האם המלחמה של טוויטר נגד טראמפ עובדת לטובת המניה?
אוי לבושה של נשיא ארצות הברית, שמשתמש בקטעי וידאו ללא רשות, מפר זכויות יוצרים ועוד אחר כך מתלונן על כך בחוסר ידיעה. מה עוד שמנכ"ל של חברה בסדר גודל בינוני בארצות הברית משפיל אותו ככה בפומבי. יש רק מילה אחת שמתארת את הסיטואציה במלואה – מביך. פשוט מביך. פייסבוק, טוויטר ומה שביניהן טוויטר היא העוף המוזר – כן, כן, אני מודע לדימוי – של עולם הרשתות החברתיות. מצד אחד היא יותר ליברלית מפייסבוק השמרנית, אבל לא מספיק וולגארית כמו רדיט ו-4Chan, שם ניתן למצוא הכול. וכשאני אומר הכול, הכוונה היא להכול. מפורנו קשה ועד סודות מדינה. בניגוד לפייסבוק שמתפקדת כרשת של אחד על אחד או אחד שהוא חלק מקבוצה, טוויטר היא סוג של הייד פארק – כל אחד יכול לעמוד בכיכר העיר ולצעוק מה שבא לו. זה הבדל מהותי, כשכל רשת חברתית משרתת את הגולשים למטרה משלה. אבל זה נותן לפייסבוק יתרון בטרגוט של קהלים עם פרסומות – משהו שפייסבוק הפכה לאומנות בפני עצמה. עד כמה? החברה של צוקי הרוויחה ב-2019 הכנסות שנתיות של קרוב ל-71 מיליארד דולר. זאת לעומת 3.5 מיליארד "בלבד" לטוויטר באותה השנה. בכלל, הרשת החברתית שהונפקה ב-2013, הבטיחה לציבור ב-IPO "לאפשר לכל קול בעולם להדהד בעולם באופן מיידי וללא סינון". בניגוד לסטארט פאים אחרים, החברה אכן עמדה בהתחייבויותיה. יתר על כן, בניגוד לפייסבוק שמכוונת להמונים, חלק ניכר מקהל היעד של טוויטר בעולם הם דווקא האליטות והחברה הגבוהה. עובדה, אפילו טראמפ נמצא שם ללא הרף. עם זאת, בניגוד לפייסבוק לה 1.7 מיליארד משתמשים ביום, לטוויטר יש "רק" 200 מיליון משתמשים. גם בשווי השוק אין בכלל מה להשוות. השווי של פייסבוק עולה על 650 מיליארד דולר. טוויטר היא אפילו לא 5% מזה, כשהשווי של עומד על למעלה מ-28 מיליארד דולר. טוויטר מרוויחה בגלל שנקטה עמדה גדול הכדורסלנים אי פעם, מייקל ג'ורדן, נשאל פעם מדוע אינו מביע עמדה, לאחר אמירות גזעניות של פוליטיקאים רפובליקנים וג'ורדן ענה: "גם רפובליקאים קונים את הנעליים שלי". ג'ורדן ספג ביקורת נוקבת על כך, אבל זה לא הזיז לו ובטח לא לחשבון הבנק שלו. מנגד, גדול הכדורסנים של דורנו והספורטאי הגדול ביותר בארצות הברית כיום, לברון ג'יימס, לא בוחל במילים בנוגע לדיעותיו בענייני היום. אז אם פייסבוק היא כמו ג'ורדן של פעם - שתקנית ודואגת רק לרווח - טוויטר היא לברון. היא נקטה עמדה וזה השתלם לה. רק ביום רביעי בשבוע שעבר הרשת הגיעה לשיא הורדות של 5 שנים עם למעלה מ-677 אלף הורדות. ביום כן. זה המון לרשת שקיימת כבר קרוב ל-15 שנה (2004). בכלל אנליסטים צופים שכמות המשתמשים ברשת תגדל ב-18% ב-2020. לא רע. אז נכון, המאבק מול טראמפ גבה משווי המניה 9% בסוף החודש הקודם, אבל היא כבר תיקנה מאז בכ-18%, מרמה של 30.97 דולר למניה, ל-36.4 דולר למניה ובכך עברה לתשואה חיובית ב-12 החודשים האחרונים לאחר ההתרסקות של מארס השחור. עם זאת המניה עדיין מפגרת אחרי פייסבוק, שעלתה ב-37% באותה התקופה וגם אחרי מדד ה-S&P500 שעלה ב-13%. עם זאת, במגזין בארונס סבורים שדווקא בגלל המלחמה בין הרשת לטראמם, המניה צפויה להניב תשואות יפות בשנה הקרובה. כרגע, מרבית האנליסטים המסקרים את החברה מותירים את ההמלצה על המניה בהמלצת החזק. זאת לאחר שבחודש מארס נכנסו שני מנהלי קרנות ומשקיעים אקטיביים, לאור חוסר היכולת של דורסי להגדיל את הרווחים מפרסום. כמו כן, המגפה פגעה קשות בהכנסותיה של הרשת מפרסום, מאחר ומרבית המודעות מגיעות מסקטור הבידור והספורט – שני סקטורים שהשבתו לחלוטין בחודשים האחרונים. בראיון שהעניק לבארונס, אמר דורסי כי "ישנם אנשים שלא מבינים למה אנחנו לא מגיעים למיצוי הזדמנויות מלא. לאותם אנשים אני אומר: אל דאגה, אנחנו נגיע לשם".Not true and not illegal. This was pulled because we got a DMCA complaint from copyright holder. https://t.co/RAsaYng71a
— jack (@jack) June 6, 2020
- 2.אין שום קשר בין הדעות של ראשי טוויטר להתנהגות המניה (ל"ת)למעשה 10/06/2020 16:33הגב לתגובה זו
- 1.מצווה מה שטוויטר עושים לטובת הדמוקרטיה (ל"ת)יאללה טוויטר 09/06/2020 10:53הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
