איתן גרסטנפלד
צילום: משה בנימין

הנפקת התעשייה האווירית: המהלך שיכול לסגור את החורים בתקציב

כשהשווי שלה בשיא והאוצר מחפש בנרות פתרונות לגירעון, הגיע הזמן לשים סוף לסחיבת הרגליים ולקדם את הנפקת החברה הממשלתית; באיזה שווי היא תונפק, כמה כסף יוזרם לקופת המדינה ומי תוקע את המהלך?
איתן גרסטנפלד | (7)

"אנחנו עושים את כל ההכנות להנפקה, אנו חברה ממשלתית שמפוקחת על ידי שר הבטחון ורשות החברות הממשלתיות. מן הסתם הם עסוקים כעת בדברים אחרים, ואני מניח שכשתיגמר המלחמה נעשה את הנדרש להנפקה. החברה מוכנה וערוכה לזה", כך אמר לנו בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית בראיון שערכנו עימו בתחילת השנה.

מאז, זרמו לא מעט מים בירדן ובליטאני, כולל לחימה עצימה והפסקת אש בלבנון, והימשכות המלחמה בעזה. כעת, כשהמשא ומתן לעסקת חטופים מתקדם, הפסקת האש בצפון נשמרת והאוצר מתקשה למצוא פתרונות לחורים בתקציב, הגיע הזמן לקדם את ההנפקה של התעשייה האווירית. מדובר בשעת כושר, שספק אם תחזור על עצמה, ופספוס שלה עשוי להיות בכייה לדורות.

זה לא יהיה קל. יש לא מעט גופים חזקים שמתנגדים. אבל זה יכול לספק לכלכלה הישראלית קצת אוויר לנשימה בתקופה בה היא מתמודדת עם ההשלכות של מלחמה חסרת תקדים בהיקפה ובאורכה. מהלך כזה, אם יצא לפועל, עשוי להזרים לקופת המדינה סכום חסר תקדים, בתקופה בו היא זקוקה לכל תוספת של הכנסה.

מערכת ברק 8. קרדיט: התעשייה האווירית 

הפעילות בשיא

הנפקה של התעשייה האווירית אם וכאשר, תהיה אירוע גדול לחברה וגם לשוק ההון המקומי, הצמא לחברות טובות. בהערכה סבירה, שווי החברה בהנפקה עשוי לעמוד על 12-14 מיליארד דולר. התעשייה האווירית מגדילה רווחים והכנסות בתחום שרמת מכפילי הרווח בו הם סביב 15, כאשר חברות צומחות מקבלות פרמיה - אלביט מערכות נסחרת ברמת מכפילים של 29 על רווחי השנה הבאה בזכות צמיחתה.

מתחילת השנה רשמה התעשייה האווירית הכנסות שיא של 4.39 מיליארד שקל, לצד רווח של 410 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה נמצא גם הוא בשיא, ועמד בסוף הרבעון האחרון על כמעט 25 מיליארד דולר, כשכמעט חציו צפוי להתממש במהלך השנתיים הקרובות (2025/26). רק השבוע דיווחה החברה על עסקת ענק במסגרתה תמכור לסלובקיה את מערכת ההגנה האווירית ברק (BARAK MX) תמורת למעלה מ-2 מיליארד שקל (כ-560 מיליון אירו), במה שצפוי להיות עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר אי פעם בין שתי המדינות.

לצורך השוואה, אלביט, שנחשבת לחברה דומה מאד לתעשייה האווירית, רשמה מתחילת השנה הכנסות של 4.89 מיליארד דולר, לצד רווח נקי של כ-231 מיליון דולר (כמעט חצי מהנתון של התעשייה האווירית). על רקע הביצועים החזקים, מניית החברה נסחרת ברמות שיא המשקפים לה שווי שוק של 11.5 מיליארד דולר (מכפיל 43 על הרווח!). ניתן להעריך בזהירות שלנוכח התוצאות של התעשייה האווירית היא עשויה לקבל שווי דומה ואף יותר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בועז לוי, מנכ"ל התעשייה אווירית. קרדיט: החברה

מהלך כזה, יזרים לקופת המדינה מיליארדי שקלים בתקופה בה היא מתמודדת עם גירעון גדול והוצאות צומחות. במהלך חודש נובמבר עמד הגירעון הממשלתי על 150 מיליארד שקל, 7.7% מהתוצר. הגירעון הממשלתית הצפוי בתקציב הקרוב, שאושר השבוע בקריאה ראשונה בכנסת יסתכם בשיעור של 4.4% מהתוצר. זאת בין היתר בשל הגידול המשמעותי בהוצאות הביטחון שצפויות לעמוד בשנה הקרובה על 117 מיליארד שקל.

מאבק ארוך ומתמשך

התעשייה האווירית נמצאת בשנים האחרונות בתהליך ארוך ומתמשך לרישום מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב. בשנת 2020 וועדת השרים לענייני הפרטה הנחתה להנפיק 49% ממניות התעשייה האווירית לציבור. אז אגב, שוויה של החברה עמד על 12 מיליון שקל בלבד. אלא שביצוע של ההחלטה נדחה פעם אחר פעם בעקבות התנגדויות של גורמים שונים, כולל משרד הביטחון, שלא מעוניינים בחשיפה אליה נדרשת חברה ציבורית.

לפני מספר חודשים בחר ינקי קוינט, מי שהיה עד לאחרונה ממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות, להתניע מחדש את המהלך. במכתב ששלח לשר הביטחון יואב גלנט לפני כחודשיים ביקש קוינט למנות איש קשר מטעמו כדי שיקדם את המהלכים למימוש התוכנית. זאת מכיוון שתקציבי וצורכי הביטחון של ישראל צפויים לצמוח בשנים הקרובות, מה שדרש הזרמה של כסף נוסף לחברה ולקופת המדינה.

ניסה לקדם את המהלך אבל לא הצליח. יקי קוינט. קרדיט: שלומי יוסף.

המכתב שנשלח בחודש יוני, חשף את השווי אותו מעריכים במדניה לתעשייה האווירית ־ 28.5 מיליארד שקל. אלא שמאז, כאמור, פרסמה החברה שני דוחות חזקים, בהם הציגה צמיחה משמעותית בהכנסות ובצבר ההזמנות. שוויה של אלביט באותה תקופה היה דומה ועמד על כ-29.5 מיליארד שקל. מאז, האמיר שוויה בכ-42% והיא נסחרת כיום בשווי של כ-41.85 מיליארד שקל. כלומר, גם על פי ההערכה השמרנית של המדינה, שוויה הנוכחי של התעשייה האווירית נע בסביבות ה-11.5 מיליארד דולר ואולי אפילו טיפה יותר. 

מאז, עזב קוינט את המשרד ובמקומו מונה רועי כחלון, שעשוי להיות מי שיוביל את המהלך. אלא שהוא נאלץ להתמודד בחודש האחרון עם סאגה אחרת מכיוונה של התעשייה האווירית, הנוגעת לשאלת מינוי יושב ראש דירקטוריון. מי שהיה אמור להתמנות לתפקיד הוא שגריר ישראל באו"ם לשעבר גלעד ארדן, כבר החל חפיפה, מונה לדירקטור בחברה ומינויו ליו"ר אושר בוועדה למינוי בכירים בחברות הממשלתיות. אלא שאז נכנס לתפקיד שר הביטחון ישראל כ"ץ שהחליט יחד עם ראש הממשלה, להשהות את המינוי.

במכתב ששלח כחלון בחודש שעבר, הוא פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון ישראל כ"ץ ולשר לפיתוח אזורי דודי אמסלם בקריאה נואשת למנות מיד יו"ר לחברה. לדבריו, "תפקידו של יו"ר תע"א הוא תפקיד משמעותי ביותר, ומינוי מועמד איכותי הוא מהותי והכרחי להמשך פעילות תקינה של הדירקטוריון והחברה. הדירקטוריון מתכנס בתדירות גבוהה ועוסק בתוכניות אסטרטגיות, שיתופי פעולה ועסקאות בינלאומיות ועומדות לפתחו החלטות כבדות משקל. המשך פעילות הדירקטוריון ללא יו"ר קבוע יפגע באופן ישיר ומשמעותי בפעילות התקינה של החברה והדירקטוריון".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אורי 05/11/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
    הכל שם מושחת ההנהלה והוועד מרוויחים על חשבון העובדים שמקבלים שכר ברצפה. ואת כל הטעויות ההנהלה מפילה על העובדים.מבחוץ הכל נראה יפה עד שנכנסתי לשם יש סיבה שהרבה מהנדסים יוצאים משם ומוותרים על בטחון תעסוקתי.חבל מקום עם פוטנציאל אדיר אבל ניהול גרוע.לצאת משם זאת ההחלטה הכי טובה שעשיתי!
  • 3.
    סמיון 26/12/2024 10:25
    הגב לתגובה זו
    יש לפרק את התעשייה האווירית
  • למה לכתוב שטויות שלא קשורות לעניין עצמו (ל"ת)
    קובי 05/01/2025 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 25/12/2024 21:15
    הגב לתגובה זו
    מה כבר יכול לצאת מחברה שהיו"ר שלה הוא גלעד ארדן/עמיר פרץ/אמסלם? אלה אנשים חסרי כל נסיון עסקי שלא הקימו מימיהם עסק קטן ולא פרנסו עובדים.
  • אבי 26/12/2024 21:59
    הגב לתגובה זו
    עדיף פוליטיקאים מקצינים בכירים בדימוס
  • ג'ובים (ל"ת)
    משה 26/12/2024 09:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר מחדליהו צריך להיות יו"ר התעשיה האווירית חחח (ל"ת)
    מועמד מצויין 25/12/2024 14:15
    הגב לתגובה זו
גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר

התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נאוויטס

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 0.92%   מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.

היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.

החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.

יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: טבע תכבוש את המקום הראשון ואקסל שוב רוכשת

ת"א 35 חגג אתמול שיא חדש של 3,600 נק' וגם שיא בתשואה - מדד הדגל קפץ ביותר מ-50% מתחילת השנה; טבע צפויה לעקוף את בנק לאומי כחברה הגדולה ביותר בבורסה; אקסל זינקה אתמול - האם הידיעה על הרכישות דלפה לפני שהמשקיעים ידעו?  

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עלו אמש בוול סטריט והן חוזרות עם פער חיובי מצרפי של 0.4%. טבע מעל כולן. מניית טבע 0%  צפויה להוסיף 2.6% ולעקוף את בנק לאומי בטבלת החברות הגדולות ביותר בבורסה בת"א. כן, טבע חוזרת אחרי שנים שלא היתה במקום הראשון. החזרה שלה השנה מרשימה כי היו בדרך טלטלות. אלי כליף, סמנכ"ל הכספים של טבע אמר בוועידת ההשקעות של ביזפורטל  בפברואר השנה שהמניה היתה סביב 21 דולר שהעסקים טובים והוא מצפה להמשך מומנטום חיובי שישפיע גם על המניה. הוא אמר זאת אחרי ריצה של קרוב ל-100% בשנה .אבל לשוק היתה הערכה אחרת - טבע דווקא נפלה  לאזור ה-13 דולר. מה שמלמד שאם אתם מאמינים בעסק, בהנהלה, בתחום, דווקא ירידות מהסוג הזה יכולות להיות הזדמנות (קרה גם באלביט שנפלה ל-140 דולר בתחילת 2024 מחשש שהמלחמה תגרום שמדינות זרות מסוימות לא יקנו ממנה מערכות), היום היא ב-500 דולר בערך.

הנפילה בטבע היתה הזדמנות - המניה נושקת ל-30 דולר. המניה עלתה פי 3.2 בשנתיים! השווי של טבע צפוי לעלות היום מעל שווי של  בנק לאומי והיא תחזור להוביל את הבורסה עם שווי של כ-110 מיליארד שקל.

אתמול בוול סטריט היתה מגמה חיובית - וול-סטריט ננעלה בירוק; טבע קפצה ב-4%, אובר נפלה ב-6%, אבל אחרי המסחר פרסמה אורקל דוחות עם הכנסות מאכזבות והמניה נפלה ב-12%. יש לזה השלכות גם על אסיה האדומה והכי חשוב - על החוזים על המדדים בוול סטריט שצפויים לרדת עד 1.2%. הדואליות חוזרות עם פער חיובי של כ-0.4% ולכאורה ימשיכו את המומנטום החיובי של הבורסה. אתמול נשבר שיא - ייתכן מאוד שגם היום השיא יישבר, אבל החוזים על וול סטריט יכבידו על האווירה.  



שיא רודף שיא בבורסה המקומית, כבר למעלה מ-47 פעמים שהמדד השנה פורץ את הרמות ההיסטוריות שלו, אבל אתמול זה ריגש כפליים. מדד הדגל גם עקף את הרמה "הפסיכולוגית" 3,600 נקודות וגם רשם ציון דרך עבור המשקיעים כשהוא השיג עבור המשקיעים, ולמעשה כמעט לכל אזרחי המדינה שחשופים בצורה כזאת או אחרת לביצועי הבורסה, למעלה מ-50%. זו תשואה היסטורית. זה משהו לא רגיל, הבנצ'מרק האמריקאי עשה 17% והנאסד"ק רשם 22% השנה וגם זה פנומנלי אז מה נאמר על 50%? אבל צריכים לעכל את זה שהתשואות שאתם רואים השנה הן תשואות של עשורים, אם אומרים ששוק המניות עושה בממוצע כ-8% בשנה אז מתכוונים שהשנים הטובות "מחפות" על השנים הגרועות, והמשמעות של זה היא שמי שהמתין בחוץ ב-2025 כנראה פגע אנושות בתשואות של התיק שלו בטווח הארוך.