קארל אייקן
צילום: טוויטר

אייקן תעשיות קופצת ב-20% - יתכן והצליחה להדוף את השורטיסטים

הבנקים הסכימו לנתק את הלוואותיו של אייקן בסך 3.7 מיליארד דולר ממחיר המניה ועל ידי כך הסירו חלק מהסיכונים שהציגו בהינדבורג
אדיר בן עמי | (2)

מניית חברת האחזקות אייקן תעשיות ICAHN ENTERPRISES LP , שבבעלות המיליארדר בן ה-87 קארל אייקן, מזנקת בעקבות דיווחים כי אייקן שינה את תנאי ההלוואות של החברה מול הבנקים וכך הסיר חלק מהסיכונים שהוצגו בדוח של חברת המחקר הינדבורג. 

לפי הדיווחים אייקן והבנקים הסכימו לנתק את הלוואותיו של אייקן ממחיר השוק של מנית החברה. אייקן יחזיר את ההלוואות במשך 3 שנים כש-60% מתוך 85% מאחזקותיו של אייקן בחברה ישמשו לבטחונות. לאייקן יש הלוואות בגובה של 3.7 מיליארד דולר אך לא הסכים להנזיל השקעות כאשר קיבל Margin calls.

בדוחותיה של הינדנבורג, טענה חברת המחקר, כי תשואת הדיבידנד של Icahn Enterprises, אינה נתמכת בתזרימי המזומנים וכי החברה ממנת את הדיבידנד שלה על ידי מכירת מניות. "בקצרה, אייקן השתמש בכסף שנלקח ממשקיעים חדשים על מנת לשלם דיבידנדים למשקיעים הוותיקים" אמרו בחברת המחקר. על פי הדוח היו גם מקרים בהם חברתו של אייקן הפריזה בשווי הנכסים שלה, כשהעריכה את 90% שלה בחברת אריזת הבשר Viskase ב-243 מיליון דולר, כאשר שווי השוק של החברה עמד על 88.7 מיליון דולר בלבד. עוד חברת המחקר הטילה ספק בהערכת השווי של חטיבת חלקי הרכב ואחזקות הנדל"ן.

בתגובה אז לדוח של הינדנבורג, אמר אייקן "אנחנו מתכוונים לנקוט בכל הצעדים העומדים לרשותנו על מנת להגן על החברות שלנו ולהילחם בחזרה".  מאייקן תעשיות אמרו כי ההחלטה למכור מניות "לא תמיד מונעת מצורך מיידי בנזילות" ובשל המבנה המורכב של החברה, תזרימי המזומנים שלה יכולים להיות גדולים ממה שהם שנראים בדוח התזרים במאוחד שלה. החברה גם הגיבה על הערכות השווי של Vskase, חטיבת חלקי הרכב ואחזקות הנדל"ן ואמרה כי "כל ביקורת שניתנה פגומה מיסודה". "הסיבה שאנחנו לא משתמשים במחיר השוק של Viskase בקביעת השווי הנכסי הנקי של החברה היא כי Viskase לא נסחרת בבורסה הרגילה, אלא נסחרת בתצורת over-the-counter (OTC) ".

לפני כחודשיים דווח כי התובע המחוז הדרומי של ניו יורק ביקש מחברת האחזקות מידע על "ממשל תאגידי, היוון, הנפקות ניירות ערך, דיבידנדים, הערכת שווי, חומרי שיווק, בדיקת נאותות וחומרים אחרים". החברה אז אמרה כי היא משתפת פעולה עם בקשת קבלת המידע וכי משרד הפרקליט האמריקאי לא העלה כל האשמות לגביה.

אייקן פעל רבות בתקופה האחרונה נגד חברת הביוטכנולוגיה אילומינה  ILLUMINA  במטרה להחליף את הנהלת החברה לאחר שזו הובילה את מהלך רכישת חברת Grail. המאמצים קיבלו לפני כחודש ביטוי כאשר מנכ"ל החברה פרנסיס דה סוזה התפטר מתפקידו. 

מהלך הרכישה של חברת Grail באוגוסט 2021, העוסקת בפיתוח בדיקות לאיתור סרטן, לפי שווי של 7.1 מיליארד דולר עורר חששות בקרב המשקיעים ונתפס בעיניהם כטעות. אייקן דחק במשקיעים על מנת שיצביעו כדי להדיח את יושב ראש הדירקטוריון ג'ון תומפסון שהודח כבר במאי ואת מנכ"ל החברה שהתפטר. במכתב לבעלי המניות האשים אייקן את דה סוזה בניסיון "נואש, מצחיק ובעיקר כושל" לשפר את התוצאות הרבעוניות. המשקיע הסביר כי המטרה שלו היא להחזיר את מנכ"ל החברה הקודם ג'יי פלאטלי ולמכור את Grail.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כמו שנאמר 10/07/2023 20:57
    הגב לתגובה זו
    היום קפצה מחר תרד
  • 1.
    כמו שנאמר 10/07/2023 20:55
    הגב לתגובה זו
    אתה מפחד מהבנק כשאתה עשיר הבנק מפחד ממך
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

הדמיית שבבים ורכבים. קרדיט: גרוקהדמיית שבבים ורכבים. קרדיט: גרוק

ניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית

עימות דיפלומטי בין הולנד לסין סביב יצרנית השבבים Nexperia מצית משבר אספקה חמור שמאיים על פסי הייצור של יצרניות רכב מובילות; בעוד ניסאן ומרצדס מחפשות בנרות אחר חלופות, ממשלות בעולם מנסות למנוע שיתוק רחב היקף של הענף

רן קידר |

תעשיית הרכב העולמית ניצבת בימים אלה בפני אחד המשברים החריפים ביותר מאז מגפת הקורונה. ניסאן ומרצדס-בנץ, שתיים מיצרניות הרכב הבולטות בעולם, הזהירו השבוע מפני מחסור הולך ומחריף בשבבים, תוצאה ישירה של עימות פוליטי-טכנולוגי בין הולנד לסין על השליטה ביצרנית השבבים ההולנדית נקספריה (Nexperia). המשבר, שמעמיק את המתיחות בין סין למערב, מאיים לשתק פסי ייצור באירופה, אסיה ודרום אמריקה כבר בשבועות הקרובים.

הגורם המרכזי למשבר הגיע לפני כחודש, לאחר החלטת ממשלת הולנד להשתלט על פעילותה המקומית של נקספריה, חברה בבעלות סינית (חברת Wingtech), בחשש מדליפת טכנולוגיות רגישות לסין. בתגובה, אסרה בייג’ין על ייצוא של שבבים ומוצרים מוגמרים ממפעלי החברה שבסין, צעד שחתך בן רגע את הזרמת הרכיבים החיוניים לשרשראות האספקה של עשרות יצרניות רכב ברחבי העולם.

“זה לא נושא קטן, מדובר במשבר משמעותי מאוד,” הזהיר גיום קרטייה, סמנכ"ל הביצועים של ניסאן, במהלך תערוכת רכב בטוקיו. לדבריו, מלאי השבבים של החברה צפוי להספיק “רק עד השבוע הראשון של נובמבר”, ומעבר לכך אין לה כל ודאות. מרצדס-בנץ, מצדה, דיווחה כי היא “סורקת את העולם” בחיפוש אחר ספקים חלופיים, אך הודתה כי לא ברור כיצד תוכל הענף לצלוח את המשבר בטווח הקצר.

השלכות המשבר אינן מוגבלות ליפן או לגרמניה בלבד. בברזיל, אחת ממדינות הייצור החשובות בעולם לרכב, גורמים ממשלתיים מזהירים כי מפעלים עלולים להפסיק פעילות תוך שבועות ספורים אם לא תימצא דרך לחדש את אספקת השבבים. ממשלת ברזיל, לפי דיווחים, כבר פתחה בערוץ הידברות עם סין בניסיון למנוע את קריסת המפעלים המקומיים.

נקספריה נחשבת לאחת הספקיות החשובות בעולם לשבבים בסיסיים,  טרנזיסטורים, דיודות ומעגלים פשוטים, והיא מחזיקה נתח שוק של כ-40%. ולמרות שאינה מייצרת שבבים מתקדמים, היא מהווה חוליה חיונית בשרשרת הייצור של רכבים מודרניים, בהם נדרשים מאות שבבים לשליטה במערכות הבקרה, הבלימה והבידור. לפי נתוני התאחדות יצרני הרכב האירופית (ACEA), כ-60% מתוצרת נקספריה מיועדת לענף הרכב, כאשר מרבית הרכיבים מיוצרים בסין ומורכבים מחדש באירופה.