קוואלקום שמה את מובילאיי על הכוונת

חברת החומרה נכנסת בכל הכח לתחום הרכב האוטונומי, ומאמינה שתציל יותר ממיליון אנשים בשנה

את המפגש פתחו בכירי קוואלקום, שהגיעו ארצה לרגל כנס של החברה – "ממחשוב קצה למחשוב ענן" – בהצהרה בומבסטית: "אנחנו רוצים שיסתכלו עלינו כמי שמצאו תרופה לאיידס!". מיד לאחר מכן הם מסבירים – מאיידס מתים 1.1 מליון אנשים בשנה ברחבי העולם, בעוד שמתאונות דרכים נהרגים 1.3 מיליון אנשים כל שנה - והם מאמינים שהמערכות שהם מפתחים, שיאפשרו בניית מכוניות אוטונומיות, יורידו את המספר הזה לכמאה אלף איש בלבד. לכן הרכב האוטונומי יציל יותר חיים בשנה מאשר ריפוי האיידס.

זה לא ממש סוד או חידוש שעולם הרכב הפך ליעד הבא של חברות חומרת המחשבים. אחרי שהצמיחה המטורפת בשוק הטלפונים האטה קצב, החברות מחפשות את התחום הבא – והוא נמצא בכבישים. כבר היום יש עשרות מעבדים בכל מכונית ממוצעת (ורבים מהם של קוואלקום), ובעתיד הכמות הזו אמורה לגדול משמעותית, הן במספר והן בעוצמת המחשוב. אינטל הבהירה את חשיבות התחום עבורה על ידי רכישת הענק של מובילאיי הישראלית, וקוואלקום – הענק של תחום המובייל – נמצאת במהלכו של צעד דומה, עם הגשת הצעה לרכישת חברת NXP.

 

חברת NXP מפתחת מערכות אוטומוטיביות, כולל מערכות ורכיבים המשמשים לתחום מערכות הבטיחות המתקדמות והאוטונומיות. הכוונה של קוואלקום היא לשלב את היכולות האוטומוטיביות של NXP עם מוצרים אחרים בהיצע של קוואלקום (בעיקר בתחומי התקשורת – סלולר, BT, GPS  וכן הלאה) כדי להציע פתרון כולל לנהיגה אוטונומית. פתרון – הם טרחו להדגיש  שוב ושוב – שיהיה טוב יותר משל מובילאיי, בשל העובדה שהמערכת שלהם תשלב מכ"מ (רדאר) ומצלמה, כמו גם תקשורת בין כלי רכב ועם "ענן", ולא תתבסס רק על מצלמה כמו המערכת של מובילאיי.

לוח הזמנים שהציגו אנשי החברה במפגש מתיישר עם לוח הזמנים המקובל היום בעולם הרכב, ואפילו מעט מאחורי חלק מלוחות הזמנים שהציגו חברות וגופים אחרים – הצגת מכונית בעלת יכולת נהיגה אוטונומית בכבישים מהירים תוך חמש שנים. ומה לגבי העיר? אנשי החברה מסבירים כי בגלל אופי הכבישים והמכשולים בתוך העיר, נדרש מיפוי מדויק של תוואי הנהיגה לפני שהמכונית תוכל לנהוג שם באופן עצמאי. המיפוי יעשה על ידי איסוף נתונים מכל המכוניות המצוידות במערכת שנוהגות באותה סביבה.

 

הנתונים שיאספו על ידי המכוניות ישלחו לענן, יעובדו ויגובשו לכדי מפה עדכנית של האזור המדובר – וכך גם מכוניות שמגיעות לאותו אזור בפעם הראשונה, אך מצוידות במערכת שלהם, יוכלו לנהוג בצורה אוטונומית. אנשי קוואלקום רמזו כי אפשר יהיה להפריד בין ה"עננים" של חברות הרכב השונות, כך שחברה שתמכור מספר גדול של מכוניות עם המערכות של קוואלקום תזכה ליתרון שיווקי בדמות מיפוי מהיר יותר ומדויק יותר של ערים רבות יותר, מה שיאפשר זמינות גדולה יותר של נהיגה אוטונומית ללקוחותיהן.

 

תחום נוסף בו קוואלקום בטוחה כי תצליח לתת ערך מוסף ללקוחותיה הוא תחום אבטחת המידע – תחום שמקבל בימים אלו תשומת לב אדירה בשל החשש מפני השתלטות מרחוק על מכוניות. וכאשר רוב המכוניות המודרניות מאפשרות לשלוט דרך המחשב על התאוצה, הבלימה והפניית ההגה, מדובר בחשש מובן בהחלט.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נועם 25/06/2017 12:04
    הגב לתגובה זו
    כבר הועלה ע"י מובילאיי. אין להם שום יתרון מבחינת פיתוח על מובילאיי. נקווה רק שאינטל לא תפשל פה כמו שכבר עשתה עם רכישות ישנות בעבר ותצליח לצאת עם מערכת אוטונומית של מובילאיי בהקדם האפשרי.
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.