גיי פי מורגן
צילום: טוויטר

הבנקים בארה"ב יפתחו מחר את עונת הדוחות - השוק בכוננות

לאחר דוחות חזקים ברבעון האחרון סימן השאלה הגדול יהיה השפעת הריבית על המשק בארה"ב ורווחי הבנקים; האם נקבל מחר חיזוק לתחזיות הקודרות של חלק ממנכ"לי  הבנקים הגדולים ביותר בעולם?
מתן קובי | (2)

אחד מהסימנים הגדולים ביותר למצב של המשק בארה"ב הוא המצב של הבנקים הגדולים. ברבעון שעבר הבנקים הצליחו להציג תוצאות טובות והכו את תחזיות האנליסטים, הפעם הסיפור הרבה יותר שונה כשהכותרת היא עליית הריבית. מאז חודש ספטמבר הריבית בארה"ב עלתה ב-1.75%, זאת מבלי לכלול את העלאות הריבית של 0.75% בספטמבר, אשר לא הספיקה להשפיע על הדוחות של הבנקים לאותו הרבעון. בנוסף לפרסום הדוחות, הבנקים יתנו לשוק מידע על הצפי שלהם להמשך שנת 2023, כשענן המיתון מרחף מעליה.

הראשונים שידווחו יהיו  JP MORGAN ו-  BANK OF AMERICA , אשר שניהם התבטאו רבות בנוגע למיתון - המנכ"לים של שני הבנקים מאמינים שנראה אותו מגיע בשנה הקרובה. ג'יימי דיימון, המנכ"ל של ג'יי פי מורגן, אמר בראיון בחודש שעבר כי "כשאתה מסתכל קדימה, הדברים האלו (העלאות הריבית, האינפלציה והמתחים הגיאו פוליטיים) צפויים לגרור את הכלכלה למטה ולגרום למיתון בינוני עד קשה שאנשים מודאגים לגביו. זה יכול להיות הוריקן, אנחנו פשוט לא יודעים".

הסיבה שדוחות הבנקים כה חשובים היא כי הם סוקרים את המצב בשוק - ניתן לקבל מהם מידע בנוגע למצב ההלוואות לרכבים, מצב המשכנתאות, הלוואות לעסקים וגם שיעור החיסכון של משקי הבית בארה"ב. למעשה, הדוחות יכולים לספק לנו תמונה הרבה יותר עדכנית ומציאותית מאשר נתונים אחרים של הלמ"ס בארה"ב, שכן הם מציגים בצורה ישירה וברורה את המצב הפיננסי בארה"ב.

ביחד עם בנק אוף אמריקה וג'יי פי מורגן ידווחו מחר  CITIGROUP ו-  WELLS FARGO & CO , ביום שלישי  MORGAN STANLEY ו-  GOLDMAN SACHS יפרסו את דוחותיהם.

קשה לחזות את תוצאותיהם של הבנקים, שכן את העלאות ריבית כה חדות ומהירות לא נראו כבר עשרות שנים. מצד אחד, ככל שהריבית עולה, כך הבנק מרוויח יותר כסף מחלק ניכר מההלוואות והמשכנתאות שהוא חילק. מצד שני, ריבית כה גבוהה צפויה לפגוע ביכולת וברצון של אזרחים ועסקים רבים ללוות כסף, זאת בנוסף לכך שההוצאות על הבנקים על פקדונות עולות גם הן. עניין נוסף שישפיע על הדוחות ויעניין את המשקיעים יהיה לראות את ההפרשות להפסדי האשראי של הבנקים, מה שישפוך אור על המצב של הלווה הממוצע - עניין חשוב מאוד בנוגע לכך שאנו צפויים להשאר עם ריבית גבוהה לזמן מה.

לפי חברת FactSet data, הרווח המצרפי של הבנקים צפוי לרדת ב-15% לעומת הרבעון המקביל והחשש העיקרי נוגע לבנקים שמתעסקים בהלוואות בצורה משמעותית יותר. וולס פרגו וגולדמן זאקס כבר התחילו לפטר עובדים לאחר גיוסים מאסיביים שנערכו בעקבות היציאה מהקורונה. 

בתחילת השבוע אחת האנליסטיות בבנק אוף אמריקה אמרה כי בבנק רואים "סיכון לירידה של 30% (במניות)". על פי מדד המורכב מ-20 אינדיקטורים שונים, בבנק מעריכים כי ה-S&P 500 עדיין יקר בהשוואה לנתוני עבר, שכן 17 מתוך האינדיקטורים האלה מצביעים על מצב זה, לעומת ארבעה בלבד בממוצע כאשר השוק רושם את התחתית שלו. 

בשנת 2022 מניות הבנקים ספגו ירידות משמעותיות - מניית ג'יי פי מורגן ירדה בכ-15%, בנק אוף אמריקה איבד כ-30% משוויו, כנ"ל גם בסיטי. ג'יי פי מורגן צפוי לדווח מחר על הכנסות של 34.3 מיליארד דולר ורווח של 3.07 דולר למניה ברבעון האחרון של 2022. התחזית עבור בנק אוף אמריקה עומדת על הכנסות של 24.17 מיליארד דולר ורווח של 0.77 דולר למניה. גם ג'יי פי מורגן וגם בנק אוף אמריקה עקפו את תחזיות האנליסטים ברבעון האחרון עם הכנסות של 32.7 מיליארד דולר ו-24.5 מיליארד דולר בהתאמה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טוב לדעת! לבנקים באמת משקל גדול בכל הקשור למצב הכל 13/01/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    טוב לדעת! לבנקים באמת משקל גדול בכל הקשור למצב הכלכלי שם
  • 1.
    כתבה מעננינת תודה (ל"ת)
    יוסי 12/01/2023 22:47
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.