רגע לפני שמתחילה 2012 - זהירות מביצוע מהלך הרסני לתשואה

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתאר את דרכי החיפוש אחר קוסמים בשוק ההון, ומציג מהי הדרך הנכונה בהתאמת ההשקעה למשקיע
יניב פגוט | (9)

חדשות לבקרים שואלים אותנו משקיעים מן המניין, יועצי השקעות, קולגות וסתם חברים המחשיבים את דעתנו, מהי עמדתנו באשר לנקודת הכניסה ו/או נקודת היציאה הנוכחית משוק המניות? האם זהו זמן מובהק להגדיל את הרכיב המנייתי? או שמא זהו בדיוק העת להקטינו? כתשובה אנו מצטטים כמו "תקליט מקולקל" את אמרתו של וורן באפט כי הוא "אינו מכיר מישהו, שמכיר מישהו, שמכיר מישהו שמסוגל לתזמן שווקים".

גורו ההשקעות העולמי, וורן באפט, כבר ממש לא ילד. ואם הוא לא פגש מעודו בסחורה המבוקשת, אנחנו לא מתאמצים לחפש. אנו גורסים כי ראוי להגדיר את רמת הסיכון הרצויה בתיק ההשקעות על בסיס מאפייני הלקוח הספציפי, צרכי הנזילות של הלקוח, "כושר הספיגה", אורך הנשימה של הלקוח, ייעוד הכסף וכו', ולהחזיק רכיב מנייתי התומך ברמת הסיכון הנגזרת מאפיון צרכי לקוח לאורך זמן, תוך ביצוע התאמות רק במצבי עולם של שינוי מהותי במאפייני לקוח.

השואלים אותנו לעמדתנו בנושא תזמון שוק המניות, רואים בתשובה זו התחמקות קלאסית, חושבים בליבם "אז מה צריך אותך?" ומחפשים תשובה ממוקדת "מקוסם תורן" אחר אשר מחזיק במגבעתו כדור הבדולח המאפשר תזמון שווקים.

משקיע אשר נותר מחזיק בפוזיציה מלאה במדד ה-S&P500 במהלך 22 שנה (ינואר 89' - מאי 11') השכיל להשיא תשואה שנתית של 7.2%. לעומתו, משקיע "שליים מזל" שהחמיץ בעקבות ניסיונות תזמון שוק כושלים את 50 הימים הטובים בשוק במהלך 22 שנה, השיא תשואה שלילית שנתית ממוצעת של 3.3%.

כלומר, גם החמצה של 10 ימי מסחר טובים הפילה את התשואה הרב שנתית מרמה של 7.2% לרמה של 4% בלבד. כל מי אשר עוסק תקופה מספיק ארוכה בניהול השקעות וניחן בפרספקטיבה היסטורית, יודע מניסיונו כי ברוב המקרים ככל שמתקרבים לשיא תקופת השפל בשווקים חלק לא מבוטל מן המשקיעים "נשברים" ולא נהנים מן התיקון כלפי מעלה עם סיום תקופת השפל כאשר זו מתרחשת.

די להיזכר בסיומו של משבר 2008 בתום הרבעון הראשון של 2009 על מנת להיזכר כיצד הדפרסיה הפכה למאניה ומהו המחיר אשר שילמו "המתזמנים". מנגד, משקיעים רבים קופצים על "עגלת השווקים" בתקופות של גאות ומשלמים את המחיר כאשר תקופות אלו מסתיימות. את זה ראינו היטב בשלהי שנת 2007 עת האוויר החל לצאת מבועת הסאב - פריים והנהירה לשווקים הייתה בעיצומה.

שווקים, בדומה לכלכלות, מתאפיינים במחזורי גאות ושפל. הדרך היחידה והמוכחת שאנו מכירים על מנת ליהנות מהפוטנציאל הרב שנתי הגלום בשוק המניות ביחס לאפיקים חסרי הסיכון, הינו החזקת חשיפה מנייתית כחלק מובנה מתמהיל הסיכון המוגדר בתיק ההשקעות.

אנו סבורים כי אסטרטגיית השקעות מבוססת תזמון שווקים עלולה להיות הרסנית לביצועי תיק ההשקעות לאורך זמן. בפעם הבאה כאשר יפנה אליכם לקוח וישאל אתכם "מדוע לא ברחתם מהשוק במהלך ירידות השערים??", תאמרו לו שתזמון השווקים מיועד אולי רק לקוסמים. אנחנו יודעים שזה לא יעזור, אבל לא מזיק לנסות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חזי 23/12/2011 02:09
    הגב לתגובה זו
    באינדקסים
  • 3.
    לא צריך לתזמן 23/12/2011 00:48
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לתזמן את השוק בצורה מושלמת, אבל מי שבנה בתחילת השנה תיק מניות (בהמלצה חמה של 99 אחוז מהאנליסטים) אולי יחכה עוד שנים רבות עד שיחזור לקרן. כשהשוק ברמות שיא אני לא נכנס למניות, אין לי בעיה לפספס גל עליות ל2000 במעוף ובינתיים לשבת על אג" ח ממשלתי מאשר לקחת את הסיכון של להפסיד 30 אחוז במניות כמו שקרה השנה. ברמות הנוכחיות אני לא אומר שזו התחתית אבל זו רמה להתחיל לאסוף מניות בחלק מהתיק ולהשאיר מקום לחיזוקים כל עשר אחוז ירידה (או אסטרטגיה דומה), ככה נקבל מיצוע סביר ואם העולם לא יקרוס נוכל להנות מהפרות בשנים הגאות שיבואו.
  • 2.
    הדס 22/12/2011 19:56
    הגב לתגובה זו
    גם אם עדיין לא הגיעו העליות שציפינו להם מחכה לנו שבוע מבטיח כנראה גם שורט סקוויז על תשכחו את אפקט ינואר שמתחיל כבר ביום הראשון תזכרו ואל תפחדו
  • חזי 23/12/2011 02:13
    הגב לתגובה זו
    הירידות כבר כאן והן יהיו חזקות וימשכו שנים רבות. זה מה שיקרה עד 2020 כשחובות הענק שלוקחים הבנקים המרכזיים ישולמו וימחקו (אולי בעלי החוב ימותו...) תתחיל צמיחה ועליות כמו אחרי מלחמת העולם 2. ככה זה היה וככה זה יהיה. רק נקווה שהפעם לא תהיה מלחמה
  • הגזמת עד 2012 (ל"ת)
    יובי 23/12/2011 16:11
  • 1.
    דני 22/12/2011 09:58
    הגב לתגובה זו
    צריך יועץ מקצועי שימליץ על אלוקציית נכסים שמתאימה למשקיע ואת ההשקעה בפועל לעשות במוצרי מדדים.
  • ניר 22/12/2011 11:22
    הגב לתגובה זו
    משקיע שיוצא ונכנס לשוק לא רק מחמיץ את ימי המסחר הטובים ביותר. הוא גם יכול " להחמיץ" את ימי המסחר הרעים ביותר. ניתן לראות כי להחמצה של ימי המסחר הרעים יש אפקט גדול יותר מהחמצה של ימי המסחר הטובים.
  • מישהו 22/12/2011 18:52
    זה נכון מה שתה כותב אבל איך תדע שאתה עומד לפני ימי מסחר גרוע
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.