וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

המדדים סיימו בירוק; ענקיות הטכנולוגיה ירדו, קומפיוג'ן עלתה ב-8%

ביום רביעי יפורסם מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בארה"ב; ביום שישי יתחילו דוחות הבנקים
עד כמה המתח בוול סטריט גבוה לקראת עונת הדוחות? ואיזו השפעה אנו עשויים לראות על מדדי המניות? בוול סטריט מצפים בכיליון עיניים לדוחות הרבעון השני של השנה כאשר את מרכז העניין תרכז מידת הביקוש בשוק כאשר ביקושים גבוהים עלולים להביא להעלאות ריבית נוספות; וגם - מה מכפיל הרווח במדד ה-S&P 500? לאחר שהמחצית השנייה של 2023 נפתחה בירידות במדדים המובילים, המסחר בוול במגמה מעורבת במדדים המובילים אך הדאו ג'ונס נסחר בעליות של כ-0.5%. שני מדדי אינפלציה מרכזיים - מדד המחירים לצרכן ביום רביעי ומדד מחירי היצרן ביום חמישי - יסייעו לעצב את החלטות הריבית של הפדרל ריזרב להמשך. הועדה המוניטארית של הפד' תתכנס בהמשך החודש, לאחר שהחליטה שלא להעלות את הריבית בחודש שעבר לאחר 10 העלאות רצופות. נפט: מחיר הנפט יורד כאשר חבית נפט מסוג WTI נסחרת תמורת 73.3 דולר וחבית מסוג ברנט נסחרת תמורת 77.9 דולר.  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN -0.35%
  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

הנאסד"ק מודיע על עדכון משקולות - ענקיות הטכנולוגיה מגיבות בירידה - תהליך "האיזון מחדש" התרחש רק פעמיים בעבר וקורה לאחר שמניות עם משקל של יותר מ-4.5% עולות ביותר מ-48% אישור קרן הסל לביטקוין הוא כנראה בלתי נמנע - מה המשמעויות? קרן סל שכזו יכולה לאותת למשקיעים המוסדיים על כך שהביטקוין לא צפוי ללכת לשום מקום בעתיד הנראה לעין, מה שיתן דחיפה משמעותית למטבע האם ריבית הפד' הגבוהה עלולה דווקא לפגוע בבנקים בארה"ב? אנליסטים טוענים כי אם החיובים על יתרות הפסדי ההלוואות יעלו ב-20%, הרווח למניה של הבנקים יהיה עלול להיפגע ב-3% ב-2024; עם זאת, הם אינם חוששים מהיכולת של הבנקים לספוג את הפגיעה האם השוק האמריקאי לוקח הפסקה לפני עליות נוספות? האם הרשת החברתית החדשה Threads תעזור למטא של מארק צוקרברג? וגם: צל הריבית - מפחיד או לא? שרת האוצר האמריקאית ג’נט ילן חזרה מביקור בן ארבעה ימים בסין, כשהיא בטוחה שוושינגטון ובייג'ינג יכולות לתקשר טוב יותר בתוך הסכסוך הכלכלי. היא הגדירה את הפגישות שלה עם הפקידים הסיניים כ"ישירות, מהותיות ופרודוקטיביות". גם סגן ראש ממשלת סין, כינה אותן באופן דומה אך הוסיף כי גורמים רשמיים בסין "הביעו דאגה מהסנקציות וההגבלות שהטילה ארה"ב על סין". גורמים רשמיים משתי הכלכלות הגדולות בעולם דנו בהגבלות האחרונות ששתי המדינות הציבו על היצוא, הביטחון הלאומי ושינויי האקלים. ענקיות הטק הובילו את העליות מתחילת השנה, האם יתר החברות בוול סטריט ימשיכו אותה? לאחר שזינק ב-14.5% מתחילת השנה, האם יש תחליף למדד ה-S&P 500 עם סיכון פחות משמעותי מזה של הנאסד"ק? האנליסטים של אחד הבנקים הגדולים בוול סטריט סבורים שכן.

מניות במרכז

ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE ממשיכה בעליות - מה יכולה להיות הסיבה? החברה ייצרה 13,992 רכבים ברבעון השני, אם תצליח להגיע למספרים דומים ברבעון השלישי והרביעי היא צפויה לעקוף את התחזית לשנה כולה אייקן תעשיות ICAHN ENTERPRISES LP קפצה ב-20% - יתכן והצליחה להדוף את השורטיסטים - הבנקים הסכימו לנתק את הלוואותיו של אייקן בסך 3.7 מיליארד דולר ממחיר המניה ועל ידי כך הסירו חלק מהסיכונים שהציגו בהינדבורג  נובהווקס מזנקת ב-25% - תקבל 350 מיליון דולר מקנדה - התשלום צפוי להגיע ב-2 פעימות במשך השנה, כשבכל פעימה תקבל חברת חיסוני הקורונה 175 מיליון דולר Threads חצתה את רף 100 המיליון משתמשים; תצליח לשמור עליהם? הרשת החברתית מבית אינסטגרם META PLATFORMS שנועדה להתחרות בטוויטר רשמה היום הישג נוסף לאחר שחצתה את רף 100 המיליון משתמשים, תוך פחות מ-5 ימים; כיצד מתכננת החברה לשמר את המשתמשים? מנכ"ל אובר UBER TECHNOLOGIES מוכר מניות בפעם הראשונה מזה שנים - מה הסיבה? מנכ"ל חברת הנסיעות אובר, מכר מניות בגובה 4.5 מיליון דולר בסוף יוני. זאת הייתה המכירה הראשונה שלו מאז ינואר 2021, אז מכר מניות ב-11 מיליון דולר. לפי שווי נמוך ב-75% מההנפקה שכשלה ב-2020: אנט גרופ מתכננת רכישה עצמית - החברה הבת של עליבאבא ALIBABA GROUP נקנסה בשבוע שעבר על ידי הבנק המרכזי של סין במיליארד דולר והחברה רוצה כעת לאפשר לבעלי מניות שמועניינים לעזוב לעשות זאת תוך כדי שהיא תגדיל את תוכניות תמרוץ העובדים. קנס העתק על אנט גרופ: שינוי מדיניות סיני או פתח לרגולציה נוספת? ההחלטה של הרגולטור הסיני להטיל קנסות על חברות הטכנולוגיה, צפויה לסמן את סופן של הסנקציות הפרטניות כלפי חברות הטכנולוגיה במדינה, אך האנליסטים חלוקים בנוגע לעתיד; בינתיים המנהיג העליון שי ג'ינפינג מארגן מחדש את הבנק המרכזי (PBOC)  

ישראליות בוול סטריט

טאבולה טאבולה קפצה ב-6% ללא סיבה אלביט אלביט מערכות (US) זכתה בחוזה בשווי 114 מיליון דולר לאספקת מטוסי סיור ארוכי טווח - העסקה היא מול עם מדינה באסיה-פאסיפיק כאשר ההסכם יבוצע על פני תקופה של חמש שנים. אלביט תשלב בכל מטוס חליפת משימה הכוללת מערכת ניהול משימה, אלקטרו-אופטיקה, מכ"ם, SIGINT, תקשורת ועוד.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חכו לאוגוסט 10/07/2023 20:48
    הגב לתגובה זו
    ואז גרינברג יוכל להמשיך בטענתו שאין מיתון כי לא היה כזה
  • 2.
    שחר 10/07/2023 18:16
    הגב לתגובה זו
    מנסיוני, עושה הרבה יותר לפנסיה מכל יועצי בית השקעות וגם דמי הניהול של מסלול זה אמורים להיות כמעט בלתי נראים בחשבון שנתי
  • S&P 10/07/2023 20:50
    הגב לתגובה זו
    יורד פחות אך יורד עם כל השוק בריבית עולה
  • 1.
    לא יירד יותר מ 89.87% !!!!!! (ל"ת)
    וןטה8א76750-=0-0 10/07/2023 16:28
    הגב לתגובה זו
  • לא בדיוק, 10/07/2023 20:52
    הגב לתגובה זו
    כי זה מס' פיבונאצ'י של השטן
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.