יונייטד איירליינס מאריכה את השעיית הטיסות לישראל- אל על תושפע?
היקף חברות התעופה הזרות הפועלות בנתב"ג טרם חזר לתקופה טרם פרוץ המלחמה בדרום וכיום פועלת בו כ-20-30 חברות תעופה זרות לעומת כמעט כפול מקיץ 2023.
ההיעדרות הבולטת ביותר היא של חברות הלואו-קוסט וחברות התעופה האמריקאיות. ריינאייר ואיזיג'ט עדיין לא חזרו לטוס לתל אביב ואילו וויז-אייר שחזרה צמצמה את מספר היעדים והתדירויות באופן משמעותי. החברות הללו ריכזו כמות טסים גדולה במיוחד והיעדרותן הגילה בהתאמה את נפח הטיסות של החברות הישראליות בנתב"ג שהטיסו בחודש אפריל 695,865 נוסעים, המהווים כ-60.1% מכלל הנוסעים בשדה התעופה, כפול מחודש אפריל 2023.
אחד הקווים החמים ביותר הם אלו בין ישראל לארה"ב. 4 חברות הפעילו טיסות ישירות בין המדינות בהן אל על ושלושת הענקיות האמריקאיות - יונייטד איירליינס, דלתא איירליינס ואמריקן איירליינס. אל על לא חדלה לרגע את הטיסות בקו להבדיל מהחברות האמריקאיות שהפסיקו את פעילותן בישראל מיד עם פרוץ הלחימה. לפני כחודשיים הייתה זו יונייטד איירליינס שחידשה את טיסותיה לישראל, לעומת דלתא ואמריקן שעד היום משעות את פעילותן.
אבל גם חידוש הפעילות של יונייטד דלה משמעותית. בהתחלה הפעילה החברה טיסה יומית אחת מניו-יורק (ניו-ארק) לתל אביב עם עצירה בלרנקה לטובת צוותי האוויר שחששו להגיע ארצה אך עד מהרה חזרה להפעילו ישירות ללא העצירה. עם זאת, החברה לא חידשה את קווי שחיברו את נתב"ג עם וושינגטון הבירה, סן פרנסיסקו ושיקגו, וגם הקו לניו-יורק צומצם משתי טיסות יומיות לפני המלחמה לטיסה יומית אחת לאחריה.
המתקפה האיראנית על ישראל הבריחה (שוב) את יונייטד שעד עתה טרם חזרה לישראל. אתמול הודיעה החברה כי היא מאריכה את השעיית פעילותה בארץ עד לסוף חודש מאי, אז היא תעדכן האם אכן תשוב לפעילות התחילת יוני או שמא תאריך את ההשעייה.
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם לא די בכך, גם אייר קנדה הפסיקה את טיסותיה לישראל ובכך הפכה אל על לחברת התעופה היחידה שמחברת בין ישראל לצפון אמריקה בטיסות ישירות. כדי להתמודד עם הביקושים הגבירה אל על את טיסותיה מ-2-3 טיסות יומיות לניו-יורק (JFK) לפני המלחמה, ל-3-4 טיסות יומיות עכשיו.
ארצות הברית היא היעד השני בביקוש הטסים מנתב"ג עם 97,552 נוסעים בחודש אפריל האחרון המהווים 8.43% מתנועת הנוסעים כולם. הארכת השעיית הפעילות של החברות האמריקאיות בישראל היא בשורה טובה לכיס של אל על. האחרונה נהנית מהיעדר תחרות כבר למעלה מחצי שנה והדבר מתבטא היטב בדוחות הכספיים שלה. בדוחותיה הכספיים לסיכום שנת 2023 רשמה אל על הכנסות שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, גידול של 26% בהשוואה להכנסות בשנת 2022, שהסתכמו בכ-2 מיליארד דולר. הרווח לפני מס בשנת 2023 הסתכם בכ-125 מיליון דולר.
במסיבת העיתונאים שערכה עם פרסום הדוחות, הודתה מנכ"לית דינה גננסיה בן טל, שלולא המלחמה הרווח השנתי של החברה היה כ-95-100 מיליון דולר ולא 125 מיליון דולר. כלומר המלחמה תרמה רבות להכנסות החברה בעיקר עקב היעדר תחרות ורווחיות גבוהה במיוחד בקווי אל על לארצות הברית.
- היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
המשך הבלעדיות של אל על בקווים לארה"ב עשוי לרמוז במידה מסוימת על המשך המגמה הרווחית במיוחד של החברה גם בדוחות הבאים. עד זאת, חזרה של חלק מהחברות האירופאיות לישראל הקטינה במעט את נפח הפעילות של אל על בנתב"ג, כך שאם החברה תציג בכל זאת דוח רבעוני בו היא שוברת שיאים חדשים, זו עשויה להיות הצלחה כבירה של החברה.
- 4.אל על 11/05/2024 13:26הגב לתגובה זואנחנו ממשיכים להיות פראיירים
- 3.ארי 10/05/2024 10:36הגב לתגובה זומי ששומר שבת השבת שומרת אותו, מומלץ לשמור שבת
- סבטלנה 10/05/2024 18:48הגב לתגובה זותתגייסו לצה"ל
- 2.הדתים ממשכים לדפוק אותנו גם באלעל עם מחירים מופרזים (ל"ת)שועלי 10/05/2024 08:57הגב לתגובה זו
- 1.בת אל 09/05/2024 23:19הגב לתגובה זוחייבת להציע שירותיה לכלל האוכלוסיה
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 0% ב-2.4% כשמנגד קמטק 0% ו נובה 0% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
