
פני השקל כפני המדינה: העצמאות הכלכלית של ישראל
שנת 2008 כציון דרך - למרות משבר גלובאלי וסחר חוץ מידלדל, ישראל הוכיחה ביצועים מוצלחים שמשכו את עיני המשקיעים. כך נקבעה עצמאותנו השנייה // דעה
אם שנת 1948 הוציאה אותנו לעצמאות לאומית, מדינית וחברתית, אני מרשה לעצמי לומר ששנת 2008 קיבעה את מעמדנו הכלכלי העצמאי. כלכלת העולם נקלעה אז למשבר קשה, כלכלות מובילות התכווצו, אבטלות האמירו וגירעונות גדולים נפערו בתקציבי המדינות. אצלנו, התוצר לא ירד, שוק העבודה נותר איתן והמערכת הבנקאית הראתה חוסן מרשים.
דומה ששער החליפין ממחיש זאת היטב: עד 2008 הוא שיקף בעיקר את "השכונה הבעייתית" שלנו; משקיעים זרים חששו להשקיע כאן בגלל ההסלמות הביטחוניות החוזרות ונשנות. היכולות הכלכליות שלנו לא שינו להם; משנת 2008, משנוכחו לדעת שלישראל ביצועים מהמוצלחים בעולם – על אף המשבר הגלובאלי והקשיים שסחר החוץ העולמי המידלדל צפן לה - השתנתה גישתם מקצה לקצה.
התבוננו נא בתרשים הבא. הוא משרטט לכם, בקווים האפור/הירוק, את שער החליפין שקל דולר שמתאים להפרשי האינפלציה/הריביות הקצרות בין ארה"ב לישראל. ירידה של קו מתארת ייסוף (התחזקות) של השקל.
היום, בעולם האינטרנט והאונליין, קל יותר מתמיד להשוות מחירים של מוצרים סחירים בארץ ובחו"ל ולכן לאורך זמן לא יהיה פער ביניהם; מה שיכריע היכן לקנות יהיה שער ההמרה בין שקל למט"ח. זו משוואת המחירים. במקביל, ניתן ללוות/להלוות לתקופות קצרות בארץ ובחו"ל וגם כאן ניתן להשוות ריביות ולקבל את ההחלטה – בארץ, או בחו"ל – לפי שער ההמרה. זו משוואת הריביות.
מהתרשים עולה, כי עד שנת 2008 היה שער השקל חלש מדי, כדי עשרות אגרות, בגלל פרמיית הסיכון הביטחונית הגבוהה שלנו, שהייתה הגורם הדומיננטי לרעתנו. לאחר 2008, השקל תוסף מול הדולר ונכנס ל"רצועת שערי חליפין כלכלית" למעשה, זה עשור ששער השקל אינו חזק, או חלש מדי, דבר המצביע על איתנות המשק והמטבע.
עוד עולה מהתרשים, כי הרצועה הכלכלית שרדה בהצלחה מספר גלים של תיסוף/פיחות, אך כמעט לא נפרצה. מכאן עולה כי השקל מגיב לאירועים, אך בסופו של יום נבחן לפי ערכו הכלכלי וכבר לא סוחב על גבו את החטוטרת הביטחונית.
מה גרם לכך? ביצועיו הטובים של המשק, התרופפות ההשפעות של אירועים גיאו-פוליטיים על הכלכלה הגלובאלית ככלל (ואצלנו בפרט), תגלית הגז הטבעי, הירידה המתמדת של החוב הציבורי והגירעון הפיסקאלי מתחת לרף המקובל למדינות מפותחות, ההיי טק, האקזיטים ועוד.
כל אלו גרמו לכך שמשקיעים זרים, תושבי חוץ וחברות דירוג אשראי מחמיאים ומציינים לטובה את ביצועי המשק ואפשרויות ההשקעה הגלומות בו. הם גם העמידו בצל את הריבית המקומית, שנמוכה משמעותית מהריבית בארה"ב ובכל זאת לא מחלישה את השקל. הביקושים לשקל הצריכו את בנק ישראל לרכוש דולרים בהיקפים עצומים על מנת למתן את תיסוף השקל, שהרי יש קו דק בין תיסוף, שמשקף עוצמה כלכלית, לבין תיסוף יתר, שמזיק לה דרך פגיעה בסקטור הייצוא הסחיר.
נכון, גם חולשת הדולר בעולם מאדירה את ביצועי השקל ונכון שלא רק הגורמים הכלכליים משחקים לטובתו; אך אנו בימי חג והיכן שאפשר – מותר לנו לטפוח לעצמנו על השכם. נכון להיום, פני השקל כפני המדינה – עצמאותנו המדיניות מגובה היטב על ידי איתנות הכלכלית. התנהגות השקל בעשור האחרון היא כנראה ההוכחה הטובה ביותר לכך.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
הכותב הוא רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי-טפחות
- 3.ומה מספר לכם הליצן בעניבת הדולר ? (ל"ת)משה 23/04/2018 10:29הגב לתגובה זו
- 2.מוטי 23/04/2018 09:29הגב לתגובה זוהסיבה שהמשק הישראלי לא נכנס למיתון ושהמערכת הפיננסית (בנקים) עברו את המשבר בהצלחה לא קשורה כלל לניהול אחראי. פשוט מאוד עוד לא היינו חשופים (או חשופים מספיק - בנק פועלים) ל MBS. זה הכל. אם המשבר היה פורץ שנה -שנתיים אחרי הכל היה נראה אחרת
- 1.Lior Lev 23/04/2018 00:13הגב לתגובה זושער חליפין גבוה\נמוך יכול להיות כתוצאה משלל דברים

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.