חברת חשמל
צילום: צילום מסך
פרסום ראשון

עקב הביקורת: חברת חשמל מסירה את "דקה לשמונה" מהמכרז

מתוך הסעיפים שהוגדרו בעייתיים, חח"י ביטלה את הצעת המחיר ל"דקה לשמונה" שמוחזקת על ידי גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי. בחברה טוענים כי מספר לא מבוטל של משרדים עומדים בתנאי הסף ויכולים להתמודד בו
משה בנימין | (1)

הטענות כלפי מכרז הפרסום של חברת החשמל מצד משרדי הפרסום, כפי שהוצגו על ידי אייס ביום חמישי, נפלו על אוזן קשבת, לפחות חלקן. מתוך 3 הסעיפים שעליהם הצביעו משרדי הפרסום כבעייתיים, חברת החשמל החליטה להגמיש את דרישותיה ולבטל את סעיף "דקה לשמונה".

מחברת החשמל נמסר היום (ראשון) לאייס, כי "לאחר פניות שהגיעו לחברה, נערכה בדיקה משפטית אשר במסגרתה התברר שאין שום מניעה משפטית בדרישה. אולם, לשם מראית עין ובכדי לעודד משרדי פרסום נוספים להתמודד במכרז, הוחלט להסיר את הדרישה לעניין דקה לשמונה מהמכרז".

כזכור, כפי שפורסם לראשונה על ידי אייס, חברת החשמל דרשה מהמתמודדים במכרז הצעת מחיר לרצועת המדיה "דקה לשמונה" שממוקמת לפני החדשות מדי יום, ובה מפרסים חברות ממשלתיות ותאגידים. רצועה זו מוחזקת בזיכיון בלעדי (לשנים רבות קדימה) על ידי גריי קונטנט, משרד התוכן בניהולו ובעלותו של רמי רושקביץ' מקבוצת אדלר חומסקי.

משרד הפרסום אדלר חומסקי מחזיק בתקציב הפרסום של חברת החשמל מאז זכה בו לפני 5 שנים כשהתמודד לבד במכרז, ובענף הפרסום טוענים כי בקשה להצעת מחיר ממשרד שנמנה על קבוצת הפרסום מהווה לכאורה יתרון מובנה ולא הוגן לטובת אדלר. 

עם זאת, בענף הפרסום טענו בשיחות עם אייס, כי הסעיפים הנוספים הם אלו שמהווים את מוקד הבעיה. הראשון הוא זה שדורש מחלקה מגזרית או התקשרות בתוקף עם תאגיד שיש לו מחלקה מגזרית, מאז 2017. הסעיף השני הוא דרישה לפרזנטציה שבה 3 קמפיינים עבור 3 לקוחות שונים כאשר התקציב השנתי של כל לקוח עומד על 20 מיליון שקלים בשנה לפחות. לא זאת בלבד, אלא שבסעיף זה מתקיימים גם תנאים נוספים שדורשים 2 קמפיינים לפחות מתחום התשתית או השירות, שבוצעו במהלך 3 השנים האחרונות.

בתוך סעיף זה, סיבה נוספת שמעוררת את הביקורת של משרדי הפרסום (וקשורה בסעיף נוסף) דורשת שכל קמפיין יכלול התייחסות למגזר כללי ולשני מגזרים נוספים, לפחות, חרדי, ערבי  או רוסי שבכל אחד מהם, לפחות 2 ערוצים של טלוויזיה, דיגיטל, רדיו ועיתונות. 

 

במצב העניינים כעת, נראה שההתרשמות של משרדי הפרסום היא שאדלר חומסקי הוא בעל הסיכוי הגבוה ביותר לזכות במכרז. גם אם מדובר באינסטינקט פנימי של אלו, שאינו מבוסס ואפילו מנוגד לסעיפי המכרז, תמונת המצב הנוכחית היא שהמשרדים לא ששים לקפוץ פנימה. גורם בכיר בענף אמר לאייס היום, שלא לייחוס, כי "עצם זה שחברת החשמל חזרה בה מסעיף דקה לשמונה רק מראה שגם הם יודעים שמראש המכרז לא נכתב באופן הוגן". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מנגד, בחברת החשמל מגיבים לטענות על תנאי הסף הנוקשים ואומרים לאייס, כי "לאחר בדיקה שנעשתה מתברר כי מספר לא מבוטל של משרדי פרסום עומד בתאי הסף של המכרז". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שון גיטלמן 06/10/2019 14:26
    הגב לתגובה זו
    בשלוש שנים האחרונות חברת חשמל ביקשה פטור ממכרז עבור "דקה לשמונה" בטענה שלגריי יש בלעדיות על המוצר. כלומר היא יודעת שיש זכיין יחיד למוצר. אז משפטית ברור שחברת חשמל לא יכולה פתאום לכלול את דקה לשמונה כחלק מהמכרז, הרי זה למעשה תנאי מגביל בידיעתה שרק משתתף אחד יכול לקחת חלק במכרז (אדלר). כנראה המשפטית עלו שם על הטעות , כלומר לא למראית עין ולא נעליים. פשוט תיקון טעות
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.