התכווצות הכלכלות באירופה - החדה ביותר מאז מלחמת העולם ה-2
בעוד הממשלות באירופה רומזות בימים האחרונים על תוכניות יציאה מהסגר, לנוכח הירידה במספר הנדבקים מנגיף הקורונה, הנתונים הכלכליים הרשמיים מתחילים להגיע – והם נראים רע במיוחד. נראה כי גם לאחר הסרת הסגר, ייקח עוד זמן רב עד שהכלכלה האירופאית תתאושש מהאירועים בחודשים האחרונים.
בצרפת, הבנק המרכזי במדינה העריך הבוקר כי הכלכלה הצרפתית התכווצה בכ-6% במהלך הרבעון הראשון של 2020. מדובר בהתכווצות הרבעונית החדה ביותר מאז מלחמת העולם ה-2. לשם השוואה, הכלכלה הצרפתית רשמה התכווצות של 1.4% "בלבד" במהלך הרבעון האחרון של 2008.
למרות הנתונים הגרועים, ייתכן שזה עדיין לא הסוף. הבנק המרכזי טוען היום כי כל שבועיים של הסגר צפויים להוריד עוד 1.5% מהתמ"ג בהסתכלות שנתית.
הצמיחה בצרפת לפי רבעונים: נתונים היסטוריים ברבעון האחרון
- 15.רועי 09/04/2020 12:43הגב לתגובה זוימים קשים בדרך
- 14.לרון 09/04/2020 09:19הגב לתגובה זואינה כה רעה,אנשים שלא עובדים ונאמר מקבלים כסף כך או אחרת חוסכים הרבה בהוצאותיהם מישיבה בבית!
- 13.דירה=קורת גג 08/04/2020 20:43הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 12.משקיע 08/04/2020 16:55הגב לתגובה זוהפד מחזיק את השווקים וכל עוד הוא ימשיך ימשיכו העליות
- 11.דביר מאחל חג ירוק 08/04/2020 15:38הגב לתגובה זומה זה משנה התכווץ או לא. העיקר שהמדדים טסים ומבחינתי הם יכולים לטוס כי הצפי למתים בארהב היה מיליון ובסך הכל מתו 950 אלף. משנה הסיבה ? משנה התוצאה והיא שהמדדים כל יום טסים 3-8 אחוזים. עליה של 1-1.5 אחוז כבר לא נחשבת שם לעליה. מינימום 3%. היום בוול יטוסו 3 אחוזים ומחר עוד 5% וביום ראשון באווירת חג פסח וחג קורונה מדד 35 יזנק 7% . יאהווווווו
- 10.דן 08/04/2020 15:29הגב לתגובה זוזה קרוב יותר ממה שאתם חושבים .
- שטויות! (ל"ת)פרסיפל 09/04/2020 02:38הגב לתגובה זו
- הלוואי! מהפה שלך.... (ל"ת)תומר 08/04/2020 17:59הגב לתגובה זו
- 95 אחוז בלי להניד עפעף. (ל"ת)היי 08/04/2020 16:43הגב לתגובה זו
- דן 08/04/2020 17:37העולם הפיננסי , לא יחזור להיות מה שהיה ....
- 9.שי 08/04/2020 15:25הגב לתגובה זואנדים אז לא מנפו את החיים שלהם על מותרות, רכבים, בית, טיסות לחול וכו, לא היה לאנשים הלוואות ברמות שיש היום. ועוד מה שמציעים לנו היום, לקחת עוד הלוואות
- 8.אזרח 08/04/2020 15:18הגב לתגובה זוהממשלות שופכות כמות דמיונית של כסף אבל בשרגע שבלון החובות הזה יתקל בברבור הבא הוא יתפוץ לרסיסים
- 7.עפר 08/04/2020 15:06הגב לתגובה זואם נועם טל צופה שחורות אני רגוע. תמיד פסימי והכל מתהפך עליו
- משקיע 08/04/2020 15:09הגב לתגובה זוהוא דווקא מאוד אופטימי על השוק
- 6.רק לאחר שתעצר המגיפה ויפנימו את המצב האמיתי תתחיל מפולת (ל"ת)שלמה 08/04/2020 14:42הגב לתגובה זו
- פרסיפל 09/04/2020 02:36הגב לתגובה זואין לך דרך לדעת כיצד תגיב הכלכלה האירופאית בעוד שבוע או חודש. די להפחדות!
- 5.מאיא 08/04/2020 14:32הגב לתגובה זואין מה להזוות את 1946 לל2020
- 4.זה נכון אבל מהמצב הזה יהיה רק שיפור (ל"ת)רמי 08/04/2020 14:07הגב לתגובה זו
- 3.הבנו שאתם נורא רוצים תחזית פסימית אבל צר לי (ל"ת)פנחס 08/04/2020 14:07הגב לתגובה זו
- 2.ל 08/04/2020 13:55הגב לתגובה זוכל המדדים לא רלוונטיים
- 1.זה רק עניין של זמן עד שנאה שוב את התרסקות השווקים (ל"ת)אריאל 08/04/2020 13:53הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
