לא לשימוש
צילום: רויטרס
מאקרו כלכלה

כולם יודעים שהפד לא יכול לנצח את האינפלציה; אם תתקרר זה לא בזכותו

הביקושים בארה"ב כ"כ חזקים והבעיה היא בצד ההיצע וגיוס העובדים, כך שהעלאת ריבית אינה איום גדול על הצמיחה, בניגוד למשוואה המקובלת. בישראל על פניו צמיחה של 8.1% תאפשר לנגיד להעלות ריבית ביתר קלות, אך הוא עשוי לראות בה רק תיקון ל-2020

אמיר כהנוביץ | (2)

העמדת פנים - למרות שרוסיה דיווחה ביום שלישי על הסגת חלק מכוחותיה ועוררה התלהבות בשווקים, צילומי לווין של נאט"ו הראו שזה לא באמת קרה. מצד שני היא גם לא תקפה ביום שבו המודיעין האמריקני הזהיר מפלישה "מיידית", מה שלבדו הספיק כדי להצדיק עליות.

ברקע נשיא ארה"ב, ביידן, ממשיך להעמיד פנים שיטיל על רוסיה "סנקציות חסרות תקדים", כולל בקרות יצוא, וניתוק שלה ממערכת הסליקה הבינלאומית, אבל עמוק בלב, המשקיעים יודעים שכלכלת אירופה תלויה ברוסיה, ושבעבור האמריקאיים מחיר הדלק חשוב יותר מאיזו שמוקראינה. מקום אחר שבו נמשכת העמדת פנים בקנה מידה נרחב היא בפדרל ריזרב, אשר פרסם אתמול את פרוטוקול החלטת המדיניות שלו, ותיאר בה כוונה נחושה להילחם באינפלציה. אך מצד שני המשתתפים החליטו שלא לקבל את ההצעה להקדים את סיום תכנית רכישות האג"ח, ולהמשיך איתה כמתוכנן עד לחודש מרץ. עמוק בפנים כולם יודעים שהפד לא יכול באמת לנצח את האינפלציה, ואם זאת בכל זאת תתקרר זה לא יהיה בזכותו.

אגב, השאננות של אוקראינה מהמצב בו היא נמצאת מעלה תהיות שמדובר בהעמדת פנים נוספת. אני לא יכול שלא להשתעשע במחשבה שבסוף יהיה זה צבא אוקראינה שיפתיע עם מתקפה מקדימה, שתאגף את הכוחות הרוסים, ויגיע עד לקרמלין. נפט חינם לכולם! 

הריבית היא לא המגבלה האפקטיבית להתרחבות - הזינוק בריבית הגלומה מעוררת הרבה פחדים אבל נתוני המאקרו שפורסמו אתמול בארה"ב מלמדים שהביקוש כל כך חזק, החברות לא מצליחות אפילו לעמוד בו, כך שגם אם אלה יתקררו החברות בקושי ישימו לב. המכירות הקמעונאיות זינקו בינואר ב- 3.3% והיצור התעשייתי התרחב בפחות, ב-1.4%. המגבלה האפקטיבית של סקטור התעשייה היא בעיקר השיבושים באספקת תשומות, כולל עובדים. מעניין אגב לשים לב שהמכירות הקמעונאיות מתרחבות במהירות גם שסקרי הצרכנים נמצאים ברמות שפל היסטוריות. אחד ההסברים לדיסוננס הזה נמצא בעובדה שנתוני המכירות הם נומינאליים. 

כלכלת ישראל מתפוצצת למעלה - התוצר ברבעון הרביעי התרחב בקצב שנתי של 16.6% והצליח להביא את הצמיחה ב-2021 ל-8.1%, גבוה מהערכות בנק ישראל ל-6.5% ומהערכות קרן המטבע ל-7.2%. הצריכה הפרטית התרחבה ב-2021 ב-11.7%. הצמיחה המהירה צפויה ללחוץ על בנק ישראל להעלות ריבית, אבל הוא עשוי עדיין לקחת אותה בעירבון מוגבל בשל העובדה שבחלקה הגדול, אם לא כולה הוא בסה"כ עדיין תיקון לנפילה ב-2020. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברק 17/02/2022 10:24
    הגב לתגובה זו
    כשאתה מסתכל על דברים ראלית ועוד יותר כשמתחשבים בעליות המחירים האמיתיות רואים שהאמריקנים צורכים פחות.זו לא חוכמה להעלות מחירים של מוצרי צריכה בסיסיים ואז להתלהב שהביקוש חזק בגלל שהאמריקנים מוציאים עליהם יותר כסף.אני לא חושב שיש סיבה להיות אופטימיים היסטורית תמיד כשהנפט עלה כך הוא חנק את הכלכלה.
  • זה בדיוק מה שכתוב במאמר (ל"ת)
    קורא 17/02/2022 22:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.