החוב האמריקני צומח בקצב היסטורי, משבר חוב בקרוב?

אם רפורמת המס תאושר לבסוף הערב היא צפויה להוסיף כ- 1.5 טריליון דולר לגרעון הממשלתי, האם החוב של ארה"ב יציב?
עמית טל | (4)
בעוד הרפובליקנים בסנאט דנים בשעה זו בנוגע לרפורמת המס בארה"ב, שצפויה ע"פ הערכות להגדיל את הגרעון הממשלתי ב-1.5 טריליון דולר בעשור הקרוב, כמות החוב הנוכחית של ארה"ב גדלה בקצב מסחרר: ב-12 השבועות האחרונים זינק החוב הלאומי בכ-723 מיליארד דולר (מיותר לציין כי מדובר בקצב גידול המהיר ביותר עד כה, ומסתכם כעת ב-20.57 טריליון דולר, כ-105% מהתמ"ג, לשם השוואה ב-2008 החוב הלאומי עמד על 63% מהתמ"ג בלבד. נראה כי הגידול החד במצבת החוב הלאומי של ארה"ב לא נעלם מעיניי מקבלי ההחלטות בפד': ביום רביעי השבוע טענה יו"ר הפד' הנוכחית, ג'נט יילן, כי היא מודאגת מהכיוון שהחוב הולך אליו, וכי החוב  צריך לגרום למקבלי ההחלטות "לא לישון בלילה". יומיים קודם לכן, טען נציג הפד' בדאלאס, רוברט קאפלן, כי החוב הלאומי של ארה"ב הופל "ללא יציב". זמן לדאוג? ב-2018 בהחלט ייתכן. שורשי הבעיה מ-1970 הגידול בחוב הוא ממכר, ונותן אשליה של צמיחה כלכלית. מאז ביטול תקן הזהב ארה"ב ושאר העולם התחילו ללוות ללא הפסקה. שימו לב לגרף הבא מתוצרת הפד'- הגידול בחוב של ממשל ארה"ב מול רווחי החברות- שניהם התחילו לצמוח מהרגע שהיה ניתן ללוות ללא הגבלה. חובות ממשלת ארה"ב- רווחי החברות- אשליה?    חשוב להבין כיצד הבועה הנ"ל מזינה את עצמה. על מנת לעשות זאת, אבצע הקבלה בין הפריטים בכלכלה (ממשלות, חברות, משקי בית) לאדם יחיד. אדם המעוניין לקחת הלוואה, ניגש לבנק חותם על הטפסים המתאימים ומקבל הלוואה. כשמגיע הזמן להחזיר את ההלוואה, אותו אדם אינו מסוגל להחזירה. יש לו שתי אפשרויות: להכריז על לפשיטת רגל או לקחת הלוואה גדולה יותר (שתכסה את הקודמת), בתנאים טובים יותר (בריבית  נמוכה יותר). ועתה נחזור לשוק, ב-4 העשורים האחרונים השנים האחרונות כל הפרטים בשוק בחרו באופציה השנייה של גלגול החוב. מה יכול לשבש את הבועה? ריביות גבוהות יותר שלא מאפשרות גלגול חוב קדימה, ולכן קל מאוד להסביר את ההתנהגות של התשואות על הריביות  במשך העשורים האחרונים. בגרף הבא מוצגת התשואה ל-10- בכל פעם שהריבית הגיע לרמה גבוה מידי הגיע משבר כלכלי, שלמעשה אפשר את התקיימות בועת החוב. התשואות עכשיו קרובות לגבול העליון, ואם לא יהיה "משבר" בשווקים בקרוב התשואה תפרוץ למעלה, וכל הבלון חובות הזה יתפוצץ. ובמילים פשוטות: ההצבעה על רפורמת המיסים שעשויה להקפיץ את התשואות מגיעה בזמן הכי לא נכון מבחינת שוק החוב האמריקני.     2018 תהיה שנת ההחלטות הקשות כפי שכתבנו בעבר באתר, לבנק המרכזיים יש את היכולת להשאיר את הריביות למטה לפחות עד סוף 2018 באמצעות השקעה חוזרת של אג"ח שנפדה (לכתבה המלאה), השאלה אם הם ירצו בכך, 2017 עד כה בשווקים היא הכל חוץ מנורמלית: אזהרות של הבנקים המרכזיים/התלקחות עם צפון קוריאה/ אי הצלחה בהעברת רפורמות מרכזיות בארה"ב- כלום לא מצליח לעצור את השווקים ברגע שהכסף הזול מציף את השווקים. ב-2017 קיבלנו עלייה של קרוב ל-30% במדדי וול סטריט אחרי 8 שנים של עליה, אותו קצב של עלייה ב-2018 זה נראה הדבר האחרון שמקבלי ההחלטות צריכים. הגרף שהעלנו  באתר בשבוע שעבר מספר את התמונה בפשטות: מדד השווקים של בלומברג עולה בצורה היפרבולית.   מנגד, העלאת ריבית במצבת החובות הנוכחית פירושה דיפולטים רבים. איך זה ייפתר? שאלה ממצוינת. *תוספת: התשואות בשוקי האג"ח צונחות הערב ברקע לדיווחים על כך שמייקל פלין צפוי להעיד נגד הנשיא בנוגע לקשריו עם רוסיה, האם קיבלנו את ה"טריגר" לתיקון בשוקי האג"ח?  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ןמה עם השקל החזק כלפי הדולר מה איתו (ל"ת)
    שאול 03/12/2017 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה לדעתכם הכיוון בדולר שקל? (ל"ת)
    המתחזה 01/12/2017 23:13
    הגב לתגובה זו
  • אמיר 02/12/2017 23:23
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך על השקל החזק? מה לדעתך הכיוון שהוא הולך מכאן? הכללי כל המטבעות נופלים בערכן באופן כזה שמספק את האשליה שכלום לא משתנה אבל יש גבולות לכל אשליה
  • 1.
    כולם ממונפים 01/12/2017 23:02
    הגב לתגובה זו
    המקפצה למים מגבוהה מוכנה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: