בורסת הנפט של סין תושק בשבוע הבא. האם מעמד ארה"ב יחלש?

בורסת INE תפתח ביום שני הקרוב ותציג מסחר בחוזים עתידיים על הנפט במטבע היואן המקומי. בכך תשבר השליטה האמריקאית בתחום
נועם בראל | (5)

סין, הקונה הגדולה ביותר של נפט בעולם, תפתח את בורסת הנפט המקומית שלה בשבוע הבא. הבורסה, אשר תקרא Shanghai International Energy Exchange או בקיצור INE תפתח ביום שני, ה-26 במרץ, לאחר שנים שהייתה בתכנון והשקתה נדחתה מספר פעמים.

לסוחרים בבורסה תנתן האפשרות בחוזים עתידיים על נפט במטבע מקומי, כמו גם משקיעים זרים, אשר יוכלו להשתתף במסחר כיוון שהבורסה תרשם באיזור השוק הפתוח של שנחאי.  נציין כי לטווח הארוך, במידה ותרשם הצלחה במסחר בחוזה העתידי, ייתכן ותהיה למחיר החוזה העתידי השפעה גדולה על מחיר חביות הנפט המיוצאות לסין.

בנוסף, תוצאה של מהלך כזה עלולה להביא לכך שרבים מספקי הנפט בעולם יתמחרו נפט ביואן, כך שמעמדו של הדולר כמטבע המוביל בסחר בנפט עלול להפגע מאוד.  

בדומה לחוזים העתידיים על האורל ברוסיה, חוזה עתידי ביואן על נפט היה מטרה אותה שמה סין לנגד עיניה כבר הרבה זמן, וזאת בייחוד לאור העלייה בייבוא הנפט למדינה. בדומה לרוסיה, סין ביצעה נסיון להשיק חוזה עתידי על הנפט כבר בשנת 1993, אך נאלצה להפסיק את המסחר עליו כיוון שהתנודתיות הקיצונית הפכה למצב בלתי ניתן לשליטה. 

מאז, השקת חוזה להנפט נדחתה פעם אחר פעם מכשולים פיננסיים, ובייחוד על ידי נפילת הבורסה ב-2008. ועם זאת, העלייה המתמדת בייבוא הנפט לסין נתנה לפרויקט רוח גבית, ובכלל, כשלנגד עיניהם של הסין העברת השליטה על מחיר הנפט מהדולר האמריקאי ליואן המקומי, ובכך לקדם את המסחר ביואן בסחר העולמי.

יש דרך ארוכה בין השקת חוזה עתידי לבין אימוץ של מחיר החוזה כאמת מידה למחיר הנפט בעולם, גם במידה ותהיה בו מספיק נזילות. כדי שהחוזה אכן יצליח להוות אינדקס עולמי, חייב להיות צורך ביקוש לגידור על החוזה על ידי גופים מוסדיים וכמות גבוהה של ספקולנטים שיימשכו לשוק הנפט המקומי בסין. בנוסף, הזירה הרגולטורית והפוליטית תהיה חייבת לתמוך במסחר בחוזה. כל אלה חסרים כרגע.

עם זאת, הצלחה בינלאומית אינה דבר בלתי אפשרי, כאשר לסין רקורד של הנפקות מוצלחות בתחום הסחורות מאז השקת החוזה העתידי על הניקל ב-2015. נזכיר כי, 6 חודשים בלבד לאחר השקתו של החוזה באותה שנה, המסחר בניקל (המתכת שנמצאת בשימוש נרחב בעיקר בסוללות אלקטרוניות) בשנחאי עקף את המסחר על המתכת בבורסת המתכות של לונדון. 

מעמדו הנוכחי של הדולר בעולם נקבע, בין השאר, בשנת 1973 כאשר חתמו ארה"ב וערב הסעודית על הסכם לפיו כל עסקאות הנפט מערב הסעודית יעשו רק באמצעות שימוש בדולרים אמריקאים. כל מדינות העולם נאלצו לישר אז קו עם הסכם זה והצטרפו לאותה מערכת הידועה בכינויה עד היום כ"פטרו דולר". הסכם זה אפשר לארה"ב להפוך, דה פאקטו, למעצמה ששולטת בכמעט כל כלכלות העולם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הכי ותיק 38 19/03/2018 14:23
    הגב לתגובה זו
    מרווח הספקולציה בנפט של הסוחרים ב USA נקווה ש יחלששששש
  • 3.
    סוחר נוסטרו 19/03/2018 00:39
    הגב לתגובה זו
    אם זה מצליח אגרות החוב של ארהב שוות 10% על הפארי במקרה הטוב
  • 2.
    zamirco 18/03/2018 17:24
    הגב לתגובה זו
    האירוע לטעמי דרמטי ברמה ההיסטורית / כלכלית . הסינים והרוסים קנו בשנים האחרונות כמויות זהב ברמה מטורפת , בכדי לדעתי להכין את המהלך כנדרש . הסינים מבטיחים למדינות שיחתמו איתם הסכמי נפט , לגבות את רכישתם או בנכסים סיניים או בזהב פיזי עפ"י בחירתם . לא סתם הם דחו את הפתיחה , זאת בכדי לרכוש זהב בכמות נדרשת לאבטחת בטחון הקונים . ההסכם "פטרו-דולר" שעמד משנת 1973 ומיסד את רכישת הנפט אך ורק בדולרים , עומד להסתיים שבוע הבא 26.3.18 .
  • 1.
    משקיע 18/03/2018 16:38
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לקיים כלכלה על ידי מכשירים פיננסים. בכלכלה אמיתית צריך ליצר מוצרים ושרותים אמיתיים. מי שישלוט ביצור ובמתן שירותים ישלוט בכלכלה העולמית. מזל שטראמפ מבין את זה ופועל בהתאם
  • הזהב יעלה 19/03/2018 06:28
    הגב לתגובה זו
    הסחורה החמה תהיה סחורת האנרגיה בלי חימום בחורף וקירור בקיץ אין תפוקה.כל האלטרנטיבית לנפט לא מגרדות התחתית.מי שישלחו בנפט הגז ובפחם ינצח.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.