וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

נעילה בעליות: הנאסד"ק עלה ב-2.1%; אנבידיה עלתה ב-7%

אחרי הנעילה החיובית אמש, יום המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים חדות לאחר שהנאסד"ק עלה ב-2.1% ואילו ה-S&P 500 עלה כ-1.2% והדאו ג'ונס עלה כ-0.8%. רוסיה מהדקת את המצור על מריופול וטוענת בפני הגרמנים כי דרישות האוקראינים לא הגיוניות. הפלישה הרוסית לאוקרינה, והסנקציות של המערב, הביאו לצניחה של 90% במחיר מניית חברת הנפט הרוסית גזפרום ולהפסקת המסחר בה. האם המחיר הנמוך מצדיק השקעה או שמא יש להמשיך להיזהר מלהשקיע בחברות רוסיות? לטור המלא של שלמה גרינברג. המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 0.23%  

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו: נשיאי ארה"ב וסין שוחחו היום על הפלישה הרוסית לאוקראינה. הנשיא הסיני ז'י מסר לביידן כי אף צד אינו מעוניין בעימות וכי בטחון מדינות העולם הם האוצרות היקרים ביותר של הקהילה הבינלאומית.  נתוני מכירות הבתים בארצות הבית לפברואר הפתיעו לטובה: עלייה חודשית של 7.2% (מנוכה עונתיות) ל-6.02 מיליון עסקאות (ירידה של 2.4% מפברואר 2021). הצפי היה לעלייה של 6.2% ל-6.10 מיליון עסקאות. הנתון של ינואר עודכן מעט מטה מ-6.5 מיליון בפרסום המקורי ל-6.49 מיליון. אושרה בקונגרס ברוב מוחלט הפסקת יחסי הסחר המועדף עם רוסיה. ההחלטה שהתקבלה ברוב מוחץ, אל מול שמונה מנגדים בלבד תאפשר לארה"ב להעלות בחדות את המכסים על סחורות רוסיות הנכנסות למדינה; בכך מצטרפת ארה"ב לחברות האיחוד האירופי, יפן, בריטניה, קנדה, דרום קוריאה ואוסטרליה, שהכריזו על צעד דומה (לכתבה המלאה). בשוקי העולם נרשמו היום ירידות באירופה ומולן סנטימנט חיובי באסיה ובגזרת הנפט מחירו חוזר לעלות (לכתבה המלאה). החששות שהאיחוד האירופי יאסור שימוש בשטחו בטכניקת "הוכחת עבודה" על פיו עובד הביטקוין הוסרו לעת עתה מה שסייע במגמה החיובית הקלה השבוע, זאת בנוסף לעוד ציוץ של אילון מאסק (לכתבה המלאה).

מניות במרכז: מטא, חברה האם של FACEBOOK (סימול: FB) עולה בשעה זו לאחר שהחברה דיווחה כי תשיק שירות שיכלול "מרכזי הורים" עבור פלטפורמת האינסטגרם שלה וזאת על מנת לסייע להורים רבים לנטר אחר פעילות הילדים שלהם בפלטפורמות. מתחרות נוספות לרבות  SNAP INC (סימול: SNAP). AVIS BUDGET GROUP INC (סימול: AVIS),  HERTZ GLOBAL HOLDINGS  (סימול: HTZ) מחיר מניותיהן של שתי החברות יורד בשעה זו וגורמים רבים מעריכים כי הירידה היא על רקע פנייה מצד נציגיה הדמוקרטים של ממשלת ארצות הברית בנוגע למחירי השכרת הרכב שממשיכים לעלות כיום בענף.  NVIDIA COR (סימול: NVDA) עולה בשעה זו במסחר בניו יורק לאחר מספר ימים רצופים בהם עולה מחיר המניה של ענקית השבבים. העליות במחיר בימים האחרונים קשורות בעיקר לכמה סקירות חיוביות אותן קיבלה החברה בטענה כי תוכל להוות שחקן מפתח בעולם המטאוורס. GAMESTOP CORP (סימול: GME) יורדת אחרי הדוחות - כפי שהיה פעמים רבות קודם לכן במניה אחרי חשיפת התוצאות הרבעוניות. החברה הפסידה 1.86 דולר למניה בעוד השוק ציפה להפסד של 0.85 דולר בלבד. ההכנסות הסתכמו ב-2.2539 מיליארד דולר ברבעון, ואילו האנליסטים העריכו שתציג הכנסות נמוכות יותר של 2.12 מיליארד דולר. FEDEX (FDX) ענקית השילוח יורדת גם כן ברקע תוצאות מעורבות. החברה דיווחה ברבעון שחלף (נגמר בסוף פברואר) על רווח מתואם של 4.59 דולר למניה, נמוך מצפי האנליסטים שהיה 4.65 דולר למניה. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-23.641 מיליארד דולר, ואילו השוק ציפו לנתון נמוך יותר של 23.5 מיליארד דולר. DIDI GLOBAL (DIDI) מניית חברת הנסיעות השיתופיות מסין עולה, ככל הנראה שוב על רקע כוונות רשויות ני"ע האמריקאית והסינית לחתום על הסכם במסגרתו יוכלו המניות הסיניות - שנפגעו לאחרונה בעקבות החשש כי ימחקו מהבורסות האמריקאיות - להיסחר בוול סטריט.  Kidpik (סימול: PIK) קמעונאיות הביגוד לילדים ונוער טסה אתמול במסחר ב-160% לערך עם הידיעה על כך שתקדם את הסרט החדש של  WALT DISNEY ׁׁׁׁ(DIS) Cheaper by the Dozen שייצא בשירות הסטרימינג שלה, זאת באמצעות חבילות מרצ'נדייז ובהן ביגוד הממותג בהשראת הסרט. עתה היא מוסיפה לקפוץ. אחרי זינוק של 12.5% במהלך המסחר אתמול ללא דיווח כלשהו, עתה  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (SPCE), חברת הטיסות האזרחיות לחלל, מאבדת גובה. STONECO LTD CL A (STNE) חברת התשלומים הברזילאית בה משקיע וורן באפט מזנקת בעקבות שורת מינויים בחברה, בהן בכיר לשעבר ב  JP MORGAN  (JPM) ברזיל. בדוחות לרבעון הרביעי החברה פספסה את צפי האנליסטים כשדיווחה על הכנסות נטו של של 34 מיליון ריאל ברזילאי (6.8 מיליון דולר) מול ההערכות שהיו 65.2 מיליון ריאל. ישראליות בוול סטריט: סולאראדג' ממשיכה לרדת גם היום ברקע החלטתה לצאת לגיוס של 600 מיליון דולר (לכתבה המלאה). שווי חברת הספנות הישראלית צים חצה השבוע את רף ה-10 מיליארד דולר. בכך, עקפה החברה את שווין של שורה של חברות ישראליות אחרות בוול סטריט בעלות היסטוריה ארוכה בניהן טבע -1.91%  אלביט מערכות (US) אמדוקס ו סנטינל וואן .

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    השורטיסטים קיבלו Z רציני (ל"ת)
    תמר 19/03/2022 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זה הזמן לאוסיף כסף על פייסבוק? 18/03/2022 22:53
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לאוסיף כסף על פייסבוק?
  • 8.
    ארביטרז בשמייםעליות של 3 אחוז בפתיחה יום א עם אופצ 18/03/2022 22:46
    הגב לתגובה זו
    ארביטרז בשמייםעליות של 3 אחוז בפתיחה יום א עם אופציה ל 4-5
  • 7.
    בן 18/03/2022 22:32
    הגב לתגובה זו
    לא ייאמן
  • 6.
    דניס 18/03/2022 22:21
    הגב לתגובה זו
    ב ראשון-3% ב ת-א 35
  • 5.
    כל השורטיסטים קיבלו Z אכלתם אותה חחחחח (ל"ת)
    אריה 18/03/2022 22:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מניה שנסחרת מתחת לשוויה הרבה זמן (ל"ת)
    רציו 18/03/2022 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הנפט והסחורות החקלאיות יעלו הרבה וכיל בהתאם לכך (ל"ת)
    כיל בזן 18/03/2022 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אופקו תעלה עוד עשרות אחוזים, שווה השקעה (ל"ת)
    משקיע חכם 18/03/2022 16:04
    הגב לתגובה זו
  • אלי 18/03/2022 18:50
    הגב לתגובה זו
    לאף אחד.תקנה לבד.
  • שער 1600 . (ל"ת)
    אופקו 18/03/2022 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תיכף יפילו אותן (ל"ת)
    מניות ישראליות 18/03/2022 15:02
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.