שוק דובי וול סטריט דובים
צילום: Istock

הגיע הזמן ל"שורט" על השווקים?

האופטימיות של מנהלי הקרנות בארה"ב ברמות שיא כל הזמנים על רקע רמות ההשיא בוול סטריט וההודעות של פייזר ומודרנה בשבועיים האחרונים. ההיסטוריה מאותתת כי מדובר ב"קרקע פוריה לאירועי קיצון"
עמית נעם טל | (29)

על רק ההודעות בשבועיים האחרונים של של פייזר ומודרנה וברקע לביטחון המשקיעים מהבנקים המרכזיים, נראה כי האופוריה השתלטה על וול סטריט. דוגמה לאופוריה ניתן לראות בסקר מנהלי הקרנות של בנק אוף אמריקה לחודש נובמבר שיצא בימים האחרונים. מחברי הסקר בבנק אוף אמריקה טוענים כי מדובר בסקר ה"שורי ביותר של 2020".

ע"פ הסקר האחרון, האופטימיות של מנהלי הקרנות הגיעה לרמה של 46% - שיא מאז ינואר 2018, כאשר נציין שרמות של מעל ל-50 מהוות נק' קיצון. 

ציפיות הצמיחה בארה"ב עלו בחודש האחרון לרמות שיא של 20 שנה

הציפיות עלו גם הן לרמות שיא מאז  תחילת 2002

כתוצאה מהאופטימיות הגבוה, שיעור המזומן ירד בחודש האחרון לרמה של 4.1% - כאשר אנחנו מתקרבים לרמות שפל היסטוריות המאותתות על אופוריה בשווקים.

ושימו לב לזה - בעקבות ההודעות האחרונות, הציפיות של מנהלי הקרנות להתללה של עקומת האג"ח של ארה"ב עלו לרמות שיא. בכל הפעמים האחרונות זה הסתיים באירוע חריג בשווקים. 

נזכיר בהקשר זה את הכתבה שפרסמנו בסופ"ש האחרון, על עודף הנזילות במערכת  (לכתבה המלאה). אחת הדרכים להרגיש את שוקי האג"ח היא ע"י ירידות חדות בשוקי המניות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    שלי 19/11/2020 12:40
    הגב לתגובה זו
    המצב בכלכלי בעולם בכי רע.הבורסות עלו בגלת ההזרמות האדירות של המדינות.מישהוא צריך לשלם את הכספים שהזרימו
  • שוב השאלה מתי יירדו? 19/11/2020 23:00
    הגב לתגובה זו
    השלטון לביידן, שתתרחש ב-20.1.21. עדאז השוק, בעיקר כן יכול לעלות חזק. אבל ברור מאד שתהיינה ירידות רציניות. אין אשליות.
  • 21.
    סמי 19/11/2020 11:04
    הגב לתגובה זו
    הרבה פעמים ברמות שיא תרחיש כזה קורה.
  • 20.
    מסתכל מלמעלה 19/11/2020 10:50
    הגב לתגובה זו
    רק מי שיודע לקרוא נכון את הנתונים - מסוגל לראות את הדרך קדימה, ולא מתבלבל בדרך מהרעשים (שמועות שווא)
  • 19.
    ישראל 19/11/2020 07:31
    הגב לתגובה זו
    לגזור ולשמור, הירידות יגיעו, את הסיבה ימצאו.
  • אלי 19/11/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    ברגע שאני רואה את שם הכותב אני אפילו לא טורח לקרוא. אפילו ניתוח טכני בסיסי שלומדים בפסגות עדיף מהניתוחי שוק שלו שתמיד טועים.
  • 18.
    יודע הכל 19/11/2020 06:58
    הגב לתגובה זו
    השוק עומד ליפול או למעשה לעלות בחדות. הנייר סופג הכל... לשוק כללים משלו... א
  • 17.
    מגיב 18/11/2020 23:52
    הגב לתגובה זו
    שלושת המדדים המובלים בשיא אנחנו אחרי בחירות מצאו חיסון להגיף כך שהכל כבר מגולם במחיר, מה שנשאר זה תיקון למטה של 15 אחוז ואחר כך נראה.
  • 16.
    שימקה 18/11/2020 22:58
    הגב לתגובה זו
    מנסים להבריח את המשקיעים מהמשך העליות!!!!!!!????????????
  • שימקה תחליף את השם לא מתאים לכאלו שפולטים שטויות בליהרף (ל"ת)
    חנני 19/11/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    התחלת..... (ל"ת)
    vvc 18/11/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
  • חכם 19/11/2020 01:58
    הגב לתגובה זו
    מקווה שהוא לא משקיע במה שהוא כותב. פאניקה בשקל
  • 14.
    דרור 18/11/2020 22:05
    הגב לתגובה זו
    ריבית אפס , תמיכה מסיבית בשווקים , הכוון ברור מעלה .
  • 13.
    יוסי 18/11/2020 21:51
    הגב לתגובה זו
    שוק שורי. כל הנתונים מעידים על המשך עליה
  • 12.
    מחר יגידו שאין איפה להשקיע אז הבורסה תעלה (ל"ת)
    רמי 18/11/2020 21:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 18/11/2020 21:21
    הגב לתגובה זו
    נושא כל כך חשוב דורש פרישה רחבה הרבה יותר של הענינים
  • איצ לאנונימי 18/11/2020 22:18
    הגב לתגובה זו
    טעם ועולם ומלואו..
  • 10.
    ראלי 18/11/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
    נועם תודה על כתבותיך המעולות. בתאוריה אתה צודק מאוד אך לדעתי ואשמח לתגובות הגולשים מי שקובע ומי שמנהל את המסחר זה הבנקים העולמיים והם כל הזמן קובעים את השערים. הם חזקים יותר מכל כלכלה. הכותב מחזיק תעודות שורט. תודה שוב
  • 9.
    חזזזק. bearbur (ל"ת)
    אנונימי 18/11/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    . 18/11/2020 20:44
    הגב לתגובה זו
    לעמית..טרם קראנו הכתבה..אבל אין להתייחס בהכרח ....מייד המשך.
  • . 18/11/2020 22:30
    הגב לתגובה זו
    ובכל מקום ממש לא נישענות על שוק עולה..צונח וכדומה.. מנסיוננו שנים רבות ועם כמעט 0 ליקויים..השיטה היא פשוטה..יש למצוא..לצוד..לאתר..מניות חברות "איכותיות" ולשאול מהם כמה שיותר...ההצלחה בעסקות אלו היא בוודאות 99% כנאמר וגדולות בערך פי 4 עד 6 מכל השקעת LONG ואפילו הטובות ביותר ולזמנים ארוכים שבידינו. מה שמתחרה עם שיטת שאילת הסחורה הוא ...סחורות מתכלות שגם בן אחוזי הרווח בטוחים וודאיים..לילה טוב.
  • 7.
    דן 18/11/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
    ראינו שיא ב 16.11 ....18.11 מתחילה המפולת שתלך ותתעצם .......14.12 עד 20.1.21 קטסטרופה בשווקים , גרוע מ 1929 .
  • 6.
    שום שורט 18/11/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
    ואחרי מיתון תמיד באה פריחה חדשה. די לבכי ולנהי תקועים בשנות ה 60 עם כלכלה מיושנת תתקדמו כבר
  • 5.
    משחק של נגידים 18/11/2020 20:19
    הגב לתגובה זו
    שיניחו חודש את הכלים ונראה את השוק
  • 4.
    הסבר הגיוני להרגשת האופוריה שנארית מוגזמת ברמות האלה (ל"ת)
    יחזקאל 18/11/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אתה כרגיל פסימי ואנחנו נמשיך להרויח. (ל"ת)
    מני 18/11/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
  • אתם תמשיכו להרוויח אהה????? (ל"ת)
    אהה ילד.. 18/11/2020 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אריק 18/11/2020 19:55
    הגב לתגובה זו
    ישנו משחק חדש בשווקים ולא מהיום מי כמוך יודע ההיסטוריה לא בהכרח תחזור על עצמה
  • 1.
    ברכות לכתב עמית-ברכות לחודש העברי-ברכות לזהירים (ל"ת)
    כותבי תרחישים 18/11/2020 19:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.