולא פרנסו עובדים.
  • אבי 26/12/2024 21:59
    הגב לתגובה זו
    עדיף פוליטיקאים מקצינים בכירים בדימוס
  • ג'ובים (ל"ת)
    משה 26/12/2024 09:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר מחדליהו צריך להיות יו"ר התעשיה האווירית חחח (ל"ת)
    מועמד מצויין 25/12/2024 14:15
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?