דוקו, ריאליטי, דוקו-ריאליטי

כתיבת המומחים |

חובבי הסרטים, תכניות וסדרות הטלוויזיה השונות מכירים את מגוון הז'אנרים הרחב הקיים כיום. כל ז'אנר מביא עמו נקודת מבט הייחודית אך ורק לו, וסגנון מסוים המציג את החברה, את האירועים ואת העלילה עליה הוא מתבסס, באופן קצת שונה.

הדוקו

ז'אנר ה - "דוקו" (התיעודי) נוצר לראשונה עוד בשנת 1877, אף לפני שהומצא הקולנוע. עם השנים הפך הז'אנר לבולט ומסקרן מאוד, ומשך אליו המונים. את סרטי הדוקו ניתן לצלם בשתי דרכים: בזמן אמת - אז מתעדים אירועים מסוימים או את חייו של אדם מסוים בסביבה כלשהו, או באופן אחר - כשחזור. באופן הזה מדובר בצילום שהוא יזום, כמעין משחק, בו האובייקט שסביבו נסוב הסרט מגלם את עצמו. גם סרטי הדוקו עצמם מתפלגים לשלושה סוגים: הסוג הראשון מתעד את המציאות, ובמקביל גם מנסה לשנות אותה. כלומר, מדובר בסרט אקטיביסטי, אשר נועד להביא לשינוי משמעותי. הסוג השני הוא ה - "מונדו". סוג זה של דוקו מתייחס לנושאים שהם בגדר טאבו לרוב, כמו מין או מוות, ועושה זאת במסווה של תיעוד מנהגים מיוחדים במקומות נידחים, או אירועים שונים הרלוונטיים לתחום. הסוג השלישי הוא "רוקומנטרי" – תיעוד של הופעות להקות רוק ברחבי העולם.

הריאליטי

ז'אנר הריאליטי הוא ז'אנר חדש יחסית (בהשוואה לדוקו למשל), ההולך ותופס תאוצה רבה מאד בשנים האחרונות. ז'אנר זה מציג את המציאות כפי שהיא, ומתעד את האירועים בזמן אמת. הוא אינו מבוים או מתבסס על תסריט כלשהו, ומשתתפים בו אנשים שאינם שחקנים. הם מציגים את עצמם כפי שהם, במקום לגלם דמות בדויה. ישנם מספר סוגים של תכניות ריאליטי: תכניות "מצלמה נסתרת" ומתיחות, תכניות המתבססות על אדרנלין ועל מרוצים ואתגרים שונים (כמו, למשל, "המרוץ למיליון"), תכניות אשר מתעדות ידוענים (מי לא מכיר את "משפחת קרדשיאן"?), תכניות היכרות ("הרווק") וכן סדרות תיעודיות, שהן בין המרתקות ביותר.

אל הסדרות התיעודיות נחשפנו לראשונה עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת. בשנת 1973 שודרה בארה"ב, עד לשנת 1974, סדרת המציאות "משפחה אמריקאית" אשר שינתה למעשה את תפיסתם של רבים אודות מהי טלוויזיה, וכן מהי חשיפה טלוויזיונית. בסדרה לוותה משפחה גרעינית של זוג וכמה ילדים, אשר התמודדה עם אתגרים שונים מול המצלמה. התכנית זכתה לצפיית שיא של עשרה מיליון צופים, מה שנחשב באותן שנים להישג בלתי רגיל. הסדרה הציגה גם את הקשיים וגם רגעים אינטימיים מאד, מה שהוביל לביקורת רבה. יחד עם זאת, דווקא אותה אמת, אותה אינטימיות היא זו שהפכה אותה למצליחה כל כך וגם את הז'אנר עצמו – ז'אנר של סרטי תעודה.

דוקו-ריאליטי

ז'אנר שלישי נוסף של סדרות וגם סרטים הוא ז'אנר המשלב בין הדוקו לריאליטי - ז'אנר ה - "דוקו-ריאליטי". גם כאן מדובר בז'אנר מרתק במיוחד, אשר הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, ומציע לא מעט סדרות לצפייה ישירה ותוכניות יוצאות דופן. ז'אנר זה מציג מציאות מסוימת כפי שהיא, ומתעד אותה לאורך זמן. לרוב, מדובר בסיטואציה אנושית ייחודית המרתקת צופים רבים אל המסך. לדוגמה - כזו היא בדיוק הסדרה החדשה "יחידה מעורבת".

סדרה זו, שעלתה ממש לאחרונה, מספקת הצצה לעולמם של חיילים וחיילות המשרתים יחדיו ב - "אריות הירדן" - גדוד קרבי מעורב (בנים ובנות יחד). החיילים מתמודדים, מרגע הצטרפותם ליחידה, עם לא מעט אתגרים: הן כאלו האופייניים לצעירים בני גילם, והן כאלו האופייניים באופן ייחודי לחיילים ולחיילות ובעיקר ליחידה מעורבת.

הסדרה עוקבת אחר עשרה חיילים וחיילות, המגיעים משכבות אוכלוסייה שונות. חלקם חילוניים, חלקם דתיים, חלקם שמאלנים, חלקם ימניים, חלקם סטרייטים וחלקם גייז. זוהי הפעם הראשונה אשר נחשפים על מסך הטלוויזיה הקשיים והלבטים של החיילים, לרבות ההסתגלות לריחוק מהבית ומהסביבה הקרובה והמוכרת והמפגש עם אנשים חדשים ומסגרת לא ידועה. היופי ב – "יחידה מעורבת" הוא העובדה כי נוכחות המצלמה כמעט כלל איננה מורגשת, הסצנות אינן מבוימות, ופעמים רבות הן מעוררות מגוון רחב של שאלות. הקונפליקטים אשר נתפסים בעדשת המצלמה, האינטימיות בין הדמויות המופיעות בה וכלל התהליכים הרגשיים אשר עוברים המשתתפים בה לאורך כל הדרך עד להפיכתם לחיילים קרביים, הם אלו שמוסיפים לה את ה - "טאץ'" הייחודי האופייני לסדרות דוקו-ריאליטי אחרות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.