איתי בן זאב בורסה
צילום: קובי קנטור
משבר הקורונה

הפתרון של הבורסה להצלת העסקים הקטנים והבינוניים - הנפקת אג"ח

בבורסה לניירות ערך מצאו פתרון פשוט יחסית למימון הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים, הנפקת אג"ח המיועדות ספציפית למטרה זו - קוראים לממשלה ישראל לצאת מיידית לגיוס 22 מיליארד שקל מהציבור
ערן סוקול | (12)

בבורסה לניירות ערך מצאו פתרון פשוט יחסית למימון הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים, הנפקת אג"ח המיועדות ספציפית למטרה זו - קוראים לממשלה ישראל לצאת מיידית לגיוס אג"ח לטובת קרן חירום לאומית שמטרתה הצלת העסקים הקטנים והבינוניים בישראל.

בבורסה מציינים כי משבר הקורונה יצר מצב חסר תקדים בתולדות המשק, עם למעלה ממיליון מובטלים, ורבבות עסקים, רבים מהם עדיין סגורים, שנמצאים על סף קריסה. בהנהלת הבורסה החליטו לעלות מחר, ערב יום העצמאות, בקמפיין ייעודי  "זה העסק שלנו!" שקורא לממשלה לאמץ את תכנית החירום של הבורסה לניירות ערך להצלת עסקים קטנים ובינוניים.

 

בבורסה רוצים לרתום את אפשרות גיוס האג"ח, המשמשת באופן קבוע את הממשלה והחברות לגיוס כספים בימי השגרה, באופן ייעודי לטובת העסקים הקטנים והבינוניים. על פי הערכות והיקפי הבקשות שהגישו בעלי העסקים, היקף הסיוע הנדרש להצלתם עומד על כ-30 מיליארד שקל, אך עד כה המדינה הקצתה סכום של כ-8 מיליארד שקל בלבד עבור מטרה זו. מעבר לכך, בירוקרטיה וחוסר יעילות גרמו לכך שמרבית העסקים עדיין לא קיבלו סיוע, לא בדרך של מענק ולא בדרך של הלוואה.

בעזרת הנפקת אג"ח בהיקף של כ-22 מיליארד שקל כך מאמינים בבורסה, ניתן יהיה להבטיח שהסכום החסר הדרוש יועבר בבלעדיות וביעילות לעסקים הקטנים והבינוניים ויתרום להשבת האמון של אותם עסקים בעשייה של הממשלה, שני מרכיבים הכרחיים ביכולת המשק הישראלי כולו לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק בו הוא נמצא.

מה הבעצם רעיון?

גיוס הכספים עבור הקרן הייעודית ייעשה בהשתתפות הציבור הרחב והמשקיעים המוסדיים. הציבור יוכל להיות שותף בהצלת העסקים וגם ייהנה מהריבית בגין מתן הלוואה למדינת ישראל בתנאים משתלמים.

שוק איגרות החוב הממשלתי בבורסה הוא אחד הפעילים בעולם ומהווה את אחת החוזקות של מדינת ישראל. הנפקת איגרות חוב, מאפשרת לחברות ולממשלות לגייס כסף מהציבור, בתהליך דומה לזה שבו אנו נוטלים הלוואה מהבנק (רק בריבית נמוכה יותר). החברה או המדינה שמנפיקה את איגרות החוב מתחייבת להחזיר אותו במועד ובתנאים שנקבעו מראש. במילים אחרות, הציבור נותן הלוואה למדינה, שמתחייבת להחזיר למשקיעים את הכסף במועד מאוחר יותר, עם ריבית קבועה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    ריבית משתלמת זה 0.01? (ל"ת)
    אני 13/05/2020 23:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אחד ששמע 30/04/2020 05:36
    הגב לתגובה זו
    תחזיר את הבונוס של חצי מליון שקל לדועני הפלאפל באיזור קודם. אח"כ תדבר על אלטרואיזים. אתה הכל חוץ מאלטרואיסט
  • 10.
    אלוף מנכ״ל הבורסה לזיז ממנו את הצרות, כולם כולל כו 29/04/2020 18:44
    הגב לתגובה זו
    אלוף מנכ״ל הבורסה לזיז ממנו את הצרות, כולם כולל כולם אצלו עבדו רבע קלאץ וקיבלו כולל המנכ״ל משכורת רגילה והמנכ״ל בסוף לוקח בונוס כמו מטומטמים אנחנו הציבור, עד מתי חברים, ויזל מפוקס המתפרות בסין הקניונים מוותרים על תשלום מרץ אפריל מאי, אין ארנונה אין חשמל אין מים אין תשלום ביטוח לאומי אין מס בריאות אין קרן פנסיה לעובדים בקיצור 0 הוצאות ורוצה פיצוי חחחחח הבן אדם מרויח יותר בתקופת הקורונה
  • 9.
    אני 29/04/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
    המשבר פגע בחברות שיעזור להן
  • 8.
    מביך (ל"ת)
    אחד שיודע 28/04/2020 23:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גדי 28/04/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    בדיחה של קמפיין ...עוד כסף מבוזבז .
  • 6.
    יגמר כמו הזאב מוולסטריט בדיוק אותו דבר (ל"ת)
    פנחס 28/04/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מוישהלה 28/04/2020 07:35
    הגב לתגובה זו
    כמה יקבלו ובמיוחד כמה העסקים ישלמו??
  • 4.
    אנונימי 28/04/2020 07:23
    הגב לתגובה זו
    בטוח שיעלה. ע"פ טראמפ.
  • 3.
    בני 1 28/04/2020 06:48
    הגב לתגובה זו
    אחרי מלחמת לבנון הראשונה כולנו בעלי עסקים קטנים הוצאנו את הכסף השחור שהרווחנו שנים והשתמשנו בהם.לא לחלק כסף!!!!!
  • 2.
    רעיון מעולה לגיוס הון בסביבת ריבית אפסית (ל"ת)
    בני י 28/04/2020 00:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כזה מטומטם (ל"ת)
    אנונימי 27/04/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.