דוקו, ריאליטי, דוקו-ריאליטי

כתיבת המומחים |

חובבי הסרטים, תכניות וסדרות הטלוויזיה השונות מכירים את מגוון הז'אנרים הרחב הקיים כיום. כל ז'אנר מביא עמו נקודת מבט הייחודית אך ורק לו, וסגנון מסוים המציג את החברה, את האירועים ואת העלילה עליה הוא מתבסס, באופן קצת שונה.

הדוקו

ז'אנר ה - "דוקו" (התיעודי) נוצר לראשונה עוד בשנת 1877, אף לפני שהומצא הקולנוע. עם השנים הפך הז'אנר לבולט ומסקרן מאוד, ומשך אליו המונים. את סרטי הדוקו ניתן לצלם בשתי דרכים: בזמן אמת - אז מתעדים אירועים מסוימים או את חייו של אדם מסוים בסביבה כלשהו, או באופן אחר - כשחזור. באופן הזה מדובר בצילום שהוא יזום, כמעין משחק, בו האובייקט שסביבו נסוב הסרט מגלם את עצמו. גם סרטי הדוקו עצמם מתפלגים לשלושה סוגים: הסוג הראשון מתעד את המציאות, ובמקביל גם מנסה לשנות אותה. כלומר, מדובר בסרט אקטיביסטי, אשר נועד להביא לשינוי משמעותי. הסוג השני הוא ה - "מונדו". סוג זה של דוקו מתייחס לנושאים שהם בגדר טאבו לרוב, כמו מין או מוות, ועושה זאת במסווה של תיעוד מנהגים מיוחדים במקומות נידחים, או אירועים שונים הרלוונטיים לתחום. הסוג השלישי הוא "רוקומנטרי" – תיעוד של הופעות להקות רוק ברחבי העולם.

הריאליטי

ז'אנר הריאליטי הוא ז'אנר חדש יחסית (בהשוואה לדוקו למשל), ההולך ותופס תאוצה רבה מאד בשנים האחרונות. ז'אנר זה מציג את המציאות כפי שהיא, ומתעד את האירועים בזמן אמת. הוא אינו מבוים או מתבסס על תסריט כלשהו, ומשתתפים בו אנשים שאינם שחקנים. הם מציגים את עצמם כפי שהם, במקום לגלם דמות בדויה. ישנם מספר סוגים של תכניות ריאליטי: תכניות "מצלמה נסתרת" ומתיחות, תכניות המתבססות על אדרנלין ועל מרוצים ואתגרים שונים (כמו, למשל, "המרוץ למיליון"), תכניות אשר מתעדות ידוענים (מי לא מכיר את "משפחת קרדשיאן"?), תכניות היכרות ("הרווק") וכן סדרות תיעודיות, שהן בין המרתקות ביותר.

אל הסדרות התיעודיות נחשפנו לראשונה עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת. בשנת 1973 שודרה בארה"ב, עד לשנת 1974, סדרת המציאות "משפחה אמריקאית" אשר שינתה למעשה את תפיסתם של רבים אודות מהי טלוויזיה, וכן מהי חשיפה טלוויזיונית. בסדרה לוותה משפחה גרעינית של זוג וכמה ילדים, אשר התמודדה עם אתגרים שונים מול המצלמה. התכנית זכתה לצפיית שיא של עשרה מיליון צופים, מה שנחשב באותן שנים להישג בלתי רגיל. הסדרה הציגה גם את הקשיים וגם רגעים אינטימיים מאד, מה שהוביל לביקורת רבה. יחד עם זאת, דווקא אותה אמת, אותה אינטימיות היא זו שהפכה אותה למצליחה כל כך וגם את הז'אנר עצמו – ז'אנר של סרטי תעודה.

דוקו-ריאליטי

ז'אנר שלישי נוסף של סדרות וגם סרטים הוא ז'אנר המשלב בין הדוקו לריאליטי - ז'אנר ה - "דוקו-ריאליטי". גם כאן מדובר בז'אנר מרתק במיוחד, אשר הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, ומציע לא מעט סדרות לצפייה ישירה ותוכניות יוצאות דופן. ז'אנר זה מציג מציאות מסוימת כפי שהיא, ומתעד אותה לאורך זמן. לרוב, מדובר בסיטואציה אנושית ייחודית המרתקת צופים רבים אל המסך. לדוגמה - כזו היא בדיוק הסדרה החדשה "יחידה מעורבת".

סדרה זו, שעלתה ממש לאחרונה, מספקת הצצה לעולמם של חיילים וחיילות המשרתים יחדיו ב - "אריות הירדן" - גדוד קרבי מעורב (בנים ובנות יחד). החיילים מתמודדים, מרגע הצטרפותם ליחידה, עם לא מעט אתגרים: הן כאלו האופייניים לצעירים בני גילם, והן כאלו האופייניים באופן ייחודי לחיילים ולחיילות ובעיקר ליחידה מעורבת.

הסדרה עוקבת אחר עשרה חיילים וחיילות, המגיעים משכבות אוכלוסייה שונות. חלקם חילוניים, חלקם דתיים, חלקם שמאלנים, חלקם ימניים, חלקם סטרייטים וחלקם גייז. זוהי הפעם הראשונה אשר נחשפים על מסך הטלוויזיה הקשיים והלבטים של החיילים, לרבות ההסתגלות לריחוק מהבית ומהסביבה הקרובה והמוכרת והמפגש עם אנשים חדשים ומסגרת לא ידועה. היופי ב – "יחידה מעורבת" הוא העובדה כי נוכחות המצלמה כמעט כלל איננה מורגשת, הסצנות אינן מבוימות, ופעמים רבות הן מעוררות מגוון רחב של שאלות. הקונפליקטים אשר נתפסים בעדשת המצלמה, האינטימיות בין הדמויות המופיעות בה וכלל התהליכים הרגשיים אשר עוברים המשתתפים בה לאורך כל הדרך עד להפיכתם לחיילים קרביים, הם אלו שמוסיפים לה את ה - "טאץ'" הייחודי האופייני לסדרות דוקו-ריאליטי אחרות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.