דוקו, ריאליטי, דוקו-ריאליטי

כתיבת המומחים |

חובבי הסרטים, תכניות וסדרות הטלוויזיה השונות מכירים את מגוון הז'אנרים הרחב הקיים כיום. כל ז'אנר מביא עמו נקודת מבט הייחודית אך ורק לו, וסגנון מסוים המציג את החברה, את האירועים ואת העלילה עליה הוא מתבסס, באופן קצת שונה.

הדוקו

ז'אנר ה - "דוקו" (התיעודי) נוצר לראשונה עוד בשנת 1877, אף לפני שהומצא הקולנוע. עם השנים הפך הז'אנר לבולט ומסקרן מאוד, ומשך אליו המונים. את סרטי הדוקו ניתן לצלם בשתי דרכים: בזמן אמת - אז מתעדים אירועים מסוימים או את חייו של אדם מסוים בסביבה כלשהו, או באופן אחר - כשחזור. באופן הזה מדובר בצילום שהוא יזום, כמעין משחק, בו האובייקט שסביבו נסוב הסרט מגלם את עצמו. גם סרטי הדוקו עצמם מתפלגים לשלושה סוגים: הסוג הראשון מתעד את המציאות, ובמקביל גם מנסה לשנות אותה. כלומר, מדובר בסרט אקטיביסטי, אשר נועד להביא לשינוי משמעותי. הסוג השני הוא ה - "מונדו". סוג זה של דוקו מתייחס לנושאים שהם בגדר טאבו לרוב, כמו מין או מוות, ועושה זאת במסווה של תיעוד מנהגים מיוחדים במקומות נידחים, או אירועים שונים הרלוונטיים לתחום. הסוג השלישי הוא "רוקומנטרי" – תיעוד של הופעות להקות רוק ברחבי העולם.

הריאליטי

ז'אנר הריאליטי הוא ז'אנר חדש יחסית (בהשוואה לדוקו למשל), ההולך ותופס תאוצה רבה מאד בשנים האחרונות. ז'אנר זה מציג את המציאות כפי שהיא, ומתעד את האירועים בזמן אמת. הוא אינו מבוים או מתבסס על תסריט כלשהו, ומשתתפים בו אנשים שאינם שחקנים. הם מציגים את עצמם כפי שהם, במקום לגלם דמות בדויה. ישנם מספר סוגים של תכניות ריאליטי: תכניות "מצלמה נסתרת" ומתיחות, תכניות המתבססות על אדרנלין ועל מרוצים ואתגרים שונים (כמו, למשל, "המרוץ למיליון"), תכניות אשר מתעדות ידוענים (מי לא מכיר את "משפחת קרדשיאן"?), תכניות היכרות ("הרווק") וכן סדרות תיעודיות, שהן בין המרתקות ביותר.

אל הסדרות התיעודיות נחשפנו לראשונה עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת. בשנת 1973 שודרה בארה"ב, עד לשנת 1974, סדרת המציאות "משפחה אמריקאית" אשר שינתה למעשה את תפיסתם של רבים אודות מהי טלוויזיה, וכן מהי חשיפה טלוויזיונית. בסדרה לוותה משפחה גרעינית של זוג וכמה ילדים, אשר התמודדה עם אתגרים שונים מול המצלמה. התכנית זכתה לצפיית שיא של עשרה מיליון צופים, מה שנחשב באותן שנים להישג בלתי רגיל. הסדרה הציגה גם את הקשיים וגם רגעים אינטימיים מאד, מה שהוביל לביקורת רבה. יחד עם זאת, דווקא אותה אמת, אותה אינטימיות היא זו שהפכה אותה למצליחה כל כך וגם את הז'אנר עצמו – ז'אנר של סרטי תעודה.

דוקו-ריאליטי

ז'אנר שלישי נוסף של סדרות וגם סרטים הוא ז'אנר המשלב בין הדוקו לריאליטי - ז'אנר ה - "דוקו-ריאליטי". גם כאן מדובר בז'אנר מרתק במיוחד, אשר הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, ומציע לא מעט סדרות לצפייה ישירה ותוכניות יוצאות דופן. ז'אנר זה מציג מציאות מסוימת כפי שהיא, ומתעד אותה לאורך זמן. לרוב, מדובר בסיטואציה אנושית ייחודית המרתקת צופים רבים אל המסך. לדוגמה - כזו היא בדיוק הסדרה החדשה "יחידה מעורבת".

סדרה זו, שעלתה ממש לאחרונה, מספקת הצצה לעולמם של חיילים וחיילות המשרתים יחדיו ב - "אריות הירדן" - גדוד קרבי מעורב (בנים ובנות יחד). החיילים מתמודדים, מרגע הצטרפותם ליחידה, עם לא מעט אתגרים: הן כאלו האופייניים לצעירים בני גילם, והן כאלו האופייניים באופן ייחודי לחיילים ולחיילות ובעיקר ליחידה מעורבת.

הסדרה עוקבת אחר עשרה חיילים וחיילות, המגיעים משכבות אוכלוסייה שונות. חלקם חילוניים, חלקם דתיים, חלקם שמאלנים, חלקם ימניים, חלקם סטרייטים וחלקם גייז. זוהי הפעם הראשונה אשר נחשפים על מסך הטלוויזיה הקשיים והלבטים של החיילים, לרבות ההסתגלות לריחוק מהבית ומהסביבה הקרובה והמוכרת והמפגש עם אנשים חדשים ומסגרת לא ידועה. היופי ב – "יחידה מעורבת" הוא העובדה כי נוכחות המצלמה כמעט כלל איננה מורגשת, הסצנות אינן מבוימות, ופעמים רבות הן מעוררות מגוון רחב של שאלות. הקונפליקטים אשר נתפסים בעדשת המצלמה, האינטימיות בין הדמויות המופיעות בה וכלל התהליכים הרגשיים אשר עוברים המשתתפים בה לאורך כל הדרך עד להפיכתם לחיילים קרביים, הם אלו שמוסיפים לה את ה - "טאץ'" הייחודי האופייני לסדרות דוקו-ריאליטי אחרות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.