רגע לפני הבחירות המקומיות: רון חולדאי נגד ח"כ ניצן הורוביץ - בזירה הדיגיטלית
זה כבר עבד בבחירות הכלליות לכנסת בחודש ינואר השנה, אז הבינו שהכוח בידי העם, לא רק בקלפי, וזה עובד גם בבחירות המוניציפאליות שיתקיימו ביום שלישי הבא.
הרשתות החברתיות תופסות חלק מכובד בכל תהליך פוליטי, ולא רק לטובת המועמדים. המדיה הדיגיטלית יכולה להביא לחשיפת מסריהם של המועמדים אל עוקביהם בזמן קצר ובזמן אמת, אך היא גם יוצרת אי שקט ו"מלחמות דיגיטליות" בין מתמודדי הראשויות. למשל מספר מקרים לאחרונה בהם נחצו קווים של נימוס, ונפתחו חשבונות אנונימיים רבים שיצרו מערכה קרבית של הכפשות, זילזול ופגיעה.
אז איך המתמודדים לראשות העירייה תופסים את המדיה הדיגיטלית, רגע לפני שנגיע לקלפי? יועצת השיווק הדיגיטלי
רק לשם המחשה, הנה 6 המועמדים המובילים ב-3 הערים הגדולות, והשיח עליהם ברשת. המועמדים הירושלמים מובילים בשיח, ואליהם נגיע בהמשך. הנתונים באדיבות באזילה.
פעילות הדיגיטל של ראש העירייה הנוכחי של תל אביב, רון חולדאי נפרשת על יותר מאפיק דיגיטלי אחד, וראויה על כך לציון, אך פעילותו היא פחות אישית, יותר מעבירה מסרים ופחות מביאה את הקהל להתחבר אליו בצורה אישית.
גם האתר הראשי המשמש את חולדאי, הוא למעשה
זירות:
* רשתות - 58% (כחמישית מהשיח שם מתוך דף הבית של רון חולדאי)
* כתבות - 20% (ראש עיר מכהן, חלק מהכתבות הן על פעילויות העירייה)
* טוויטר - 15%
* פורומים - 5%
* בלוגים - 2%
נושאים עיקריים בשיח ברשת:
* יחס לדרום העיר (הזנחה)
* פליטים (טענות שליליות מ-2 צידי הקשת הפוליטית - לגבי העזרה שהגיש וגם לגבי עזרה מעטה מידי)
* עייפות החומר - כאשר הטענה כי חולדאי הבטיח שלא ירוץ שוב, ולמרות זאת הוא שוב מתמודד
פייסבוק: 12,844 לייקים בדף של
יש שיח חיובי אבל מורגש שהוא מאד אנמי. יש הרבה שלילי מתון ועושה רושם שלא מעודדים שיח מפחד לשיח שלילי. כלל, התחושה היא של רצון "להרדים" את הבחירות. כמה שיותר שקט - יותר טוב על פי אותה גישה.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
קבוצות נגד בפייסבוק: ישנן מספר קבוצות כאלה, למשל
יוטיוב: בעל 1,134 מנויים לערוץ של
אינסטגרם: אחת החוליות החלשות של חולדאי, עם פעילות מועטה מאד. לראש עיריית תל אביב 194 עוקבים ו-65 פוסטים, כאשר חשבון האינסטגרם אינו מעדכן בעקביות. פעילות עניפה יותר באינסטגרם יכולה להביא קהלים חדשים, הרבה צעירים להזדהות ולהתחבר לחולדאי, גם ברמה האישית ולא רק פוליטית.
טוויטר: אחרי חולדאי עוקבים 2,005 עוקבים, ובקושי מתבצעת שם בקושי נעשית שם פעילות. הפעילות האחרונה הייתה בפברואר. קצת חבל, כי טוויטר יכולה להביא קהל אחר ובמילא הושקע עיצוב הפלטפורמה - חבל שהוזנחה.
פעילות הדיגיטל של חה"כ ניצן הורוביץ היא אישית יחסית, ומחברת אליו את הקהל. הפעילות הדיגיטלית שלו נרחבת למדי ונפרשה על פלטפורמות מרובות, מה שהגדיל את החשיפה של התכנים שלו לקהלים שונים בנקודות זמן שונות. הנה למשל
בפעילותו, השתמש הורוביץ בכיוונים דיגיטליים שונים ויצר פעילויות ראויות לציון, כגון crowd funding - הורוביץ ניצל את פופולריותו ההולכת וגדלה של crowd funding (עולם הגיוס חברתי של כספים) שהוא תהליך גיוס תרומות דרך הרשת, כלי ההופך להיות יותר ויותר פופולרי בימים אלו. הגיוס התבצע על ידי מערכת תרומות שהקימה המפלגה בדף נחיתה ייחודי לקמפיין הבחירות.
פעילות נוספת הוא עשה שימוש היא מיניסייטים: מטה הורוביץ נשען על מערכת מרכזית שמאפשרת אופטימיזציות מהירות בלי הרבה תכנות לעמודי נחיתה שונים. לדוגמא - נעשה קמפיין שהוביל לעמוד נחיתה, בו אפשרו לגולשים לשלוח תמונות וסיסמאות בתוך דף הנחיתה (מיניסייט) ושלטים רבים נוצרו באמצעותם.
ועוד פעילויות: שימוש באתר ממוקד מטרה לבחירות (להורוביץ יש אתר נוסף יעודי של המפלגה, בו לא נעשה שימוש למטרת הבחירות); שימוש בניוזלטר שנשלח קבוע למאות אלפי אנשים; Badge - נעשה שימוש מושכל באופציה זו שמאפשרת לגולשים לציין את הקמפיין של הורוביץ בתמונת הפרופיל שלהם.
זירות:
* רשתות - 60% (מתוכם: 31% הדף של ניצן, 6% הדף של מרצ)
* טוויטר - 18%
* כתבות - 12%
* פורומים - 7%
* בלוגים - 2%
פייסבוק: לח"כ הורוביץ לא פחות מ-40,594 לייקים
השיח אינו אחיד. לעיתים ישנה פניה בגוף ראשון ולעיתים פניה בשם הצוות. אין זה פסול, אך יש לזכור כי קהילת תומכיו של הורוביץ מעדיפים לשמוע אותו באופן אישי. בכלל, אנשים תמיד מעדיפים לשמוע פניה אישית מאנשים ופחות מ"דף" או מצוות של מישהו.
לזכותו יאמר כי יש תיעוד של אירועים שמתרחשים ושהוא לוקח בהם חלק, אך ניתן היה להוסיף פן קצת יותר אישי גם, לדוגמא - התארגנות לקראת פעילות שכזו או "תמונות מאחורי הקלעים" של סיטואציה מסויימת. לפעמים לראות "פן אישי" או רגע של אמת בחייו של דמות כדוגמתו, מחברים מאד בינו לקהילה שמרגישה לרגע חלק מחייו האישיים ומזדהה. מבדיקה בקרב צוות הבחירות שלו, עולה כי הורוביץ מעורב אישית בכתיבת הפוסטים, מאשר ועובר על הכתוב לפני עליה לאוויר.
בנוסף, הוקמה אפליקציה מתוחכמת למיפוי העיר על ידי שגרירים: הם נכנסים לאפליקציה והמערכת שואבת את פרטיהם לפי מיקום, פילוח דמוגרפי וכו' ומציגה להם את חבריהם בפייסבוק. עוד פיתוח פייסבוק מעניין הוא משחק מחשב, בו אנשים נאבקים במתחריו של הורוביץ. עד כמה זה פגע במטרה, זה לא בטוח. מה שכן בטוח זה שזה יצר ויראליות ושיח סביבו - חשוב לא פחות.
קבוצות בפייסבוק:
יוטיוב:
אינסטגרם:
טוויטר: 7,800 עוקבים. ציוצים עקביים ולא אוטומטיים מהדף - מראה על ניהול שוטף של הפעילות
טל נברו היא יועצת שיווק דיגיטלי, מרצה, מדריכה אישית ומלווה אירגונית בתחום הדיגיטל והמדיה החברתית. לאתר האינטרנט שלה -
- 9.(ל"ת)את מי זה מעניין?!? 22/10/2013 13:43הגב לתגובה זו
- 8.עידן 17/10/2013 12:57הגב לתגובה זוהעמודים של מוטי ששון בחולון ושל אלי יריב בבת ים עושים עבודה מעולה
- 7.מישהו 17/10/2013 09:24הגב לתגובה זורואה סטטוסים שלו והוא לא משחרר אותי מהסמסמים המטרידים. מישהו חייב להגיד לו שסמס כבר עבר מהעולם
- 6.רמי ב. 17/10/2013 08:43הגב לתגובה זומעניין לראות את הפעילויות השונות של המועמדים. נראה כי יש כוח רב לפלטפורמות החברתיות
- 5.קונדסון 17/10/2013 00:03הגב לתגובה זו"אופטימיזציה לא רעה", "אחידות בעיצוב", "טאב שלא עובד", וכל מיני באזז וורדס כמו קראוד פנדינג ובאדג'. לקרוא פירוט טכני של פורד פוקוס יותר מעניין ממה שכתוב פה. איפה ניתוח אמיתי של קמפיין בחירות? מה היעדים? מה המטרות? האם הם הושגו? איזושהי מילה על המסרים? על היעילות שלהם? זה כמו לתאר כתבה בעיתון ולומר "פונט גודל 12, צבעים יפים לעין". שלא לדבר על בלבול מביך בין פעילות העיריה לפעילות של חולדאי. אם "פיית הפייסבוק" היתה עושה תחקיר מינימלי (או סתם היה לה ידע כללי) היא היתה יודעת שלחולדאי אסור להשתמש בנכסים הדיגיטליים של העיריה. וכמה מחמאות לפעילות בטוויטר ולאינסטגרם, כשכל איש מקצוע יודע שפייסבוק זה 90% מהאימפקט על הקהל. דבר אחד ברור עולה מהכתבה: לאתר הזה אין עורך.
- אייל 17/10/2013 09:16הגב לתגובה זונברו הביאה פה סיקור מצוין של הפעילות השונה של כל מועמד. היא לא אמרה שחולדאי אמור להשתמש בנכסי העיריה כשלילה אלא ציינה עובדה. היא רק ציינה את העובדה שהאתר של העירייה אינו מקושר לפעילות החברתית של העירייה בשום צורה, מה שכן נעשה בעיריות אחרות, כמו עיריית ירושליים למשל וגם בעיריית חיפה יש קישורים לפלטפורמות שלהן.
- 4.מני 16/10/2013 22:14הגב לתגובה זואפילו משפחה אין לכלומניק
- ניצן 17/10/2013 14:05הגב לתגובה זולך חפש מי ינענע אותך
- 3.. 16/10/2013 18:52הגב לתגובה זוהגדולה ביותר
- מי זה אהרון מדואל? (ל"ת)תל אביבי 17/10/2013 05:42הגב לתגובה זו
- לא שייך ל"צבע הנכון" 17/10/2013 14:54,
- 2.נברו המלכה (ל"ת)מעריץ 16/10/2013 18:05הגב לתגובה זו
- 1.אלירן 16/10/2013 16:38הגב לתגובה זוראש העיר הנוכחי יותר מבוגר ויותר בטוח בעצמו אז הפעילות שלו בדיגיטל פחות טובה, ואילו הורוביץ' צעיר יותר ורוצה לכבוש את העיר, אז פונה לצעירים ולכן יותר פעיל בדיגיטל.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
