אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
דוחות

צים מכה את הצפי בשורה העלינה והתחתונה ומעלה תחזיות; המניה קופצת

ענקית הספנות מסכמת רבעון חזק עם הכנסות של 1.93 מיליארד דולר לצד רווח מתואם של 3 דולר למנייה; צופה לסיים את 2024 עם EBITDA מותאם של  2.6-3 מיליארד דולר; מניית החברה מזנקת בכ-14% במסחר המוקדם בוול סטריט

איתן גרסטנפלד | (5)

ענקית הספנות צים צים הכתה את צפי האנליסטים עם הכנסות של 1.93 מיליארד דולר לצד רווח מתואם של 3 דולר למנייה. על רקע התוצאות החזקות העלתה החברה את תחזיותיה לשנה כולה, אותה היא צופה לסיים עם EBITDA מותאם של  2.6-3 מיליארד דולר. בעקבות הדוחות מניית החברה מזנקת בכ-14% במסחר המוקדם בוול סטריט.

הכנסות החברה ברבעון השני עמדו על כ-1.93 מיליארד דולר, עלייה של 48% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ומעל צפי האנליסטים המוקדם להכנסות של 1.8 מיליארד דולר.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על מעבר לרווח נקי של 373 מיליון דולר (3 דולר למניה), לעומת הפסד נקי של 213 מיליון דולר (הפסד של 1.79 דולר למניה) ברבעון השני של 2023, ומעל לצפי האנליסטים לרווח של 1.79 דולר למניה.

אלי גליקמן, מנכ"ל צים;  צילום: שלומי יוסף

ה-EBITDA המתואם ברבעון השני עמד על 766 מיליון דולר, עלייה של 179% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי (EBIT) עמד על 468 מיליון דולר, בהשוואה להפסד תפעולי של 168 מיליון דולר ברבעון השני של 2023.

נכון לסוף הרבעון לחברה חוב נטו של 3.25 מיליארד דולר, לעומת חוב של 2.31 מיליארד דולר בסוף הרבעון המקביל אשתקד.

העלייה במחירי התובלה מחלחלת 

התוצאות החזקות של צים לא אמורות להפתיע את מי שקרא והתעניין בפעילות של החברה. ברבעון שעבר, פספסה החברה את צפי האנליסטים, מה שהביא לירידה חדה במחיר המניה. אלא שכבר אז הערכנו שהירידה אינה מוצדקת ושהמגמה עשויה להתהפך, מה שאכן קרה. בראיון לביזפורטל לאחר הדוחות הסביר אלי גליקמן, מנכ"ל החברה, מדוע האנליסטים הם אלו שפספסו בתחזיות והעריך שהרבעון השני יהיה חזק. לדבריו, האנליסטים "ראו את העלייה במדדי מחירי התובלה וחשבו בחלקם שהדבר בא לידי ביטוי בצורה מיידית, בעוד לנו לוקח זמן עד שאנחנו מכירים בהכנסות ההפלגה. לכן, הדבר יבוא לידי ביטוי בתוצאות של הרבעון השני וייתכן שגם השלישי. מי שהקדים וחשב שזה יקרה ברבעון הראשון פשוט טעה בחישובים".

מי שהקשיב לדברים של גליקמן, היה רושם רווח נאה, שכן מאז פרסום הדוחות עלתה מניית החברה בכ-16% תוך שהיא משלימה זינוק של כ-70% מתחילת השנה. בעקבות הזינוק נסחרת מניית החברה במחיר של 21.75 דולר למניה, המשקף לה שווי שוק של כ-2.29 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קרייתי 21/08/2024 14:23
    הגב לתגובה זו
    אולי עכשיו יחזירו?
  • 3.
    שי.ע 19/08/2024 21:32
    הגב לתגובה זו
    הציבור
  • 2.
    מניה זולה בטירוף.ולא הודיעו על דיבדנד (ל"ת)
    עודי 19/08/2024 14:57
    הגב לתגובה זו
  • הודיעו על דיבידנד של דולר למניה (ל"ת)
    יצחק 19/08/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבו קייק 19/08/2024 14:48
    הגב לתגובה זו
    מחיאי ההובלה הימית ירדו כבר לפני שנה וחצי ...כנראה הרוויחו מהמשבר אצלנו ..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.