וולמארט
צילום: אתר החברה

איך הפכה וולמארט ליקרה יותר מאמזון?

וולמארט מול אמזון; עליית מחירי המניות והבדלי המכפילים מעידים על שינוי בהערכות השוק, האם זה הגיוני?
אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה אמזון וולמארט

וולמארט ואמזון הן שתיים מהחברות הגדולות ביותר בעולם בתחום הקמעונאות. אמזון שמובילה במכירות ברשת, הוסיפה בעשורים האחרונים תחומי פעילות נוספים והיא ענקית טכנולוגיה בתחום הענן ופעילויות נוספות לרבות ה-AI. וולמארט שמובילה במכירות בסניפים, מנסה להטמיע יכולות טכנולוגיות כדי להתייעל.

במבט ראשון, אמזון אמורה להיות אהודה יותר על המשקיעים, אחרי הכל אלו רוצים טכנולוגיה, רוצים צמיחה, ואמזון שהיא אחת מענקיות הטק העולמיות, מספקת להם את זה. אבל במבט עמוק יותר על הנתונים מגלים שוולמארט הפכה בשנה האחרונה לאחת המניות הפופולאריות בוול סטריט.

מניית וולמארט הציגה עלייה מרשימה של כ-55% מתחילת השנה, בהמשך לשיפור בתוצאות הכספיות. אמזון גם מרשימה, אבל פחות. מניית החברה עלתה ב-23% מתחילת השנה. העליות האלו הביאו את השווי של וולמארט ל-655 מיליארד דולר. הרווח שלה למניה השנה צפוי להיות 2.45 דולר ובשנה הבאה היא צפויה להרוויח 2.7 דולר - גידול של כ-11% ברווחים.

מכפיל הרווח של וולמארט לשנה הבאה הוא 30, זה גבוה ביחס לחברות קמעונאות גדולות אחרות. המצב של אמזון, מבחינת מכפילי רווח הוא דומה, למרות שהיא אמורה להיות  מתומחרת לפי מכפילי טכנולוגיה. מכפיל הרווח העתידי הוא כ-30. לכאורה מדובר בשיוויון, אבל לאמזון יש עדיפות כי היא צומחת הרבה יותר - הרווח בשנה הבאה יגדל ב-23% לכ-6 דולר. זה אומר שמכפיל הרווח של אמזון לשנת 2026 ואילך, על פי המודלים של האנליסטים, יהיה נמוך ממכפיל הרווח של וולמארט, כלומר אמזון מתומחרת זול יותר.

במילים פשוטות, למרות שאמזון נחשבת כחברה עם פוטנציאל צמיחה גדול יותר בזכות מגזרי הענן והטכנולוגיה שלה, דווקא וולמארט נהנתה מביצועים בולטים יותר ותמחור עודף. כנראה מכיוון שהשקעה בוולמארט נתפסת על ידי המשקיעים כאופציה אופטימלית יותר, במיוחד כאשר השוק נמצא בתקופה של ריביות גבוהות ואי ודאות כלכלית. רכישות של מזון תמיד יהיו. הסיכון לכאורה נמוך יותר. 

אמזון עם תשואה נמוכה יותראמזון עם תשואה נמוכה יותר

 

מכפילי הרווח חושפים את הפער

כשמשווים את מכפילי הרווח התפעולי של שתי החברות, הפער בולט עוד יותר. מכפיל הרווח התפעולי שמבטא את ה-EV - שווי פעילות, חלקי ה-EBITDA, רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות (סוג של רווח תפעולי) באמזון הוא 12.3 לשנה הבאה, בעוד שמכפיל הרווח התפעולי של וולמארט גבוה יותר ועומד על 14.9. מה המשמעות של זה? המשקיעים מוכנים לשלם יותר עבור כל דולר של רווח תפעולי שוולמארט מייצרת, לעומת אותו רווח אצל אמזון. כלומר, השוק מתמחר את וולמארט באופן שמבטא הערכה גבוהה יותר ליכולת שלה לייצר רווחים תפעוליים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

חוסר הודאות והריבית הגבוהה תורם לוולמארט

בתקופות של ריבית גבוהה, משקיעים נוטים לחפש מניות יציבות וסולידיות יותר, מה שמסביר את העלייה בתמחור של וולמארט. תחומים כמו מזון ומוצרי יסוד, נתפסת בעיני המשקיעים כהשקעה בטוחה יותר מאשר טכנולוגיה, שהיא בדרך כלל תנודתית יותר. מכיוון שאמזון משקיעה משמעותית בטכנולוגיות חדשות ובתשתיות, היא נחשבת להשקעה עם פוטנציאל צמיחה גבוה, אך גם סיכון גבוה יותר בטווח הקצר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מ. כהן 17/10/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
    איך האמריקאים מוכנים לשלם מחירים כה גבוהים עבור מניות של חברות מסויימות, הם פשוט חושבים שהחברות הללו הם הבייבי שלהם, לא פחות. ובכן המניות הללו יקרות להחריד, במיוחד וול וומארט. אין לזה אח ורע בכל העולם. במקרה של חריקה קלה , תהיה ירידה של 30% במניות הללו, ולא רק בהן, יש עוד שורה ארוכה של מניות שנסחרים בערכים לא כלכליים, ומנופחים.
  • 1.
    כתבה מעניינת. מרחיבה את הדעת. (ל"ת)
    17/10/2024 03:11
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social