קוואלקום שמה את מובילאיי על הכוונת

חברת החומרה נכנסת בכל הכח לתחום הרכב האוטונומי, ומאמינה שתציל יותר ממיליון אנשים בשנה

את המפגש פתחו בכירי קוואלקום, שהגיעו ארצה לרגל כנס של החברה – "ממחשוב קצה למחשוב ענן" – בהצהרה בומבסטית: "אנחנו רוצים שיסתכלו עלינו כמי שמצאו תרופה לאיידס!". מיד לאחר מכן הם מסבירים – מאיידס מתים 1.1 מליון אנשים בשנה ברחבי העולם, בעוד שמתאונות דרכים נהרגים 1.3 מיליון אנשים כל שנה - והם מאמינים שהמערכות שהם מפתחים, שיאפשרו בניית מכוניות אוטונומיות, יורידו את המספר הזה לכמאה אלף איש בלבד. לכן הרכב האוטונומי יציל יותר חיים בשנה מאשר ריפוי האיידס.

זה לא ממש סוד או חידוש שעולם הרכב הפך ליעד הבא של חברות חומרת המחשבים. אחרי שהצמיחה המטורפת בשוק הטלפונים האטה קצב, החברות מחפשות את התחום הבא – והוא נמצא בכבישים. כבר היום יש עשרות מעבדים בכל מכונית ממוצעת (ורבים מהם של קוואלקום), ובעתיד הכמות הזו אמורה לגדול משמעותית, הן במספר והן בעוצמת המחשוב. אינטל הבהירה את חשיבות התחום עבורה על ידי רכישת הענק של מובילאיי הישראלית, וקוואלקום – הענק של תחום המובייל – נמצאת במהלכו של צעד דומה, עם הגשת הצעה לרכישת חברת NXP.

 

חברת NXP מפתחת מערכות אוטומוטיביות, כולל מערכות ורכיבים המשמשים לתחום מערכות הבטיחות המתקדמות והאוטונומיות. הכוונה של קוואלקום היא לשלב את היכולות האוטומוטיביות של NXP עם מוצרים אחרים בהיצע של קוואלקום (בעיקר בתחומי התקשורת – סלולר, BT, GPS  וכן הלאה) כדי להציע פתרון כולל לנהיגה אוטונומית. פתרון – הם טרחו להדגיש  שוב ושוב – שיהיה טוב יותר משל מובילאיי, בשל העובדה שהמערכת שלהם תשלב מכ"מ (רדאר) ומצלמה, כמו גם תקשורת בין כלי רכב ועם "ענן", ולא תתבסס רק על מצלמה כמו המערכת של מובילאיי.

לוח הזמנים שהציגו אנשי החברה במפגש מתיישר עם לוח הזמנים המקובל היום בעולם הרכב, ואפילו מעט מאחורי חלק מלוחות הזמנים שהציגו חברות וגופים אחרים – הצגת מכונית בעלת יכולת נהיגה אוטונומית בכבישים מהירים תוך חמש שנים. ומה לגבי העיר? אנשי החברה מסבירים כי בגלל אופי הכבישים והמכשולים בתוך העיר, נדרש מיפוי מדויק של תוואי הנהיגה לפני שהמכונית תוכל לנהוג שם באופן עצמאי. המיפוי יעשה על ידי איסוף נתונים מכל המכוניות המצוידות במערכת שנוהגות באותה סביבה.

 

הנתונים שיאספו על ידי המכוניות ישלחו לענן, יעובדו ויגובשו לכדי מפה עדכנית של האזור המדובר – וכך גם מכוניות שמגיעות לאותו אזור בפעם הראשונה, אך מצוידות במערכת שלהם, יוכלו לנהוג בצורה אוטונומית. אנשי קוואלקום רמזו כי אפשר יהיה להפריד בין ה"עננים" של חברות הרכב השונות, כך שחברה שתמכור מספר גדול של מכוניות עם המערכות של קוואלקום תזכה ליתרון שיווקי בדמות מיפוי מהיר יותר ומדויק יותר של ערים רבות יותר, מה שיאפשר זמינות גדולה יותר של נהיגה אוטונומית ללקוחותיהן.

 

תחום נוסף בו קוואלקום בטוחה כי תצליח לתת ערך מוסף ללקוחותיה הוא תחום אבטחת המידע – תחום שמקבל בימים אלו תשומת לב אדירה בשל החשש מפני השתלטות מרחוק על מכוניות. וכאשר רוב המכוניות המודרניות מאפשרות לשלוט דרך המחשב על התאוצה, הבלימה והפניית ההגה, מדובר בחשש מובן בהחלט.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נועם 25/06/2017 12:04
    הגב לתגובה זו
    כבר הועלה ע"י מובילאיי. אין להם שום יתרון מבחינת פיתוח על מובילאיי. נקווה רק שאינטל לא תפשל פה כמו שכבר עשתה עם רכישות ישנות בעבר ותצליח לצאת עם מערכת אוטונומית של מובילאיי בהקדם האפשרי.
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.